Andrine& Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Hva hjalp deg? Det har vært ubehandlet i nærmere to år fordi legene har sagt det er inngrodd negl. Har tatt flere antibiotikakurer og hundrevis med fotbad slik de sa.. Det har aldri blitt bedre å nå kunne endelig fotpleier fortelle hva det var, nemlig neglsopp. Stortåneglene er blå/grønne og ganske løse og neglene på tærne ved siden av er smittet. Det er veldig vondt… Har påbegynt pillekur i nærmere 100 dager og startet med medisinsk neglelakk. Kan jeg ta fotbad nå? Finnes det noen gode råd? Vasker sokker på 60 grader og har gode sko.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Eneste som hjalp var den 3måneders pillekuren. Lev som du vil ellers! Du har sopp på hud og overalt rundt deg, dette handler ikke om hygiene. Anonymkode: e4fae...5ea
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Laser er også mulig. Anonymkode: 81dfd...bda
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eneste som hjalp var den 3måneders pillekuren. Lev som du vil ellers! Du har sopp på hud og overalt rundt deg, dette handler ikke om hygiene. Anonymkode: e4fae...5ea Ikke meg som er TS, men hvilken pillekur? Anonymkode: 7bb9d...6ea
Gjest Frysepinne Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Jeg har det fra tid til annen, og syns det er veldig pinlig å vise føttene mine. Kanskje noen av oss bare har en svakhet når det gjelder sånt? Uansett, det som hjelper meg er et råd jeg fikk av en kollega i helsevesenet, og som sikkert høres veldig rar ut, men daglig fotbad med Vademecum, altså munnvann, over ei drøy uke hjelper godt. Smør føttene godt med en god, feit krem etter badet. Det koster deg ikke mye å prøve det og se om det fungerer for deg også. Den løse neglen du har kan vel fotterapeuten ta bort?
Andrine& Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eneste som hjalp var den 3måneders pillekuren. Lev som du vil ellers! Du har sopp på hud og overalt rundt deg, dette handler ikke om hygiene. Anonymkode: e4fae...5ea Jeg leser at det er smittsomt og at hygiene er viktig for at det skal bli borte.. 1
Andrine& Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2022 Frysepinne skrev (3 minutter siden): Jeg har det fra tid til annen, og syns det er veldig pinlig å vise føttene mine. Kanskje noen av oss bare har en svakhet når det gjelder sånt? Uansett, det som hjelper meg er et råd jeg fikk av en kollega i helsevesenet, og som sikkert høres veldig rar ut, men daglig fotbad med Vademecum, altså munnvann, over ei drøy uke hjelper godt. Smør føttene godt med en god, feit krem etter badet. Det koster deg ikke mye å prøve det og se om det fungerer for deg også. Den løse neglen du har kan vel fotterapeuten ta bort? Har du grønn/blå løse negler? Nei fotpleier filer den bare ned.. akkurat det samme skal jeg gjøre selv to ganger pr uke før jeg tar på medisinsk neglelakk.
Kaisada Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Andrine& skrev (Akkurat nå): Jeg leser at det er smittsomt og at hygiene er viktig for at det skal bli borte.. hygiene er absolutt viktig. Det hjelper lite med antibiotikakur og neglelakk om man vasker sokker på 30 grader og ikke behandler sko man har brukt med sopp. Soppen kan overleve i 2 år i sko mm derfor er det viktig å bl.a vaske håndklær og sokker på høy temp og behandle sko med antisoppspray. Bad og gulv bør også vaskes ofte. 1
Gjest Frysepinne Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 Andrine& skrev (Akkurat nå): Har du grønn/blå løse negler? Ja, begge stortåene mine. Den ene neglen datt av seg sjøl i fjor, den andre er fortsatt løs, og den har mørke striper i blå-grønt, og er tykkere enn vanlig negl. Den nye neglen vokser seg fint til av seg sjøl. Men det var grusomt vondt før den falt av.
kraftwerk Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Andrine& skrev (21 minutter siden): Hva hjalp deg? Det har vært ubehandlet i nærmere to år fordi legene har sagt det er inngrodd negl. Har tatt flere antibiotikakurer og hundrevis med fotbad slik de sa.. Det har aldri blitt bedre å nå kunne endelig fotpleier fortelle hva det var, nemlig neglsopp. Stortåneglene er blå/grønne og ganske løse og neglene på tærne ved siden av er smittet. Det er veldig vondt… Har påbegynt pillekur i nærmere 100 dager og startet med medisinsk neglelakk. Kan jeg ta fotbad nå? Finnes det noen gode råd? Vasker sokker på 60 grader og har gode sko. Haha, det første jeg hadde gjort her er definitivt å bytte fastlege. Fastlegen min så neglsoppen min i et veldig tidlig stadiet, jeg startet på en kur (eneste kuren som fungerer for neglsopp) i 12 uker, tabletter altså. Jeg var også veldig nøye med å klippe neglene så ofte som mulig, 1-2 ganger i uka, neglene vokser fort med sopp på. Og ikke pelle. Bytte sokker hver dag, og helst gå barbeint for å lufte mest mulig - og bruke luftige sko. Dette er det eneste som fungerer, har prøvd neglakk også, men det fungerer egentlig ikke. Det gjør bare at neglen ser litt penere ut, men det fjerner ikke soppen - da soppen ikke sitter på selve neglen. Så vær forsiktig og nøye, for neglsopp kommer veldig fort tilbake igjen, det gjorde det på meg - så jeg skal nå til hudlege slik at h*n kan ta skrapeprøve å se i mikroskop slik at jeg kan få best mulig behandling. 1
kraftwerk Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 (endret) Andrine& skrev (11 minutter siden): Har du grønn/blå løse negler? Nei fotpleier filer den bare ned.. akkurat det samme skal jeg gjøre selv to ganger pr uke før jeg tar på medisinsk neglelakk. Medisinsk negllakk fungerer ikke, eneste behandling som fungerer for neglsopp er tablett-kur i 12 uker, som man får på blåresept. Disse negllakkene man kjøper på apoteket fjerner ikke selve soppen. Endret 20. juli 2022 av kraftwerk 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 Jeg hadde så ille negle og fotsopp så legen lurte på om jeg hadde hiv. Hjalp bare med tablettkuren fra legen, da hadde jeg prøvd alt fra apoteket. Anonymkode: 0cc54...a8d
kraftwerk Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ikke meg som er TS, men hvilken pillekur? Anonymkode: 7bb9d...6ea Lamlicil heter den tror jeg. Det er bare den kuren man får i Norge som er i pilleform
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 Frysepinne skrev (14 minutter siden): Ja, begge stortåene mine. Den ene neglen datt av seg sjøl i fjor, den andre er fortsatt løs, og den har mørke striper i blå-grønt, og er tykkere enn vanlig negl. Den nye neglen vokser seg fint til av seg sjøl. Men det var grusomt vondt før den falt av. Helt sykt at din lege ikke har tatt dette seriøst, anbefaler deg å bytte fastlege så fort som mulig. Sier mye om fastlegen når han ikke ser forskjell på neglsopp, og en inngrodd negl.. Tror faktisk jeg hadde sendt en klage til statsforvalteren på fastlegen, for det er ganske drøyt 😅🚩🙈 Anonymkode: 74303...91c
Andrine& Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #15 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Helt sykt at din lege ikke har tatt dette seriøst, anbefaler deg å bytte fastlege så fort som mulig. Sier mye om fastlegen når han ikke ser forskjell på neglsopp, og en inngrodd negl.. Tror faktisk jeg hadde sendt en klage til statsforvalteren på fastlegen, for det er ganske drøyt 😅🚩🙈 Anonymkode: 74303...91c Lege er byttet ja
Andrine& Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #16 Skrevet 20. juli 2022 Kaisada skrev (51 minutter siden): hygiene er absolutt viktig. Det hjelper lite med antibiotikakur og neglelakk om man vasker sokker på 30 grader og ikke behandler sko man har brukt med sopp. Soppen kan overleve i 2 år i sko mm derfor er det viktig å bl.a vaske håndklær og sokker på høy temp og behandle sko med antisoppspray. Bad og gulv bør også vaskes ofte. Hvor får jeg sånn spray? Vanskelig med sko.. vil tro det hjelper å ha de i fryseren et par døgn, jeg kan ikke vaske dyre skinnsko så ofte og heller ikke på 60 grader..
Kaisada Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 Andrine& skrev (1 time siden): Hvor får jeg sånn spray? Vanskelig med sko.. vil tro det hjelper å ha de i fryseren et par døgn, jeg kan ikke vaske dyre skinnsko så ofte og heller ikke på 60 grader.. https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/fot/scholl-soppdrepende-skospray-2501,5024610?gclid=EAIaIQobChMIxtSU0IeI-QIVGI1oCR2sPwkrEAQYAiABEgIq_PD_BwE De selger på apoteket👍 Nedfrysing er dessverre ikke nok for å eliminere sopp, virus og bakterier. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 Jeg har prøvd alt utenom tablettkur, men det var ikke før jeg bare freestyla at jeg ble kvitt det; hadde hatt sopp på den ene armen (i huden) og fikk utskrevet daktacort krem til det. Prøvde det på neglesoppen noen måneder senere fordi jeg var desp og det var masse krem igjen, og det funket faktisk! Måtte smøre i 3 uker men så bedring etter 4-5 dager. Kan ikke anbefale det da, det ikke står noe på nett om at denne kremen er egnet til det, samt at legen ikke forskrev det til slik bruk. Anonymkode: fba98...82f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 Jeg brukte alkohol for å bli kvitt neglesopp. Tablettkur hjalp ikke, så brukte gammel sprit jeg hadde hjemme i et desperat forsøk. Dyttet på med bomullsdott slik at neglene ble godt fuktet. Husker ikke hvor lenge jeg gjorde det, len påførte 2-3 ganger daglig. Hadde også en ny runde etter 1 års tid da soppen kom tilbake. Anonymkode: d4ca9...1d9 1
Gjest Frysepinne Skrevet 20. juli 2022 #20 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg brukte alkohol for å bli kvitt neglesopp. Tablettkur hjalp ikke, så brukte gammel sprit jeg hadde hjemme i et desperat forsøk. Dyttet på med bomullsdott slik at neglene ble godt fuktet. Husker ikke hvor lenge jeg gjorde det, len påførte 2-3 ganger daglig. Hadde også en ny runde etter 1 års tid da soppen kom tilbake. Anonymkode: d4ca9...1d9 Sikkert derfor Vademecum også fungerer, fordi det er med alkohol. Min kommer og går også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå