Gå til innhold

Normalt at fastlegen ber pasienter slanke seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 177 høy og veier 85 kg. Sist jeg var hos fastlegen ba han meg slanke meg. Er dette normalt? 

Jeg har ingen dobbelthake eller fettvalker, men jeg er jo stor i hele kroppen. Har pæreform så alt ligger på lår, hofte, rompe og under navlen. 

Jeg er på vei ned og skal komme ned til 70-75 kg, så er jeg fornøyd. 

Anonymkode: 568fd...2d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har plager som kan bedres av vekttap så er det normalt selvfølgelig. 

Anonymkode: 36bdf...e57

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 397ad...c8a

• Liker 4
Skrevet

Ja.

• Liker 4
Skrevet

Regner med du er jente. 

85 kg er på ingen måte en veldig usunn vekt, men det vil nok være helsemessig bedre for deg å gå ned til 75-70 kg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo overvektig.

Anonymkode: 1ee35...df9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eh, ja? Legen vil nok at pasienten skal være så sunn og frisk som mulig. Overvekt er ikke sunt for kroppen, bare woke folk på Internett synes det. I den virkelige verden er det usunt å være feit.

Anonymkode: 4b461...526

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, dette er normalt. Om legen sier det helt uten sammenheng, så vil jeg påstå det ikke er vanlig, da er det bare frekt.

Anonymkode: aafc2...d26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok, bare prute. Jeg er kvinne, ja. 

Han sa det vel i en eller annen sammenheng, men jeg har aldri pratet med han om vekten min. Ble gående å tenke på det for jeg ser ikke selv at jeg er så stor. 

Merker det på klærne siden jeg må bruke stretch-bukse. 

Håper å gå ned 10 kg til iallefall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke noen plager bortsett fra at jeg sliter psykisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke noen plager bortsett fra at jeg sliter psykisk. 

Overvekt tærer også på psyken. Du er jo ikke så overvektig med 27 i BMI, men klarer du å komme deg til <25 så kan du se forbedring.

Anonymkode: 13a5b...b91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leger vil jo gjerne at pasientene skal ha så sunn vekt som mulig, det gjør mye for helsen generelt å gå ned til en vekt innenfor normalnivået. Pr i dag er du jo overvektig, så ja, det er normalt at leger da kan kommentere vekten.

Jeg veide 65 en periode, og legen sa da til meg at "går du opp mere nå, må vi snakke om vekten din". Jeg hadde gått opp pga jeg var på angstdempende medisiner, og de har ofte bivirkningen vektøkning.

Anonymkode: 69bd0...51b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålene er hvorfor legen mener du har psykiske plager  - sikkert han tolker disse noe som ville ha vært bedre om du hadde gått ned i vekt.  Kanskje du skal ta dette inn og prøve. Mange blir mye friskere, begge i kroppen og hodet, når de er ikke grovt overvektig lenger.  Sikkert hvorfor det har blitt et eksplosjon av fibromyalgi og ME over de siste 10 år - bare se hvor mange overvektige det har blitt her i Norge.  Hele samfunnet har blitt ekstremt usunt, og i WOKE 2022, skal alle godta det som om det er ok. 

Anonymkode: d7fa3...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at med BMI 27 og ingen fysiske plager så er det nok ikke så vanlig. Det er nok mer vanlig å få en slik oppfordring med BMI 30 eller mer og spesielt de over 35. Du sier at du prøver/ ønsker å gå ned, kanskje har du nevnt det selv en gang og han puttet det i kontekst for deg. 

Anonymkode: 8028e...557

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke når det er så lite. Du er jo knapt over normal BMI. 

Anonymkode: 83ad3...f8b

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er nok ikke så vanlig når overvekten er såpass liten, men altså, hvis ikke legen skal kunne si at man trenger å gå ned i vekt, hvem skal ha lov til å si det da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 177 høy og veier 85 kg. Sist jeg var hos fastlegen ba han meg slanke meg. Er dette normalt? 

Jeg har ingen dobbelthake eller fettvalker, men jeg er jo stor i hele kroppen. Har pæreform så alt ligger på lår, hofte, rompe og under navlen. 

Jeg er på vei ned og skal komme ned til 70-75 kg, så er jeg fornøyd. 

Ja det er normalt. Fastlegen skal gi råd som er helsefremmende og forebyggende. Overvekt er helseskadelig. 

Anonymkode: 343ec...99f

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke så veldig overvektig, men kan ha med familehistorikk og sånt og gjøre også kanskje? Jeg har selv mye diabetes 2 i familien, så for meg også er det sikkert lurt å holde vekta (som det er for de fleste) 

Men ikke tenk at det har noe med utseendet å gjøre, bare at kroppen skal være i balanse. 

Anonymkode: caf64...b36

AnonymBruker
Skrevet

Var hos lege i forbindelse med migrene og han ba meg legge på meg 5-10 kg, helt urelevant. Så tviler ikke på at det går andre veien også

Anonymkode: 69ab5...ab5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd det, og jeg har vært ganske rund noen år🙄 

Jeg måtte selv ta opp problemet med fastlegen min, men da var hun veldig hjelpsom med å hjelpe meg ned i vekt😊

Jeg kunne ønske legene hadde sakt noe for flere år siden, så jeg kunne funnet motivasjonen til å gå ned i vekt. Har vært ganske overvektig i seks år.

Anonymkode: 21776...98e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...