Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)
Gud skrev (4 minutter siden):

Den største skilnaden mellom menn og kvinner er at menn har eigenskapar med større variasjon. Du finn fleire menn med svært høg IQ og fleire menn med svært låg IQ enn kvinner. Snittet er likevel ganske likt. Slik er det også med god/dårlig oppførsel. Det er fleire menn som er kriminelle, men også fleire menn som er i den andre enden av skalaen. Dermed er ikkje denne statistikken høveleg til å seie noko om heilt vanlege kvinner og menn. 

Nei, det er faktisk ikkje lov. Utan ein sakleg grunn. Det at nokon går på NAV kan vere ein sakleg grunn, om det inneber at personen ikkje er ein like sikker betaler. Eg tviler eigentleg på at det vil halde.

Ja, jeg vet ikke. Da jeg var på jakt etter leilighet så jeg noen som skrev det, men så jo andre rare ting også siden det er noen rare utleiere det ute.

Edit: Mente ikke nødvendigvis at det skulle være lov å si når man skulle leie ut, men det må være lov å si det i en tråd når man skal diskutere tema.

Endret av AprilRyan
Skrevet
AprilRyan skrev (9 minutter siden):

Mente ikke nødvendigvis at det skulle være lov å si når man skulle leie ut, men det må være lov å si det i en tråd når man skal diskutere tema.

I ein diskusjon er det sjølvsagt lov, saman med mykje anna grums. Eg har lov til å seie at eg forstår at kvinner i fruktbar alder ikkje får jobb, men det vil likevel vere greitt å seie(?)

Skrevet
AprilRyan skrev (2 minutter siden):

Vel vel, så kan man spørre seg hvor langt man kommer med det. Tviler på at de nekte kollektiv å søke etter kvinner eller at noen søker etter kvinne å dele leilighet med. Det kommer nok an på hvordan de ordlegger seg og det eneste jeg har sett er at noen skriver at de ønsker kvinnelig leietaker.

Nei, i praksis kan utleigarar diskriminere så mykje som dei vil utan at nokon kan «ta dei» på det. Men synest vi likevel at det skal vere heilt greitt å heilt opent uttrykke slike haldningar? «Rom til leige. Homofile ikke ønsket»?

• Liker 2
Skrevet
Snipa skrev (21 minutter siden):

Hvorfor nevner dere bare mødre når det gjelder oppdragelse? Hvor er fedrene i dette? 

De er fraværende. Som vanlig,

• Liker 2
Skrevet
AprilRyan skrev (3 minutter siden):

Vel vel, så kan man spørre seg hvor langt man kommer med det. Tviler på at de nekte kollektiv å søke etter kvinner eller at noen søker etter kvinne å dele leilighet med. Det kommer nok an på hvordan de ordlegger seg og det eneste jeg har sett er at noen skriver at de ønsker kvinnelig leietaker.

Det er sant. Det vil nok alltid være diskriminerende utleiere. Og jeg synes for øvrig at "jentekollektiv" skal kunne forbli jentekollektiv om kollektiv-beboerne selv ønsker det. 

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
Gud skrev (3 minutter siden):

I ein diskusjon er det sjølvsagt lov, saman med mykje anna grums. Eg har lov til å seie at eg forstår at kvinner i fruktbar alder ikkje får jobb, men det vil likevel vere greitt å seie(?)

Ja, og så? Skal man ikke kunne gi en grunn til hvorfor det er slik. Utleier i artikkelen sier også at det er grunnen og jeg har både hørt om det og sett det mange ganger selv. Så når ts mener at menn blir diskriminert så er det også naturlig å diskutere det og grunnene rundt det.

Det betyr jo ikke at det er greit å ekskludere menn, men så tror jeg ikke at det er så lett å endre på det. Om man har dårlig erfaring med en gruppe så velger man heller en annen neste gang.

Jeg har for øvrig også sett annonser som søker etter menn og da gjerne til kollektiv eller deling av leilighet.

Gjest AprilRyan
Skrevet
Gud skrev (3 minutter siden):

Nei, i praksis kan utleigarar diskriminere så mykje som dei vil utan at nokon kan «ta dei» på det. Men synest vi likevel at det skal vere heilt greitt å heilt opent uttrykke slike haldningar? «Rom til leige. Homofile ikke ønsket»?

Kanskje ikke om det skrives slik, men om et jentekollektiv ønsker jente eller omvendt til å leie så må det være lov å skrive uten at noen skal mene at det er diskriminerende.

Skrevet
AprilRyan skrev (Akkurat nå):

Kanskje ikke om det skrives slik, men om et jentekollektiv ønsker jente eller omvendt til å leie så må det være lov å skrive uten at noen skal mene at det er diskriminerende.

Ja, om ein bor i bustaden sjølv er det ikkje diskriminerande. Det er diskriminerande å prøve å nekte kvinner over 30 å få barn. Det er ikkje diskriminerande å nekte å få barn med kvinner over 30.

• Liker 1
Skrevet
Snipa skrev (55 minutter siden):

Hvorfor nevner dere bare mødre når det gjelder oppdragelse? Hvor er fedrene i dette? 

Fordi i den grad sønnene læres opp til at kvinner skal stelle hjemme gjennom "dulling og dalling" vil jeg anta at det er mødrene som står for nevnte "dulling og dalling" i en slik (tenkt) familie. Nå tror jeg som nevnt ikke det i særlig grad er tilfelle, de færreste norske mødre (og fedre) er nok interessert i å oppdra sønner til å ikke klare seg selv utenfor hjemmet, og det høres bortimot absurd ut å se for seg en husstand der mor "duller og daller" med sønnen mens datteren må drive med husarbeid. Derfor er jeg som nevnt nysgjerrig på hvor noen mener å se slike (eller lignende) oppdragelser av barna. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 hours ago, Gud said:

Det er fleire menn som er kriminelle, men også fleire menn som er i den andre enden av skalaen.

Kjønnsfordelingen over IQ-skalaen er godt kjent, men denne skalaen kan ikke automatisk overføres til å gjelde hva som helst annet, som f.eks. kriminalitet: enten begår man kriminelle handlinger eller så gjør man det ikke. Men hvis kriminalitet/ikke kriminalitet er en skala, så er den andre enden av skalaen lovlydighet. Du mener da at menn både er mer kriminelle og mer lovlydige, mens kvinner stort sett er hverken det ene eller det andre, hva nå det vil si.

Jeg nevnte opplevd etnisk diskriminering i forbindelse med offentlig bolighjelp; jeg har også opplevd og sett flere tilfeller av kjønnsdiskriminering, og ønsker at noen kunne ha forsket på dette for å kartlegge problemet.

Det det er snakk om, er en saksbehandling som styres av forventninger og antagelser knyttet til kjønn. Ett eksempel: En ung jente, hjemløs etter å ha rømt hjemmefra pga. at hun ble utsatt for overgrep der. Hun havnet på gata og i et tungt rusmiljø, men ønsket hjelp til traumene og et sted å bo. Hun hadde søkt flere ganger men bare fått avslag, mens mannlige bekjente i samme miljø fikk innvilget bolighjelp. Hun fikk høre at hun måtte dra hjem og bo der - det hjemmet hun da ble utsatt for overgrep i.

Det ser ut til at vanskeligstilte menn har større sjanse til å få det offentliges hjelp til å ha et eget hjem, mens kvinner oftere blir fortalt av saksbehandlere at de skal "bo hos en venninne" eller "dra hjem til foreldrene sine", slik denne svært nedbrutte jenta fikk høre. Hun fortalte at ingen av hennes mannlige bekjente hadde fått noen slik beskjed. I vedtakene hennes sto det gjerne at "søkeren har andre muligheter til bolig", selv om det ikke var tilfelle.

Diskriminering foregår altså ved tildeling av offentlig bolighjelp, og det er etter min mening langt mer alvorlig enn det som TV2s artikkel omhandler, for konsekvensene kan være fatale for de som ikke har noen muligheter til å konkurrere på et presset privat marked.

Endret av Ichiko
  • Liker 3
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Skrevet
Ichiko skrev (På 21.7.2022 den 12.00):

Kjønnsfordelingen over IQ-skalaen er godt kjent, men denne skalaen kan ikke automatisk overføres til å gjelde hva som helst annet, som f.eks. kriminalitet: enten begår man kriminelle handlinger eller så gjør man det ikke. Men hvis kriminalitet/ikke kriminalitet er en skala, så er den andre enden av skalaen lovlydighet. Du mener da at menn både er mer kriminelle og mer lovlydige, mens kvinner stort sett er hverken det ene eller det andre, hva nå det vil si.

Skalaen kan ikkje overførast, men det at menn er meir ekstreme på godt og vondt er generell.

Kriminalitet er berre samfunnet sitt stempel. La oss heller kalle det samfunnsnyttige og samfunnsskadande (kriminelle) handlingar. Då vil eg absolutt hevde at menn gjer mest av begge.

Skrevet
Ichiko skrev (På 20.7.2022 den 14.52):

I følge TV2s artikkel forteller utleiere at de har mer positive erfaringer med å leie ut til kvinner, men dessverre flere negative erfaringer med å leie ut til menn. Dette går igjen ut over de mennene som er gode leietakere, når utleiere er skeptiske pga. tidligere erfaringer. Men er det da kvinnenes eller samfunnets feil om det er flere menn som er dårlige leietakere?

Når det gjelder god/dårlig oppførsel generelt er det et faktum at dette ikke er jevnt fordelt på kjønn: det er jo bare å sjekke kriminalstatistikkene, f.eks. på saker som omfatter ordensforstyrrelser, hærverk og lignende.

Men med en gang noen viser den minste skepsis mot å leie ut til alenemødre og NAVere er man plutselig verdens verste menneske? 

Skrevet
7 hours ago, Traktor said:

Men med en gang noen viser den minste skepsis mot å leie ut til alenemødre og NAVere er man plutselig verdens verste menneske? 

Eller innvandrere. Da er man superrasist delux.

Skrevet
On 7/29/2022 at 4:09 PM, Traktor said:

Det har jeg jo ikke påstått. Jeg skrev at jeg kan forstå utleieres skepsis med bestemte grupper av mennesker - bl.a. gruppe jeg selv tilhører - om de har dårlige erfaringer med noen tilhørende gruppen; og etterlyser bedre innsats fra det offentlige i å sikre botilbud til de som må leie bolig, for leiemarkedet er svært presset og mange får ikke innpass.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...