AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Har vært sammen med samboeren min i 3 år. Han har ikke hatt kontakt med foreldrene sine på 10 år på grunn av en konflikt, og de bor bare 20 min unna oss. Jeg har aldri tenkt så mye over dette før nå i det siste når vi har begynt å snakke om å få barn. Foreldrene mine er gift og faren min er uhelbredelig syk, og plutselig innser jeg at våre fremtidige barn ikke kommer til å ha besteforeldre. Foreldrene til våre foreldre er alle døde. Kjenner at dette plager meg skikkelig og jeg kan heller ikke se for meg å få barn med noen andre enn han. Noen som har vært i samme situasjon? ..samboeren min har også sagt at det er hundre prosent usannsynlig at han noen gang kommer til å ha kontakt med foreldrene sine igjen.. Anonymkode: 68b29...d55
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har vært sammen med samboeren min i 3 år. Han har ikke hatt kontakt med foreldrene sine på 10 år på grunn av en konflikt, og de bor bare 20 min unna oss. Jeg har aldri tenkt så mye over dette før nå i det siste når vi har begynt å snakke om å få barn. Foreldrene mine er gift og faren min er uhelbredelig syk, og plutselig innser jeg at våre fremtidige barn ikke kommer til å ha besteforeldre. Foreldrene til våre foreldre er alle døde. Kjenner at dette plager meg skikkelig og jeg kan heller ikke se for meg å få barn med noen andre enn han. Noen som har vært i samme situasjon? ..samboeren min har også sagt at det er hundre prosent usannsynlig at han noen gang kommer til å ha kontakt med foreldrene sine igjen.. Anonymkode: 68b29...d55 Hva er årsaken til konflikten da? Jeg hadde tenkt det er røde flagg når noen kutter kontakten med foreldrene med mindre det har vært misbruk, vold e.l. Og hvis det er det så er folk ofte skadet av det også. Anonymkode: 4705a...d93 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Har han fortalt hva konflikten gjelder? Kranglet de om en sak og så var det ingen som ville gi seg, og så ble det bare sånn? Eller er foreldrene slemme og giftige og har vært det hele livet, og så var dette dråpen? Anonymkode: f4c94...78c 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 I korte trekk så drikker den ene av forelderen veldig mye og gjorde dette også i oppveksten, den andre forelderen er konfliktsky og later som det aldri har vært noe problem. Denne forelderen lager også mye drama / styr / løgner når h*n drikker. Ts Anonymkode: 68b29...d55
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I korte trekk så drikker den ene av forelderen veldig mye og gjorde dette også i oppveksten, den andre forelderen er konfliktsky og later som det aldri har vært noe problem. Denne forelderen lager også mye drama / styr / løgner når h*n drikker. Ts Anonymkode: 68b29...d55 Jeg kan forstå at han er sint på foreldrene, men jeg ville prøvd å pushe på for å få hilst på de. Virker meget rart, å få barn med en som nekter all fremtidig kontakt med foreldrene sine. Hvis den ene forelderen er konfliktsky og ikke bryter ut av forholdet med alkoholikeren, så er det faktisk en veldig logisk grunn til det også. Så jeg syntes han er litt for streng, og mangler kanskje empati? Folk flest klarer å forstå og sette seg inn i andre situasjoner, men han klarer ikke det med sin mor/far? 🧐 En som er gift med en alkoholiker er som regel medavhengig, og det er vanskelig å bryte. Det blir som en voldelig relasjon, fordi man blir avhengig selv om det skader en. Anonymkode: 964cd...f90 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg kan forstå at han er sint på foreldrene, men jeg ville prøvd å pushe på for å få hilst på de. Virker meget rart, å få barn med en som nekter all fremtidig kontakt med foreldrene sine. Hvis den ene forelderen er konfliktsky og ikke bryter ut av forholdet med alkoholikeren, så er det faktisk en veldig logisk grunn til det også. Så jeg syntes han er litt for streng, og mangler kanskje empati? Folk flest klarer å forstå og sette seg inn i andre situasjoner, men han klarer ikke det med sin mor/far? 