AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Jeg vurderer å kjøpe meg en valp. Og har funnet en valp fra en oppdretter som ikke er godkjent oppdretter. De har heller ingen kennelnavn. Men valpene blir registrert i NKK. Kan jeg stille ut hunder på utstillinger da? Er det lurt å kjøpe valper fra uregistrerte? Er det noe muffens da? Bør jeg være kritisk? Anonymkode: c54a6...67f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Ikke alle har kennel for å drive oppdrett. Avlen er godkjent av NKK og valpene blir registrert? Anonymkode: c8320...86a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke alle har kennel for å drive oppdrett. Avlen er godkjent av NKK og valpene blir registrert? Anonymkode: c8320...86a De har ikke kennelnavn. Er det rart? Ja de er registrert i NKK. Anonymkode: c54a6...67f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 Vi har kjøpt valp fra oppdretter uten kennelnavn. Både mor og far kommer fra anerkjente kenneler/oppdrettere. De er helsetestet og valpene er registrert i NKK. Vi besøkte oppdretteren og hilste på moren til valpene før vi kjøpte for å forsikre oss om at alt virket bra. Vi er kjempefornøyde, oppdretteren er kunnskapsrik og gir kjempegod oppfølging. Valpene har også blitt godt sosialisert og vår hund er (foreløpig) veldig trygg og rolig. Så lenge alle sånne ting er på plass, tror jeg ikke det er noen fare. Men jeg aner ikke mtp utstilling og sånt. Anonymkode: fbcfa...b45
Million Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 (endret) Det er vanlig at noen oppdrettere ikke er registrerte med kennelnavn. Trenger ikke være noe muffens av den grunn. De får ikke lov å kalle valpene (i NKKs register) for tilnærmet like navn, for da kan det gi inntrykk av at de er kennelregistrerte. Hver av valpene må registreres med helt forskjellige navn. F.eks. kan du ikke kalle valp 1,2 og 3 for Rognebergets Lady, Rognebergets Tasseladden og Rognebergets Pinto. Da bruken av "Rogneberget" i eksempelet gir inntrykk av at man har kennel, og det er ikke lov. Så helt forskjellige valpenavn altså. Min hund er renraset og født hos en "kjøkkenoppdretter" uten kennelnavn registrert, men foreldrene og valpene er alle registrert hos NKK. Faren og moren til kullet hadde vært på utstilling. Har gått helt fint det. 11 år gammel nå, og ikke noe galt med den. Endret 20. juli 2022 av Million 3
Svisle Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vurderer å kjøpe meg en valp. Og har funnet en valp fra en oppdretter som ikke er godkjent oppdretter. De har heller ingen kennelnavn. Men valpene blir registrert i NKK. Kan jeg stille ut hunder på utstillinger da? Er det lurt å kjøpe valper fra uregistrerte? Er det noe muffens da? Bør jeg være kritisk? Anonymkode: c54a6...67f Hva mener du med godkjent oppdretter?? Vi har ingen godkjenningsordning i Norge... Kennelnavn er ikke noe man må ha for å drive oppdrett, men noe man kan søke om (og betale mye penger for) via NKK. Selv har jeg oppdrett av to raser, men fordi jeg ikke driver "stort" og heller ikke ønsker det så har jeg ikke søkt om kennelnavn. Men mine hunder er champions, valpene registreres i NKK, jeg bruker kjøpekontrakten som er utarbeidet av NKK og jeg følger raseklubbenes anbefalinger rundt avl (+ litt til). Vil da ikke kalle meg for useriøs da bare fordi jeg ikke har lyst til å bruke mye penger på ett kennelnavn? 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De har ikke kennelnavn. Er det rart? Ja de er registrert i NKK. Anonymkode: c54a6...67f Et kennelnavn er ikke noe garantistempel på at alt er bra, ikke alle som avler under kennelnavn driver seriøst oppdrett. Anonymkode: c8320...86a 6
Arx Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Som sagt over er ikke kennelnavn tegn på at du er "godkjent" som oppdretter, man får godkjent kennelnavn så lenge det er ledig og man betaler for deg. Så lenge foreldrene er registrerte og valpene registreres kan man stille på utstilling osv. Er dog lurt å sjekke om oppdretter følger raseklubbens krav ift helse osv. Jeg hadde et kull uten kennelnavn i våres, fordi jeg i første omgang kun skal ha et kull og syns det er mye penger for kennelnavn når jeg ikke har planer om å starte oppdrett. Begge foreldrene var registrerte, jeg fulgte alle kravene til raseklubben osv. Så se på hva oppdretteren gjør og legger vekt på, ikke om vedkommende har kennelnavn osv. Og som nevnt over ja du kan stille likevel, jeg har selv stilt den valpen jeg beholdt fra kullet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 Den ene hunden min er fra en uregistrert oppdretter, oppdretteren ønsket avkom etter egen tispe som har utmerket seg på både utstilling og i bruks. Han gjorde jobben som en seriøs oppdretter skal gjøre med tanke på valg av hannhund og fikk hjelp av en erfaren oppdretter med oppfølging av tispe før og etter fødsel. Vi valpekjøpere ble også oppdatert så og si daglig med filmer, bilder og informasjon. Han fikk åtte valper og beholdt to, de seks andre ble solgt. Dette er det første og eneste kullet han har hatt. Valpene kom uten kennelnavn, men de er registrert i NKK. Hunden min er mentalt sterk, røntget og øyelyst fri, har god helse og et skikkelig arbeidsjern, akkurat som den rasen skal være. Vi konkurrerer i lydighet og litt bruks, og så har vi gjort det helt greit på utstilling, men det er nok mer min manglende interesse som gjør at det ikke har gått bedre. Tre av de andre valpene, i tillegg til de to han beholdt selv, gjør det bra. De to siste vet jeg ikke noe om. Jeg er så fornøyd at jeg har sagt til oppdretteren at jeg gjerne vil ha en ny av han dersom han setter kull på en av de han beholdt selv. Det trenger med andre ord ikke være noe galt med en uregistrert oppdretter og du burde være like kritisk til oppdretteren uansett om den har kennelnavn eller ikke. En av de store oppdretterne av samme rase synes jeg ofte avler hunder som er svake mentalt, men der ligger fokuset mest på utstilling og ikke bruk. Anonymkode: 44409...716 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 For meg er det viktigste at oppdretter kan vise til flere generasjoner friske hunder på sine linjer, og at hundene er registrerte såklart. Kennelnavn eller ei er ikke så viktig. Anonymkode: fa8d5...3d4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå