AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Hei dere! Fikk nei til en relativt stor operasjon (ikke livstruende) av min faste gode lege. Men har ikke helt lyst til å gi meg helt enda. Kan jeg da henvende meg til en annen lege? (Privat kanskje?) Eller for eksempel direkte til en lege på mitt lokale offentlige sykehus for en utredning i det minste? (Det er noe ved meg som er noe hemmende) Takknemlig for svar😍 Anonymkode: 987df...b8d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Umulig å si. Kommer an på hvilken operasjon det er og om det lar seg gjøre med akkurat deg utifra den helsen du har. Selv om det er mulig passer det kanskje ikke deg pr idag? Anonymkode: 5aadc...ed0 3
uglejenta Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Du kan alltids bestille time hos en annen lege på ditt legekontor, eller privat. Men er ikke operasjonen nødvendig, synes jeg ikke det er riktig at skattebetalerne skal være med på å dekke dette. Ingen vits å henvende seg direkte til lege på sykehuset, du må henvises dit først. 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Ikke sikkert du får mere hjelp der, men du kan alltid prøve.. Anonymkode: f1981...10d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei dere! Fikk nei til en relativt stor operasjon (ikke livstruende) av min faste gode lege. Men har ikke helt lyst til å gi meg helt enda. Kan jeg da henvende meg til en annen lege? (Privat kanskje?) Eller for eksempel direkte til en lege på mitt lokale offentlige sykehus for en utredning i det minste? (Det er noe ved meg som er noe hemmende) Takknemlig for svar😍 Anonymkode: 987df...b8d Du har rett til å søke en «second opinion». Men som fastlegen din helt sikkert fortalte deg - en operasjon er ikke noe form for rask og enkel løsning. En operasjon medfører et irreversibelt inngrep som varig vil svekke området rundt operasjonsstedet. Det medfører ikke sjeldent inngrep i muskulatur, scener og nerver som fører til kortvarige eller permanente plager. Operasjoner har en (for leger kjent) sjanse for alvorlige bivirkninger som varig nedsatt funksjonsevne eller død. Og, ikke minst, vil en operasjon føre til arrdannelse som i tillegg til å være vond, ubehagelige, konstant verkende eller hindrende for bevegelse ofte oppleves som visuelt skjemmende. Om du kan bruke 2-5 år på å trene bort (mentalt eller fysisk) det som nå plager deg er dette uten sammenligning en raskere utvei. Igjen, som legen trolig formidlet. Anonymkode: cb27b...759
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Er det en kosmetisk operasjon så finnes det mange private leger. Bare du har penger nok. Er det er operasjon du kun kan gjøre på sykehuset kan du prøve en anden lege. Men du må ha gode grunner. Anonymkode: e0288...d20 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei dere! Fikk nei til en relativt stor operasjon (ikke livstruende) av min faste gode lege. Men har ikke helt lyst til å gi meg helt enda. Kan jeg da henvende meg til en annen lege? (Privat kanskje?) Eller for eksempel direkte til en lege på mitt lokale offentlige sykehus for en utredning i det minste? (Det er noe ved meg som er noe hemmende) Takknemlig for svar😍 Anonymkode: 987df...b8d Jeg kjenner noen som byttet fastlege for å få lignende, og det funket. Privat kan man gå til, Men da bør man ha litt penger på konto, svir fort av en del tusenlapper 😬 Men du kan kanskje gå til privat lege for å få henvisning til offentlig hjelp 🤔 Anonymkode: 0b47a...eb7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har rett til å søke en «second opinion». Men som fastlegen din helt sikkert fortalte deg - en operasjon er ikke noe form for rask og enkel løsning. En operasjon medfører et irreversibelt inngrep som varig vil svekke området rundt operasjonsstedet. Det medfører ikke sjeldent inngrep i muskulatur, scener og nerver som fører til kortvarige eller permanente plager. Operasjoner har en (for leger kjent) sjanse for alvorlige bivirkninger som varig nedsatt funksjonsevne eller død. Og, ikke minst, vil en operasjon føre til arrdannelse som i tillegg til å være vond, ubehagelige, konstant verkende eller hindrende for bevegelse ofte oppleves som visuelt skjemmende. Om du kan bruke 2-5 år på å trene bort (mentalt eller fysisk) det som nå plager deg er dette uten sammenligning en raskere utvei. Igjen, som legen trolig formidlet. Anonymkode: cb27b...759 OK! Tusen takk for svaret ditt! Viktige å merke seg. Kanjeg spørre om du jobber innen helse? Anonymkode: 987df...b8d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Hva er det snakk om her? Tenker at du selv vet dette er noe «på kanten» siden du ikke sier hva det er.. Anonymkode: b1ccc...073
Gjest fransine Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei dere! Fikk nei til en relativt stor operasjon (ikke livstruende) av min faste gode lege. Men har ikke helt lyst til å gi meg helt enda. Kan jeg da henvende meg til en annen lege? (Privat kanskje?) Eller for eksempel direkte til en lege på mitt lokale offentlige sykehus for en utredning i det minste? (Det er noe ved meg som er noe hemmende) Takknemlig for svar😍 Anonymkode: 987df...b8d Du har rett på en såkalt 'second opinion" hos en annen lege ja.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 Du må ha henvisning til sykehus, du kan ikke ta kontakt direkte. Det er heller ikke alt folk har lyst til å operere som dekkes av det offentlige (heldigvis), og det er en hel del som har strenge kriterier for å slippe til. Hvis fastlegen din sier dette ikke er aktuelt å henvise for, så stemmer det sannsynligvis. Du kan selvfølgelig oppsøke en annen for å få en mening til om saken, men selv om denne henviser deg betyr det hverken at sykehuset ønsker å ta deg inn til vurdering eller at de tilbyr operasjon. Det er strenge kriterier, og det skal det være. Er det kosmetisk kan du betale selv i det private. Anonymkode: 1b169...80f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 Det er vel uansett ikke din fastlege som skal si ja eller nei til operasjon, men en spesialist? Anonymkode: c23c4...b91
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel uansett ikke din fastlege som skal si ja eller nei til operasjon, men en spesialist? Anonymkode: c23c4...b91 Jo, selvfølgelig skal fastlegene det. De skal være helsevesenets "portvoktere". Om TS for eksempel ønsker bukplastikk som ikke er på medisinsk indikasjon - og ikke er i nærheten av å oppfylle kravene/kriteriene som stilles for å få dekket slike operasjoner på fellesskapets regning, så er det selvfølgelig tullete at legen skal henvise til sykehuset slik at kirurg på sykehuset må kaste bort tiden sin på en pasient som åpenbart ikke skal få videre behandling på sykehuset. Men henvisninger kan vel også avvises (men da har både fastlege og sykehuslege brukt tid på henvisningen!). Anonymkode: 78174...981 1
Tomas77 Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel uansett ikke din fastlege som skal si ja eller nei til operasjon, men en spesialist? Anonymkode: c23c4...b91 Nja, fastlegen sier ja eller nei til å henvise. Så sier vurderingsteamet ved sykehuset ja eller nei til en eventuell henvisning. Endret 20. juli 2022 av Tomas77
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 Hei alle sammen! Tusen hjertelig takk for at dere tok dere tid til å svare meg på dette, og gi meg info. deres!🥰😍Det setter jeg stor pris på!🙏❤️Jeg skal se nærmere på svarene og vurdere videre hva jeg skal gjøre en annen dag, for nå har jeg det for travelt til å gjøre det. Hilsen ts. Anonymkode: 987df...b8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå