Gå til innhold

Hva er dine beste vasketips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les "vask med meg" boka

Anonymkode: 98031...91c

Skrevet

Kan vi få flere vasketips?😁 Hva vasker dere kjøleskap med?

Anonymkode: c857a...5e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Eddik og vann.

Anonymkode: 103af...e63

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eddik og vann.

Jeg plusser på med litt oppvasksåpe i en sprayflaske, og bruker dette overalt 

Anonymkode: d9320...a9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Zalo og vann. 

Anonymkode: 684ee...69c

Skrevet

Til vinduer anbefaler jeg varmt vann med zalo og en dæsj salmiakk, og vask og gni ordentlig så ikke dritten bare sprer seg over vinduet. Aldri hatt såå fine vinduer. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg plusser på med litt oppvasksåpe i en sprayflaske, og bruker dette overalt 

Anonymkode: d9320...a9b

Ja, dette fungerer også godt, og jeg bruker det også. Oppdaget det på Ekotipset på Instagram.

Uansett veldig viktig med eddik når man vasker kjøleskapet. 

Skrevet

Ikke bruk sprayflasker!! Det er dårlig for lungene dine. Alt du sprayer blir værende i luften i flere timer etter bruk. Forstår ikke at dette ikke er ulovlig å selge.

De fleste profesjonelle vaskere vasker med mikrofiberklut og vann, du bretter kluten i 8 og bruker en side om gangen. En trenger ikke haugevis med kjemikalier for å gjøre det rent. Invester i en dampmaskin så får du vekk møkk som setter seg, som kalk osv i dusjen. Samtidig dreper du bakterier med damp.

Liker å bruke klar serien til å vaske gulv. Jif til vinduer (med sprayer ned i mikrofiberklut) for å ikke få partikler inni lungene. Det er bare å blande vaskemiddel på en svamp og føre det over det du skal vaske, enkelt og greit.

Eddik kan brukes for å fjerne lukt. Natron er også bra å bruke rundt i huset. 

Anonymkode: 4564d...d27

• Nyttig 1
Skrevet

Det viktigste er HØY ENERGISK MUSIKK da kan man vaske/danse.

Anonymkode: 2a81b...83f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke bruk sprayflasker!! Det er dårlig for lungene dine. Alt du sprayer blir værende i luften i flere timer etter bruk. Forstår ikke at dette ikke er ulovlig å selge.

De fleste profesjonelle vaskere vasker med mikrofiberklut og vann, du bretter kluten i 8 og bruker en side om gangen. En trenger ikke haugevis med kjemikalier for å gjøre det rent. Invester i en dampmaskin så får du vekk møkk som setter seg, som kalk osv i dusjen. Samtidig dreper du bakterier med damp.

Liker å bruke klar serien til å vaske gulv. Jif til vinduer (med sprayer ned i mikrofiberklut) for å ikke få partikler inni lungene. Det er bare å blande vaskemiddel på en svamp og føre det over det du skal vaske, enkelt og greit.

Man kan mikse selv og helle på sprayflaske. Jeg lager "mirakelmedel" av eddik, vann og bittelitt zalo og heller på sprayflaske. Jeg gjør som deg og sprayer inn i kluten, men tenker også at det ikke er sååå farlig å puste inn. Tenker som deg at de sprayflaskevaskemidlene (Jif baderomspray, kjøkkenspray o.l.)  man får kjøpt i vanlig butikk burdevære forbudt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Halve gleden med å vaske er at det lukter rent etterpå!

Jeg bruker mikrofiberklut og Klar eller Jif, og tviler på at noen sprayer Jif i uka er det som skal ta livet av meg. 

Tips (mulig jeg har skrevet det her før, men): Sitronsyre! Ufarlig og effektivt for alt som har med kalk å gjøre. En sitronsyrevask i tom oppvaskmaskin for å rense den er like effektivt og mye rimeligere enn de oppvaskmaskinrensene man kjøper fra Finish o.l., sitronsyre i kokende vann renser vannkoker, ringer i kaffekopper, kalkbelegg i glass osv. 

Anonymkode: 0e12b...e11

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg bruker mikrofiberklut og Klar eller Jif, og tviler på at noen sprayer Jif i uka er det som skal ta livet av meg. 

Tips (mulig jeg har skrevet det her før, men): Sitronsyre! Ufarlig og effektivt for alt som har med kalk å gjøre. En sitronsyrevask i tom oppvaskmaskin for å rense den er like effektivt og mye rimeligere enn de oppvaskmaskinrensene man kjøper fra Finish o.l., sitronsyre i kokende vann renser vannkoker, ringer i kaffekopper, kalkbelegg i glass osv. 

Problemet som sitter igjen er att folk tror at ren lukt er lukt av vaskemidler. Prøv å vaske med rent vann og kjenn at lufta er frisk og ren. DET er det som lukter ekte rent. Det andre er duftforunrensing som skader lungene på sikt. Jif burde bli forbudt! 

Anonymkode: b2390...c47

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Problemet som sitter igjen er att folk tror at ren lukt er lukt av vaskemidler. Prøv å vaske med rent vann og kjenn at lufta er frisk og ren. DET er det som lukter ekte rent. Det andre er duftforunrensing som skader lungene på sikt. Jif burde bli forbudt! 

Anonymkode: b2390...c47

Jeg har selvsagt prøvd, men jeg er ikke enig. Det pleier jo ikke lukte vondt eller skittent før jeg begynner å vaske 😄

Tror forøvrig ikke at noen sprut Jif er det verste man omgås av uhumskheter i luften når man bor i en by.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja nedover i europa hvor det er mye kalk i vannet så er sitronsyre et must. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja nedover i europa hvor det er mye kalk i vannet så er sitronsyre et must. 

Hvor kjøper man sitronsyre?

Anonymkode: 1838d...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...