🧐 En som er gift med en alkoholiker er som regel medavhengig, og det er vanskelig å bryte. Det blir som en voldelig relasjon, fordi man blir avhengig selv om det skader en. Anonymkode: 964cd...f90 Han har satt et krav til forelderen sin , for 10 år siden for at at han ikke skulle ta avstand og det var at h*n skulle slutte å drikke / oppsøke hjelp, men det har ikke skjedd. Anonymkode: 68b29...d55 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han har satt et krav til forelderen sin , for 10 år siden for at at han ikke skulle ta avstand og det var at h*n skulle slutte å drikke / oppsøke hjelp, men det har ikke skjedd. Anonymkode: 68b29...d55 Det må du bare respektere. Ikke push samboeren din til å ha kontakt med noen han ikke vil treffe. Anonymkode: 8e7b7...bc4 24 1 11
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har satt et krav til forelderen sin , for 10 år siden for at at han ikke skulle ta avstand og det var at h*n skulle slutte å drikke / oppsøke hjelp, men det har ikke skjedd. Anonymkode: 68b29...d55 Nei, man kan ikke tvinge andre mennesker til å ønske hjelp med seg selv. Er helt enig i at man ikke skal behøve å ha regelmessig kontakt med en alkoholisert far, men moren hans er ikke alkoholiker - og er fanget i et forhold med en. Forstår at samboeren din er sint på dem, men jeg syntes han virker svært uempatisk og forståelsesfull. Moren hans sliter nok veldig, det er ikke bare bare å bryte med en som er avhengig. Og moren hans er sikkert litt konservativ i tillegg, skal prøve å skjule at faren drikker osv. Hadde jeg vært samboeren din, så hadde jeg prøvd relativt hardt å få min mor til å snakke med noen, og å bryte ut med faren min. Anonymkode: 964cd...f90 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 Jeg skjønner han godt faktisk. Han har antakelig fått barndommen ødelagt til en viss grad av alkoholen. Og moren har ikke beskyttet han mot fars alkoholisme (eller far, hvis det var motsatt). Dere kan jo treffe dem, men de høres ærlig talt ikke ut som ressurser for eventuelle barnebarn Anonymkode: 38efe...7a7 15 12
tangent Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Jeg forstår samboeren din godt. Å bli sviktet av foreldre betyr at man har rett til å ha det forholdet til dem som gjør deg lykkeligst. Og hvis det er best for ham å ikke ha kontakt, så er det hans valg. Blod er tykkere enn vann er bullshit. Det høres heller ikke ut som veldig gode ressurspersoner for et evt barnebarn. 8 1 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 Jeg respekterer valget hans selvom jeg skulle ønske det var annerledes, det er ikke det innlegget handler om. Mer om det om det er andre som ikke har foreldre/besteforeldre og hvordan det er å få barn i en sånn situasjon 😊 Anonymkode: 68b29...d55 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan forstå at han er sint på foreldrene, men jeg ville prøvd å pushe på for å få hilst på de. Virker meget rart, å få barn med en som nekter all fremtidig kontakt med foreldrene sine. Hvis den ene forelderen er konfliktsky og ikke bryter ut av forholdet med alkoholikeren, så er det faktisk en veldig logisk grunn til det også. Så jeg syntes han er litt for streng, og mangler kanskje empati? Folk flest klarer å forstå og sette seg inn i andre situasjoner, men han klarer ikke det med sin mor/far? 🧐 En som er gift med en alkoholiker er som regel medavhengig, og det er vanskelig å bryte. Det blir som en voldelig relasjon, fordi man blir avhengig selv om det skader en. Anonymkode: 964cd...f90 Det er jo ikke sikkert han mangler empati. Det kan være han har opplevd mye vondt pga dette. Og derfor må holde avstand for å holde psyken som i sjakk. Vi vet jo ikke hvor ille det har vært. De fleste søker seg ikke vekk fra foreldrene dersom det ikke er omsorgssvikt på en eller annen måte i bildet. Anonymkode: 99dcf...1ca 8 4
Gjest Ghostface Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 Det er noe du bør snakke med din samboer, og ikke oss om. Du vet jo hvorfor han ikke snakker med dem, på grunn av en konflikt.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg respekterer valget hans selvom jeg skulle ønske det var annerledes, det er ikke det innlegget handler om. Mer om det om det er andre som ikke har foreldre/besteforeldre og hvordan det er å få barn i en sånn situasjon 😊 Anonymkode: 68b29...d55 Tror du besteforeldre er livsviktige for et barn, eller hva er grunnen til at du bekymrer deg så veldig for dette? Jeg kjenner barn som vokser opp nå uten noen besteforeldre, og det går helt fint. Jeg hadde ikke forventet noe annet heller. Anonymkode: b4919...0a7 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan forstå at han er sint på foreldrene, men jeg ville prøvd å pushe på for å få hilst på de. Virker meget rart, å få barn med en som nekter all fremtidig kontakt med foreldrene sine. Hvis den ene forelderen er konfliktsky og ikke bryter ut av forholdet med alkoholikeren, så er det faktisk en veldig logisk grunn til det også. Så jeg syntes han er litt for streng, og mangler kanskje empati? Folk flest klarer å forstå og sette seg inn i andre situasjoner, men han klarer ikke det med sin mor/far? 🧐 En som er gift med en alkoholiker er som regel medavhengig, og det er vanskelig å bryte. Det blir som en voldelig relasjon, fordi man blir avhengig selv om det skader en. Anonymkode: 964cd...f90 Han har jo ikke hatt foreldre. Altså noen som tar seg av ham og setter til side egne behov når han har hatt behov for det. Alkoholikeren har hatt nok med seg selv og den andre forelderen har dysset det ned og normalisert alkoholmisbruket. Altså har han ingen grunn til å vise empati når han aldri har fått være barn og har fått barndommen sin ødelagt. Anonymkode: 04e11...606 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan forstå at han er sint på foreldrene, men jeg ville prøvd å pushe på for å få hilst på de. Virker meget rart, å få barn med en som nekter all fremtidig kontakt med foreldrene sine. Hvis den ene forelderen er konfliktsky og ikke bryter ut av forholdet med alkoholikeren, så er det faktisk en veldig logisk grunn til det også. Så jeg syntes han er litt for streng, og mangler kanskje empati? Folk flest klarer å forstå og sette seg inn i andre situasjoner, men han klarer ikke det med sin mor/far? 🧐 En som er gift med en alkoholiker er som regel medavhengig, og det er vanskelig å bryte. Det blir som en voldelig relasjon, fordi man blir avhengig selv om det skader en. Anonymkode: 964cd...f90 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, man kan ikke tvinge andre mennesker til å ønske hjelp med seg selv. Er helt enig i at man ikke skal behøve å ha regelmessig kontakt med en alkoholisert far, men moren hans er ikke alkoholiker - og er fanget i et forhold med en. Forstår at samboeren din er sint på dem, men jeg syntes han virker svært uempatisk og forståelsesfull. Moren hans sliter nok veldig, det er ikke bare bare å bryte med en som er avhengig. Og moren hans er sikkert litt konservativ i tillegg, skal prøve å skjule at faren drikker osv. Hadde jeg vært samboeren din, så hadde jeg prøvd relativt hardt å få min mor til å snakke med noen, og å bryte ut med faren min. Anonymkode: 964cd...f90 Du aner ikke hva du snakker om. Han har vokst opp med en alkoholisert far og en mor som sviktet ham ved å ikke beskytte ham mot faren. Det er stor sannsynlighet for at han har opplevd omsorgssvikt, vold og sterk utrygghet i barndommen, og den destruktive oppførselen fra foreldrene har fortsatt inn i voksenlivet. Det eneste fornuftige er å ta avstand fra dem, det har INGENTING med at han liksom mangler empati å gjøre. Barn som er vokst opp under omsorgssvikt og rus har ingen plikt til å holde kontakten med foreldrene som sviktet dem. Anonymkode: aaa89...42c 11 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du aner ikke hva du snakker om. Han har vokst opp med en alkoholisert far og en mor som sviktet ham ved å ikke beskytte ham mot faren. Det er stor sannsynlighet for at han har opplevd omsorgssvikt, vold og sterk utrygghet i barndommen, og den destruktive oppførselen fra foreldrene har fortsatt inn i voksenlivet. Det eneste fornuftige er å ta avstand fra dem, det har INGENTING med at han liksom mangler empati å gjøre. Barn som er vokst opp under omsorgssvikt og rus har ingen plikt til å holde kontakten med foreldrene som sviktet dem. Anonymkode: aaa89...42c Akkurat dette. Du satte fine ord på det. Og ofte er jo foreldrene de samme i voksen alder, og fortsetter å dra deg ned. Så det et fullt forståelig det valget han har tatt. Anonymkode: 99dcf...1ca 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg respekterer valget hans selvom jeg skulle ønske det var annerledes, det er ikke det innlegget handler om. Mer om det om det er andre som ikke har foreldre/besteforeldre og hvordan det er å få barn i en sånn situasjon 😊 Anonymkode: 68b29...d55 Vi har barn uten særlig besteforeldre, to er avdød og jeg har kuttet kontakt med en gjenlevende, og den andre besteforelderen har så svak helse at det blir et nokså perifert forhold til barnebarn. Det går helt fint, vi ser jo at de med mye besteforeldre har mye lettere tilgang til barnevakt, og vi må være bevisst på å pleie andre familierelasjoner for å skape det nettverket som er kjekt å ha. Anonymkode: aaa89...42c 4
Mt3 Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, man kan ikke tvinge andre mennesker til å ønske hjelp med seg selv. Er helt enig i at man ikke skal behøve å ha regelmessig kontakt med en alkoholisert far, men moren hans er ikke alkoholiker - og er fanget i et forhold med en. Forstår at samboeren din er sint på dem, men jeg syntes han virker svært uempatisk og forståelsesfull. Moren hans sliter nok veldig, det er ikke bare bare å bryte med en som er avhengig. Og moren hans er sikkert litt konservativ i tillegg, skal prøve å skjule at faren drikker osv. Hadde jeg vært samboeren din, så hadde jeg prøvd relativt hardt å få min mor til å snakke med noen, og å bryte ut med faren min. Anonymkode: 964cd...f90 Nå har ikke TS sagt om det er mor eller far som drikker, men så klart er det ett stort svik fra begge foreldrene å ikke ha nok innsikt til å se hvor skadelig det er for ett barn/ungdom å vokse opp med alkoholisert forelder. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg respekterer valget hans selvom jeg skulle ønske det var annerledes, det er ikke det innlegget handler om. Mer om det om det er andre som ikke har foreldre/besteforeldre og hvordan det er å få barn i en sånn situasjon 😊 Anonymkode: 68b29...d55 Har dere gode naboer, gode venner som kan stille opp som faddere, barnevakt etterhvert som barnet vokser til. Det er jo en del barn som vokser opp uten besteforeldre, eller med besteforeldre som ikke stiller opp.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #20 Skrevet 20. juli 2022 Jeg har hatt et vanskelig forhold til egne foreldre selv, spesielt min mor, men har likevel ikke kuttet dem ut mye på grunn av at jeg ønsket at barna skulle ha en relasjon til sine besteforeldre. Folk endrer seg dessverre lite. Jeg har nå minimert kontakten med mine foreldre, fordi de påførte mine barn det samme som de påførte meg gjennom oppveksten. Jeg tror du bør respektere din samboers valg. Det finnes besteforeldre som ikke er verdt å ha i barnas liv. Anonymkode: 10398...b1a 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå