Gå til innhold

Kan man kreve at far tar 50% samvær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to krevende barn og er utrolig sliten. Jeg har lenge ønsket delt bosted mellom meg og far, men han vil ikke. Kan jeg kreve det? Evt hvordan? Finner ikke så mye om dette på nett, for situasjonen pleier gjerne å være motsatt.

Hittil har far hatt barna en ettermiddag i uken, samt en helg hver (altså ikke samtidig, ergo jeg har aldri barnefri). 

Noen som vet? 

Anonymkode: fee98...eb3

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om han nekter får du ikke gjort så mye... 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst. Normalt er det kvinner som nekter mannen 50% og mannfolka kommer ingen vei hvis dama nekter.

Her må du prøve å ta det opp med vedkommende på en skikkelig måte, ikke krev, men forklar situasjonen. Vil han ikke så vil han ikke.

Anonymkode: 69ab1...9f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vert i samme situasjon. Bestillte mekling, sa han måtte ha de mer. Var «enig» hadde de litt etterpå. Bare han møter på mekling da… viss han nekter, sier du at du går gjennom barnevernet og får avlastning der, kanskje det hjelper. 

Anonymkode: e7a80...483

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede avlasting en helg i mnd på ene barnet samt støttekontakt 4 t i uken (diagnoser). Men synes jo det er for ille å måtte bruke avlastning og støttekontakt når de har en fullt kapabel og oppegående far i samme bydel. Jeg er så sliten at jeg vet ikke hvor mye lengre dette går, og aner ikke hvordan jeg kan få han til å forstå alvoret. Har selvfølgelig snakket med han at han må ha de mer, har til og med tilbudt han å bo i mitt hus (leie det billig) og ha dem 50%, for et av argumentene hans er at han ikke har egnet bolig, noe som stemmer men det går jo an å flytte..har og tilbudt han at jeg betaler han masse barnebidrag (jeg tjener mest).  Helt desperat egentlig..

HI 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan dessverre ikke tvinge noen til samvær, og selv om man har samvær nedfelt i en dom så vil det heller ikke bli noen konsekvenser for samværsforelderen som bryter samværsavtalen. Bostedforeldre derimot kan få bot hvis han/hun saboterer samværet, men dessverre ingen konsekvenser andre veien. Fedre (som oftest fedre som har samvær mens mor har bosted) kan gjøre som de vil. 

Her så hadde vi ei overnatting i uken+annenhver helg med mål om å etterhvert øke til 50% når barnet ble eldre. Gikk bra i starten, men så fikk far ny dame og etterhvert ny familie/nye barn. Etter at ny dame fikk egne barn så tolererte hun ikke særkullsbarnet. Og tøffel som eksen er så lot han henne få viljen sin, og det ble mindre og mindre samvær. Da barnet var rundt 10 år så ga de vekk rommet hennes til et av de andre barna, og kastet klær og leker som var hennes. Så fra da av ble det null samvær. 

Jeg prøvde det meste for å unngå det; tilrettela helger når far sa at det ikke passet, han fikk velge fritt når han ville ha samvær, utallige møter på familievernkontoret, tilbød han å betale mindre bidrag,…..han fikk styre alt. Men nei

2 år uten samvær så fikk jeg nok; kontaktet nav og krevde fullt bidrag etter ny samværsbrøk, dvs 0 samvær, og han gikk opp flere tusen i bidrag. Da først reagerte han. Og ble drittforbanna. Men da var nok nok. 

Så nei, man kan ikke gjøre en dritt hvis far ikke vil ha samvær. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere har delt opp barna? De må jo få dra på samvær samtidig? Siden far er lite gira på samvær så må det vel også være i hans interesse at barna er der samtidig sånn at han får lengre intervall mellom samværene? 

Anonymkode: 228bd...6fb

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det diagnoser på begge barn? Siden du "deler opp" samværet, er det en grunn til det?

Anonymkode: bdffe...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Delt opp samværet i helgene pga ene barnets diagnoser, så får begge barna litt kvalitetstid med faren siden barnet med diagnoser er svært krevende. Dermed får jeg og barnet uten diagnoser også litt kvalitetstid sammen uten det andre barnet tilstede.

Så barna er en helg hos faren hver. 

Og en dag i uken kommer han hjem til oss etter jobb, dvs fra 16 til 19.30. Da har jeg "fritid" til å gjøre andre ting.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

dersom en forelder virkelig aldri ønsker sånn kontakt med sine egne barn, hvordan tror du egentlig at denne forelderen kommer til å oppføre seg da hvis de blir tvunget til å ha barna enda oftere? 

gidder sannsynligvis aldri å lage middag til dem. Passe på at dem gjør lekser, eller pusse tenner for eksempel. Hva slags "verdi" får egentlig denne forelderen for barna da?         

Anonymkode: 188a1...67e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du barn hvis du trenger fri fra dem?

Anonymkode: 896e0...1a8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi hun kanskje ikke visste at barna skulle bli født med diagnose og/eller at det skulle bli slutt mellom de to. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Spar meg… 🙄

Anonymkode: eb883...9c0

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager kan man ikke kreve at far har barna 50 %? Han er jo FAREN deres, ffs. Han kan ikke nekte å ta vare på egne barn. Det kan jo ikke mor gjøre, så hvorfor i ALLE dager er dette en mulighet for far?! Sykeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 8b7ba...82e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kan man ikke kreve at far har barna 50 %? Han er jo FAREN deres, ffs. Han kan ikke nekte å ta vare på egne barn. Det kan jo ikke mor gjøre, så hvorfor i ALLE dager er dette en mulighet for far?! Sykeste jeg har hørt. 

Det er jo ikke så rart at det er slik. Det er jo ikke praktisk gjennomførbart, da du ikke kan tvinge et voksent menneske fysisk til å være i huset sitt, eller i landet, for å gjennomføre samvær. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange menn er sykt ego

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke så rart at det er slik. Det er jo ikke praktisk gjennomførbart, da du ikke kan tvinge et voksent menneske fysisk til å være i huset sitt, eller i landet, for å gjennomføre samvær. 

Jo, det er VELDIG rart. Far har like mye ansvar for barna sine, som det mor har. Hvorfor kan da mor tvinges til å ivareta deres felles barn, men ikke far? Det er jo helt vanvittig. Og veldig provoserende.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det er VELDIG rart. Far har like mye ansvar for barna sine, som det mor har. Hvorfor kan da mor tvinges til å ivareta deres felles barn, men ikke far? Det er jo helt vanvittig. Og veldig provoserende.

Du snakker bare om hvorfor det skal være slik, ikke hvordan. Som jeg skriver er det praktisk vanskelig å gjennomføre.

Mor kan forøvrig nekte å ha sine barn på lik linje med far, men da må de overlates til andre slektninger eller avlastning/fosterhjem.

Grunnen til at mor har barna nå er vel at det er det samværet de opprinnelig landet på ved skilsmissen.

Jeg støtter forøvrig ikke far, ingen her gjør vel det, jeg bare sier at rent juridisk så kunne ikke dette egentlig vært annerledes.

• Liker 3
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor fikk faren barn når han ikke vil ha de? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

En kan ikke tvinge noen til å være foreldre. Hverken mor eller far.

Jo, en kan nekte å ta vare på egne barn. Om den andre foreldren da ikke ønsker ansvaret, så blir det barnevernet som tar over. Forhåpentligvis forsøker de å plassere i utvidet familie.

Å forsøke å tvinge noen som ikke vil være mor/far, det høres ut som oppskriften på dårlige oppvekstvilkår og omsorgssvikt.

Anonymkode: a5970...7c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...