AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Hei. Jeg og samboeren har gått fra hverandre. Vi eier et hus sammen som han skal kjøpe meg ut av. Vi oppfyller ikke kravene for fritak fra dokumentavgiften. Hvem skal betale den? Han som er kjøper, jeg som selger eller skal vi spleise? Anonymkode: f6423...b3b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Ved vanlig salg er det kjøper av en eiendom som betaler dokumentavgiften, men dere står selvsagt fritt til å avtale noe annet. Anonymkode: fcf77...b16 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ved vanlig salg er det kjøper av en eiendom som betaler dokumentavgiften, men dere står selvsagt fritt til å avtale noe annet. Anonymkode: fcf77...b16 Dette. Den som kjøper, eller ved avtale. Men vanligvis er det den som kjøper. Anonymkode: c1e39...fef 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Det er normalt kjøper som betaler, og i dette tilfellet er det han som er "kjøper". Når du evt. kjøper ny bolig betaler du dok. avgift der. Anonymkode: 8ac47...ea5 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette. Den som kjøper, eller ved avtale. Men vanligvis er det den som kjøper. Anonymkode: c1e39...fef Takk for svar. Er det noe nettsted å vise til her? Hvor finner jeg denne informasjonen? Anonymkode: f6423...b3b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Men er du sikker på at dere må betale dokumentavgift? På denne siden her står det om de aktuelle vilkårene som må være oppfylt for å slippe, sjekk under fanen 'samboer'. Anonymkode: c1e39...fef 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er du sikker på at dere må betale dokumentavgift? På denne siden her står det om de aktuelle vilkårene som må være oppfylt for å slippe, sjekk under fanen 'samboer'. Anonymkode: c1e39...fef Ja, vi har dessverre ikke hatt samme folkeregistrerte adresse i to år. Anonymkode: f6423...b3b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, vi har dessverre ikke hatt samme folkeregistrerte adresse i to år. Anonymkode: f6423...b3b Da spørs det, ja. Men ja, det er vel ikke nødvendigvis en fastsatt regel at den som kjøper plikter å betale dokumentavgift, men det er det som er normalt i alle fall. Aldri vært borti at selger betaler, selger skal jo ikke betale en avgift for dokumenter hn ikke skal ha. Anonymkode: c1e39...fef 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Dere trenger jo ikke å bli enige om at den ene av dere skal ha boligen. Da må dere jo få minst to kvalifiserte meglere til å finne en fuktig boligverdi. Og kjøper risikerer å betale for mye, samtidig som selger risikerer å få for lite. Blir man ikke enige er det rasjonelle å legge boligen ut på det frie marked. Så kan begge by, om de absolutt skulle ha lyst. Enes dere om at du skal selge og han kjøpe må dere enes om hvem som fastsetter pris og hva den inkluderer. Om den er inklusiv eller eksklusiv dokumentavgift er tekniske detaljer - er den 3 mill med og 2,9 mill uten så går da vel det ut på ett? Anonymkode: 0a95e...e68 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere trenger jo ikke å bli enige om at den ene av dere skal ha boligen. Da må dere jo få minst to kvalifiserte meglere til å finne en fuktig boligverdi. Og kjøper risikerer å betale for mye, samtidig som selger risikerer å få for lite. Blir man ikke enige er det rasjonelle å legge boligen ut på det frie marked. Så kan begge by, om de absolutt skulle ha lyst. Enes dere om at du skal selge og han kjøpe må dere enes om hvem som fastsetter pris og hva den inkluderer. Om den er inklusiv eller eksklusiv dokumentavgift er tekniske detaljer - er den 3 mill med og 2,9 mill uten så går da vel det ut på ett? Anonymkode: 0a95e...e68 Skjønte ikke helt dette. Men vi er enige om at han kjøper og vi har blitt enige om pris. Det eneste som gjenstår er å betale dokumentavgiften. Ts Anonymkode: f6423...b3b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 Han burde betale, siden du flytter og uansett må betale dokumentavgift dersom du skal kjøpe nytt. Anonymkode: 3a852...456 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønte ikke helt dette. Men vi er enige om at han kjøper og vi har blitt enige om pris. Det eneste som gjenstår er å betale dokumentavgiften. Ts Anonymkode: f6423...b3b Han kjøper. Det er alltid kjøper som betaler dokumentavgiften. Går han ikke med på det kan du kreve salg i markedet. Da slipper du uansett dokumentavgift. Og får mulig bedre pris også. Med mindre din vurdering er i at dere er i et marked der du risikerer mye, og at han har vært veldig fair på pris. I så tilfelle kunne jeg godt med på deling. Anonymkode: 7aba9...99e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for svar. Er det noe nettsted å vise til her? Hvor finner jeg denne informasjonen? Anonymkode: f6423...b3b Det er ikke noen juridisk regel som tilsier at kjøper skal betale dokumentavgift, det er bare vanlig praksis. Man kan alltids avtale noe annet. "Det er den som krever tinglysing av et dokument som må betale dokumentavgiften. Vanligvis er dette en megler eller en advokat, men hvis de ikke betaler avgiften, er det den som kjøper eiendommen som må betale beløpet (han er solidarisk ansvarlig)." https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/andre krav/dokumentavgift Anonymkode: 8ac47...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 Min eks prøvde seg på at jeg skulle dekke halve dok avg da jeg flyttet ut. Bodde sammen ca 11 mnd(leide sammen før det) og jeg krevde aldri noe for prisøkningen på boligen. Eide også bare 1/3 for å imøtekomme hans standard. I tillegg ville han at jeg betalte 1/2 av allt av fellesutg(felleskostnader, strøm, tv,nett etc)… Need i say more. Er takknemmlig for at jeg kom meg bort🌹🌹🌹 Anonymkode: 9b6f0...a6d
CAPS LOCK Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 Innsendaren får fakturaen | Kartverket.no "Den som står som innsendar på skjemaet får faktura på tinglysingsgebyr og ei eventuell dokumentavgift. Det er innsendaren som i fyrste omgang er ansvarleg for å betale." Det er i kjøperens interesse å få tinglyst hjemmel, og derfor er det i praksis kjøperen som betaler kostnadene med tinglysingen, men kjøper og selger kan avtale at selger betaler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå