Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og han skulle ha pupp hver gang, så sovnet han etter å ha spist en stund. Han har ikke gitt noen tegn til å ha vondt eller ubehag, og er ellers i godt humør. Han er en stor og sterk gutt, rundt 8 kg nå. Begynner å lure på om han bør begynne så vidt med litt fast føde/grøt snart? Noen liknende erfaringer? Skal ta det opp med helsesøster om det fortsetter sånn.

Anonymkode: 9360e...778

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er det man kaller økedag. Altså at barnet trenger mere mat fordi det har blitt større, og melkeproduksjon må øke. Jeg har ammet 3 barn, og husker at på disse "økedagene" så følte jeg at ungene var "limt" fast til puppen nesten hele tiden. 

Anonymkode: 7bf0a...fd6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Økedøgn :/ Husk å spise og drikke og slappe helt av selv innimellom slagene. Barnet vil nok få et veksthopp nå, og melkeproduksjonen din økes tilsvarende. 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er litt rart er at han ikke har vært sulten siden vi våknet litt før 8, så vet ikke helt om det er økedøgn da? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg synes er litt rart er at han ikke har vært sulten siden vi våknet litt før 8, så vet ikke helt om det er økedøgn da? 😅

Helt normalt at de bytter om på rutiner og sovemønster. Det kommer til å skje mange ganger i årene fremover. Hadde ikke gjort noe med det annet enn å følge banets behov. 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå er mine barn voksne, så det er noen år siden jeg ammet😅 Men Mener å huske at på økedøgn (som er mer riktig å si enn økedag) så kunne det også gå 2-3 timer i mellom noen måltider, han har jo fått en del måltider igjennom natten. Jeg ville ikke stresset med å begynne med fast føde enda, det virker jo som du har mere enn nok melk generelt sett, siden han allerede veier 8 kg.❤️

Anonymkode: 7bf0a...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, folkens 🥰 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn var alle slik rundt 4 mnd, de ble ikke mett nok av melken. Din er jo i tillegg en stor baby! På tide å innføre smaksprøver og gi litt grøt på kvelden 😊

Anonymkode: c006a...604

• Liker 2
Skrevet

Økedøgn og kanskje varmen uten nå?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart i den varmen som var over landet i natt? Sov knapt selv. 

Anonymkode: 62497...118

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine barn var alle slik rundt 4 mnd, de ble ikke mett nok av melken. Din er jo i tillegg en stor baby! På tide å innføre smaksprøver og gi litt grøt på kvelden 😊

Mistenker egentlig det 😊 men jeg har MYE melk, så er i så fall litt rart. Fikk du anbefalt det av helsestasjonen?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det rart i den varmen som var over landet i natt? Sov knapt selv. 

Anonymkode: 62497...118

Her var det ikke så veldig varmt 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mistenker egentlig det 😊 men jeg har MYE melk, så er i så fall litt rart. Fikk du anbefalt det av helsestasjonen?

Her var det ikke så veldig varmt 😊

Ja, det anbefales å starte med smaksprøver da og det går jo lang tid før de spiser noe særlig uansett. Men bruk en grøt som er fra 3-4 mnd, de er lett fordøyelige.

• Liker 1
Skrevet

Ikke sikkert han våkner pga sult. Puppen er like mye trøst og etter hvert søvnhjelpemiddel. Fire mnd er jo kjent for å være en tid når søvnen blir merkbart dårligere.

Begge mine har begynt med samme tullet ved den alderen. Oppvåkninger hver 1-2 timer hele natta, bare for å sovne igjen omtrent så fort puppen kommer i munnen. For eldste ble det ingen endring med en full porsjon grøt om kvelden. Yngste orker jeg ikke samme styr med, så etter ferien skal jeg venne han til å sovne uten pupp 😬 han er seks mnd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

..  og?😅

Hvorfor klager du på kg? Baby er baby. Kanskje det begynner å bli syk?

Hjelp barnet ditt med hva det har behov for, ikke tenk kun på deg selv.. Du brakte det til verden helt selv, det ba ikke om å bli født. Slutt å klag og ta vare på babyen din!!

Anonymkode: a6faf...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

..  og?😅

Hvorfor klager du på kg? Baby er baby. Kanskje det begynner å bli syk?

Hjelp barnet ditt med hva det har behov for, ikke tenk kun på deg selv.. Du brakte det til verden helt selv, det ba ikke om å bli født. Slutt å klag og ta vare på babyen din!!

Anonymkode: a6faf...57f

Deg: 🧌

• Liker 4
Skrevet

Tenker det er 4mnd søvnproblemene + varmen og kanskje økedøgn i tillegg? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det anbefales å starte med smaksprøver da og det går jo lang tid før de spiser noe særlig uansett. Men bruk en grøt som er fra 3-4 mnd, de er lett fordøyelige.

Det anbefales bare smaksprøver fra 4 mnd til barn som får mme. Anbefalingen er å fullamme frem til 6 mnd og så introdusere fast føde, ref helsenorge.no

Det skjer mye med søvn fra 4 mnd, såkalt søvnregresjon og generelt mye utvikling. Vært mye opp og ned med mine fra 4-10 mnd, med gode perioder og dårlige dager/uker med våkning hver time og mer gråt. Det går over. Baby søker nok først og fremst brystet for å søke trøst/finne ro og ikke av sult.

Slitsomt mens det står på! Men det går over.

Anonymkode: 292d3...a83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min er akkurat lik! Stor baby, 4 mnd, sover plutselig dårligere med masse oppvåkninger. Har tenkt på four month sleep regression eller utviklingstrinn.. Plutselig dobbelt så mye amming og oppvåkning.. Men vet han får bok mat da han er stor og også gulper 😅

Anonymkode: d7ba5...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn i 2-3 uker rundt 4mnd. Også stor baby. Begynte ikke med smaksprøver/grøt før seks måneder, men det gikk over av seg selv likevel, så selv om det er lett å hoppe til konklusjonen «sulten» fordi det er så mange som opplever at grøt/MME hjelper, så er det ikke alltid sånn. Plenty med melk her også. Slik jeg har skjønt det så er det vanlig med en ekstra tøff søvnperiode rundt både 4 og 8 mnd. ..med det mener jeg ikke at det ikke kan være sult, men en del ser ut til å tro at MME/grøt løser alt for andre fordi det hjalp for dem (og det er ikke ment som kritikk, det er en observasjon). Noen svingninger i søvn er også bare naturlige og gjerne knyttet til utviklingssprang, og så må vi foreldre bare gjette årsaken så godt vi kan - frustrerende nok. 

Anonymkode: 344d4...610

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det anbefales bare smaksprøver fra 4 mnd til barn som får mme. Anbefalingen er å fullamme frem til 6 mnd og så introdusere fast føde, ref helsenorge.no

Det skjer mye med søvn fra 4 mnd, såkalt søvnregresjon og generelt mye utvikling. Vært mye opp og ned med mine fra 4-10 mnd, med gode perioder og dårlige dager/uker med våkning hver time og mer gråt. Det går over. Baby søker nok først og fremst brystet for å søke trøst/finne ro og ikke av sult.

Slitsomt mens det står på! Men det går over.

Anonymkode: 292d3...a83

Ift mage- og tarminfeksjoner, ja. Men ser på andre kilder er det ganske sprikende meninger om dette. Helsedirektoratet sier at man skal introdusere fast føde tidligere enn 6 mnd (fra 4 mnd) om barnet trenger det. Allergiforbundet anbefaler å starte tidligere enn 6 mnd, gjerne de 4 mnd for å forebygge allergi og unngå ernæringsmangler og for mye tungmetaller. Helsesøsteren min anbefalte også å starte ved 4 mnd da barna virket til å trenge det siden de spiste hver time på natta.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...