AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Skrevet 20. juli 2022 Bor på andre siden av kloden. Hjemme i Norge har jeg et hel søsken og fem halv. De som er halve ganske mye yngre enn meg , han hele er gjevngammel. Siste årene har alle søsken fått barn og giftet seg. Jeg har ikke kunnet prioritere å reise i alle disse bryllup eller dåpselskap, heller ikke gitt gaver, men send koselig melding. Nå merker jeg mine søsken er fornærmet over at jeg ikke har valgt å reise hjem til deres store begivenheter, og de begynner å sette spørsmål med hvorfor de skal komme i min forlovelsesfest som jeg skal ha når vi kommer hjem til sommeren. Bør jeg velge alle eller ingen? Skal sies at alle mine halve har ikke prioritert å spare for å besøke meg, men det har min hele bror. Anonymkode: b1a98...9e7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #2 Skrevet 20. juli 2022 Jeg hater ordet halvsøsken. Så da forstår du sikkert hva jeg mener om dette. Jeg har like god relasjon med begge mine søsken, også han som har en annen far og er mye yngre enn meg. Det kunne aldri falle meg inn å gå i bryllupet til min ene bror og ikke den andre. Så ja, jeg forstår godt at de er skuffet. Og du kan da ikke forvente at de skal komme i ditt forlovelsesselskap. En helt annen ting, har man virkelig selskap når man forlover seg?? Hvorfor i all verden har man det? Anonymkode: 96f4a...929 16 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #3 Skrevet 20. juli 2022 Du har jo allerede valgt din "hele" bror fram til nå, like greit å bare fortsette. Så trist at du ikke tenker på alle som dine søsken. Anonymkode: 1f26c...cf0 7 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Skrevet 20. juli 2022 Jeg synes du kan invitere hvem de vil i selskapet ditt, også de du ikke tidligere har prioritert. Så er det opp til dem om de velger å komme. Du kan jo sende en felles melding til dine søsken og si noe om at du skjønner hvis de prioriterer annerledes, men at du håper de kommer. Da tenker jeg du kan inkludere ditt helsøsken i den chatten. Hvis du fra nå av skal bo i Norge, så ville jeg rett og slett jobbet for å bedre relasjonen med øvrig familie og ikke bare ett familiemedlem.. Forøvrig så har jeg ett "helsøsken", og to "halve". Jeg er like glad i dem alle (eller, ikke like glad i, men det handler ikke om hvem som er kjødelig forelder). Min stefar er mer pappa for meg enn min biologiske noen gang har vært. Og jeg prioriterer derfor å ha kontakt med ham, fremfor å ha kontakt med min.biologiske far (som uansett ikke tar kontant på eget initiativ). Anonymkode: be032...610 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hater ordet halvsøsken. Så da forstår du sikkert hva jeg mener om dette. Jeg har like god relasjon med begge mine søsken, også han som har en annen far og er mye yngre enn meg. Det kunne aldri falle meg inn å gå i bryllupet til min ene bror og ikke den andre. Så ja, jeg forstår godt at de er skuffet. Og du kan da ikke forvente at de skal komme i ditt forlovelsesselskap. En helt annen ting, har man virkelig selskap når man forlover seg?? Hvorfor i all verden har man det? Anonymkode: 96f4a...929 Enig. Trodde ordet «halvsøsken» var like utgått som ordet «lausunge». Anonymkode: b03c5...e77 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Bor på andre siden av kloden. Hjemme i Norge har jeg et hel søsken og fem halv. De som er halve ganske mye yngre enn meg , han hele er gjevngammel. Siste årene har alle søsken fått barn og giftet seg. Jeg har ikke kunnet prioritere å reise i alle disse bryllup eller dåpselskap, heller ikke gitt gaver, men send koselig melding. Nå merker jeg mine søsken er fornærmet over at jeg ikke har valgt å reise hjem til deres store begivenheter, og de begynner å sette spørsmål med hvorfor de skal komme i min forlovelsesfest som jeg skal ha når vi kommer hjem til sommeren. Bør jeg velge alle eller ingen? Skal sies at alle mine halve har ikke prioritert å spare for å besøke meg, men det har min hele bror. Anonymkode: b1a98...9e7 Jeg er det du kaller halvsøsken. Heldigvis driver ikke min søskenflokk med slik rangering av søsken, og jeg har vært like velkommen som alle andre. Synes det er motbydelig å ha en slags, rangstige på søsken slik. Anonymkode: b4155...79e 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Men de har heller ikke spart for å komme til oss, ikke mitt problem at eldste bror har bedre økonomi. Anonymkode: b1a98...9e7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men de har heller ikke spart for å komme til oss, ikke mitt problem at eldste bror har bedre økonomi. Anonymkode: b1a98...9e7 Oisann, ikke bare er de halvsøsken. De er også yngre/mindre etablerte/har mindre penger. Klart det sier seg selv du du bør ekskludere dem da! Anonymkode: b4155...79e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 Hører jo at du ikke ser på dine helsøsken som "ekte" eller "gode nok" søsken. Hvis de i tillegg er en del yngre er det ikke rart de ikke har råd til å fly halve jorden rundt for å besøke deg. At du ikke engang har sendt gave til dem når de gifter seg/får barn sier også ganske mye når du gjør det for broren din. Skjønner godt at de ikke vil prioritere deg når du har puttet dem nederst på rangstigen Anonymkode: 7a3a1...a2f 6
altflyter Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Altså…. En ting er at du ikke hadde råd til å reise til bryllupet, men du kunne ikke koste på deg en liten bryllupsgave til halvsøsken? Unnskyld meg men hvor kjip er det mulig å bli? Forhåpentligvis gifter de seg bare en gang, så 1 liten gave en gang i livet kunne du ikke koste på deg? Du er ufattelig kjip og smålig. 17 4
Diezel Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 Mener alle søsken er bare søsken (ikke halv eller hel) og skal behandles likt.. De er familien din alle sammen 1
GammelKaktus Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 Ville prioritert dem jeg har best kjemi med jeg uavhengig av hel, halv eller ikke slektskap i det hele tatt. Vet jo ikke hva slags kontakt dere har hatt opp gjennom årene og hvor godt dere kjenner hverandre men med tanke på at de "forventer" mer enn de får av deg så har dere jo en viss relasjon så jeg synes du er litt smålig i måten du tenker på. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 Altså, du har ikke sendt gave til store begivenheter til halvsøskene dine!?! Altså, hvor på jordet er du? En ting er å ikke reise i selskapet, men du sender da vitterlig bryllupgave til dine søsken og åpsgave til dine nieser og nevøer. Da kan du ikke forvente at de vil ha noe med deg å gjøre. Deter ganske slemt å prioritere søsken slik Anonymkode: b897f...017 11 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, du har ikke sendt gave til store begivenheter til halvsøskene dine!?! Altså, hvor på jordet er du? En ting er å ikke reise i selskapet, men du sender da vitterlig bryllupgave til dine søsken og åpsgave til dine nieser og nevøer. Da kan du ikke forvente at de vil ha noe med deg å gjøre. Deter ganske slemt å prioritere søsken slik Anonymkode: b897f...017 Enig! Vi er 3 helsøsken og ei stesøster min stesøster er likeverdt med mine biologiske søsken. Ingen forskjell da vi har vokst opp sammen. Hun er den som er nærmest meg Anonymkode: cd39c...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 Angående besøk, mener jeg du har størst ansvar, siden du har valgt å flytte til andre siden av kloden. Du har tilhørighet her i Norge, og har sikkert mange grunner til å reise hit. Søsknene dine har ikke det samme forholdet til landet du bor i. Dessuten sier du at de "ikke har prioritert å spare" for å besøke deg, men du sier du er mye eldre enn dem, og de er tydeligvis unge og nyetablerte, så du bør jo ha mye bedre råd. Jeg er selv småbarnsmor med nytt hus, og vi har over 1 mill i samlet inntekt, men det er allikevel relativt trangt. Vi har råd til alt vi trenger, men ikke til dyre reiser osv. Foreståelig at du ikke har kunnet møte i alle bryllup og dåper, hvis det har vært mange av dem, men det er veldig uhøflig å ikke gi gave når det er snakk om søsken og tantebarn. I denne familien syns jeg du er den som skaper dårlig stemning, så kanskje du bare skal ta skrittet fullt ut og kutte ut halvsøsknene. Anonymkode: 0516e...e8c 5 3
Ansjosen Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Bor på andre siden av kloden. Hjemme i Norge har jeg et hel søsken og fem halv. De som er halve ganske mye yngre enn meg , han hele er gjevngammel. Siste årene har alle søsken fått barn og giftet seg. Jeg har ikke kunnet prioritere å reise i alle disse bryllup eller dåpselskap, heller ikke gitt gaver, men send koselig melding. Nå merker jeg mine søsken er fornærmet over at jeg ikke har valgt å reise hjem til deres store begivenheter, og de begynner å sette spørsmål med hvorfor de skal komme i min forlovelsesfest som jeg skal ha når vi kommer hjem til sommeren. Bør jeg velge alle eller ingen? Skal sies at alle mine halve har ikke prioritert å spare for å besøke meg, men det har min hele bror. Anonymkode: b1a98...9e7 Jeg skjønner ikke problemstillingen? Du inviterer vel alle, og de som kan/vil komme kommer. De som ikke ønsker å delta lar være? Det betyr ikke at du trenger å kutte all kontakten eller ikke besøke de eller ikke invitere de? Alt det betyr er at du høflig svarer "kjedelig at du ikke har anledning til å delta, jeg befinner meg i Norge mellom dato og dato. Det hadde vært koselig å hilse på deg og den nye kona/mannen/babyen/hunden/se det nye huset, kan vi avtale en dag det passer for deg/dere", så stiller du opp og smiler og har med en liten hus/baby/hundegave ettersom hva som passer seg. Hvis de heller ikke vil det så har du iallfall forsøkt. 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 Helt greit å ikke reise hjem til begivenheter når du bor langt borte. Men utrolig gnient av deg å ikke sende gaver. Vær i alle fall raus og inviter så de kan få gleden av å takke nei. Anonymkode: 1e9e4...8e7 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 Synes det er veldig kjipt å ikke gi en gave til egne søsken når de gifter seg! Jeg har også måttet stå over bryllup i mitt hjemland pga graviditeter, reisekostnader og annet, men sørger for gaver uansett. Det er da det minste man kan gjøre når man ikke fysisk kan være til stede. Kan godt forstå om de velger å prioritere deg bort, du virker jo som du ikke bryr deg en dritt om dem. Anonymkode: e3d47...79c 4 2
NiceOrNothing Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men de har heller ikke spart for å komme til oss, ikke mitt problem at eldste bror har bedre økonomi. Anonymkode: b1a98...9e7 Ærlig talt smålig å lage en case av. Inviter alle , vær en inkluderende person . Si unnskyld for at du ikke har prioritert deres store dager , når det passer slik . Vær et forbilde for resten av dine søsken . Et godt forbilde . Handler ikke nødvendigvis om gaver du kjøper eller hvem du besøker . Men inviter vertfall alle til deg . 1
Gjest ti10 Skrevet 20. juli 2022 #20 Skrevet 20. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hater ordet halvsøsken. Så da forstår du sikkert hva jeg mener om dette. Jeg har like god relasjon med begge mine søsken, også han som har en annen far og er mye yngre enn meg. Det kunne aldri falle meg inn å gå i bryllupet til min ene bror og ikke den andre. Så ja, jeg forstår godt at de er skuffet. Og du kan da ikke forvente at de skal komme i ditt forlovelsesselskap. En helt annen ting, har man virkelig selskap når man forlover seg?? Hvorfor i all verden har man det? Anonymkode: 96f4a...929 I utgangspunktet skjønner jeg hva du mener, men når helbroren (jeg bruker de uttrykkene for enkelhets skyld) er jevngammel, er det ikke så unaturlig at de har et tettere forhold enn TS har med sine yngre halvsøsken. Jeg ser at du har like godt forhold til alle dine søsken, men det er det ikke alle som har. Og det har ofte mye med foreldrene til de ulike søsknene å gjøre, dvs. deres holdning til den utvidede familien når barna er små/familien utvides , det er ikke nødvendigvis kun søsknenes ansvar. Når det er sagt, skjønner jeg også at de er skuffet, jeg synes jo TS kunne ha sørget for gave til disse anledningene, man må ikke nødvendigvis kjøpe noe fysisk på andre siden av jorda og sende i posten, det er andre måter å fikse ting på i dag. Å kun sende melding for å gratulere er sånt man gjør til perifere bekjentskaper. Og forlovelsesselskap, ja, virker litt utdatert i 2022, men i akkurat dette tilfellet skjønner jeg det, det er vel slik at TS vil at forloveden (og hun selv) skal få treffe hele familien. Helt ok det, men, vel, jeg skjønner også halvsøsknenes reaksjon her. Endret 20. juli 2022 av ti10 .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå