Gå til innhold

Farger hund-AVL

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Angående dette med farger i avl. Er det noe jeg synes det er vanskelig å lære så er det alt dette med farger og genetikken der. 
Si at jeg har en hvit hund, hvor mor er hvit og far er hvit med lysbrune spotter. Bakover er det også hvite foreldredyr, altså hos besteforeldre og oldeforeldre. MEN Hvis tipp oldemor er brun, kan da det plutselig komme en brun valp ? Altså kan farger hoppe over så mange generasjoner som hele 4-5 generasjoner? 
Jeg klarer ikke formulere meg slik jeg vil, men håper noen skjønner og kan hjelpe!

Anonymkode: b6ba0...881

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet kan det skje ja. Men så kan det være enkelte farger som er dominerende osv. så det er egentlig umulig å svare uten mer informasjon. Det er også forskjell mellom raser og linjer, så her vil du nok få best svar ved å ta kontakt med raseklubben din. 

Anonymkode: 66769...c3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Brun er recessivt, og to hunder med en annen farge kan være bærer av brun uten å gi brun videre. Avkom må ha to gen av dette genet for å selv bli brune, enkelt forklart. 

Anonymkode: 927ec...c95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja. Brun er recessivt, og to hunder med en annen farge kan være bærer av brun uten å gi brun videre. Avkom må ha to gen av dette genet for å selv bli brune, enkelt forklart. 

Takk! Så her må begge foreldrene være bærer for at en valp selv skal bli brun? 

Anonymkode: 8ef3f...f04

AnonymBruker
Skrevet

Hva med søsken av foreldrene, søsken av besteforeldrene? Er noen av dem brune?

Uansett, hvis far er hvit med brune spotter så har jo han et brunt gen. Så da er det bare om moren har et brunt gen (eller et annet recessivt gen som fars brune gen kan kombineres med) som er spørsmålet. 

Anonymkode: e6115...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med søsken av foreldrene, søsken av besteforeldrene? Er noen av dem brune?

Uansett, hvis far er hvit med brune spotter så har jo han et brunt gen. Så da er det bare om moren har et brunt gen (eller et annet recessivt gen som fars brune gen kan kombineres med) som er spørsmålet. 

Anonymkode: e6115...901

Ja, det har blitt brune valper i 5 generasjoner. Men ikke like mørke som tipp oldemoren. Tipp oldemor sine søsken og foreldre er kun brune. Så ble hun kombinert med en hvit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk! Så her må begge foreldrene være bærer for at en valp selv skal bli brun? 

Ja. Dvs det er ikke garantert at den vil bli brun da, men for hver valp i kullet som blir født hvis mor og far er begge bærere, er sjansen for at neste valp som blir født er brun, 25%. Skjønner? Det er enklere å se hvis du lager er slik krysningsskjema som du sannsynligvis lagde i naturfag på barneskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...