Gå til innhold

Dumt å ta fagskoleutdanning som utdannet sykepleier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg undersøker mulighetene for å ta fagskoleutdanning/ettårig utdanning som ikke er videreutdanning. Altså lavere grad enn sykepleier. Grunnen er at arbeidsgiver ikke dekker det jeg er interessert i å studere (fordi det ikke er nødvendig på arbeidsplassen). På sikt ønsker jeg å søke stillinger som ikke nødvendigvis har like mye med sykepleie å gjøre. Jeg har ikke kapasitet til å ta en lengre utdanning pga barn, økonomi og tap av inntekt ved ulønnet permisjon. 

Spørsmålet er egentlig, vil det virke dumt å ta en lavere grad/utdanning enn det jeg har? Ser det dumt ut på CV?

Anonymkode: 2134f...b26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: 376f9...f7a

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke, hvis det interesserer deg å jobbe med det? Jeg ville gjort det bare fordi det interesserte deg og hvis det gir deg reelle jobbmuligheter. Mange som søker seg vekk fra sykepleie av ulike grunner, å være overarbeidet, stress og ugunstige arbeidstider er noen av grunnene, kan jeg tenke meg.

Skrevet

Om det ser dumt ut eller ikke kommer jo helt an på hvilken utdanning det er snakk om, og hvilke jobber (helt konkret) du har tenkt å søke på videre.

Hvis poenget bare er å komme seg vekk fra sykepleie, så kan du jo i grunn studere hva som helst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det, og vi var mange sykepleiere på studiet. Og det har gitt meg gode muligheter jobbmessig, da jeg som ønsket har fått mer administrative oppgaver. 

• Liker 1
Gjest Marte79
Skrevet

Utdanning er aldri dumt! Ta alle fag/kurs du er interessert i, uansett om du tror (nå) at det vil være en fordel på jobben eller ikke. Plutselig kan det åpne seg nye muligheter som du aldri har tenkt på før.  Men en ting er viktig når du har bestemt det for noe: gjennomfør det! 

AnonymBruker
Skrevet
Sykepleierinnen skrev (31 minutter siden):

Jeg har gjort det, og vi var mange sykepleiere på studiet. Og det har gitt meg gode muligheter jobbmessig, da jeg som ønsket har fått mer administrative oppgaver. 

Hva tok du? 

Jeg tok helsesekretær for å slippe turnus. Lav lønn men angrer ikke. Føler likevel ikke jeg har landa og vet ikke hva jeg vil videre.. 

Anonymkode: 2d60c...5d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva tok du? 

Jeg tok helsesekretær for å slippe turnus. Lav lønn men angrer ikke. Føler likevel ikke jeg har landa og vet ikke hva jeg vil videre.. 

Anonymkode: 2d60c...5d8

Velferdsteknologi 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte med småbarn nylig. Lånekassen har ekstralån for de over 30 og de med barn så det er fullt mulig. Bare å lage budsjett.  Vi gjorde bare 2 grep. Søkte om redusert foreldrebetaling for barnehage og avdragsfritt lån i banken. Men vi er nøkterne i forbruket så trengte ikke å stramme inn noe særlig. 

Anonymkode: 05f62...d76

Skrevet

Det spørs jo litt hva det er du ønsker å ta, men generelt sett er det nok lurere for deg i det lange løp å ta en videreutdanning på universitet/høyskole. Du kan få ekstra støtte i lånekasse om du er forsørger eller over 30, og på flere videreutdanninnger kan man få stipend fra kommune eller sykehus mot bindingstid etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
Sykepleierinnen skrev (14 timer siden):

Velferdsteknologi 

Kan jeg spørre hvor du jobber nå og hva jobben går ut på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor du jobber nå og hva jobben går ut på? 

Jobber 50 % vanlig pleie, 50 % med innføring av Gps, digitale tilsyn, o.l. i kommunehelsetjenesten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...