Gå til innhold

Hvor lenge skal folk i sør-vest skvises på denne måten for strømmen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Adobyen skrev (5 timer siden):

Før var det i alle fall nesten lik pris i hele Sør-Norge, men nå er det slutt. Utrolig å legge de store eksportkablene der hvor landet er tørrest.

se på galskapen og legg mva på toppen https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=chart

Det er ganske naturlig at de er lagt der de ligger. De er lagt der det er kortest vei dit de skal og det er det flere grunner til. Jo lengre kablene blir jo dyrere blir prosjektet. I tillegg er det alltid et vist svinn ved strømoverføring. Og jo lengre kablene er jo større blir og svinnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at det ikke blir noe av overføringskabelen mellom sør og nord i Norge.

Det eneste som kommer til å skje med denne kabelen er at strømmen blir dyrere for de i nord, de i sør må betale det samme og eksporten vil øke.

Anonymkode: c84cd...0b6

• Liker 8
  • Nyttig 8
Gjest Adobyen
Skrevet
Kjetil E skrev (1 minutt siden):

Det er ganske naturlig at de er lagt der de ligger. De er lagt der det er kortest vei dit de skal og det er det flere grunner til. Jo lengre kablene blir jo dyrere blir prosjektet. I tillegg er det alltid et vist svinn ved strømoverføring. Og jo lengre kablene er jo større blir og svinnet.

Det tenkte jeg ikke på.  Takk for den oppklaringen 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Dere som mener vi skal slutte med eksport selv om strømproduksjonen vår i stor grad er væravhengig - hva tenker dere vi skal gjøre den gangen magasinene faktisk går tomme en vinter? Forvente hjelp fra land vi selv dolket i ryggen ved å droppe eksport det året det passet våre interesser best? Kablene går to veier, og de gangene vi nå innimellom ser kWh-priser nedi 1-2-3 øre, så er det nettopp fordi vindmøllene på kontinentet går så det ryker. 

Ellers skjønner jeg ikke sutringen over strømprisene lenger. Det er høye priser i hele Europa, på grunn av helt ekstreme hendelser. Vi har ingen spesiell grunn til å klage, og staten tar i tillegg hva, 80-90 prosent av strømkostnaden over 70 øre? Ja, de høye prisene er kjipe. Det er skikkelig dritt. Men det er på tide å våkne og innse at den enorme velstandsøkningen (som i stor grad skyldes økt globalisering og samarbeid internasjonalt, for øvrig, en effektivisering av verdensøkonomien som også har tjent oss svært godt) nordmenn har opplevd de siste 50 årene ikke kunne vokse uforstyrret inn i evigheten heller. Jeg prøver hvert fall å heller tenke mer på ting jeg takknemlig for, enn at strømregningen ender på 5-600 kroner med denne måneden. 

Anonymkode: f7a68...350

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at det ikke blir noe av overføringskabelen mellom sør og nord i Norge.

Det eneste som kommer til å skje med denne kabelen er at strømmen blir dyrere for de i nord, de i sør må betale det samme og eksporten vil øke.

Det tror jeg også, og dere må bare nyte det mens dere kan. Det hjelper ikke oss i sør noe om dere også blir plyndret.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som mener vi skal slutte med eksport selv om strømproduksjonen vår i stor grad er væravhengig - hva tenker dere vi skal gjøre den gangen magasinene faktisk går tomme en vinter? Forvente hjelp fra land vi selv dolket i ryggen ved å droppe eksport det året det passet våre interesser best? Kablene går to veier, og de gangene vi nå innimellom ser kWh-priser nedi 1-2-3 øre, så er det nettopp fordi vindmøllene på kontinentet går så det ryker. 

Ellers skjønner jeg ikke sutringen over strømprisene lenger. Det er høye priser i hele Europa, på grunn av helt ekstreme hendelser. Vi har ingen spesiell grunn til å klage, og staten tar i tillegg hva, 80-90 prosent av strømkostnaden over 70 øre? Ja, de høye prisene er kjipe. Det er skikkelig dritt. Men det er på tide å våkne og innse at den enorme velstandsøkningen (som i stor grad skyldes økt globalisering og samarbeid internasjonalt, for øvrig, en effektivisering av verdensøkonomien som også har tjent oss svært godt) nordmenn har opplevd de siste 50 årene ikke kunne vokse uforstyrret inn i evigheten heller. Jeg prøver hvert fall å heller tenke mer på ting jeg takknemlig for, enn at strømregningen ender på 5-600 kroner med denne måneden. 

Det er forskjell på å kutte eksport, og det å gå tilbake til å ha kabler kun til Sverige … 

Anonymkode: 4511c...0a4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke sutring, men heller raseri over strømprisene i sør. Det er jo snakk om 3-4 kroner over tidligere nivå, og mer enn 1 krone dyrere i Kristiansand enn både Oslo og Bergen, som også har høye priser.

Vi har også fått signaler fra utlandet om at de ikke kommer til å ha nok å eksportere, og da kan det bli rasjonering med tilhørende vanskeligheter.  I slike tilfeller ville noen kabler fra nord til sør kommet godt med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Norske politikere må sette Norge og det norske folk først, vi trenger strømmen selv og her til lands så fryser man faktisk i hjel om man ikke klarer å holde varmen på vinteren.

Vassdragene og strømproduksjonen er arvesølvet til det norske folk, meningen var å legge til rette for billig strøm til industrien og folket men nå tappes magasinene ned for at det skal eksporteres og folket får svi.

Strømmen er dyr nettopp p.g.a. eksporten og at vi er tilkoblet Europa, hovedgrunnen til eksporten er fordi at europeiske land må fylle de grønne kvotene sine. Det er helt vilt europeiske land legger ned sin egen strømproduksjon uten å ha andre alternativer klare på forhånd.

Hvis det skal eksporteres strøm så må det KUN være overskudd, da kan strømmen selges til europeiske priser og fortjenesten må komme norske strømkunder direkte til gode.    

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norske politikere må sette Norge og det norske folk først, vi trenger strømmen selv og her til lands så fryser man faktisk i hjel om man ikke klarer å holde varmen på vinteren.

Vassdragene og strømproduksjonen er arvesølvet til det norske folk, meningen var å legge til rette for billig strøm til industrien og folket men nå tappes magasinene ned for at det skal eksporteres og folket får svi.

Strømmen er dyr nettopp p.g.a. eksporten og at vi er tilkoblet Europa, hovedgrunnen til eksporten er fordi at europeiske land må fylle de grønne kvotene sine. Det er helt vilt europeiske land legger ned sin egen strømproduksjon uten å ha andre alternativer klare på forhånd.

Hvis det skal eksporteres strøm så må det KUN være overskudd, da kan strømmen selges til europeiske priser og fortjenesten må komme norske strømkunder direkte til gode.    

Jeg er hvert fall glad for at ikke alle land setter seg selv først i mange sammenhenger - for eksempel ved at de bistår Ukraina med hjelp, at EU delte koronavaksiner med Norge uten å være forpliktet til det, at vi ikke er kastet ut av NATO for å ikke levere på forventet pengebruk på forsvar, at at helsevesener i Europa trådte til for hverandre under pandemien etc. Jeg er hvert fall sjeleglad for at EU ikke holdt på «EU først!» da Norge ba om å få en del av vaksineavtalene deres.

I en tid hvor verden er på vei ut av en pandemi, og det er krig i Europa, er det for meg helt uforståelig at noen fremdeles kan lire av seg slikt «Norge først»-tull, og ikke ser hvor mye tett samarbeid og velvilje mellom stater, spesielt i Europa, faktisk gagner oss både i gode og dårlige tider. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er hvert fall glad for at ikke alle land setter seg selv først i mange sammenhenger - for eksempel ved at de bistår Ukraina med hjelp, at EU delte koronavaksiner med Norge uten å være forpliktet til det, at vi ikke er kastet ut av NATO for å ikke levere på forventet pengebruk på forsvar, at at helsevesener i Europa trådte til for hverandre under pandemien etc. Jeg er hvert fall sjeleglad for at EU ikke holdt på «EU først!» da Norge ba om å få en del av vaksineavtalene deres.

I en tid hvor verden er på vei ut av en pandemi, og det er krig i Europa, er det for meg helt uforståelig at noen fremdeles kan lire av seg slikt «Norge først»-tull, og ikke ser hvor mye tett samarbeid og velvilje mellom stater, spesielt i Europa, faktisk gagner oss både i gode og dårlige tider. 

