Gå til innhold

Hva slags tarmsykdom kan jeg ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg så lei! Bæsja akkurat på meg igjen. Og ikke bare på meg, men på trusa mi, gulvet, toalettringen… rakk ikke doen. 
Dette skjer ofte! Det kommer som kasta på, jeg rekker ikke å kjenne at jeg må på do før det plutselig renner. Flytende konsistens. 
Sliter generelt mye med diaré. 

Tåler noen melkeprodukter dårlig - men kan fint drikke et glass melk, eller spise lettrømme, smør, hvitost… det jeg ikke tåler er seterrømme, rømmegrøt, risengrynsgrøt og noen typer saus vi bruker til kylling. 

Nå hadde jeg ikke spist noen av de tingene. Middag for tre timer siden, bare ting jeg vanligvis tåler. 

Høres det ut som Chrons? 

Legen tok mye prøver i høst, jeg leverte avføringsprøver. De fant ikke noe galt, som blod eller andre ting. 

Det er så ille at jeg velger å bruke Imodium hvis jeg skal på lengre bilturer, spise ute el. Sånn just in case. 

Anonymkode: 673aa...627

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

IBS?

Anonymkode: 01f93...c92

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Det kan være så mye forskjellig. En form for intoleranse eller irritabel tarm og verre ting, men spør legen om hjelp til utredning. 

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (26 minutter siden):

Det kan være så mye forskjellig. En form for intoleranse eller irritabel tarm og verre ting, men spør legen om hjelp til utredning. 

Jeg har gjort det! Og de fant ikke noe galt, så de slo seg til ro med det. Men jeg kan ikke slå meg til ro med det her…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

IBS?

Anonymkode: 01f93...c92

Ja, det er det legen sier at det KAN være. Og det er jo bare en vag samlebetegnelse som kan bety hva som helst. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke ute etter diagnose på kg, så klart. Bare lurer på om noen har tips? Og kanskje også mestringstips? Hvordan lever man med en sånn plage? Kjerringråd? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får veldig plutselig trang til nr 2, og jeg sliter ironisk nok med forstoppelse. Har hatt det såpass lenge at det gjerne blir så fullt at det "renner over". Forstoppelsesdiare. Nå er jeg mye bedre enn før, men slite fremdeles med at jeg gjerne må plutselig på do.

Anonymkode: 8b695...76b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får veldig plutselig trang til nr 2, og jeg sliter ironisk nok med forstoppelse. Har hatt det såpass lenge at det gjerne blir så fullt at det "renner over". Forstoppelsesdiare. Nå er jeg mye bedre enn før, men slite fremdeles med at jeg gjerne må plutselig på do.

Stakkars 💜 hvordan takler du det med hygiene og sånn? Jeg synes det er vanskelig når plutselig hele vulva (jada!) er full av avføring 😳 jeg kasta trusa mi nå. Hender jeg vasker den hvis det bare er litt, men nå var den «full». 🙈 beklager. 

Skrevet (endret)

Kan jo vere ibs, det mener de jeg har. For min del hjelper det med ren  hjemmelaget mat, så kutte laktose, gluten, kiwi, kiwibær, rå, ananas, løk osv. 

Endret av Curiousine
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt om du faktisk har vært hos spesialist i gastroenterologi med de symptomene du nå beskriver, eller om fastlegen bare har tatt generelle prøver grunnet diaré? Det er to forskjellige ting!

Anonymkode: 600ac...f36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er det legen sier at det KAN være. Og det er jo bare en vag samlebetegnelse som kan bety hva som helst. 

Hvis du har testet negativt for IBD (chrons/ulcerøs kolitt) bør du henvises til gastro på sykehuset for om det kqn gjøres en koloskopi

Anonymkode: b7cb3...f4b

Skrevet

Jeg tror jeg ville betalt for spesialist privat hvis jeg var deg. Har ingen forslag til hva som feiler deg, men altså, du skal jo ikke måtte leve sånn! Hvis ikke fastlegen hjelper deg så prøv en annen lege. Ikke gi deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt om du faktisk har vært hos spesialist i gastroenterologi med de symptomene du nå beskriver, eller om fastlegen bare har tatt generelle prøver grunnet diaré? Det er to forskjellige ting!

Anonymkode: 600ac...f36

Fastlege/turnuslege, ja. 
Altså, JEG er jo ikke ekspert på det her. Det er derfor jeg spør! Jeg vet ikke hva som burde vært gjort og ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fastlege/turnuslege, ja. 
Altså, JEG er jo ikke ekspert på det her. Det er derfor jeg spør! Jeg vet ikke hva som burde vært gjort og ikke. 

Men nå vet du at du må gå til fastlegen igjen og si at du trenger en henvisning fordi du ikke kan leve sånn her.

Anonymkode: b7cb3...f4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde de samme symptomene som deg. Hadde flere avf.prøver og blodprøver først, så hadde jeg gastroskopi, koloskopi, innvendig og utvendig ultralyd, MR og CT. 

Så I det minste en av de burde du ha for å se hvordan det står til på innsiden. 

Anonymkode: fc4b1...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Var plagene ille når du avleverte avføringsprøve? Hvis du leverer prøver fra gode dager er det ikke sikkert de viser noe. Du bør spørre om å få levere ny hemo-fec og fecal test. Er du plaget på natt? Det er viktig å nevne til legen i såfall. Du leverte prøver i høst? Det er jo en stund siden? Du bør få levert nye prøver nå. 

Anonymkode: 71c23...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Stakkars 💜 hvordan takler du det med hygiene og sånn? Jeg synes det er vanskelig når plutselig hele vulva (jada!) er full av avføring 😳 jeg kasta trusa mi nå. Hender jeg vasker den hvis det bare er litt, men nå var den «full». 🙈 beklager. 

Jeg har heldigvis sjelden lekkasjer, men bør ha kontroll over nærmeste toalett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS, vært igjennom utredning uten at noe galt er funnet. Vet det er noe jeg reagerer på, men det er også dagsavhengig og det er veldig slitsomt. 

Jeg får imodium på blå resept, tar to om morgenen og to om kvelden. Da har jeg avføring en gang om dagen. Kan fortsatt være flytende, det er litt opp og ned. Men da har jeg i hvertfall litt mer kontroll. 

Anonymkode: 0e12c...ed6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har IBS, vært igjennom utredning uten at noe galt er funnet. Vet det er noe jeg reagerer på, men det er også dagsavhengig og det er veldig slitsomt. 

Jeg får imodium på blå resept, tar to om morgenen og to om kvelden. Da har jeg avføring en gang om dagen. Kan fortsatt være flytende, det er litt opp og ned. Men da har jeg i hvertfall litt mer kontroll. 

Anonymkode: 0e12c...ed6

Jeg kan være «normal» i flere dager og uker… og da liker jeg ikke å ta imodium forebyggende, fordi det gjør meg forstoppet hvis jeg ikke har diaré 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Var plagene ille når du avleverte avføringsprøve? Hvis du leverer prøver fra gode dager er det ikke sikkert de viser noe. Du bør spørre om å få levere ny hemo-fec og fecal test. Er du plaget på natt? Det er viktig å nevne til legen i såfall. Du leverte prøver i høst? Det er jo en stund siden? Du bør få levert nye prøver nå. 

Anonymkode: 71c23...b71

Det er lenge siden. Jeg fikk forresten Somac av turnuslegen. Det har gitt meg litt mindre halsbrann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...