Gå til innhold

Fryser i nesten 40 C. Er på ferie. Sliter med diare og ingen matlyst. Noen som har noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i ett veldig varmt land og har vært her mye og stort sett hver gang ender jeg opp på antibiotika kur. 

I år etter tre år tenkte jeg å være bedre forberedt. Jeg tok idoform 3 uker før jeg dro. Jeg har holdt meg unna salater og melkeprodukter. Pusser tenner i drikke vann på flasker..men alikevel klarte jeg å bli syk gitt. 

I disse dager er det ca 40 C her på dagtid og idag har jeg frosset mye men sitter jeg litt opp så svetter jeg meg ihjel..  Det er av og på og termostaten er helt i ulage. ..Idag har jeg vært ultra slapp og blir sliten av bare å stå ved kjøkken benken. Drikker kun vann på flasker og noen biter pizza fikk jeg ned.  Jeg har brukt opp loparamid tablettene og prøver litt paracet. Matlysten er en sagablott vært i flere dager. Fra før så liker jeg ikke maten her. Alt bare vokser i munnen. Det er slitsomt. Det er bare fin brød her og ikke noe fiber. Har en ide om at fiber kunne ha hjulpet litt. 

Noen som har vært borti dette ? Hva gjorde du? 

Anonymkode: c4a6c...9f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ideen din om at fiber ville ha hjulpet er ikke riktig. Fiberfattig mat er det beste når man er dårlig i magen. 

Kjøp termometer på et apotek og sjekk om du har feber. Og så bør du ringe reiseforsikringen din og få en time til en lege de har avtale med der du er.

Anonymkode: 17b60...251

• Liker 5
Skrevet

Få en lege til å se på deg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

stort sett hver gang ender jeg opp på antibiotika kur

forslag: neste gang reiser du til et land med bedre hygiene og matsikkerhet. 

Anonymkode: ed547...83e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

forslag: neste gang reiser du til et land med bedre hygiene og matsikkerhet. 

Anonymkode: ed547...83e

Jeg er litt enig i dette. Veldig lite lurt å sette seg i situasjoner hvor man vet at man vil trenge antibiotikakur gang på gang. Og støtter forslag om at du drar til lege.

Anonymkode: 849ec...fa3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket jalla-land er dette her? Og hvorfor drar du dit igjen om du blir så dårlig? Oppsøk lege. Du trenger noe salt! 

Anonymkode: 48a71...539

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er litt enig i dette. Veldig lite lurt å sette seg i situasjoner hvor man vet at man vil trenge antibiotikakur gang på gang. Og støtter forslag om at du drar til lege.

Har ikke noe valg. Da jeg har familie her. Jeg blir syk hver gang enda jeg gjør det jeg kan for å unngå dette. Men akkurat dette er viktigere enn at jeg får meg een trøkk hver gang. Uansett må en på antibiotika kur når en har vært til lege her. Tror det er den ekstreme varmen og annet klima og bakterier som gjør det. 40c er det hver sommer her forresten så ikke som Europa opplever nå. 

Så nå ble det flagyl og bare vann som kommer fra to’ern og idag kvalm og kasta opp litt men nå fant jeg ut de har havregryn her så har lagd en liten porsjon med det for å få i meg mer fiber og det smaker bedre enn maten her. Og at jeg kanskje går ned noen kilo er bare positivt. 

Skrevet

Dra til legen 

• Nyttig 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Oppsøk lege. I mellomtiden kan du drikke doven cola. Kan hjelpe mot diare for noen. God bedring,.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har ikke noe valg. Da jeg har familie her. Jeg blir syk hver gang enda jeg gjør det jeg kan for å unngå dette. Men akkurat dette er viktigere enn at jeg får meg een trøkk hver gang. Uansett må en på antibiotika kur når en har vært til lege her. Tror det er den ekstreme varmen og annet klima og bakterier som gjør det. 40c er det hver sommer her forresten så ikke som Europa opplever nå. 

