AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Nå er det selvsagt individuelt ifht funn på føflekk -hudlegen mente dette var helt harmløst, men at resten av føflekken måtte fjernes. Men han kan vel ikke si dette før sykehuset har fjernet hele? Og tar de noe av område rundt føflekken for å sjekke at den ikke har spredd seg? Kjenner jeg har tusen tanker i hodet, men prøver å ikke bli engstelig. Samtidig er det jo en grunn til videre henvisning.. Kan virkelig en lege si at det er ufarlig utelukkende på hva han selv har sett da han sjekket føflekken + resultatet etterpå av prøven av føflekken? Jeg synes det i utgangspunktet var rart han ikke fjernet hele føflekken.. Men kanskje nettop for at sykehuset skal kunne sjekke området rundt også? Noen som har noen erfaringer? Anonymkode: c500c...618
AnonymousBruker Skrevet 21. juli 2022 #2 Skrevet 21. juli 2022 Man kan finne ut om føflekken er godartet eller ondartet (kreft med fare for spredning) før operasjon. Dersom legen din sier at det ikke var noe farlig er det mest sannsynlig en godartet svulst (under føflekken), men dersom han ikke poengterte dette for deg, kan det tenkes at det også er for tidlig å si. Før de kan operere, skal de ha tatt en MRI av deg i området rundt føflekken for å se om det er spredning og hvor agressiv den eventuelt er. Deretter vil de teste vevet de har tatt ut, ta nye bilder og så avgjøre videre behandling. Dette er ikke for å skremme deg, men greit å vite om eventuelle utfall. Melanom (føflekk-kreft) har en svært god prognose, og i ditt tilfelle er det ikke sikkert at det er det en gang. Forstår at du er engstelig, men før videre operasjon eller nye prøver er det lite å gjøre. Det eneste du burde gjøre, er å ringe og spørre om hva som egentlig kommer til å skje. Så mange spørsmål du har nå, skal du egentlig ikke ha dersom det viser seg å være kreft. Jeg er ingen lege eller spesialist, men min mor ble nylig friskmeldt av sykdommen og satt med akkurat de samme spørsmålene. Det viktigste for oss var å få rask og tett oppfølgning, det burde du også få!😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Skrevet 22. juli 2022 Det vanlige ved funn av noko i føflekk er at ein blir henvist til hudlege eller kirurg på sjukehuset - som fjernar heile føflekken og litt rundt, så blir det igjen sendt til analyse. Er det ein bestemt type kreft i denne brukar ein å bli følgt opp av hudlege litt i tillegg får ein ultralydundersøkelse for å sjå at lymfeknutene på kroppen ser okei ut ☺️ Anonymkode: 93505...54f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå