Gå til innhold

Hund i bur

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det innenfor at hunder sover i lukket bur hele natten (10-12 timer)? De har heller ikke tilgang på vann i buret. En venninne gjør det slik med sine hunder men jeg har ikke hund selv så jeg vet ikke hva som er vanlig?

Anonymkode: 9ff8d...87f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er innafor, det er for lenge. Det er jo heller ikke normalt at voksne sover i 10-12 timer heller.

Anonymkode: c0cb7...5ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke innafor. 

Selv om hunden ligger rolig i buret og mange sier at den er "vant til det" og "roer seg best der" osv så er det absolutt ikke bra for hunden. Det betyr bare at de finner seg i det, for de finner seg i utrolig mye. Det som er bra for dem er å ha plass til å kunne gå rundt når de vil og legge seg forskjellige steder osv. Bur er for reise og liknende. Og ja de må såklart ha tilgang til vann også hele døgnet!

Anonymkode: 70caa...873

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke

Anonymkode: a3e99...536

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Om hunden da i tillegg skal være i bur mens eier er på jobb, så bør man ikke ha hund...

Bur skal brukes et sted og det er i bil. Bur innendørs er en uting. Da får man hele lage et avgrenset område og sperre av med grind. Hunder er IKKE burdyr! 😠

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skaffer noen mennesker seg egentlig kjæledyr i det hele tatt ??   

Anonymkode: 41548...59e

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo prøve å ligge i samme stilling i 10-12(!) Timer!

Hunder trenger å strekke på seg og endre stilling og bevege seg. Min hund sover utenfor soverommet, og flytter på seg ørten ganger i løpet av natta (jeg er gravid og løper på do minst to ganger så jeg ser det). 

Han ligger i senga si, så ligger han strak ut på gulvet, så ligger han krøllet foran døra osv. 

Alle levende vesener skal ha mulighet til å bevege seg!

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min valp har bur men står åpent. Velger selv hvor han ligger om natten. Som nevnt over varierer han underlaget veldig. 
Er han litt hjemme alene er han løs. Alltid tilgang på vann. Han er glad i buret sitt og foretrekker ofte det, men han velger helt selv. Får vondt av hunder som ligger store deler av natten og døgnet i bur- tror de fleste hadde sett hvor rolig hunden er med fri tilgang og blitt overrasket. 

Anonymkode: e83f8...be5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt bur til hunden. Det kommer heller aldri til å skje . Prøv å sitt i bur selv å se hvordan det er . 

Anonymkode: 8674a...f06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke innenfor, og forhåpentligvis ikke vanlig. For å sammenlikne så har jeg hund og bruker kun bur i bil. Hunden vandrer mellom alle åpne rom i etasjen i løpet av en natt (for å regulere underlag og temperatur). Hun pleier også å drikke litt på kvelden, hunder skal alltid ha tilgang til rent vann.

Anonymkode: 5edab...cd7

Skrevet

Min er aldri i bur. Har et reisebur, men det brukes kun til forflytning. Hun har 4 ulike hundesenger (ulik fasthet) rundt om, og veksler mellom dem, sofa og gulv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit og det er heller ikke lov. 

Anonymkode: 2f0a8...dbd

• Liker 1
Skrevet

Hunden min bytter stilling mange ganger i løper av natten. Han går rundt på gulvet og legger seg på forskjellige steder. Imens vi er oppe veksler han mellom å ligge på soverommet og stua, og han drikker vann hvis han er tørst. Når vi legger oss, blir han med inn på soverommet, hvor han flytter seg fritt mellom sengen sin og ulike stedet på gulvet. Det virker da helt ulogisk å begrense bevegelsesfriheten til hunden med er bur. Det kan umulig være bra å ha hund i lukket bur så lenge. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valpen i bur om natten, hun sover på rommet med barna og har et digert bur med mye plass til vann og flere liggeplasser. I utgangspunktet hadde det vært fint å slippe, men valpen er enda ikke husren og er også en rastløs traver som ikke så lett finner roen. Innimellom må hun i bur for å sove på dagtid også når hun ikke klarer å finne roen. I utganspunktet ønsket jeg ikke å bruke bur, men ser jo at i vårt tilfelle er det faktisk det beste for valpen. Håper hun klarer å lære dette med å legge seg å sove og hvile etterhvert så behovet forsvinner.

Anonymkode: e818b...a40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bur er til reise, sikkerhet eller trening. Jeg har selv brukt bur til mine hunder, for eksempel under måltid/tyggepinnetid når den minste var valp, for å unngå usikkerhet rundt ressurser (valper er masete, plagsomme vesener, og min eldste hund skulle få lov til å nyte mat og tyggepinner i fred). Da valpen ble voksen nok til at den ikke lenger prøvde å mase til seg matressurser, ble burene pakket sammen. Burene ble derimot satt frem igjen under løpetiden, da de slet med å finne roen og sprang bare rundt i huset og jokket på hverandre hele dagen (2 tisper). Litt burtid med en kong var godt for de, og ikke minst for meg (som trengte en pause fra to stressede tisper for å unngå å bli stresset og irritabel selv). Burene kommer nok frem neste gang de har løpetid også, så vi alle får en pause fra stresset en time her og en time der, men de har alltid fått sove hvor de ønsker om natten. 

Bur er greit- til og med nyttig i noen situasjoner. Det skal derimot ikke være nødvendig å ha hund i bur om natten, eller en hel arbeidsdag. Som mange sier; en hund skifter liggestilling flere ganger i løpet av en natt. Den vil også ha behov for å regulere temperaturen. Det er det vanskelig å gjøre i et bur.

Ts, vet du hvorfor hun tror hun må ha hunden i bur om natten? Har hun hunden i bur når hun er borte på dagen også? 

Anonymkode: 16eb2...cac

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes helt ærlig det strider imot god dyrevelferd, og det kan man si med mattilsynets anbefalninger og svensk lov i ryggen. Hunden er et sosialt vesen skapt for bevegelse. Som andre skriver har hunden behov for å kunne strekke seg, regulere temperatur ved å endre underlag og bør ha tilgang til vann.

Jeg skjønner så godt det kan være behov for å avgrense hunder, spesielt i valpeperioden. Det finnes så mange bedre alternativer enn et transportbur hvor de ikke kan ta så mye som et skritt frem eller tilbake. Sett opp kompostgrind, konverter kottet under trappa til et romslig "bur", gjør et rom i huset valpesikkert, sett opp en grind mellom gang og oppholdrom, bygg en hundegård, sett den litt ut i bånd i hagen ved behov. Flittig burbruk inne er latskap og/eller uvitenhet i mine øyne.

Skrevet
On 7/20/2022 at 9:07 PM, AnonymBruker said:

Er det innenfor at hunder sover i lukket bur hele natten (10-12 timer)? De har heller ikke tilgang på vann i buret. En venninne gjør det slik med sine hunder men jeg har ikke hund selv så jeg vet ikke hva som er vanlig?

Anonymkode: 9ff8d...87f

Mange gode hundeeiere som har hundene sovende i buret, men da snakker vi om at de bruker buret istedet for en kurv og at døren er åpen.

Syns ikke det er greit å stenge inne en hund om natten med mindre man har spesiell grunn til det, og spessielt ikke uten vann. Er veldig lett å putte en liten vannskål inni buret uansett, så ingen unnskyldning for å ikke gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Hunden vår er kun i bur når vi kjører bil. 

Anonymkode: 8b717...9c3

Skrevet

Jeg er ikke i mot bruk av bur. Men 10-12 timer er alt for lenge! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...