Gå til innhold

Ville du blitt i et forhold hvis partner endret mening om ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klikket innom profilen til en tidligere flamme i går, og oppdaget at hun har gått all in på konspirasjonskjøret og vaksinemotstand. Hun hadde ingen slike tendenser da jeg ble kjent med henne, så jeg ble overrasket over å se hvor mye rart hun nå ukritisk delte og argumenterte hardt for. 

Det fikk meg til å tenke litt. Jeg husker henne som en snill, varm og morsom person jeg likte godt å være rundt. Det er hun sikkert fremdeles. Men denne holdningsendringen ville jeg ikke klart å leve med, så det er vel egentlig like greit at det ikke ble oss. 

Ville du blitt i et forhold hvis partneren din gjorde en 180 grader endring på noe som var viktig for deg? Det trenger ikke være konspirasjoner og sånt, men hva om f.eks partner plutselig tar helt motsatt side av deg i abortspørsmål. Eller homofiles rettigheter. Politisk standpunkt, helt motsatt av deg. Det kan være hva som helst. 

Alt annet er det samme. Partner har samme humor, samme lynne, er fremdeles den samme med barna, samme økonomi. Det er "bare" det at dere plutselig er 100% uenige om en viktig ting. 

Blir du, eller går du? 

Anonymkode: 4741c...808

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si. Kommer an på hva det er og hvor viktig det er ift oppdragelse av egne barn, hvordan han snakker om meningsmotstandere og hvor praktisk innvirkning det har på livet vårt. 

Men jeg har noen harde linjer når det gjelder fordommer mot mennesker pga legning, hudfarge osv. Det hadde jeg ikke klart. 

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klikket innom profilen til en tidligere flamme i går, og oppdaget at hun har gått all in på konspirasjonskjøret og vaksinemotstand. Hun hadde ingen slike tendenser da jeg ble kjent med henne, så jeg ble overrasket over å se hvor mye rart hun nå ukritisk delte og argumenterte hardt for. 

Det fikk meg til å tenke litt. Jeg husker henne som en snill, varm og morsom person jeg likte godt å være rundt. Det er hun sikkert fremdeles. Men denne holdningsendringen ville jeg ikke klart å leve med, så det er vel egentlig like greit at det ikke ble oss. 

Ville du blitt i et forhold hvis partneren din gjorde en 180 grader endring på noe som var viktig for deg? Det trenger ikke være konspirasjoner og sånt, men hva om f.eks partner plutselig tar helt motsatt side av deg i abortspørsmål. Eller homofiles rettigheter. Politisk standpunkt, helt motsatt av deg. Det kan være hva som helst. 

Alt annet er det samme. Partner har samme humor, samme lynne, er fremdeles den samme med barna, samme økonomi. Det er "bare" det at dere plutselig er 100% uenige om en viktig ting. 

Blir du, eller går du? 

Anonymkode: 4741c...808

Hehe…dette minner meg litt om min samboer som kanskje ikke har endret mening, men gått fra likegyldig til å ha sterke meninger om noe jeg står på andre siden av. Det er absolutt ingen dealbreaker, og har egentlig ingenting å si på forholdet oss i mellom, men jeg håper han får et litt mer nyansert syn på ting etterhvert. Det som plager meg mest og jeg har visst om i flere år er at han ikke vil være organdonor.

Red: hadde dette handlet sterkt om legning, hudfarge og slikt (og han ikke hadde evnet å s efolk som individ )som personen over nevner hadde det nok vært en dealbreaker. I mitt tilfelle er det snakk om pro-Trump og lignende.

Endret av anonymLala
Skrevet

Det kommer litt an på - hvis endringene går på grunnverdier (type plutselig blir rasist) så tenker jeg det kunne blitt en utfordring - eller hvis konspirasjonsteorier eller religionsendring osv tar så stor plass at det egentlig ikke er det samme forholdet da hadde jeg tenkt meg om.

Men alle har lov til å endre mening og interesser - det kan jo bli en kilde til nye samtaler

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sammen med en som gikk fra å være en litt eksentrisk vaksineskeptiker til full konspirasjonspakke under covid. Og det tok for stor plass etterhvert, og gjorde det håpløst å ha et nært forhold, dessverre. Disse folka støter sine nære fra seg, noe som fører til at de blir mer marginalisert og fordyper seg enda mer i dette, så det er en negativ spiral. 

Anonymkode: 8c737...70e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ene eksen min gikk bort fra noen verdier og planer for livet jeg trodde vi delte, og kunne bare være med meg om vi bla aldri fikk barn. Det var såklart uaktuelt, vi hadde planlagt barn hele forholdet, allerede utsatt barn for lenge og jeg hadde nettopp sluttet på prevensjon. Jeg følte at jeg ikke kunne stole på det han sa lenger. 

Anonymkode: 7e856...b31

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...