Så nå ble det flagyl og bare vann som kommer fra to’ern og idag kvalm og kasta opp litt men nå fant jeg ut de har havregryn her så har lagd en liten porsjon med det for å få i meg mer fiber og det smaker bedre enn maten her. Og at jeg kanskje går ned noen kilo er bare positivt. 

Det er jo ganske farlig å ta antibiotika så ofte, da. Det er det jeg snakker om. Men får håpe du slipper å komme i en situasjon der du får sepsis og behandlingen ikke virker. Da mister du garantert valget om du vil være hjemme eller reise til et sted du vet du blir syk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 18.33):

Jeg er i ett veldig varmt land og har vært her mye og stort sett hver gang ender jeg opp på antibiotika kur. 

I år etter tre år tenkte jeg å være bedre forberedt. Jeg tok idoform 3 uker før jeg dro. Jeg har holdt meg unna salater og melkeprodukter. Pusser tenner i drikke vann på flasker..men alikevel klarte jeg å bli syk gitt. 

I disse dager er det ca 40 C her på dagtid og idag har jeg frosset mye men sitter jeg litt opp så svetter jeg meg ihjel..  Det er av og på og termostaten er helt i ulage. ..Idag har jeg vært ultra slapp og blir sliten av bare å stå ved kjøkken benken. Drikker kun vann på flasker og noen biter pizza fikk jeg ned.  Jeg har brukt opp loparamid tablettene og prøver litt paracet. Matlysten er en sagablott vært i flere dager. Fra før så liker jeg ikke maten her. Alt bare vokser i munnen. Det er slitsomt. Det er bare fin brød her og ikke noe fiber. Har en ide om at fiber kunne ha hjulpet litt. 

Noen som har vært borti dette ? Hva gjorde du? 

Dette høres ut som meg hver gang jeg drar til Afrika. Da får jeg noe som heter campylobacter. Konstand diaré, magesmerter, kvalme etc. Ikke bruk forstoppende midler, viktig å få ut bakteriene fikk jeg beskjed av legen. Drikk masse vann. Spis kokt ris. Loff og annet som er lett for magen. Oppsøk legen og få medisiner :)

• Nyttig 1
Skrevet

Mistenker vi kan ha vært i samme land….. Maten er grusom der!! Ps: salt potetgull kan også være noe! Jeg kjøper alltid med unterberger fra tax-free. Hjelper en del

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gammeldansk og litt grovbrød får ordnet magen, visstnok.

Eller en skje potetmel i kaldt vann tre ganger om dagen.

Anonymkode: ac4a8...364

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta antibiotika om de gir det det. Det gjør jo magen enda verre 🙃

Spis hvit ris uten noen ting på det hjelper.

Anonymkode: 969f8...13e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Coronatest

Anonymkode: 12dd5...e21

AnonymBruker
Skrevet

Du bør komme deg til lege, 40° og diare er faktisk veldig farlig p.g.a. høyt væsketap. Drikker du mye vann i tillegg så kan det føre til at kroppen har for lite salt og det kan igjen føre til hjerneskade.

Bor selv i et land der det er 40° i skyggen nå og vet hvor viktig denne balansen mellom saltinntak og vann er. 

Anonymkode: 4d99e...c26

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er du i? Man skal i utgangspunktet ikke ta antibiotikakur dersom det ikke er snakk om alvorlig sykdom. Man risikerer å bli resistent mot det og den vil ikke gjøre det bedre. 

Anonymkode: f84ca...405

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Sette stemmer ikke. Har man bakteriell enteritt er metronidazol bedre enn å dø av dehydrering. 

Anonymkode: 41e77...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du i et afrikansk land? 

Anonymkode: 41e77...7f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjempesmart råd altså! Hvis TS har amøbedysenteri i verste fall så er det ganske dumt å ikke ta antibiotika fordi noen på KG ikke vet at man noen ganger må ha antibiotika ved infeksjoner som gir diaré. 

Anonymkode: 17b60...251

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...