AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #1 Skrevet 21. juli 2022 Når jeg er glad vil jeg feire med mat. Når jeg er trist vil jeg trøste meg med mat. Når jeg er trøtt tenker jeg på å lage noe god mat. Uansett hva som skjer så tenker jeg at jeg vil spise. Dette er hovedgrunnen til at jeg er overvektig. Jeg ønsker å endre tankene, men hvordan skal jeg gjøre det? Anonymkode: 8380a...5c4 1
Maestro Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Hadde det likt når jeg gikk på høy dose anti psykotika. Tenkte på mat konstant.. Og ble mer sulten MENS jeg spiser. Du kan godt ta imot følelser og sånn via magen, altså mat. Men heller velge sunn mat? Skjønner jo at man ønsker og kose seg og det kan man gjør. Men om det aktivt går utover vekt, så er det maten du må endre på.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #3 Skrevet 21. juli 2022 Maestro skrev (2 minutter siden): Hadde det likt når jeg gikk på høy dose anti psykotika. Tenkte på mat konstant.. Og ble mer sulten MENS jeg spiser. Du kan godt ta imot følelser og sånn via magen, altså mat. Men heller velge sunn mat? Skjønner jo at man ønsker og kose seg og det kan man gjør. Men om det aktivt går utover vekt, så er det maten du må endre på. Selvfølgelig er det lov å kose seg med mat, og det kommer jeg ikke til å slutte med. Men jeg ønsker tips til verktøy for å ikke tenke på mat i alle settinger. Jeg ønsker ikke å endre til at jeg stapper i meg sunn mat, men endre til at jeg kun spiser de vanlige måltidene iløpet av en dag. Anonymkode: 8380a...5c4 1
Maestro Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det lov å kose seg med mat, og det kommer jeg ikke til å slutte med. Men jeg ønsker tips til verktøy for å ikke tenke på mat i alle settinger. Jeg ønsker ikke å endre til at jeg stapper i meg sunn mat, men endre til at jeg kun spiser de vanlige måltidene iløpet av en dag. Anonymkode: 8380a...5c4 Man kan jo feire eks når dere skal spise middag? Legger man på ekstra måltid for alt, så skjønner jeg jo at det blir et problem..
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 Maestro skrev (36 minutter siden): Man kan jo feire eks når dere skal spise middag? Legger man på ekstra måltid for alt, så skjønner jeg jo at det blir et problem.. Hadde det vært så enkelt😂 Jeg ønsker tips til hvordan ikke tenke på å spise hele tiden, og da nytter det ikke å tenke på at jeg skal spise mer til middag? Anonymkode: 8380a...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 Ingen som har noen tips? Anonymkode: 8380a...5c4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 Skjønner hva du mener. Følelser og belønning har fått en for sterk knytning til mat/godis. For meg hjelper det at jeg i perioder blir så oppslukt av en interesse at jeg nesten glemmer å spise og vekten går ned. I andre perioder opp. Har du noen nye hobbyer du vil teste ut? Noe som kan få deg på andre tanker og ikke handler om mat. Kanskje har du ikke letet lenge nok og funnet det rette ennå. Må finne andre belønninger, for eksempel gå på kino (uten å røske med seg halve kiosken på vei inn). Anonymkode: 90886...8f5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner hva du mener. Følelser og belønning har fått en for sterk knytning til mat/godis. For meg hjelper det at jeg i perioder blir så oppslukt av en interesse at jeg nesten glemmer å spise og vekten går ned. I andre perioder opp. Har du noen nye hobbyer du vil teste ut? Noe som kan få deg på andre tanker og ikke handler om mat. Kanskje har du ikke letet lenge nok og funnet det rette ennå. Må finne andre belønninger, for eksempel gå på kino (uten å røske med seg halve kiosken på vei inn). Anonymkode: 90886...8f5 Jeg har prøvd mye forskjellige hobbyer, men har aldri klart å finne noe som fenger. Og akkurat nå er livssituasjonen min sånn at jeg ikke har tid til å gjøre hva jeg har lyst til. Hele livet mitt har jeg hatt er usunt forhold til mat. Enten spist for mye, eller for lite. Klarer ikke holde meg til en mellomting.. Prøver å ha sunne matvarer hjemme, men ender opp med at jeg spiser de opp, for så å gå på butikken å kjøpe noe søtt. Etter middag der jeg har spist meg god og mett tenker jeg at nå hadde det vært godt med noe søtt, også spiser jeg noe søtt. Anonymkode: 8380a...5c4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 Jeg prøver å holde meg aktivt opptatt med noen annet. F.eks. Gåtur, trening, besøke venner osv. Passive aktiviteter som tv, scrolling osv gjør det bare verre, mens aktiv aktivitet ikke gir rom for fokus på mat. Du må rett og slett fylle tiden din med aktiviteter som gir hjernen din nok oppgaver. Anonymkode: 2405d...a1c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når jeg er glad vil jeg feire med mat. Når jeg er trist vil jeg trøste meg med mat. Når jeg er trøtt tenker jeg på å lage noe god mat. Uansett hva som skjer så tenker jeg at jeg vil spise. Dette er hovedgrunnen til at jeg er overvektig. Jeg ønsker å endre tankene, men hvordan skal jeg gjøre det? Anonymkode: 8380a...5c4 Eg hadde det akkurat på samme måte med sigarettar: røyking var trøst og feiring osv osv. Avhengighet er avhengighet uansett kva det er. Gjekk til hypnotisør og har ikkje røykt sidan. Anonymkode: 7349d...d07
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #11 Skrevet 21. juli 2022 Jeg er også litt sånn. Hvis jeg f.eks ser en god serie så har jeg lyst å spise noe snop mens jeg ser på, fordi det er "kos". Så jeg har bevisst sluttet med å spise noe som helst, ikke en gang noe sunt, når jeg ser serier og filmer. Rett og slett for å bryte koblingen. Og har funnet ut at jeg koser meg like mye med det jeg ser på uansett. Anonymkode: 924fa...b51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå