AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Tenkte å bake grovt brød selv det er bedre, og en sparer jo litt. Nå har jo alle prisene gått opp, så hvor mye sånn ca koster det å bake selv? Anonymkode: 0a9f3...b6d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Jeg kjøper en brødmelpakke på butikken (ca 27kr for 2brød) +litt gjær og strøm... Ca 15-16kr pr brød. Anonymkode: d7db5...ba8 2
Gjest Adobyen Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenkte å bake grovt brød selv det er bedre, og en sparer jo litt. Nå har jo alle prisene gått opp, så hvor mye sånn ca koster det å bake selv? Anonymkode: 0a9f3...b6d 1 kg hvetemel 1 kg grovt 1 pakke gjær Dette gir 3 store brød og ingrediensene koster ca 30-35 kr, så da blir det 10-12 kr + strøm til steking. Så er det jo masse variasjoner som kan øke prisen. 1/2 dl olje, bytte ut noe av melet med frø og kjerner, bytte ut vann med melk, osv.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 Akkurat brød har ikke steget så mye da. Da har egentlig bake ingredienser steget mer , så det lønner seg mindre å bake fremfor å ferdigbakt per i dag er min erfaring. Særlig kaker/desserten o.l mtp hvor mye sukker og meieriprodukter har steget. Anonymkode: 4d08a...cc5 1
Gjest Adobyen Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Akkurat brød har ikke steget så mye da. Da har egentlig bake ingredienser steget mer , så det lønner seg mindre å bake fremfor å ferdigbakt per i dag er min erfaring. Særlig kaker/desserten o.l mtp hvor mye sukker og meieriprodukter har steget. Anonymkode: 4d08a...cc5 Jeg kjøpte en 2-kg pose med hvetemel og 1 kg grov sammalt hvete på Kiwi i går. Hvetemel kostet 26,90 og det grove kostet 15,90. En 5-pk tørrgjær kostet 21,40. Jeg brukte 1 kg av hver meltype og 1 pakke gjær. En skvett matolje,litt salt og 1 klype sukker hadde jeg i skapet. Så brukte jeg 14 dl vann. Da ble det 33,63 kr, dvs 11,21 pr brød + strøm. Jeg valgte å bake helt enkle brød denne gangen, men pleier ofte å tilsette litt solsikkekjerner, linfrø og kli. Enig i at også hjemmebakst var billigere før, og spesielt når tilbudene kommer før jul. Jeg har ofte hatt med meg hjem billige bakervarer når jeg har vært i Danmark. Prisene har visst også steget der. Jeg pleier å skjære opp brødene i skiver og fryse. Da er de så enkle å bruke av og det blir ikke noe matsvinn. Jeg arvet en enkel, gammel, elektrisk skjæremaskin. Endret 21. juli 2022 av Adobyen
Anonymburker Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Akkurat brød har ikke steget så mye da. Da har egentlig bake ingredienser steget mer , så det lønner seg mindre å bake fremfor å ferdigbakt per i dag er min erfaring. Særlig kaker/desserten o.l mtp hvor mye sukker og meieriprodukter har steget. Anonymkode: 4d08a...cc5 Må ikke glemme strømkostnadene det tar å bake brød også.
Gjest Adobyen Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Anonymburker skrev (7 minutter siden): Må ikke glemme strømkostnadene det tar å bake brød også. Jeg har ikke funnet ut hva det koster. Stekeovnen er vel på rundt 2000W og ca 200 grader en snau time. Den tar vel mest strøm under oppvarming og bare vedlikeholder varmen etterpå. Man kan godt skru den av tidligere og steke brødene ferdige på ettervarmen også, kanskje gi dem noen minutter ekstra.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 Spis heller knekkebrød. Anonymkode: 4750b...1ca 1
Portia Catonis Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 Har du vurdert å kutte ut brød? Jeg baker selv, og er egentlig veldig glad i brød, men innser at det gjør kroppen like mye bjørnetjenester som pasta, ris og poteter. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 16 minutter siden, Portia Catonis said: Har du vurdert å kutte ut brød? Jeg baker selv, og er egentlig veldig glad i brød, men innser at det gjør kroppen like mye bjørnetjenester som pasta, ris og poteter. Bjørnetjeneste? Det kommer jo an på brødet og helse-livsstilen til de som skal spise Anonymkode: 16f55...860 8
Grüner Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat brød har ikke steget så mye da. Da har egentlig bake ingredienser steget mer , så det lønner seg mindre å bake fremfor å ferdigbakt per i dag er min erfaring. Særlig kaker/desserten o.l mtp hvor mye sukker og meieriprodukter har steget. Anonymkode: 4d08a...cc5 Med mindre du kjøper first price kneipp eller baker med mange ulike og dyre meltyper, vil det lønne seg å bake selv inkl. strøm. Selv om mel har økt i pris er det fortsatt billig. Ett brød i butikk koster 30-40kr. Så 3 brød koster over 100kr. Baker du 3 brød, blir ikke det stort mer for dem enn for 1 kjøpebrød. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #12 Skrevet 21. juli 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Tenkte å bake grovt brød selv det er bedre, og en sparer jo litt. Nå har jo alle prisene gått opp, så hvor mye sånn ca koster det å bake selv? Anonymkode: 0a9f3...b6d Baker 3 brød i slengen; 1 liter vann =gratis 1.5 ts salt 1 pk tørrgjær (Coop er rimeligst) = 4-6 kr) 5 dl sammalt hv grov = va 10 kroner 1.5 l hv mel (Kiwi rimeligst men kjøper på tilbud før jul for ett år av gangen) = 15 kr Strøm så ca 10 kroner per brød. Siden jeg kjøper mel på tilbud er det per i dag ca 6 kroner per brød her i huset. Har tidligere regnet ut forbruket her hos oss (2 brød per dag) og kommet frem til at vi sparer ca 10.000 per år på å bake selv. Ellers tror jeg igrunnen det er mer, for man blir mettere av hjemmebakt enn det som er å få kjøpt. Anonymkode: 9b865...10f 4 1
Portia Catonis Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Bjørnetjeneste? Det kommer jo an på brødet og helse-livsstilen til de som skal spise Anonymkode: 16f55...860 Jeg snakker selvfølgelig om mitt brød og min kropp.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 Baker mange forskjellige typer brød, men to digre, økologiske brød med surdeig koster til sammen 600 g sammalt rugmel 500 g sammalt hvetemel Litt salt Surdeigsstarter (ca. 100 g mel) Eventuelt linfrø, solsikkefrø eller gresskarkjerner. Pris på mel: Rugmel 15 kr Sammalt hvetemel: avhengig av type. Sist betalte jeg 69 kr for 5 kg på tilbud (kjøpte flere pakker), så ca. 8 kr med melet i surdeigen. Pris for to digre, 100% grove og økologiske brød 23 kr, 11,5 per brød. Et par kroner ekstra med frø (100 g for to brød), og litt for strøm (prøver å velge rimelige tidspunkt) Anonymkode: 6626d...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 Mye dyrere enn å kjøpe (når en tar med tiden det tar å bake de) Anonymkode: 599c9...923 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #16 Skrevet 22. juli 2022 Jeg kjøper en pakke grov melblanding. Det koster 10kr på de fleste butikker minst 24 dager i måneden. Har oppi en pk gjær (ca 3kr). Og gir 2 brød. Noen ganger har jeg oppi litt korn/frø/gulerot/honning eller hva jeg finner av rester i skapene. Men stort sett koster det 6-7kr brødet. Og i tid gjør det ingenting. Kenwooden elter deigen mens jeg gjør noe annet. Med oppvask og alt inkludert så tar det med vel 5 min med faktisk arbeid å lage brød. Anonymkode: e2a0f...17f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye dyrere enn å kjøpe (når en tar med tiden det tar å bake de) Anonymkode: Nå regner jeg ikke på timelønn til meg selv når jeg baker brød, da jeg uansett gjør det på tidspunkt når jeg uansett er hjemme. Men tidsbruk på de økologiske brødene jeg nevnte: Kvelden før: 5 minutter (røre sammen ingrediensene Neste morgen; røre inn de siste 100 g med mel, fordele i to former 10 minutter Sette inn i ovn, ta ut av ovn: 5 minutter Ellers står de jo bare og hever alene eller steker alene. Kan gjøre annet husarbeid, ha besøk, sløve på sofaen, se film, spise frokost, jobbe.. på den tiden. Anonymkode: 6626d...ae7 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #18 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøper en pakke grov melblanding. Det koster 10kr på de fleste butikker minst 24 dager i måneden. Har oppi en pk gjær (ca 3kr). Og gir 2 brød. Noen ganger har jeg oppi litt korn/frø/gulerot/honning eller hva jeg finner av rester i skapene. Men stort sett koster det 6-7kr brødet. Og i tid gjør det ingenting. Kenwooden elter deigen mens jeg gjør noe annet. Med oppvask og alt inkludert så tar det med vel 5 min med faktisk arbeid å lage brød. Anonymkode: e2a0f...17f Hvilken melblanding kjøper du? Anonymkode: d7db5...ba8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå regner jeg ikke på timelønn til meg selv når jeg baker brød Det gjør jeg. Jobber heller 1 time overtid. Det holder til MANGE brød Anonymkode: 599c9...923 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 Jeg baker 6 brød i slengen på varmluft. Tror ikke det koster mange kronene pr brød i strøm. Ellers kommer det jo an på hvilken meltyper du bruker. Deler alltid brødene i to, og putter i fryser. Alltid ferskt brød 🙂 Anonymkode: e58ad...dfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå