Gå til innhold

Uvaksinert valp i dyrebutikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hentet valp på tirsdag og tok med valpen til en dyrebutikk i dag for å prøve bånd/sele. Valpen er uvaksinert og har time for vaksinering neste uke. Lurte på om det er farlig med tanke på sykdommer? Var ingen andre hunder i butikken. Foreldrene er fullvaksinerte. Løftet valpen stort sett i butikken. Fikk gå litt for å måle størrelse.

Anonymkode: c8258...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok mye mer "farlig" å sitte på venterommet hos veterinæren enn å ta valpen med i dyrebutikken :)

Anonymkode: d673b...7da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hva er deres erfaringer med uvaksinert valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det har ble i hvertfall fått 1. dose eller har du kjøpt en valp uten noen form for helsesjekk? 

Anonymkode: b817b...995

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok helt fint, men synes det er rart at den ikke har fått vaksine hos oppdretter. Vanlige er jo vaksine, chip og helsesjekk ved 7 uker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arx skrev (7 minutter siden):

Det går nok helt fint, men synes det er rart at den ikke har fått vaksine hos oppdretter. Vanlige er jo vaksine, chip og helsesjekk ved 7 uker.

En valp skal ha andre vaksiner også, når de er 12 uker, 16 uker etc. I mange land frarådes det å ta med valper under 12/16 uker ut for å unngå smittefare. I Norge har vi ikke løse hunder, og vi har ikke mange alvorlige hundesykdommer heller. Risikoen for at en valp blir smittet med en alvorlig, smittsom sykdom i Norge er såpass lav at det ikke overgår alt det positive ved tidlig miljøtrening

Anonymkode: d86f0...65d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En valp skal ha andre vaksiner også, når de er 12 uker, 16 uker etc. I mange land frarådes det å ta med valper under 12/16 uker ut for å unngå smittefare. I Norge har vi ikke løse hunder, og vi har ikke mange alvorlige hundesykdommer heller. Risikoen for at en valp blir smittet med en alvorlig, smittsom sykdom i Norge er såpass lav at det ikke overgår alt det positive ved tidlig miljøtrening

Anonymkode: d86f0...65d

Det er jeg klar over, men det vanlige som anbefales er 7, 12 og 16 uker. Derfor jeg syns det er rart at den ikke er vaksinert ved 7. Jeg er generelt lite bekymret for smittepresset i Norge, og har hatt med mine valper overalt etter 7 ukers vaksine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det får helt fint. Flere og flere vaksinerer ikke valpene sine nå, og om den kommer fra fullvaksinert mor, er den beskyttet med antistoffer gjennom morsmelk inntil den er 11-12 uker. Grunnen til at dyrleger ofte anbefaler vaksine ved 8-12-16 uker er fordi 8 uker vaksinen ofte ikke fungerer siden valpen allerede har antistoffer. Enkel biologi sier at man kan ikke tilføre noe som allerede er der. Du kan helt trygt sosialisere valpen din med andre, og du trenger ikke vaksinere den før den er 11-12 uker gammel. Den vil sannsynligvis få mer utav vaksinen da enn neste uke. 

En vaksine koster 90 kroner, så din oppdretter har garantert ikke unnlatt å vaksinere for å spare penger.

Anonymkode: 368e0...33d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hva er deres erfaringer med uvaksinert valp?

Jeg vaksinerer heller ikke valpekullene mine når de får melk fra fullvaksinert mor.

Anonymkode: 368e0...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...