BerntHulken Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 (endret) . Endret 12. juli 2023 av BerntHulken
enkefru Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Som det kommer frem i eksemplene her, tenker jeg det er greit (og forståelig) 5 2
Gjest AprilRyan Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 I artikkelen brukes det eksempler fra kollektiv og der kan jeg forstå at man ønsker å leie ut til kun jenter siden ikke alle ønsker å bo i blandede kollektiv. Andre ganger kan det være andre grunner til det. Noen ønsker leietakere i en viss aldersgruppe osv. I tillegg så er det fortsatt slik at mange menn er blitt oppdratt til at renhold og slikt er det kvinner som tar seg av. Det sier seg selv at det ikke fungerer særlig godt når de mennene skal bo for seg selv uten mamma eller andre kvinner i nærheten. Håper dette er blitt bedre med de yngre generasjonene, men om utleiere har dårlige erfaringer med menn så sier det seg selv at de heller vil leie ut til kvinner. Nå tror ikke jeg at det alltid er sånn, men menn og kvinner har blitt oppdratt på forskjellige måter når det gjelder renhold og husarbeid. Utleiere kan vel også leie ut til hvem de vil. Jeg har katt for eksempel og da må jeg godta at mange ikke ønsker å leie ut til noen som har det, men det er alltid noen som ønsker det og man kan gjøre et godt inntrykk ved å møte opp på visning og/eller man kan vise til tidligere referanser. Poenget er at om utleiere har dårlige erfaringer med visse typer leietakere så velger de heller noe annet. Da må man finne en utleier som ønsker å leie ut til en. Jeg er også usikker på om det er diskriminerende i mange av tilfellene for det kommer jo an på mange ting.
Gjest Bildet Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 Mange menn vil leie ut til unge kvinner, da de tror det betyr at de får en runde i senga.
Chase Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Sett inn annen ordlyd i teksten, så hadde det blitt annen reaksjon. Som å bare ville leie ut til hvite… 5
Vaffelhunden Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 (endret) Diskriminering burde legaliseres Endret 20. juli 2022 av Vaffelhunden 1 2
Hengebuksvinet Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Jeg foretrekker å leie ut til unge menn. Leier selvsagt ut til begge kjønn, men har best erfaring med menn. Er det snakk om rom i et kollektiv må det være greit å legge ut at du søker kvinne/ mann.
Gjest MuggenKanari Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Har bodd i både jentekollektiv og i blandet kollektiv, og besøkt mange guttekollektiv. Det er ikke I jentekollektivene det er eklest og mest bråkete og styr for å si det sånn. Men I mine dager som student så visste man å holde seg langt unna hybelannonser der noen ville leie ut til bare jenter for da visste man at det var av grunner som ikke kom frem i annonsen, som senere ville dukke opp, sånn som avslag i pris for vaskehjelp og barnepass eller avslag om billigere pris i bytte mot "personlig" hjelp. Men det burde være likestilling så gutta også får ekslusivt tilbud om å få leie hybel der huseier tilfeldigvis kommer innom hver gang det dusjes eller man ikke er hjemme...
Ichiko Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 I følge TV2s artikkel forteller utleiere at de har mer positive erfaringer med å leie ut til kvinner, men dessverre flere negative erfaringer med å leie ut til menn. Dette går igjen ut over de mennene som er gode leietakere, når utleiere er skeptiske pga. tidligere erfaringer. Men er det da kvinnenes eller samfunnets feil om det er flere menn som er dårlige leietakere? Når det gjelder god/dårlig oppførsel generelt er det et faktum at dette ikke er jevnt fordelt på kjønn: det er jo bare å sjekke kriminalstatistikkene, f.eks. på saker som omfatter ordensforstyrrelser, hærverk og lignende. 9 1
altflyter Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Ichiko skrev (3 minutter siden): I følge TV2s artikkel forteller utleiere at de har mer positive erfaringer med å leie ut til kvinner, men dessverre flere negative erfaringer med å leie ut til menn. Dette går igjen ut over de mennene som er gode leietakere, når utleiere er skeptiske pga. tidligere erfaringer. Men er det da kvinnenes eller samfunnets feil om det er flere menn som er dårlige leietakere? Når det gjelder god/dårlig oppførsel generelt er det et faktum at dette ikke er jevnt fordelt på kjønn: det er jo bare å sjekke kriminalstatistikkene, f.eks. på saker som omfatter ordensforstyrrelser, hærverk og lignende. Og hvis samme utleier hadde sagt nøyaktig det samme om muslimer og etnisk norske da? Hadde det vært greit? Hvorfor/hvorfor ikke? Man kan vise til kriminalstatistikk med en rekke etnisiteter også. Samme argumentasjon, men det ene skal være greit? Diskriminering er diskriminering. Hvorfor er det liksom greit å diskriminere menn grunnet dårlige erfaringer men ikke rødhårede/eldre/svensker etc av samme grunn? Snakk om hykleri. 9 1
Syngemann Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 (endret) æøå* skrev (3 timer siden): https://www.tv2.no/nyheter/14938996/ Greit å diskriminere på grunnlag av kjønn i 2022? Diskrimenring er ikke greit. Det er likevel mye diskriminering som er sosialt akseptert eller "ikke eksisterer" Fks. er det bare damer som betaler i natura - liksom? Jeg vet ihvertfall om noen som har vært "heldige". Akkuratt når det gjelder kollektiv - så synes jeg det er greit og riktig at de som bor i kollektivet bestemmer hvem som skal være der/hvem de skal bo sammen med. Om det der i mot er en utleier som kun tjener penger og ikke bor der selv, så er det ikke greit å sette kriterier på kjønn, etnisitet osv. Endret 20. juli 2022 av Syngemann 1
Ichiko Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 (endret) 32 minutter siden, altflyter said: Og hvis samme utleier hadde sagt nøyaktig det samme om muslimer og etnisk norske da? Hadde det vært greit? Hvorfor/hvorfor ikke? Man kan vise til kriminalstatistikk med en rekke etnisiteter også. Samme argumentasjon, men det ene skal være greit? Diskriminering er diskriminering. Hvorfor er det liksom greit å diskriminere menn grunnet dårlige erfaringer men ikke rødhårede/eldre/svensker etc av samme grunn? Snakk om hykleri. Jeg er usikker på hvor "greit" dette er og ser at representanter for myndighetene også er dét - men jeg kan forstå at utleiere prøver å minimere risikoen i de tilfellene de har dårlige erfaringer med bestemte grupper av leietakere. Så får fagfolk vurdere lovligheten av dette. Selv opplever jeg en form for diskriminering på boligmarkedet i.o.m. at jeg er uføretrygdet: dette er noe mange utleiere aldeles ikke vil ha, og de oppgir dette i annonser; enten direkte: "OBS! Ingen med sosial/trygd" eller indirekte: "Må dokumentere fast jobb, evt. studier." Med det jeg selv har sett av enkelte trygdede leietakeres dårlige adferd og skader på bolig - med den uro og de kostnadene dette medfører - skjønner jeg at utleiere kvier seg for å leie ut til andre trygdede. Men det går da ut over meg og andre som faktisk oppfører oss, betaler leia som vi skal, og tar vare på boligen. Utleiemarkedet har alltid vært ganske hardt. Jeg tror mye av problematikken kunne vært løst om det offentlige disponerte flere boliger som de kunne leie ut til folk som sliter med å finne noe på det private markedet. P.S. Jeg kjenner ikke til at rødhårede/eldre/svensker er overrepresentert i noen statistikker over dårlig oppførsel eller kriminalitet, men om f.eks. eldre viste seg å være noen slags gjengangere som dårlige leietakere, hadde det ikke vært rart om utleier averterte spesifikt etter yngre mennesker. P.P.S. Kom på noe! For en del år tilbake var jeg svært dårlig stilt på alle slags vis, og henvendte meg til boligkontor for å søke om bolighjelp. I det jeg kom inn døra, ble jeg møtt slik: - Skal du søke om bolig? - Eh...ja? - Nei. Det kan du bare glemme, du kommer ikke til å få det innvilget. - Men? jeg oppfyller jo alle kriteriene for å søke, og trenger virkelig hjelp. - Det kan så være, men du kommer ikke til å få det. - Men hvorfor ikke? - *måler meg opp og ned* Du ser altfor oppegående ut. *pause* Og dessuten er du norsk. Jeg sverger at ovenstående er sant. Dette var kanskje et eksempel på det som kalles "positiv diskriminering" der noen grupper i befolkningen prioriteres av myndighetene, foran andre som forventes å klare seg selv til tross for at de har reelt behov for bistand. Lang historie kort: Det gikk ikke så bra med meg etter det der, det tok lang tid før jeg fikk det sånn noenlunde. Og jeg vet om andre som har vært enda verre stilt, og som har opplevd lignende avvisning og avslag. Vi trenger sårt en bedre boligpolitikk, for alle som av forskjellige grunner er nødt til å leie bolig. Endret 20. juli 2022 av Ichiko 1 3
herzeleid Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 Sitat Menn blir diskriminert på leiemarkedet. Er dette greit i 2022? Har ikke noen problemer med å forstå argumentene for å diskriminere, på samme måte som en kan forstå argumentene for å diskriminere enkelte innvandrergrupper, ikke ansette unge kvinner osv. Om vi skal være et samfunn som ikke aksepterer diskriminering på grunn av kjønn bør det nok derimot anses som "ikke greit" og slås ned på, selv om jeg har litt vondt for å se hvordan en skal komme dette til livs i praksis. 3
Gliffy Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 Det er jo selvsagt ikke greit. Selv om det er sånn at gutter ofte blir mindre opplært i husarbeid hjemme er der uansett ikke greit å diskriminere. Hvert enkeltmenneske skal bli vurdert som seg selv, ikke bare bli putta i en stor bås med en haug andre folk man har ETT fellestrekk med. 3
Callisto83 Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 Jeg tipper diskrimineringen kommer til å fortsette, men kanskje litt mer skjult i selve annonsen. 2
Pantoten Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 Jeg håper gutteforeldre har fokus på at gutta skal ha god boevne når de flytter ut. Ja, viktig for jenter også, men ekstra viktig for gutta av årsaker som dette. 4 2
Gjest Urias Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 (endret) Jeg ser ikke på dette som diskriminering. Det er realitetene. Er det diskriminerende å leie ut til avholdsfolk fordi de er drittlei festing i kollektivet? Så lenge man leier ut sin egen private eiendom, kan man faktisk gjøre akkurat hva man selv måtte ønske. Man kan nekte folk å ha husdyr f.eks. Det er vel ganske "diskriminerende" det også. Ser at noen "eksperter" forsøker seg på å gjøre dette ulovlig, men det finnes da ingen hjemmel for dette vil jeg tro. Det vil uansett bli en sovende regel. Hvis det blir ulovlig å skrive i annonsen at man kun ønsker jenter, er det jo lett å komme seg unna dette. Det er jo bare å arrangere visning, så plukker man ut jenter. Det er jo ingen lov som sier at det er "først til mølla". En slik lov vil bare være symbolsk. I stedet for å klage, bør guttene heller skjerpe seg, sette seg ned når de er på do (nei, det er ikke tøft å stå og pisse), bruke dobørsten når halve doskåla er full av avføring, plukke opp skitne underbukser som ligger slengt rundt i kollektivet, og vaske og rydde etter seg. Ganske elementære gjøremål som alle burde forstå er høyst nødvendig, men som virker å være ganske vanskelig for svært mange gutter. Endret 20. juli 2022 av Urias
Gud Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 Ichiko skrev (6 timer siden): Når det gjelder god/dårlig oppførsel generelt er det et faktum at dette ikke er jevnt fordelt på kjønn: det er jo bare å sjekke kriminalstatistikkene, f.eks. på saker som omfatter ordensforstyrrelser, hærverk og lignende. Den største skilnaden mellom menn og kvinner er at menn har eigenskapar med større variasjon. Du finn fleire menn med svært høg IQ og fleire menn med svært låg IQ enn kvinner. Snittet er likevel ganske likt. Slik er det også med god/dårlig oppførsel. Det er fleire menn som er kriminelle, men også fleire menn som er i den andre enden av skalaen. Dermed er ikkje denne statistikken høveleg til å seie noko om heilt vanlege kvinner og menn. AprilRyan skrev (6 timer siden): Det må også være lov å si Eller hva med de som aldri vil leie ut til noen som går på Nav… Nei, det er faktisk ikkje lov. Utan ein sakleg grunn. Det at nokon går på NAV kan vere ein sakleg grunn, om det inneber at personen ikkje er ein like sikker betaler. Eg tviler eigentleg på at det vil halde. 1
Snipa Skrevet 20. juli 2022 #20 Skrevet 20. juli 2022 Hvorfor nevner dere bare mødre når det gjelder oppdragelse? Hvor er fedrene i dette? 6 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå