Gå til innhold

Brøt sammen hos legen i dag. Mental hjelp - veien videre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gud bedre.

Jeg var hos legen for å snakke om migrene. Han oppdaget at stress ofte er nevnt som grunn, og så spurte han meg hva som stresset meg.

Jeg nevnte at jeg var perfeksjonist og lett nervøs og så av en eller annen grunn nevnte jeg barndomstraumene som jeg ikke har tatt hånd om. Og brøt sammen. Herregud så flaut.

Han spurte om jeg ville tilbake, eller om jeg ville prøve et lavterskel tilbud eller en coach. Og jeg skulle få tenke på det.

På den ene siden så har jeg lurt på om jeg trenger hjelp en stund nå, og vurdert mental hjelp. Venninna mi foreslår at jeg prøver å få henvisning til DPO. Vet ikke om det er såpass seriøst. På den andre siden... Jeg aner ikke hvordan gå videre. Dette koster penger og må vel skje i arbeidstiden, så det passer dårlig nå som alt er så dyrt og jeg har mange store prosjekter på jobb som er avhengige av meg.

Hvordan skjer det hvis jeg snakker med legen igjen? Blir det en vanlig time på 20 minutter hvor jeg bare «rambler» på om alt som plager meg? Hvordan går man frem? Hva skriver jeg timen gjelder når jeg bestiller tid? Hvordan velger jeg mellom lavterskel tilbud, coach og fastlegen? Hva er forskjellen?

Dette ble litt mer enn jeg forventet i dag 😐

(Kvinne, 37)

Anonymkode: 7d93c...59c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enten lavterskel tilbud eller bare snakk med fastlegen. 

DPS kommer du bare til å få avslag på siden du er i jobb og fungerer bra. 

Anonymkode: 3c7dc...285

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva snakker du om? Jobber du der eller? 
4 av mine kollegaer går på dps. Alle de jeg kjenner som har gått på dps er i full jobb. 
De uten jobb vil ikke at de som sliter psykisk skal få komme på dps. I frykt av selv å ikke få gratis hjelp. 
Det har vært sinte folk her inne som mener de i jobb kan betale privat. 
Skjerp deg! 
Du vet et lite sammendrag av HI, og det ligger mye der som ts ikke utbroderer her inne. Hva traumene inneholder vet du ingenting om. 
Det er opp til dps å vurdere dette. 
De prioriterer de som er i jobb som gjør en samfunnsnytte, forebyggende for at de ikke faller ut av arbeidslivet. 
Dere uføre kan heller gå til lavterskel tilbud i kommunen, siden dere uansett ikke blir friske nok til å kunne jobbe.. 

så kan staten betale for de som bidrar til samfunnet 

Anonymkode: a5a58...cfc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4 av mine kollegaer går på dps. Alle de jeg kjenner som har gått på dps er i full jobb. 
De uten jobb vil ikke at de som sliter psykisk skal få komme på dps. I frykt av selv å ikke få gratis hjelp. 
Klippet bort litt...
De prioriterer de som er i jobb som gjør en samfunnsnytte, forebyggende for at de ikke faller ut av arbeidslivet. 
Dere uføre kan heller gå til lavterskel tilbud i kommunen, siden dere uansett ikke blir friske nok til å kunne jobbe.. 

Litt av et menneskesyn du har...

Anonymkode: 4819e...36f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Først, dette er ikke flaut. Du har vært kjempeflink som har åpnet deg om problemene dine til legen. Det er det eneste du bør tenke om den timen.

Jeg ville fortsatt hos legen, det var det jeg gjorde selv i samme situasjon. Etter et par samtaler hadde han nok innsikt i mine problemer til å kunne skrive en god henvisning til DPS. Mens jeg ventet på timen på DPS var jeg noen få ganger hos lavterskeltilbudet. Synes de var kjempeflinke også. Hvis det skulle være veldig stort trykk på DPS der du bor og du ikke skulle få plass der så kan lavterskeltilbudet i kommunen være nesten vel så bra, kanskje bedre hvis du kommer til riktig person.

Timer på DPS koster egenandelen, ca. 350 kr per gang. Lavterskel er gratis.

Anonymkode: 6458c...566

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke den eneste som kommer til legen for en ting som blir noe annet og plutselig sitter man og griner. Kom til legen og vedkommende spurte ja hvordan går det med deg da? Fikk ikke sagt det jeg skulle men satt bare der og grein og hiksta. Som legen sa, sånn kan skje noen ganger plutselig sprekker bobla. Følte meg bedre etterpå og jeg satt der lenge så andre etter meg måtte vente. De sa til andre pasienter det var noe akutt som skjedde. Sånn kan skje. 

Anonymkode: 4a2c7...a3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjerp deg! 
Du vet et lite sammendrag av HI, og det ligger mye der som ts ikke utbroderer her inne. Hva traumene inneholder vet du ingenting om. 

Hva faen er dette for noe tøff? Jeg er selv uføretrygdet og har gått til Dps siden jeg var 19 år gammel og er nå 39. Før det gikk jeg til behandling på Bup og vært i systemet siden jeg var fem år gammel. Jeg bryr meg ikke om hvem Dps tilbyr behandling til eller ikke da jeg vet at det ikke vil gå ut over min plass på Dps.. Og jeg har møtt mange oppigjennom årene i ulike behandling forløp som er uføretrygda og som går i behandling på Dps.

Anonymkode: 4a3dc...ad6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

vordan skjer det hvis jeg snakker med legen igjen? Blir det en vanlig time på 20 minutter hvor jeg bare «rambler» på om alt som plager meg?

Du må bestille dobbelttime for å få så lang tid med legen. En vanlig legetime er ca. ti minutter (pluss noen minutter for legen til å skrive journal). 

Anonymkode: 3612d...6c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i jobb og går på dps 

Anonymkode: 30891...f35

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bullshit, venninnen min har vært på DPS flere perioder i livet, selv om hun er i full jobb og tilsynelatende fungerer bra. Har massive traumer fra barndommen.

Anonymkode: cb227...875

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må bestille dobbelttime for å få så lang tid med legen. En vanlig legetime er ca. ti minutter (pluss noen minutter for legen til å skrive journal). 

Anonymkode: 3612d...6c1

Det var legen selv som sa han har 20 minutter pr pasient… han nevnte at han gjerne kunne brukt flere timer, på enkelte pasienter og noen legger han ikke fra seg når de går ut (dette var i forbindelse med perfeksjonisme og kom naturlig i samtalen, han satt ikke og sa dette ut av det blå)

Veninna mi går selv på DPS og foreslo det siden hun mener det er ille når jeg får migrene som psykosomatisk symptom. Jeg tenker selv at jeg sikkert ville hatt migrene likevel. Jeg vet ingenting om slikt. Jeg kan ikke forskjellen på det ene og det andre. Derfor var jeg så dum å nevnte det i HI.

Bestemmer meg for å ikke gå videre med dette. Da stjeler jeg ikke tid og plass fra noen som trenger det mere og utnytter ikke systemet på noen vis. Har gått inne med dette i 31 år alene, og da får jeg jammen klare det i 30 år til 👍.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull at du ville ha stjålet plassen fra noen som trenger det mer. Hvis du får plass har fagfolk vurdert det slik at det er du som trenger det mest.

Jeg har aldri angret på at jeg tok imot hjelp. Livskvaliteten min er en helt annen nå. 

Anonymkode: 6458c...566

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var legen selv som sa han har 20 minutter pr pasient… han nevnte at han gjerne kunne brukt flere timer, på enkelte pasienter og noen legger han ikke fra seg når de går ut (dette var i forbindelse med perfeksjonisme og kom naturlig i samtalen, han satt ikke og sa dette ut av det blå)

Veninna mi går selv på DPS og foreslo det siden hun mener det er ille når jeg får migrene som psykosomatisk symptom. Jeg tenker selv at jeg sikkert ville hatt migrene likevel. Jeg vet ingenting om slikt. Jeg kan ikke forskjellen på det ene og det andre. Derfor var jeg så dum å nevnte det i HI.

Bestemmer meg for å ikke gå videre med dette. Da stjeler jeg ikke tid og plass fra noen som trenger det mere og utnytter ikke systemet på noen vis. Har gått inne med dette i 31 år alene, og da får jeg jammen klare det i 30 år til 👍.

Nei nei. Klart du skal få hjelp! 
Ikke lytt til de som sier noe annet. 

Anonymkode: 713f3...e4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg får alltid dobbelt time hos fastlegen.

Anonymkode: 4a3dc...ad6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 15.23):

Dette er tull, selvsagt kan man få komme til på dps når man er i jobb! De vil jo gjerne ha en inn før man blir for dårlig. Hvordan vet du at ts fungerer bra?

Jeg begynte selv på dps når jeg var i jobb. Nå er jeg riktignok blitt ufør, men jeg hadde ukentlige timer der i ca 4 år.

AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 18.29):

Skjerp deg! 

Som nevnt så jobbet jeg når jeg begynte på dps, men kom etterhvert over på aap og nå er jeg ufør. Jeg avsluttet behandlingen i samråd med behandler da det kom til et punkt der vi ikke kom videre. Men, jeg fikk beskjed om å sende en ny henvisning når jeg var klar for det, for å fortsette behandlingen. Det har aldri vært snakk om at jeg ikke får komme tilbake dit nå når jeg er ufør.

Hvorfor mener du at syke/uføre ikke skal få ordentlig behandling? Er det bare arbeidsføre som "fortjener" hjelp og behandling? Mener du at vi alle er en tapt sak og at vi ikke er samfunnsnyttige lengre? Mitt mål er ennå å komme tilbake i jobb, selv om det nok aldri blir 100%, og at det kan ta tid, og dermed ressurser. 

Anonymkode: bd52f...b4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

:klem:❤️

Ikke lytt til folk som mener at man «stjeler eller tar opp plass». Alle fortjener hjelp, og det er fagfolk som skal bedømme om tilbudet passer for deg. 

Ta vare på deg selv❤️ Ikke gå inne med det, da blir det bare tyngre.

Anonymkode: 8d053...ab0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2022 den 7.49):

Bestemmer meg for å ikke gå videre med dette. Da stjeler jeg ikke tid og plass fra noen som trenger det mere og utnytter ikke systemet på noen vis. Har gått inne med dette i 31 år alene, og da får jeg jammen klare det i 30 år til

Det tenkte jeg å. 33 år gammel smalt det. Pang! Både psykisk og fysisk. 

Helt ut av yrketslivet og inn i haugevis av behandlinger med legen, 2 ulike tannleger, psykolog, en annen type terapeut, fysio og inn og ut av sykehuset med alvorlig fysisk sykdom og masse medisiner.

Kroppen taklet ikke mer stress. Psyken klarte ikke mer. Etter 4 år med mye god behandling av dyktige fagfolk er jeg på vei oppover igjen, men har desverre fått varig men. Fortsatt ute av arbeidslivet og full jobb kan jeg se langt etter. 

Jeg er langt ifra å være den eneste med en slik erfaring. Ta imot hjelp og oppsøk hjelp før det er for sent eller veien tilbake igjen blir veldig lang. Du har allerede fått et tegn på at nå er det på tide med litt hjelp ❤ Helsen din er det viktigste du har og du utnytter ikke på noen som helst måte systemet eller tar opp unødvendig plass. 

Anonymkode: 61ea4...422

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, ts igjen her. Nå har jeg ligget oppe hele natten og tenkt på det som skjedde, hvordan jobbe med dette og hvordan uttrykke meg og så har jeg tenkt på mye hverdagslige stressmomenter. Tok 5 valeriana natt uten at det hjalp noe. Jeg må nok ha hjelp, ja.

Det er i grunn ikke noe som påvirker meg veldig, men jeg har 3-4 dagers migrene ca hver tredje uke og det mentale spiller muligens inn, og jeg sliter med depresjon (eller nedstemthet) i ny og ne uten noen diagnose eller nærliggende grunn (mister motivasjonen til å leve, mister håp på fremtiden og føler meg fastlåst, men jeg gjør det jeg skal, dusjer, jobber, spiser osv. tror ikke noen ser det, bortsett fra at jeg er så sliten hele tiden).

Føler jeg har lyst å være åpen om det, men vet ikke helt hvordan uttrykke meg riktig.

Skrevet

Jeg har hatt det helt likt deg 💛

I full jobb og helt satt ut av migrene. Og en barndom fra helvete som jeg nekta å ta tak i pga det ikke ville passe med jobb.

Det gikk i 15 år, så kollapset jeg fullstendig. Jeg ble innlagt på DPS, fikk spykolog osv. Det tok meg 5 år å arbeide meg gjennom traumene og forstå at migrenen mye var et symptom og ikke selve problemet. 

Etter over 400 terapitimer der jeg bare snakker som en foss om alt jeg har inni meg er jeg så godt som frisk fra migrene.

Livet består ikke lenger i å pine seg gjennom hver dag, men å nyte dem. Jeg er ikke bundet av skrekken for å få et anfall, jeg er ikke bundet til senga og heller ikke spybøtta mere.

Jeg ville invitert den tiden det tar å gå i terapi. Og jeg ville gått i psykoterapi. Finn en psykolog med offentlig støtteordning så betaler du ikke mer enn frikort grensen. Det er en hard jobb å bli frisk, men det er verdt det.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp, ts igjen her. Nå har jeg ligget oppe hele natten og tenkt på det som skjedde, hvordan jobbe med dette og hvordan uttrykke meg og så har jeg tenkt på mye hverdagslige stressmomenter. Tok 5 valeriana natt uten at det hjalp noe. Jeg må nok ha hjelp, ja.

Det er i grunn ikke noe som påvirker meg veldig, men jeg har 3-4 dagers migrene ca hver tredje uke og det mentale spiller muligens inn, og jeg sliter med depresjon (eller nedstemthet) i ny og ne uten noen diagnose eller nærliggende grunn (mister motivasjonen til å leve, mister håp på fremtiden og føler meg fastlåst, men jeg gjør det jeg skal, dusjer, jobber, spiser osv. tror ikke noen ser det, bortsett fra at jeg er så sliten hele tiden).

Føler jeg har lyst å være åpen om det, men vet ikke helt hvordan uttrykke meg riktig.

Et tips til hvordan klare å uttrykke deg: Skriv ned på en lapp etter hvert som punkter og ting du strever med dukker opp. Om du har det sånn at du bare gråter når du skal forklare deg for legen er det så mye enklere å enten lese fra lappen selv eller gi den til legen.

Det er tøft å be om hjelp og krever mye innsats å jobbe med ting, men virkelig verdt det.

Anonymkode: 4819e...36f

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...