Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har nylig begynt å date en veldig fin mann, både personlighetsmessig og utseendemessig. 

Det er likevel én ting jeg plages av. Det hender han snakker om eksen sin. Ikke noe intime historier av noe slag som angår sex eller annet følelsesmessig, men typiske fraser som "det har jeg også gjort med eksen min", "husker når eksen og jeg var på ferie der, så ...", "broren til eksen min var ...".

Hvor mye av slike utsagn bør man tåle?

Ønsker ikke å være den gale sjalu dama.. Jeg har vært i vonde forhold tidligere hvor jeg sliter litt med at jeg blir fort sjalu, men jeg passer på å ikke vise det så det ødelegger forholdet på grunn av bagateller. Overdriver jeg eller er dere enige i at det er merkelig å til stadighet nevne sånt? Når jeg har noe å fortelle som jeg feks har opplevd med eksen, men det ikke er vesentlig at det var eksen jeg var med så prøver jeg heller å formulere setninger uten å ta med "om eksen" som detalj. 

Takknemlig for svar. 

Anonymkode: 15aed...3c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge siden er det det ble slutt og hvor lenge var de sammen? Høres ut som om han ikke har bearbeidet helt ferdig sitt tidligere liv så snakk med han om det. Det betyr ikke at han ikke er over eksen, bare at det har kommet en stor endring i livet.

Anonymkode: 406a4...0d4

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Høres ut som han ikke er over eksen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig spesielt, og jeg hadde nok takket for meg.

Anonymkode: 32a68...746

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter ti år i forhold er jeg fortsatt uinteressert i å høre om eksen med mindre det er noe vesentlig som må fortelles. Jeg gjør som deg ts, forteller bare historien uten å si om det var en eks eller en venn.

Anonymkode: 8ddd2...911

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakker så å si aldri om eksen. 

Anonymkode: 4e0a8...89e

• Liker 3
Skrevet

Kun det som er absolutt nødvendig og det ikke er til å unngå å nevne eksen. Hvilket er i særdeles få situasjoner, og stort sett kun dersom noen har barn med eksen, eller ny partner selv spør om noe. Angående det siste er det også helt innafor å svare at man ikke ønsker å snakke om tidligere forhold. 

Det er fullstendig mangel på sosiale antenner å dra frem ekser unødvendig. Oppegående mennesker gjør ikke det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også takket for meg hvis han hele tiden snakket om eksen sin, og hvis han nevnte eksen hver gang vi dro en plass. Jeg ønsker å skape mine opplevelser med mannen, ikke opplevelser som er kopi eller deja vu av hans tidligere opplevelser med eksen. 

Anonymkode: ebc5a...0c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe problem med det, om de var sammen lenge er det da naturlig 

Anonymkode: 857c5...9a2

• Liker 3
Skrevet

Tror jeg ville nevt det for mannen,at det plager deg. Det er ikke rart, men han tenker antageligvis ikke over det, typisk mann. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Har nylig begynt å date en veldig fin mann, både personlighetsmessig og utseendemessig. 

Takknemlig for svar. 

Fine menn, utseendemessig, må nevne eksen i annenhver setning. 

Anonymkode: 238e3...48c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i eksen min, og derfor skakker jeg noen ganger om han. Men kunne aldri tenke meg å være sammen med han igjen, har overhodet ingen kjærestefølelser. Det er viktig å være trygg på hverandre. Jeg vet at min kjæreste er glad i sin eks, og det tenker jeg er en fin ting. 

Anonymkode: 7b1ec...018

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ikke noe problem med det, om de var sammen lenge er det da naturlig 

Anonymkode: 857c5...9a2

Flott noen er enig med meg 😆

Jeg hadde ikke tenkt over det. Hvis jeg får kjæreste ønsker jeg heller den åpenheten. Hva var bra, hva var mindre bra, hvorfor ble det slutt? Noe som påvirker deg og formet deg til den du var i dag? Positive, negative opplevelser? Sexliv trenger man ikke å brette ut, det er jo ikke normalt å snakke om andres sexliv uansett, men at eksen blir snakket om i samtalene? Helt greit og normalt, men nå er jeg ekstremt lite sjalu av meg. Tenker at den man har delt livet med er med en på godt og vondt. Man kan ikke bare viske ut fortiden. Den er en del av livshistorien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge var de sammen? Er hun en ekskjæreste, eller har de vært gift/hatt barn el.l.?

Hvis det er helt naturlig i sammenhengen, så hadde jeg ikke reagert på det. Min mann var sammen med eksen i 15 år og de reiste mye sammen, så mange av stedene han har vært har vært med henne, og parferier har også vært med henne. Men jeg tror han også er det bevisst, for hun nevnes sjelden ut av det blå.

Anonymkode: 2e836...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg får kjæreste ønsker jeg heller den åpenheten. Hva var bra, hva var mindre bra, hvorfor ble det slutt? Noe som påvirker deg og formet deg til den du var i dag? 

Ja, kan snakke om hvordan forholdet var, for at nåværende skal skjønne hva jeg har opplevd og hvordan jeg tenker, men jeg tror ikke nåværende har lyst til å høre at jeg har vært i x og reist gjennom y fordi der bor min eks sin venn/ oldemor/fetter osv. Det er ikke nødvendig for å skjønne meg. 

Anonymkode: 4e0a8...89e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi snakker ganske mye om våre ekser, eller jeg har flere enn han. Vi er veldig åpne om alt, men sparsomme om intime detaljer og krenkende informasjon om våre ekser. For 

eksene våre har jo formet oss til det forholdet vi er i nå og det er fint at han tør å snakke både djupt og overfladisk om sin eks med meg.

Og jeg syns ikke det er sårt eller negativt å høre om hans minner med sin eks. Men i tidligere forhold har jeg ikke vært like trygg, og har fort fått vondt i magen når jeg hørte om ekser. Sammenlignet meg selv med dem og lagde regler for hva min eks fikk si om sin eks for at jeg ikke skulle bli såret

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Olive_North said:

Vi snakker ganske mye om våre ekser, eller jeg har flere enn han. Vi er veldig åpne om alt, men sparsomme om intime detaljer og krenkende informasjon om våre ekser. For 

eksene våre har jo formet oss til det forholdet vi er i nå og det er fint at han tør å snakke både djupt og overfladisk om sin eks med meg.

Og jeg syns ikke det er sårt eller negativt å høre om hans minner med sin eks. Men i tidligere forhold har jeg ikke vært like trygg, og har fort fått vondt i magen når jeg hørte om ekser. Sammenlignet meg selv med dem og lagde regler for hva min eks fikk si om sin eks for at jeg ikke skulle bli såret

Samme her! Jeg synes det er helt greit å snakke slik, man skal ikke viske bort en stor del av livet sitt kun fordi man tilbragte tiden med et menneske man ikke lenger er sammen med. Men så synes jeg man generelt bør få bedre holdninger til ekser med mindre det var stygge brudd, jeg har ikke så mye kontakt med noen av eksene mine nå (eller, møter en innimellom), men vi er alle på talefot og da synes jeg det er rart å skulle demonisere de. 

Anonymkode: 65032...bea

AnonymBruker
Skrevet

Min har mange damer og har hørt mye. Jeg fikk sexlivet detaljert også. Klarte lage sur stemning flere ganger når sexhistoriene kom fram pga jeg ble så lei meg. Jeg lagte bilder i hodet og måtte se damene på facebook hvem de var. Det er utrolig slitsomt å vite dette. Så jeg skulle ønske jeg ikke visste noenting.

Anonymkode: 16ad7...99e

Skrevet

Har man hvert sammen med eksen lenge så er det naturlig og snakke om eksen. Men man må ikke snakke om eksen i alt man snakker om... Men spesielle hendelser. Også syntes jeg det er dumt og snakke om ekser så tidig på dating fronten... Da er man ikke ferdig tenker jeg... 

Når det ble slutt med min eks gjennom 13 år.. Forferdelig brudd... Men da snakket jeg om han til alle jeg datet... For jeg var ikke ferdig med han... Og jeg trengte en venn som lyttet på meg... Tydeligvis... 

Man dater for fort for tiden... Man dater med engang det er slutt i håp om og komme videre fra smertene tror jeg.. Håpet om og få det bra igjen... 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er likevel én ting jeg plages av. Det hender han snakker om eksen sin. Ikke noe intime historier av noe slag som angår sex eller annet følelsesmessig, men typiske fraser som "det har jeg også gjort med eksen min", "husker når eksen og jeg var på ferie der, så ...", "broren til eksen min var ...".

Hvor mye av slike utsagn bør man tåle?

Ønsker ikke å være den gale sjalu dama.. Jeg har vært i vonde forhold tidligere hvor jeg sliter litt med at jeg blir fort sjalu, men jeg passer på å ikke vise det så det ødelegger forholdet på grunn av bagateller. Overdriver jeg eller er dere enige i at det er merkelig å til stadighet nevne sånt? Når jeg har noe å fortelle som jeg feks har opplevd med eksen, men det ikke er vesentlig at det var eksen jeg var med så prøver jeg heller å formulere setninger uten å ta med "om eksen" som detalj. 

Takknemlig for svar. 

Jeg hadde ikke syns det var nødvendig.. Feks du sier at du var i London sist helg, han var i London med eksen, da kunne han jo heller sagt; åå London ja, jeg var der i 2018. Hva gjorde du i London? Han MÅ ikke nevne eksen hver gang han kan.. Det er værtfall sånn jeg snakker om ekser (minst mulig..)

Hva om du bare sier; Du snakker veldig mye om eksen din du.. Visste du det? Er det noen grunn til det

Anonymkode: daab2...2be

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...