AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Jeg grubler meg halvt ihjel! Jordmor fant ut at baby ligger i seteleie på kontroll i uke 32. Hun mente på det tidspunkt at det ikke var noe å bekymre seg for da han fortsatt hadde god tid på å snu seg. Nå er jeg i uke 35 og jeg kjenner godt at han fremdeles sitter i seteleie. Han har en favorittstilling som han stort sett holder seg i med hodet oppunder mitt høyre ribbein. Begynner å bli redd vi har med en liten stabukk å gjøre som ikke har tenkt å snu seg. Det verste er at jeg sitter med disse grubleriene alene, har ikke time hos jordmor igjen før nærmere uke 38 (!!!) pga ferieavvikling. Fastlegen hadde heller ikke tid til meg før rundt den tid. Jeg leser på nettet at evt vendigsforsøk er mest vellykket rundt uke 36? Og kan jeg i det hele tatt få vendingsforsøk når jeg har morkake foran? Er dette noe jeg kan kontakte føden direkte for, eller skal jeg bite tennene sammen og vente til kontrolltimen nærmere uke 38? Begynner å bli livredd for å ende opp med ks og føler at jeg ikke har noen veier til informasjon Anonymkode: 264ef...235 1
Keppe Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Skjønner du er bekymret og tenker at du fint kan ta kontakt med fødestue for en samtale. Jeg har født to unger i seteleie, var avklaret med dette i forkant og hadde fine fødselsopplevelse begge ganger. Det må ikke ende med keisersnitt og slik jeg har forstått er fødsel å foretrekke…. Kanskje fødestue vil prøve seg på en vending?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Ks er virkelig ingen ting å grue seg for Anonymkode: 0af57...d05 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ks er virkelig ingen ting å grue seg for Anonymkode: 0af57...d05 Skriver under på dette. Har to planlagte keisersnitt bak meg. Ville vært mye mer skeptisk til en setefødsel. Mine barn har ligget i tverrleie, og det var heldigvis aldri snakk om noe vendingsforsøk. Jeg hadde motsatt meg dette om de hadde foreslått det, for det er ikke så risikofritt som mange jordmødre vil ha det ril. Anonymkode: 13900...c04
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Keppe skrev (56 minutter siden): Skjønner du er bekymret og tenker at du fint kan ta kontakt med fødestue for en samtale. Jeg har født to unger i seteleie, var avklaret med dette i forkant og hadde fine fødselsopplevelse begge ganger. Det må ikke ende med keisersnitt og slik jeg har forstått er fødsel å foretrekke…. Kanskje fødestue vil prøve seg på en vending? Ja, det er nettopp vending jeg er litt interessert i å undersøke mulighetene for og er litt redd det kan være litt i seneste laget i uke 38? For alt jeg vet kan jo fødsel skje også før den tid. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ks er virkelig ingen ting å grue seg for Anonymkode: 0af57...d05 Det er mye mulig, men jeg ønsker virkelig ikke ks. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skriver under på dette. Har to planlagte keisersnitt bak meg. Ville vært mye mer skeptisk til en setefødsel. Mine barn har ligget i tverrleie, og det var heldigvis aldri snakk om noe vendingsforsøk. Jeg hadde motsatt meg dette om de hadde foreslått det, for det er ikke så risikofritt som mange jordmødre vil ha det ril. Anonymkode: 13900...c04 Ved tverrleie har du jo ikke så mye valg. Men det er nettopp disse tingene jeg føler jeg ønsker informasjon om, hvilke risikoer som medfølger de forskjellige alternativene. Personlig ønsker jeg heller setefødsel enn ks hvis sykehuset anser det som forsvarlig. Jeg synes det er veldig skummelt å evt måtte kuttes opp Aller helst ønsker jeg jo selvfølgelig at knøttet legger seg pent og pyntelig i hodeleie, helst i går 🙈 ts Anonymkode: 264ef...235
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 Leie skal sjekkes i uke 36. Så her har du fått en for lite kontroll. Anonymkode: 3cab6...427
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Det må avklares i uke 36 nettopp fordi fødsel kan skje når som helst fra uke 37 og da skal du vite leie. Ligger baby i sete når fødselen starter er der svært viktig at du legger deg ned og ringer ambulanse. Anonymkode: 3cab6...427
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Leie skal sjekkes i uke 36. Så her har du fått en for lite kontroll. Anonymkode: 3cab6...427 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det må avklares i uke 36 nettopp fordi fødsel kan skje når som helst fra uke 37 og da skal du vite leie. Ligger baby i sete når fødselen starter er der svært viktig at du legger deg ned og ringer ambulanse. Anonymkode: 3cab6...427 Snakket med sykehus og fastlege nå, så har fått tigget meg til en time hos fastlege i uke 37 da sykehuset mente det skulle holde. Fikk info om det med å legge seg og ringe ambulanse dersom fødsel starter i seteleie. Litt skremmende at jeg ikke hadde fått denne infoen før nesten uke 38 om jeg ikke hadde spurt sykehuset spesifikt om leie nå 😱 ts Anonymkode: 264ef...235
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Snakket med sykehus og fastlege nå, så har fått tigget meg til en time hos fastlege i uke 37 da sykehuset mente det skulle holde. Fikk info om det med å legge seg og ringe ambulanse dersom fødsel starter i seteleie. Litt skremmende at jeg ikke hadde fått denne infoen før nesten uke 38 om jeg ikke hadde spurt sykehuset spesifikt om leie nå 😱 ts Anonymkode: 264ef...235 Ja, det var utrolig dårlig. Dette er viktig info alle gravide skal ha på den tiden. Godt du ringte de. Anonymkode: 3cab6...427
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er nettopp vending jeg er litt interessert i å undersøke mulighetene for og er litt redd det kan være litt i seneste laget i uke 38? For alt jeg vet kan jo fødsel skje også før den tid. Det er mye mulig, men jeg ønsker virkelig ikke ks. Ved tverrleie har du jo ikke så mye valg. Men det er nettopp disse tingene jeg føler jeg ønsker informasjon om, hvilke risikoer som medfølger de forskjellige alternativene. Personlig ønsker jeg heller setefødsel enn ks hvis sykehuset anser det som forsvarlig. Jeg synes det er veldig skummelt å evt måtte kuttes opp Aller helst ønsker jeg jo selvfølgelig at knøttet legger seg pent og pyntelig i hodeleie, helst i går 🙈 ts Anonymkode: 264ef...235 Jeg fikk beskjed om at vending innebar risiko så det ville de ikke prøve på Anonymkode: 25bea...309 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Snakket med sykehus og fastlege nå, så har fått tigget meg til en time hos fastlege i uke 37 da sykehuset mente det skulle holde. Fikk info om det med å legge seg og ringe ambulanse dersom fødsel starter i seteleie. Litt skremmende at jeg ikke hadde fått denne infoen før nesten uke 38 om jeg ikke hadde spurt sykehuset spesifikt om leie nå 😱 ts Anonymkode: 264ef...235 Klarer fastlegen å konkludere på leie da? Der klarte ikke min på siste kontroll sendte meg videre til sykehuset for en ekstra ultralyd. Anonymkode: 25bea...309
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Klarer fastlegen å konkludere på leie da? Der klarte ikke min på siste kontroll sendte meg videre til sykehuset for en ekstra ultralyd. Anonymkode: 25bea...309 Det har jeg også mine tvil på, men vet at legekontoret har ultralyd der, så kanskje de kan bruke den? Litt slitsomt at det blir sånne kvasiløsninger i siste liten på grunn av sommer, men det er jo Norge i et nøtteskall 🤷🏻♀️ Det jeg savner mest er egentlig informasjon, skremmende å sitte her med barnet i seteleie og egentlig ikke vite noenting om fremgangsmåte, risikoer osv. Jeg visste jo ikke at man skulle ringe ambulanse en gang ved evt vannavgang, får meg til å undres hva mer kritisk informasjon jeg ikke har fått. ts Anonymkode: 264ef...235
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det har jeg også mine tvil på, men vet at legekontoret har ultralyd der, så kanskje de kan bruke den? Litt slitsomt at det blir sånne kvasiløsninger i siste liten på grunn av sommer, men det er jo Norge i et nøtteskall 🤷🏻♀️ Det jeg savner mest er egentlig informasjon, skremmende å sitte her med barnet i seteleie og egentlig ikke vite noenting om fremgangsmåte, risikoer osv. Jeg visste jo ikke at man skulle ringe ambulanse en gang ved evt vannavgang, får meg til å undres hva mer kritisk informasjon jeg ikke har fått. ts Anonymkode: 264ef...235 Da mine rier startet og barnet lå i seteleie så dro vi på sykehuset og fikk komme inn med en gang. Det var midt på natten. De sjekket åpning og den var 2 cm. Det var ingen jordmødre som kunne ultralyd noe godt på vakt. Alle maskinene var slått av! Og de fant tilslutt noen som kunne det sånn noenlunde og fikk slått på en maskin. Hun klarte ikke se om barnet lå i seteleie lenger eller ikke. Derfor ble jeg og mannen lagt inn og fikk en ny ultralyd tidlig neste morgen av en lege som kunne det. Hun kunne raskt konkludere med at barnet fremdeles lå i sete. Poenget er at det visstnok ikke er så lett å se leiet helt på slutten av svangerskapet på ultralyd. Skal også sies at alle 6 jordmødrene som kjente på magen min mente barnet måtte ligge rett vei. Fordi det kjentes sånn ut. Så det er også veldig vanskelig. Barnet lå altså i seteleie. Og der ble besluttet keisersnitt pga trangt bekken Anonymkode: 25bea...309
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da mine rier startet og barnet lå i seteleie så dro vi på sykehuset og fikk komme inn med en gang. Det var midt på natten. De sjekket åpning og den var 2 cm. Det var ingen jordmødre som kunne ultralyd noe godt på vakt. Alle maskinene var slått av! Og de fant tilslutt noen som kunne det sånn noenlunde og fikk slått på en maskin. Hun klarte ikke se om barnet lå i seteleie lenger eller ikke. Derfor ble jeg og mannen lagt inn og fikk en ny ultralyd tidlig neste morgen av en lege som kunne det. Hun kunne raskt konkludere med at barnet fremdeles lå i sete. Poenget er at det visstnok ikke er så lett å se leiet helt på slutten av svangerskapet på ultralyd. Skal også sies at alle 6 jordmødrene som kjente på magen min mente barnet måtte ligge rett vei. Fordi det kjentes sånn ut. Så det er også veldig vanskelig. Barnet lå altså i seteleie. Og der ble besluttet keisersnitt pga trangt bekken Anonymkode: 25bea...309 Js og dette var på KK i Bergen… Anonymkode: 25bea...309
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 Tenkte berre eg skulle bidra med min erfaring her. Uoppdaga seteleie fram til 39+5, og også forranliggande morkake. Fekk først beskjed om at det var for seint å prøve vending, men sjukehuset tok CT av bekken for å sjå om setefødsel var mulig. Neste time hos sjukehuset var 40+2 (altså dagen før termin), og legen som såg på meg med ultralyd då synes det var verdt å prøve vending. Og det gjekk heilt fint! Så det burde absolutt ikkje vere noko problem å prøve med deg, enten i veke 36 eller 38. Barnet mitt var så stort at setefødsel var uaktuelt (fra sjukehusets side), så vending går sjølv seint med store babyer. Og det var ikkje så vondt som eg venta det skulle vere! Anonymkode: f3ab7...0f9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Da mine rier startet og barnet lå i seteleie så dro vi på sykehuset og fikk komme inn med en gang. Det var midt på natten. De sjekket åpning og den var 2 cm. Det var ingen jordmødre som kunne ultralyd noe godt på vakt. Alle maskinene var slått av! Og de fant tilslutt noen som kunne det sånn noenlunde og fikk slått på en maskin. Hun klarte ikke se om barnet lå i seteleie lenger eller ikke. Derfor ble jeg og mannen lagt inn og fikk en ny ultralyd tidlig neste morgen av en lege som kunne det. Hun kunne raskt konkludere med at barnet fremdeles lå i sete. Poenget er at det visstnok ikke er så lett å se leiet helt på slutten av svangerskapet på ultralyd. Skal også sies at alle 6 jordmødrene som kjente på magen min mente barnet måtte ligge rett vei. Fordi det kjentes sånn ut. Så det er også veldig vanskelig. Barnet lå altså i seteleie. Og der ble besluttet keisersnitt pga trangt bekken Anonymkode: 25bea...309 For en skremmende opplevelse, men enda godt dere ble lagt inn i det minste! Og godt de fant ut at ks var den beste løsningen om enn sent! Ser for meg at det ikke er enkelt å konkludere med leie ja! 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tenkte berre eg skulle bidra med min erfaring her. Uoppdaga seteleie fram til 39+5, og også forranliggande morkake. Fekk først beskjed om at det var for seint å prøve vending, men sjukehuset tok CT av bekken for å sjå om setefødsel var mulig. Neste time hos sjukehuset var 40+2 (altså dagen før termin), og legen som såg på meg med ultralyd då synes det var verdt å prøve vending. Og det gjekk heilt fint! Så det burde absolutt ikkje vere noko problem å prøve med deg, enten i veke 36 eller 38. Barnet mitt var så stort at setefødsel var uaktuelt (fra sjukehusets side), så vending går sjølv seint med store babyer. Og det var ikkje så vondt som eg venta det skulle vere! Anonymkode: f3ab7...0f9 For en lettelse å lese en slik fin historie! Takk for at du deler! ❤️ Da er det håp om å evt få til et vendigsforsøk, var redd de var tilbakeholdne med det med foranliggende morkake. ts Anonymkode: 9eb3d...07b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 Hos meg ble seteleie oppdaget fire dager etter termin. Ble veldig godt ivaretatt på føden, hadde jordmor hos meg hele tiden og to fødselsleger inne på slutten. Jeg hadde født før, og det var helt ærlig ikke store forskjellen. Litt mer på tilbudssiden med epiduralen (som ikke virket, men hadde ikke brukt det før heller så det gikk veldig fint), og mer folk på slutten. Det er jo forhøyet risiko for akutt keisersnitt, men jeg var veldig klar på å ville prøve vaginal fødsel da jeg absolutt ikke ville ha ks og sjansen jo er større for at man klarer å føde vaginalt enn at det ender i ks. Du kan også høre på den episoden av Foreldrerådet om setefødsel. Ikke altfor mye informasjon, men beroligende 😊 Anonymkode: 93e5f...693
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 Et tips jeg fikk var å stå på alle fire med rumpa i været for å prøve å «lure» babyen til å snu seg selv. Jeg skal innrømme at jeg egentlig ikke har så stor tro på det selv, men jeg fikk nå det rådet fra en av jordmødrene på Rikshospitalet da min lå i seteleie. Ifølge henne var der bare å stå sånn så mye jeg orket. Jeg var innlagt til observasjon på grunn av svangerskapsforgiftning fra 34+5 - det var da jeg fikk det rådet. Min fødsel ble etter hvert igangsatt, og jeg fødte 35+6 uten at babyen snudde seg. Som deg, så var jeg innstilt på vaginal fødsel, selv om jeg hadde to komplikasjoner med en viss risiko for at fødsel kunne ende i keisersnitt. Det er ikke noe i veien for at du kan få en fin fødselsopplevelse selv om babyen forblir i seteleie. Min fødsel gikk over all forventning. Babyen var 3 kilo. Selv om jeg fødte lett prematurt så var babyen innenfor normalen for barn født til termin. Jeg kunne ikke hatt en bedre fødselsopplevelse. Masse lykke til til deg! ❤️ Anonymkode: 756af...48c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 I uke 35 var min fortsatt i seteleie, på kontroll nå 37+1 hadde han snudd seg og hodet var festet. Ikke snakk om vendingsforsøk i det hele tatt, men en ekstra vekstkontroll i uke 38/39. Anonymkode: 1aa25...981
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #20 Skrevet 20. juli 2022 Alle som kjenner tegn til fødsel etter uke 22, skal ringe føden uansett. Hvis vannet går, er leie noe av det første de spør om og du vil bli guidet videre ut fra det. I de fleste tilfeller rekvireres ambulanse hvis man er usikker eller vet at det er seteleie, siden det er økt risiko for at navlestrengen havner i klem. Men dette ville fødeavdelingen uansett tenkt på, hvis fødselen din starter før leie er endelig bekreftet. Anonymkode: 1aa25...981
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå