Gå til innhold

Noen her som har erfaring med solcellepanel på taket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i Danmark i sommer, og la merke til at en del hus hadde solcellepanel på takene. Har aldri egentlig tenkt på dette før, men leser litt på nettet nå, og synes det ser interessant ut https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/solenergi/solcelleanlegg/

Men jeg kjenner jo absolutt ingen som har dette, da er det kanskje en grunn til det. Har heller aldri sett dette på noe privat tak i Norge. Så er det noen her som har kjennskap til dette? Og eventuelt kan anbefale det eller ikke? De beregner nesten 4000 kwh i året på mitt tak, og strømmen blir vel ikke akkurat billigere...

Anonymkode: 8b7fe...018

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt supert! Kjempebra for miljøet å produsere sin egen strøm. Leste en del om det for en liten stund siden, skal plukke opp tråden på det igjen til høsten. Er en forholdsvis stor utgift å montere, men sparer det inn igjen etter noen år (avhengig av system, str på tak og solforhold). Har sett flere private med det de siste 3 årene. 

Anonymkode: f78fa...6e4

Skrevet

Her til lands har det jo vært vanlig på hytter i mange tiår, men da stort sett på vegg. 

Har tenkt litt på det selv, i hvertfall nå som solcellepanel har blitt bedre til å produsere strøm av dagslys og ikke bare solskinn. Litt usikker hvordan det blir med evt. snø på taket, kostnad opp imot hva en kan spare inn og evt hvor lang tid det vil ta å tjene inn igjen utlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...