AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Da jeg var på (3D)-ultralyd forrige uke, fikk jeg vite at babyen har navlestrengen helt oppunder haka. Jeg er livredd for at babyen skal få navlestrengen rundt halsen og bli kvalt som følge av dette. Bare de to siste dagene har to perifere bekjente opplevd dette. Hos den ene ble det oppdaget i tide og babyen ble hentet ut med akuttkeisersnitt, for den andre var det dessverre for sent... Er det mer vanlig enn man skulle tro? Bør jeg bekymre meg fordi navlestrengen lå oppunder haka? Anonymkode: e61c3...407
Kakaoen Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 JM sa til meg at dette er veldig sjeldent. Navlesnora er som en vannslange med vann i, altså veldig robust og vanskelig å bli kvelt av eller få noe særlig knute på. Dette er mer noe flere opplevde på 70-80 tallet. Da hadde man ikke samme overvåkning og oppfølging som nå. Ei jeg kjenner måtte ha hastesnitt fordi snora lå rundt halsen flere ganger og han droppet i hjerterytme under riene pga dette. Samtidig med at han ikke kom lengre ned i bekkenet. Legene så dette på monitoren og bestemte at det ble keisersnitt. Har en av dine bekjent opplevd dette nå nylig at babyen døde av det?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Søsteren min døde under (rett før) fødsel da hun ble kvalt av navlestrengen. Jeg har altså mine grunner til at jeg var livredd det under mine svangerskap. Men det blir helt anekdotisk og sjansen for det er svært liten. Mest sannsynlig kommer det til å gå helt fint ❤️ Anonymkode: 646be...152
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 Veldig vanlig. Ofte fatalt. Anonymkode: 3e38a...78d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Lillesøsteren min hadde det (sent på 90 tallet). De visste det ikke på forhånd. Det gikk fint til slutt, men var visst ganske dramatisk. Hadde hun vært min mors første hadde hun aldri fått flere barn. Anonymkode: 72428...102
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Veldig vanlig. Ofte fatalt. Anonymkode: 3e38a...78d Det er virkelig ikke "veldig vanlig". Det er svært sjeldent. Anonymkode: adf92...8b9 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er virkelig ikke "veldig vanlig". Det er svært sjeldent. Anonymkode: adf92...8b9 Nei, det er ikke sjeldent Anonymkode: 149d3...059
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke sjeldent Anonymkode: 149d3...059 Du er helt ute. Anonymkode: adf92...8b9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er virkelig ikke "veldig vanlig". Det er svært sjeldent. Anonymkode: adf92...8b9 Det er faktisk ganske vanlig. At det er fatalt, derimot, er sjeldent. Mitt yngste barn hadde navlesnora rundt hodet, samt som en ryggsekk rundt armene, han hadde det fint hele svangerskapet. Visste ingenting på forhånd, han kom aldri langt nok ned i fødsel, etter 12 timer aktiv fødsel ble det keisersnitt og da ble det oppdaget. Jordmor sa til meg at å være i aktivitet gjennom svangerskapet kunne være behjelpelig for å unngå dette, jeg var ikke aktiv grunnet ekstreme bekkensmerter, men hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg nok presset meg gjennom en liten gåtur hver dag. Og å knyte skoene selv 😁 Anonymkode: 0a2b8...7e9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Gutten min hadde navlestrengen to ganger rundt halsen under fødselen og det gikk fint til slutt ❤️ Anonymkode: 7676c...f0d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 Nei det er ikke vanlig i det hele tatt uansett hvor mye dere tror det. Navlestrengen er laget slik at det er vanskelig. Hadde vært en major biaz i biologen om dette var "veldig vanlig". Anonymkode: adf92...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei det er ikke vanlig i det hele tatt uansett hvor mye dere tror det. Navlestrengen er laget slik at det er vanskelig. Hadde vært en major biaz i biologen om dette var "veldig vanlig". Anonymkode: adf92...8b9 Det skjer ved hver 4. fødsel. Hvis du ikke synes det er vanlig så OK. Anonymkode: 9cf27...17a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 Min sønn ble født med navlestreng rundt halsen, og for ham var det helt uproblematisk. Han ble overvåket under fødsel, og tålte rier helt fint. Babyer puster ikke før de er født. Faren er derfor ikke at de blir kvalt, men at navlesnoren kommer i klem. Ved hodeleie er det mindre risiko for det, siden det er lett å få ut resten når hodet er ute. Ved seteleie er risikoen derimot mye større. Anonymkode: 66f65...59f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 Min ene hadde navlesnoren tre ganger rundt halsen, og kom derfor aldri ned i bekkenet. Nå var det uansett planlagt KS, så null problem. Men siden barnet aldri kom ned i bekken fikk jeg ikke opp å stå når vannet gikk, og måtte hentes med ambulanse. De var mer redd for at navlesnoren skulle komme i klem den veien. Anonymkode: 44429...4cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå