Gå til innhold

Mus i huset


Gjest Varg-Menja

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja

Gjør det egentlig noe at det er mus i huset, eller er det bare noe man ikke vil ha fordi det er ekkelt? Jeg bor i ett gammelt hus, hvor det kryr av mus i veggene, og der får ikke kattene tak i dem. For min del gjør det ikke så mye, men hvor stor er sjansen for at de ødelegger noe eller sprer sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, de kan spre musepest som mennesker kan bli smittet av. Bortset fra direkte kontakt med mus, spres sykdommen også gjennom f.eks. forstøvet avføring. Ellers er det jo de mer innlysende problemene som at mus ødelegger isolasjon og ledninger i veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Og de ødelegger sengetøy og driter overalt... det kan være farlig å være i kontakt med musebæsj pga diverse smittefare, spesielt musepest. Gravide skal holde seg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi åpnet alt som var av innervegger i huset vårt i sommer....i underkant av 100 år siden veggende ble kledd innvendig sist....var ikke så mye som ei død mus å se...mus dør sjelden inne i hus....de søker ut i friluft.

Musemøkk var det derimot mye av.....i tillegg til musereir.

Mye snakk om musepest....men det er nok noe opphausa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Ellers er det jo de mer innlysende problemene som at mus ødelegger isolasjon og ledninger i veggene.

Det er dette jeg er mest redd for... Smittefaren er vel ikke så stor når man ikke kommer i kontakt med dem eller avføringen, og når det gjelder matskap og sengetøy vil kattene ta dem med en gang de beveger seg inn i selve huset. Hm, får prøve med noen feller, kanskje de får tatt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt slik "rottegift", tror de ser ut som små buljongterninger. Hva med å åpne veggene,lage hull par steder mellom etasjene f.eks. og legge ut gift? Giften virker på den måten at musene søker ut pga tørste, og dør.

Det anbefales også, via skadedyrfirma, å få de til å legge ut bokser med gift på utsiden (boksene er til slik at ikke barn og andre dyr skal få i seg giften) slik at nye mus ikke kommer inn.

Nå er ikke jeg så glad i å drepe dyr med gift, men huset vil bli skadet, både isolasjonen og ledninger.

Skal du bruke musefeller, så kjøp slike moderne i plast på Felleskjøpet, som du enkelt kan flytte, og som dreper musen momentant, dvs. at musa ikke har sjanse til å bli sittende fast f.eks. med foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor også i gammelt hus der takene er senket og det er mye rom der katten ikke kommer til.

Men jeg har "heldigvis" et skap i gangen der de kommer seg inn og der det har vært mus tidligere. Så om jeg hører mus i veggene setter jeg musefeller inn der, og da tar det maks et par dager så er musene tatt.

Det er ikke farlig med mus, men det er lurt å få tatt de. De kan bli liggende døde i vegger, og føre med seg insekter (fleskebiller f.eks) Og de kan gnage istykker isolasjon, lagrede klær og elektriske ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...