Gå til innhold

Er dette egentlig grotesk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg virkelig mener at dette er så grotesk. Det å stille ut døde kropper for å vise hvordan muskler, sener, skjelett og blodomløp fungerer synes jeg virker interessant.

Det som evt. kan være grotesk er dersom man utnytter fattige mennesker ved å kjøpe døde kropper til dette prosjektet.

Selve utstillingen er kanskje ikke for sarte sjeler, men det er likevel interessant å se hvordan kroppen fungerer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke konseptet er groteskt, men mer interessant. Men VG har tydeligvis gjort seg opp en mening, siden de konsekvent bruker ordene "grotesk" og "grusomt".

En ting kan man kanskje si noe på da. Det står at det er fattige mennesker som har donert bort kroppene sine. Hva mener man med det? Hvorfor nevnes det at de er fattige? Har de gjort det for å få penger? I så fall kan det begynne å bli betenkelig.

Skrevet

Jeg er enig med deg. I seg selv er det da ikke grotesk eller grusomt å vise hva kroppen inneholder. Utstillingen kan sikkert være interessant på mange måter.

Det ser ut til at folk har donert kroppen sin til et medisinsk institutt i utgangspunktet. Jeg vet ikke hvor "fri" bruk av kroppen de har tillatt ved dette, uansett er det noe betenkelig at fattige donerer kroppene sine - enten det er fordi de ikke har råd til begravelse eller de får betalt for donasjonen. På den annen side kunne jeg godt donert kroppen min til forskning/opplysning selv.

Er dette forresten den samme utstillinga som har vært rundt i noen år nå?

Skrevet

Det er en del som stiller spørsmålstegn ved hvor kroppene kommer fra og at det i det hele tatt har vært mulig å få tak i så mange unge menneskekropper. Hvis slikt skal være mulig å lage så krever det at kroppene ikke har vært døde for lenge før man gjør noe med dem. Dette er bare noe jeg har hørt og vet ikke om det er noe sannhet i det, men skeptisk er jeg iallefall.

Skrevet (endret)
Er dette forresten den samme utstillinga som har vært rundt i noen år nå?

Jeg tror det. Her er en artikkel om de utstillingene jeg tror du tenker på.

Og igjen, jeg reagerer mer på at det virker som kroppene er skaffet til veie på muligens mildt sagt diskuterbare måter enn selve utstillingen i seg selv.

Endret av Violetta
Skrevet (endret)

Veldig rart at på Gunther von Hagens hjemmesider står det at han har utstilling i Toronto og Philadelphia til uti 2006, og ikke New York.

Mulig at det dreier seg om copycat'en: link

Blir så irritert over at vg ikke klarer å skrive hvem som står bak.

Jeg mener Gunther von Hagens er et geni. DVD'en Bodyworld anbefales veldig for alle som er litt over middels interessert i kroppen vår og anatomi.

Endret av Rosin
Skrevet

Utstillingen i seg selv synes jeg er helt ok, så fremt de fremstilles hederlig og ikke på festlig museum som freak show.

Ifølge Reuters er det fattige mennesker som har donert sine kropper til Dalian Medisinske Universitet i Kina, og videre har blitt utlånt til utstillingen.

Hvis JEG donerte kroppen min til medisinsk universitet, så ver det ikke ensbetydende med at jeg ønsket å reise jorden rundt for å stilles ut. Om de døde ikke har fått beskejd om dette på forhånd, synes jeg det er etisk galt.

Skrevet

Jeg synes det er grotesk. Lærerikt jo vel, men grotesk like fullt.

Skrevet

Jeg synes ikke det er grotesk, men svært interessant. Skulle gjerne sett den utstillingen.

Skrevet

Det er helt sikkert lærerikt, men jeg leste at utstillingen er av uidentifserte lik ?

Da har de altså ikke gitt sitt samtykke til å farte rundt på utstilling, og jeg setter spørsmålsten ved at en patolog tjener penger (for jeg regner med dette ikke foregår kun på hans regning) på å stille ut døde mennesker.

Skrevet
Det er helt sikkert lærerikt, men jeg leste at utstillingen er av uidentifserte lik ?

Da har de altså ikke gitt sitt samtykke til å farte rundt på utstilling, og jeg setter spørsmålsten ved at en patolog tjener penger (for jeg regner med dette ikke foregår kun på hans regning) på å stille ut døde mennesker.

Dette stemmer ikke. Det trengs et testamente fra donoren som sier at vedkommende vil at kroppen skal brukes til dette formålet.

Skrevet
Dette stemmer ikke. Det trengs et testamente fra donoren som sier at vedkommende vil at kroppen skal brukes til dette formålet.

Nå er det gjerne andre regler for sånt i Kina enn her da...

Skrevet

Synes ikke det er riktig å kalle det groteskt og jeg skjønner godt at dette kan være interessant for de som interesserer seg for det. Jeg personlig hadde nok aldri klart å komme meg gjennom en slik utstilling med vomfyllet inntakt.

Skrevet

jeg synes igrunnen utstillingen er både grotesk og interessant jeg.

jeg synes anatomi er interessant, og den delen gjør utstillingen interessant.

personlig synes jeg døde mennesker stilt opp i forskjellige positurer, noen steder med hud, andre steder uten gjør det groteskt, selv om jeg ser at det er interessant å kunne se både oppbygging og hvordan nerver og muskler fungerer når man står eller beveger seg.

selv har jeg blitt for sart, jeg klarer ikke engang se på bildene. :roll:

Skrevet
Jeg synes ikke det er grotesk, men svært interessant. Skulle gjerne sett den utstillingen.

Helt enig

Skrevet

Var jo litt "merkelige" bilder jeg så på Aftenposten tror jeg det var, men er jo veldig interessant da...

Skrevet

Enig. :Nikke:

Skrevet
Håper Gunther von Hagens tar med seg Bodyworld og kommer til Norge!!!

Her kan dere lese mer: http://www.korperwelten.de

Men er dette den utstillingen eller er det noe annet? Står ingenting i VG om hvem som står bak. Utrolig dårlig.

Skrevet (endret)
Veldig rart at på Gunther von Hagens hjemmesider står det at han har utstilling i Toronto og Philadelphia til uti 2006, og ikke New York.

Mulig at det dreier seg om copycat'en: link

Helt enig, elendig. Vg henviser bare til Reuters, men på Reuters.com står det ikke et knyst.

Endret av Rosin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...