Gå til innhold

Melk og yoghurt hemmer jern inntaket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste at kroppen hemmer jern opptaket hvis barnet får melkeprodukter ved siden av. Barnet mitt får jerndråper oppi litt juice til frokost. Hva om hvis hun  vil drikke litt melk med brødskive eller har lyst på yoghurt? Må jeg nekte henne melk og yoghurt? Eller kan hun spise etter noen minutter?

Må legge til at hun ikke drikker mye melk. Ca halv glass per dag og en yoghurt daglig.

Et spørsmål til...hvor skal jeg oppbevare jerndråper? I kjøleskapet eller romtemperatur? Står ingen ting på flasken

Anonymkode: fd0c1...fdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste at kroppen hemmer jern opptaket hvis barnet får melkeprodukter ved siden av. Barnet mitt får jerndråper oppi litt juice til frokost. Hva om hvis hun  vil drikke litt melk med brødskive eller har lyst på yoghurt? Må jeg nekte henne melk og yoghurt? Eller kan hun spise etter noen minutter?

Må legge til at hun ikke drikker mye melk. Ca halv glass per dag og en yoghurt daglig.

Et spørsmål til...hvor skal jeg oppbevare jerndråper? I kjøleskapet eller romtemperatur? Står ingen ting på flasken

Det jeg har lært er at det skal gå noen timer fra en tar jerntilskudd og til en spiser melkeprodukter.  

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet
emilie123 skrev (9 timer siden):

Det jeg har lært er at det skal gå noen timer fra en tar jerntilskudd og til en spiser melkeprodukter.  

Takk

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under behandling av jernmangel nå, og legen sier at jerntilskuddet skal tas sammen med appelsinjuice, og minst en time før eller en time etter inntak av meieriprodukter. 

Anonymkode: da41d...c17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er under behandling av jernmangel nå, og legen sier at jerntilskuddet skal tas sammen med appelsinjuice, og minst en time før eller en time etter inntak av meieriprodukter. 

Anonymkode: da41d...c17

Riktig 

Anonymkode: 0cfeb...fda

Skrevet

Det er riktig at man ikke bør ta jern og melk i samme måltid, men gjerne jern og appelsin sammen. Vi oppbevarte Niferex i kjøleskap, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...