Men hvorfor må vi betale så mye for strømmen som vi produserer billig i eget land?  Blir ikke det som å ha et epletre i hagen, hvor vi kunne nyte egne epler, men fikk beskjed om at eplehøsten er kritisk i Frankrike og andre EU-land, og derfor er eplene veldig dyre syd i Europa. Så derfor må vi betale 5 kr for hvert eple vi tar og betale til Bama, med mva til staten. Da innstallerer Bama eplemålere på treet og alle epler som fjernes vil bli registrert.

Skrevet
Adobyen skrev (5 timer siden):

Men hvorfor må vi betale så mye for strømmen som vi produserer billig i eget land?  Blir ikke det som å ha et epletre i hagen, hvor vi kunne nyte egne epler, men fikk beskjed om at eplehøsten er kritisk i Frankrike og andre EU-land, og derfor er eplene veldig dyre syd i Europa. Så derfor må vi betale 5 kr for hvert eple vi tar og betale til Bama, med mva til staten. Da innstallerer Bama eplemålere på treet og alle epler som fjernes vil bli registrert.

Men husholdningene betaler ikke i nærheten av det strømmen koster. Gjennom strømstøtteordningen dekker staten 80-90 prosent av kostnaden over 70 øre. 

I tillegg har det offentlige (staten og kommunene) store inntekter fra salg av strøm, og dette er inntekter som brukes til offentlige tjenester som kommer alle til gode.

Dette kommer i tillegg til at Norge har store ekstrainntekter for salg av gass til et Europa som er desperate etter energi. Disse merinntektene kommer også alle til gode ved at Oljefondet øker, og dermed gir Norge større økonomisk handlingsrom på sikt. 

Man skal være ganske sneversynt for å konkludere med at det er nordmenn som kommer dårligst ut av energikrisen i Europa!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
Mardrøm skrev (11 minutter siden):

Men husholdningene betaler ikke i nærheten av det strømmen koster. Gjennom strømstøtteordningen dekker staten 80-90 prosent av kostnaden over 70 øre. 

I tillegg har det offentlige (staten og kommunene) store inntekter fra salg av strøm, og dette er inntekter som brukes til offentlige tjenester som kommer alle til gode.

Dette kommer i tillegg til at Norge har store ekstrainntekter for salg av gass til et Europa som er desperate etter energi. Disse merinntektene kommer også alle til gode ved at Oljefondet øker, og dermed gir Norge større økonomisk handlingsrom på sikt. 

Man skal være ganske sneversynt for å konkludere med at det er nordmenn som kommer dårligst ut av energikrisen i Europa!

Gjennomsnittspersonen «vi» har det jo ganske greit.  Det er stadig flere som ikke har det fullt så bra når den allerede svake kjøpekraften minker enda mer. Gjennomsnittsnordmannen holder seg fint på statistikken, for lederlønninger osv øker og øker, mens de lavtlønnede så vidt klarer seg.
Strømstøtten hjelper selvfølgelig, men det er ikke det samme som at staten dekker 80-90% over 70 øre.  Staten går ut fra gjennomsnittlig timepris for hele måneden, og den er lavere enn virkelig pris.  Det er ofte svingninger og prisen går ned noen timer på tidspunkt som folk normalt skal sove, være på jobb eller andre tider man ikke kan benytte den lavere prisen. Forbruker er ofte høyest på morgenen når man skal stelle seg og på ettermiddag/kveld med middag, oppvask, vaskemaskin og annen strømkrevende aktivitet. Derfor vil faktura ofte kreve mer enn gjennomsnittspris.

Endringene i nettleien kan også gjøre det dyrt å bruke strøm på de tidene spotprisene er lavest.

Jeg forsøkte å planlegge forbruket etter disse svingningene, men det var stress, så jeg valgte heller fastpris. Jeg har ikke barn i huset heller, og synes synd på de familiene som prøver å tilpasse seg etter prisene på timespot og nettleiepriser.

Det er dyr strøm i Europa også. Det vet vi jo. Men vi eier selv vannkraften vår. Den er finansiert av oss nordmenn, og det er da det blir merkelig for oss at vi plutselig skal betale så mye.

Det bør være lov å bekymre seg for seg selv og vårt eget land, uten å bli beskyldt for å mangle forståelse for resten av verden.

Det er ikke så lett å forstå dette og jeg synes det er vanskelig. Jeg forstår heller ikke hvorfor vi i det sørligste prisområdet må betale mest og at vi må be om å få kjøpe strøm fra andre land om vi ikke har nok, og vi risikerer rasjonering, mens resten av landet vårt har overskudd av strøm.

Det var bare noen tanker fra meg.  Jeg er glad for å høre hva dere andre også tenker, så jeg takker for dere andres kommentarer. Skriv i vei 👍

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (11 timer siden):

Det er ikke sutring, men heller raseri over strømprisene i sør. Det er jo snakk om 3-4 kroner over tidligere nivå, og mer enn 1 krone dyrere i Kristiansand enn både Oslo og Bergen, som også har høye priser.

Vi har også fått signaler fra utlandet om at de ikke kommer til å ha nok å eksportere, og da kan det bli rasjonering med tilhørende vanskeligheter.  I slike tilfeller ville noen kabler fra nord til sør kommet godt med.

Men dere får jo strømstøtte, så mesteparten av regningen må dere ikke betale selv? For noen åe siden var det Trøndelag som hadde en ekstremt høy strømpris pga tørke, og det var vel neppe noen strømstøtte til Trøndelag da? 

Kablene ville heller ikke hjulpet så mye på strømprisene, for en relativt liten del av kraften produseres i Trøndelag og Nord-Norge:

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitet

Trøndelag: 8,7% av befolkningen, produserer 7,7% av kraften.

Nordland: 4,4% av befolkningen, produserer 11,5% av kraften.

Troms og Finnmark: 4,4% av befolkningen, produserer 3,9% av kraften. 

Her er det altså bare Nordland som har et «overskudd» relativt sett, og det sier seg selv at de få prosentene Nordland har «til overs» ikke vil få ned kraftprisene i Sør-Norge noe særlig. 
Kabler mellom nord og sør vil føre til:

1) Kraften blir like dyr nord og sør, dvs at vi i midt/nord må betale enormt mye mer for strømmen, mens i sør vil kraftprisen bare marginalt gå nedover 

2) Enda mer kraft går til kontinentet, fordi de vil fremdeles ha høye kraftpriser, og strømmen selges til høyest mulige pris. 
3) I tilfelle en ny tørke i mindre regioner som Trøndelag vil man slippe en ny runde med ekstreme kraftpriser. Her er et eksempel fra 2010, da strømmen i Trondheim var oppe i 14 kr per kWh!!! Og da var det vel ingen strømstøtte? https://e24.no/naeringsliv/i/GG6Pe6/11-kroner-kwh-i-trondheim (Fint hvis noen korrigerer meg hvis jeg tar feil.)

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja. Jeg ser fordelene med kabel også (se over, jeg bor selv i Midt), men i sør må folk bare innse at denne kabelen vil først og fremst føre til én ting: Strømmen blir veldig dyr i midt og nord OGSÅ. Midt og nord produserer ikke nok kraft til å dekke behovet i sør. Rett og slett. 
Det skal også sies at vi har billig strøm fordi det har regnet ekstremt mye, og det gjør det fremdeles! I det minste har vi én fordel av dette drittværet, og det er billig strøm! Forsøker å trøste meg med det, her vi regner bort med 11 grader på n’te uka! (Hjelper ikke. Skulle heller hatt dyrere strøm og bedre vær. Strømstøtten dekker opp for det verste.)

Anonymkode: 7bd83...623

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den kommer. De driver å bygger veier her jeg bor til oppstart av ny kraftledning

Anonymkode: e9fbf...ce8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Den kommer. De driver å bygger veier her jeg bor til oppstart av ny kraftledning

Anonymkode: e9fbf...ce8

Ja, den gjør det. Men Sør-Norge må innse at det ikke blir noe særlig billigere strøm for dem likevel. Og da det var omvendt, at midt hadde ekstremt dyr strøm (mye dyrere enn nå), var vel medlidenheten begrenset. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som mener vi skal slutte med eksport selv om strømproduksjonen vår i stor grad er væravhengig - hva tenker dere vi skal gjøre den gangen magasinene faktisk går tomme en vinter?

Vår strømproduksjon er i stor grad væravhengig sammenlignet med hva? Vindmøller er væravhengige, det må blåse akkurat når strømmen skal brukes. Vann kan lagres, som med kull, olje og gass, men det kan ikke vind.

Vi kan forbedre vassdragene våre og bygge enda flere. Vi kan brenne gassen vår her hjemme i Norge i stedet for å sende den ut av landet for å brennes annensteds. Vi kan bygge flere olje og gasskraftverk. Og vi kan bygge atomkraftverk.

Anonymkode: 1ddb9...e96

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi får se til vinteren hvor mange som fryser ihjel her. Da tenker jeg det blir en annen tone.

Anonymkode: 4c637...31d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

5-600 kroner denne måneden ja, denne måneden er vel den vi "ikke bruker" strøm. Selv med en tredjedel av vinterforbruket og strømstøtten fra staten som dekker nettleien og litt til så er regningen mye høyere enn et vanlig år. Jeg har nesten Ikke vært hjemme i juli, så strømforbruket mitt er mye lavere enn juli i fjor. I fjor var det på 550kwt. I år kommer jeg vel på rett over 300kwt tenker jeg. (Vært hjemme nå halve juli) regningen i år kommer til å være ca det dobbelte av en vanlig juli, med strømstøtte og lavt forbruk. 

Til vinteren igjen, fysj, tør ikke tenke på det engang. Har heldigvis kjøpt inn ved nok, dobbelt av vanlig mengde, og kjøpt en ekstra varmepumpe. Likevel, om det blir en tørr og kald vinter så blir det et høyt strømforbruk. Jeg har ikke råd til det jeg altså...

Anonymkode: ba270...8a1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, den gjør det. Men Sør-Norge må innse at det ikke blir noe særlig billigere strøm for dem likevel. Og da det var omvendt, at midt hadde ekstremt dyr strøm (mye dyrere enn nå), var vel medlidenheten begrenset. 

Jeg har ikke noen ønsker om at dere skal få våre ekstreme priser, absolutt ikke. Det blir ikke bedre for oss om det blir verre for dere.  
 Jeg tenker også på sikkerheten rundt at vi har nok strøm i vinterkulden.  Det er faktisk viktigere enn prisen.  Det kan se dårlig ut med tanke på fyllingsgraden i magasinene her.  De sier nå at kraftselskapene har fått beskjed fra regjeringen om å la være å tappe ned.  
Deretter kommer prisene.  Selv fikk jeg fastpris i siste liten og får god hjelp av strømstøtten.  De fleste har jo spotprisavtaler og jeg har ikke sett hvordan deres regninger ser ut og hvor mye denne strømstøtten virker inn hos dem.

Denne støtten blir beregnet etter gjennomsnittlig spotpris for alle timene hele måneden, som er 302 øre her til og med i morgen. Den er lavere enn prisen som forbukerne får på fakturaene, den er ca 1 krone mer, fordi vi går glipp av de få rimelige timene mens vi sover eller er borte fra hjemmet.  I tillegg kommer nettleien. Prisen blir da 70 øre pluss mva, pluss 20% av gjennomsnittlig spotpris over 70 øre, pluss den siste krona som er over gjennomsnitt, pluss nettleie. 

Aviser og nettnyheter forteller om vanvittige strømregninger i husholdningene selv om strømstøtten er trukket fra. Minstepensjonister våger ikke å skru på varmovnene. Vinterveden ble tidlig utsolgt. Bedrifter gir opp fordi strømmen koster flere hundre tusen mer enn vanlig og de tjener ikke penger.
Og så føles det ikke noe godt å være bosatt i de dyreste fylkene i sør, mens kjøpekraften stadig synker, konkurstallene øker og inkassosakene eksploderer her.

Jeg har blitt ufør etter over 20 år i jobb, så jeg har forholdsvis god trygd og håndterbar gjeld. Foreløpig. Jeg har ingen familie å forsørge og ingen trang til å reise på ferier, uteliv og alt det der. Og ting har jeg nok av.

Men de med aller minst hadde det vanskelig fra før og verre nå. Nå rammer inflasjonen mye bredere, så de med helt ok hverdagsøkonomi tidligere, ikke har den samme tryggheten lenger.

Endret av Adobyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...