Gå til innhold

Hva er dine beste vasketips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

skal ta en skikkelig husvask, flyttet nettopp for meg selv for første gang og kan ikke så mye. Har sett på flere tips på nettet men spør også her:) hva er deres beste tips og hva bruker dere til vask av:

ovn, baderomsfliser som har kalkbelegg, toalett, vasken, vinduer, og flekker på sofa

Anonymkode: 2cd14...5fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er renholder.

Et generelt tips jeg kan gi er: mikrofiber alt av mopper, kluter, o.l. Og i høy kvalitet, da det oftest er forskjell på kvalitet i forhold til pris. Dyrere er som oftest litt bedre enn billigere. Før jeg begynte som renholder prøvde jeg å unngå mikrofiber pga miljøaspektet. Men vaskeutstyr i mikrofiber er så overlegent at jeg kommer aldri til å gå tilbake til noe annet, spesielt ikke engangsmopper/kluter. Jeg har masse skikkelige mopper og kluter liggende, sånn at jeg alltid har mange som er tørre og rene og kan brukes til alt. Og ja, mikrofiber kan brukes sammen med såpe, selv om mange sier du ikke trenger det. Såpe gjør det enklere å vaske rent (da det løsner opp diverse flekker), samtidig som det lukter godt. Jeg anbefaler dermed såpe.

Et annet generelt tips er å blande ut såpevann på sprayflaske og bruke det når du vasker. Fukt på kluten først med vann sånn at den er helt gjennomfuktet, men vridd opp godt, og spray på det du skal vaske med sprayen. Hvis det er skikkelig skittent kan du spraye på masse og la det virke en stund, før du tørker over med den fuktige kluten. Du kan også spraye på kluten/moppen direkte, alt ettersom hva du vasker og hvor skittent det er.

Jeg vet at mange enten står med ei bøtte og vrir opp kluten i skittent vann mellom hver ting de vasker - eller bare bruker en tørr klut til å tørke over det de har vasket (eller enda verre: kjøkkenpapir). Men det er mye mer hygienisk å skylle kluten godt under en vask når du føler den har blitt skitten (eller bytte til en ren en), og heller bruke sprayflaske til å spraye på såpevann der du skal vaske, og som jeg sa tidligere, passe på at klutene du bruker er fuktige med vann sånn at de ikke bare trekker til seg såpevannet uten å la det gjøre nytten på den overflaten du har det på. Når det kommer til store overflater som vegger o.l. er det oftest enklest med ei bøtte med klut/mopp som du kan dyppe nedi innimellom. Men er det snakk om andre ting som vask, toalett, dørhåndtak, kjøkkenbenker og foretrekker jeg sprayflaske.

Ellers må du huske å gå over med tørre kluter/mopper først hvis noe er støvete, så slipper du at det klistrer seg støv og hår og lignende på våte overflater. Jeg har snakket med mange som har trodd at man skal gå over med fuktig først, også tørt etterpå, og blir like fasinert hver gang jeg forteller de at de bør gjøre det omvendt. Så i tilfelle du ikke vet det, så gjør du det nå. Nok en gang er tørre mikrofibermopper/kluter fantastiske støvfangere, så det anbefaler egentlig jeg.

Anonymkode: 9226b...631

• Liker 9
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet at mange enten står med ei bøtte og vrir opp kluten i skittent vann mellom hver ting de vasker - eller bare bruker en tørr klut til å tørke over det de har vasket (eller enda verre: kjøkkenpapir). Men det er mye mer hygienisk å skylle kluten godt under en vask når du føler den har blitt skitten (eller bytte til en ren en), og heller bruke sprayflaske til å spraye på såpevann der du skal vaske, og som jeg sa tidligere, passe på at klutene du bruker er fuktige med vann sånn at de ikke bare trekker til seg såpevannet uten å la det gjøre nytten på den overflaten du har det på. Når det kommer til store overflater som vegger o.l. er det oftest enklest med ei bøtte med klut/mopp som du kan dyppe nedi innimellom. Men er det snakk om andre ting som vask, toalett, dørhåndtak, kjøkkenbenker og foretrekker jeg sprayflaske.

Dette. 

Anonymkode: 077eb...71b

AnonymBruker
Skrevet

Til doen: coop toilet cleaner lemon. Vi har slitt mwd kalkbelegg alle årene vi har bodd her (stygt brunt belegg nedi doskåla). Har prøvd alt mulig men ingenting hjalp. Brukte denne etter bruksanvisningen og doen ser helt ny ut! 

Anonymkode: ba252...112

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Out of sight, out of worry.

Anonymkode: d75db...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er best å bruke mot kalk i dusjen da? Leste eddik og zalo et sted

AnonymBruker
Skrevet

Dampvasker er pengene verdt i gull. Trenger ikke såpe eller noe annet! 

Anonymkode: 8ef4d...207

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Motelvibes
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

The Pink stuff og first price sine våtservietter 🤩

Anonymkode: 616df...cd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En 50/50 blanding av eddik og zalo, vask med skuresvamp og skyll av etterpå. Dusjen din har aldri sett bedre ut. 

Anonymkode: 058ee...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blandingen er fin til veggene i dusjen, liker å bruke wc-rens på gulvet i dusjen. Helst en fra effekt (Europris) med klor i.

Anonymkode: 4c0b6...7d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Motelvibes skrev (35 minutter siden):

Tok over en leilighet eid av renholder. Har aldri i mitt liv sett en så skitten leilighet. Lag på lag på lag med belegg som var usynlig for det blotte øyet, men når jeg begynte med deepclean av gulvet, ble det bare lysere og lysere, og vaskevannet ble kullsvart. Det de gjør er å vaske lett over med microfiber og vann. DET.FJERNER.IKKE.SKITT. Ei heller bakterier, fett, smuss, flekker, rødvinssøl og alt annet som gulvet her var full av… Du må deepcleane. Med det bruker du ordentlig gulvvaskemiddel og kokende varmt vann. (Du koker altså opp vannet) Jeg trodde flisene her hadde fuger som var mørkegrå. Etter  en deepclean var de nesten hvite. 

Og ikke forveksle bakepulver med baking soda.  Baking soda er natriumhydrogenkarbonat - natron.(ser det har vært så mange som tar feil av det pga manglende engelskkunnskaper) 

Hva er deepclean. Hvor får du kjøpt det?

Anonymkode: 174d8...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Tørrmopp alltid først, tar sekunder og da slipper du sånne lange ekle våte tråder med støv. 

Eddik på kalkbelegg, klor på misfarginger og salmiakk på fett (f.eks kjøkkenvifte). Aldri bland klor og salmiakk. Sånn ellers bruker du Jif til alt sanitært og Zalo på bord og benker. 

Skrubbmopp er også helt genialt til våtrom, på våtrom kan du også med fordel bruke en del vann. I resten av huset trenger man ofte ikke så mye vann, men ta heller gulv to ganger fremfor å dra moppen frem og tilbake hundre ganger for å få alt bra på første runde. Hvis du føler deg ekstra frisky og har gulv som tåler det, er dampmopp fantastisk. Ulike underlag/materialer tåler ulike metoder (er f.eks forskjell mellom parkett og heltregulv).

Anonymkode: 5d9ef...f26

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tørrmopp alltid først, tar sekunder og da slipper du sånne lange ekle våte tråder med støv. 

Eddik på kalkbelegg, klor på misfarginger og salmiakk på fett (f.eks kjøkkenvifte). Aldri bland klor og salmiakk. Sånn ellers bruker du Jif til alt sanitært og Zalo på bord og benker. 

Skrubbmopp er også helt genialt til våtrom, på våtrom kan du også med fordel bruke en del vann. I resten av huset trenger man ofte ikke så mye vann, men ta heller gulv to ganger fremfor å dra moppen frem og tilbake hundre ganger for å få alt bra på første runde. Hvis du føler deg ekstra frisky og har gulv som tåler det, er dampmopp fantastisk. Ulike underlag/materialer tåler ulike metoder (er f.eks forskjell mellom parkett og heltregulv).

Anonymkode: 5d9ef...f26

Zalo er oppvaskmiddel. Skal ikke på overflater,  vil etterlate seg en hinne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bidra med min beskjedne kok vann i micro'n for å lettere gjøre den ren.

Anonymkode: 508b3...e91

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 15.48):

skal ta en skikkelig husvask, flyttet nettopp for meg selv for første gang og kan ikke så mye. Har sett på flere tips på nettet men spør også her:) hva er deres beste tips og hva bruker dere til vask av:

ovn, baderomsfliser som har kalkbelegg, toalett, vasken, vinduer, og flekker på sofa

Det aller beste på glass er overflatesprit! Fantastisk resultat og superenkelt 

Anonymkode: d7541...3a6

Skrevet

Gulv: Stort sett vann

Vegger, tak og oppå skap: Natron, sitron og vann

Alt annet: 

B894EE4F-F708-47EE-A17D-A288388FB55D.thumb.webp.8f7c28a064bdacbd6d27eac15bbe0dba.webp

Anonymkode: 679ad...62e

Skrevet

Jeg er også renholder, og har gjort de samme erfaringene som renholderen over her. Microfiber funker veldig godt. Tørr mopp eller klut før (såpe)vann for å fange opp/fjerne støv, såpevann for å fjerne flekker. Skyll heller under springen, eller skift til ren klut/mopp ofte, fremfor å dyppe kluten/moppen i det samme vaskevannet mange ganger. Jeg har også sett flere dyppe og vri (spesielt) moppen i bøtta til vannet er mørkegrått og litt til, og skjønner ikke hvordan de kan tenke at det blir rent av det.

Jeg liker også å ta gulvet i to runder, som en annen ab nevnte her.

Ang flekker på sofa kommer det an på hvilke typer flekker og hvilken type sofa. Sprit har vært til god hjelp på tusj- og penneflekker her, men vi har stoff på vår sofa. Jeg vet ikke hvordan sprit påvirker skinn, f.eks.

Anonymkode: 6625d...976

Skrevet

Eddik og en dråpe Zalo til glassbord, speil og vinduer. Blir skinnende blankt :D 

Anonymkode: 17a53...ce2

Skrevet

Hva vasker dere veggfliser på badet med? 

Anonymkode: 4ce4f...bfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...