Gjest Pc-kjøper Skrevet 18. november 2005 #1 Skrevet 18. november 2005 Mandag skal det kjøpes inn en laptop. prisen er max 10.000.- Hva gir mest for pengene,hvilke merke og butikk?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 18. november 2005 #2 Skrevet 18. november 2005 som helfrest mac-bruker vil jeg anbefale å kjøpe en iBook. Denne får du til under 10 000. Vet mange er redd for å gå fra PC til mac, men i dag er ikke dette noe problem. Enkel maskinvare, og de fleste programmer for Pc går det i dag an å skaffe mac-utgaver av. Microsoft Office finnes for eksempel også for mac. Dessuten er mac genialt hvis du har tenkt å koble maskinen til internett. Mye mindre mulighet for å få virus på en mac. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...ok&mco=3A04605C
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2005 #3 Skrevet 18. november 2005 som helfrest mac-bruker vil jeg anbefale å kjøpe en iBook. Denne får du til under 10 000. Vet mange er redd for å gå fra PC til mac, men i dag er ikke dette noe problem. Enkel maskinvare, og de fleste programmer for Pc går det i dag an å skaffe mac-utgaver av. Microsoft Office finnes for eksempel også for mac. Dessuten er mac genialt hvis du har tenkt å koble maskinen til internett. Mye mindre mulighet for å få virus på en mac. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...ok&mco=3A04605C ← Henger meg på denne
vilde Skrevet 18. november 2005 #4 Skrevet 18. november 2005 Spørs jo hva du skal bruke den til. Jeg hadde aldri kjøpt en laptop som har max oppløsning på 1024*760. Ville sjekket ut dell.no ,eventuelt sett hva de har på elkjøp etc.
Scheherazade Skrevet 18. november 2005 #5 Skrevet 18. november 2005 (endret) Spørs jo hva du skal bruke den til. Jeg hadde aldri kjøpt en laptop som har max oppløsning på 1024*760. Ville sjekket ut dell.no ,eventuelt sett hva de har på elkjøp etc. ← Er jo en ypperlig oppløsning for skjermer i den størrelsen! Vil man koble på ekstern skjerm, er det jo bare til å kjøre screen spanning. Så jepp, jeg ville også kjøpt iBook! Men så er det dette med Intel-prosessor da... Og jeg ville ikke kjøpt pc på Elkjøp. Det er ikke en databutikk, beste servicen får du i spesialbutikker for datamaskiner. Synd dersom alle nisjebutikker skal forsvinne. Endret 18. november 2005 av Scheherazade
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #6 Skrevet 18. november 2005 Spørs jo hva du skal bruke den til. Jeg hadde aldri kjøpt en laptop som har max oppløsning på 1024*760. Ville sjekket ut dell.no ,eventuelt sett hva de har på elkjøp etc. ← Skal kobles på nett, så skal den brukes til skolearbeide. En del foto og musikk. jeg trenger råd om merker og hvem som selgerde. Aner ikke noe om dette selv. Håper på svar.
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2005 #7 Skrevet 18. november 2005 Hvis du går for en mac så ville jeg bestilt gjennom apple sine sider. Ringer du inn bestillingen din får du ofte noen hundrelapper i avslag og er du student sparer du en del på det også. Jeg kjøpte iBooken min, en 14 tommers for å bruke til studier innen design og jeg er storfornøyd med min. Det eneste minuset jeg kan komme på er at skjermen har en litt dårligere fargekvalitet enn pc`er,men det spiller ingen rolle siden den blir koblet på en ekstern skjerm ved hjemmebruk uansett. Men for all del, de eneste gangene man egentlig legger merke til det er de gangene man bruker både mac og pc. Bortsett fra det har jeg ikke et vondt ord å si om iBooken min
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #8 Skrevet 18. november 2005 Hvis du går for en mac så ville jeg bestilt gjennom apple sine sider. Ringer du inn bestillingen din får du ofte noen hundrelapper i avslag og er du student sparer du en del på det også. Jeg kjøpte iBooken min, en 14 tommers for å bruke til studier innen design og jeg er storfornøyd med min. Det eneste minuset jeg kan komme på er at skjermen har en litt dårligere fargekvalitet enn pc`er,men det spiller ingen rolle siden den blir koblet på en ekstern skjerm ved hjemmebruk uansett. Men for all del, de eneste gangene man egentlig legger merke til det er de gangene man bruker både mac og pc. Bortsett fra det har jeg ikke et vondt ord å si om iBooken min ← Det blir bare laptopen i hus,ikke noe ekstern skjerm
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Det blir bare laptopen i hus,ikke noe ekstern skjerm ← Ja,oki. Jeg vil fremdeles anbefale mac. Nå vet jeg jo kun hvordan skjermen på iBooken er og som sagt,jeg legger sjeldent merke til det. Hvis du bor i by så kan du jo stikke innom en eplebutikk å kikke før du eventuelt bestiller. Da vet du hvertfall hva du får
vilde Skrevet 19. november 2005 #10 Skrevet 19. november 2005 Skal kobles på nett, så skal den brukes til skolearbeide. En del foto og musikk. jeg trenger råd om merker og hvem som selgerde. Aner ikke noe om dette selv. Håper på svar. ← Du kan jo ta turen innom både en Apple butikk og en vanlig pc forhandler (kompett,elkjøp el.) 14' skjerm på iBook koster 11500 kr. 12' skjerm er VELDIG liten, så gå innom å ta en titt før du bestemmer deg! Du kan få en veldig god annet merke pc for denne prisen!
iviking Skrevet 19. november 2005 #11 Skrevet 19. november 2005 kjøp ibook, en nydelig og funksjonell maskin uten virus og annet drit
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 19. november 2005 #12 Skrevet 19. november 2005 Har selv 12" skjerm, og synes ikke at denne er for liten. Tvert imot viktig for meg å få en liten maskin. Genial å frakte med seg.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #13 Skrevet 19. november 2005 Men er ikke G4-prosessoren litt utdatert nå?
iviking Skrevet 19. november 2005 #14 Skrevet 19. november 2005 Men er ikke G4-prosessoren litt utdatert nå? ← kommer kansje ny maskin i januar hvis du har tid til å vente
Brunhilde Skrevet 20. november 2005 #15 Skrevet 20. november 2005 Du kan få en veldig god annet merke pc for denne prisen! ← Men det skal godt gjøre å få noe som er like lekkert å se på, like lite utsatt for virus, like driftssikkert og sist, men ikke minst, like bra til foto- og musikkbehandling. Er jeg macfan? Å ja, men så har vi også to av dem i hus, om enn ikke bærbare.
vilde Skrevet 20. november 2005 #16 Skrevet 20. november 2005 Mange mac fan her Virus har jeg aldri hatt, og de fleste får vel heller ikke dette, hvis man tar forhåndsregler;) Har lurt på å kjøpe meg en selv, til hjemmebruk bare:) mac'ene er jo fine å se på da, men det kommer jo da an på hvor mye penger en ønsker å legge i det! Har en oppløsning på 1400*1050 på laptopen min nå, og syns det må være såpass for endel programvare jeg bruker. Men til surfing så kan det gå med 1024*768. Til trådstarter så vil jeg iallefall råde deg til å sjekke ut både pc og vanlig pc, hvis pris er en viktig faktor!
Catzy Skrevet 20. november 2005 #17 Skrevet 20. november 2005 Ville gått på dell.no og kjøpt der. Med mindre du kjenner mange mac-brukere, så vil du mest sannsylig ha flere som kan noe om Windows i bekjentskapskretsen enn du har noen som kan hjelpe deg med Mac. Sjekk også hva prisen på programvare for de tingene du vil bruke maskinen din til er for Mac og Windows. Mulig det kan bli ganske dyrt å ha en Mac. Catzy
Scheherazade Skrevet 20. november 2005 #18 Skrevet 20. november 2005 Er litt både og jeg da. At Mac er så frykelig dyrt, stemmer ikke nødvendigvis. Velger man en 12'' iBook koster den under 9000. Og det er slett ikke så mange pc'er som kan konkurre med den prisen, ikke når vi tar med portabilitet, batteritid, støynivå, innebygget blåtann osv... De billigste pc'ene er jo ingenting enn akkurat det, billige pc'er som iallfall ikke jeg ville kjøpt. Jeg har Mac og stasjonær PC. Etter jeg kjøpte Mac'en har jeg knapt brukt den stasjonære. Jeg kjøpte ikke Mac fordi den var "pen å se på", men fordi det er et fantastisk operativsystem,stabilt og intuitivt. Klart man unngår virus og dritt dersom man vet hva man gjør på pc, men dog, man må kjøre antivirus, ad-aware og så videre. Ikke alle som har kunnskap om og forståelse for dette. Mac kommer også med mye mer programvare enn en pc inkludert i prisen. Blant annet engelskordbok, hele iLife-pakken, appleWorks og så videre. Og Open Office er jo gratis. Men, det er klart, kjenner du ingen som har Mac og vet for lite om datamaskiner til at du gidder å sette deg inn i ting på egenhånd, så er du muligens bedre tjent med en Windowsmaskin. Men det er hjelp å få på forum, feks Mac1.no! Men husk på at ikke alle som kan noe om data elsker å bruke fritiden sin på å hjelpe selverklærte "dataidioter". "Jeg kan ingenting om data jeg...." er jo en gjenganger. Ikke så gøy når det bestandig tas for gitt at jeg skal fikse pc'er hver gang jeg kommer på besøk til noen.... Velger du maskin fra dell o.l, så se nøye på spesifikasjonene før du kjøper. At den er billig hjelper ingenting dersom den bråker som et uvær, har en batteritid på 1,5 timer og veier 4 kg... Tenk iallfall nøye gjennom hva du krever av en maskin og hva du ønsker å bruke den til.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #19 Skrevet 20. november 2005 Er litt både og jeg da. At Mac er så frykelig dyrt, stemmer ikke nødvendigvis. Velger man en 12'' iBook koster den under 9000. Og det er slett ikke så mange pc'er som kan konkurre med den prisen, ikke når vi tar med portabilitet, batteritid, støynivå, innebygget blåtann osv... De billigste pc'ene er jo ingenting enn akkurat det, billige pc'er som iallfall ikke jeg ville kjøpt. Jeg har Mac og stasjonær PC. Etter jeg kjøpte Mac'en har jeg knapt brukt den stasjonære. Jeg kjøpte ikke Mac fordi den var "pen å se på", men fordi det er et fantastisk operativsystem,stabilt og intuitivt. Klart man unngår virus og dritt dersom man vet hva man gjør på pc, men dog, man må kjøre antivirus, ad-aware og så videre. Ikke alle som har kunnskap om og forståelse for dette. Mac kommer også med mye mer programvare enn en pc inkludert i prisen. Blant annet engelskordbok, hele iLife-pakken, appleWorks og så videre. Og Open Office er jo gratis. Men, det er klart, kjenner du ingen som har Mac og vet for lite om datamaskiner til at du gidder å sette deg inn i ting på egenhånd, så er du muligens bedre tjent med en Windowsmaskin. Men det er hjelp å få på forum, feks Mac1.no! Men husk på at ikke alle som kan noe om data elsker å bruke fritiden sin på å hjelpe selverklærte "dataidioter". "Jeg kan ingenting om data jeg...." er jo en gjenganger. Ikke så gøy når det bestandig tas for gitt at jeg skal fikse pc'er hver gang jeg kommer på besøk til noen.... Velger du maskin fra dell o.l, så se nøye på spesifikasjonene før du kjøper. At den er billig hjelper ingenting dersom den bråker som et uvær, har en batteritid på 1,5 timer og veier 4 kg... Tenk iallfall nøye gjennom hva du krever av en maskin og hva du ønsker å bruke den til. ← Hvor mye ekstra må eg ut med il det jeg må ha da? utenom maskinen?
Gjest Gjesta Skrevet 20. november 2005 #20 Skrevet 20. november 2005 Jeg skriver under på alt det positive som er sagt om iBook. Skal kjøpe ny selv i løpet av 2006, og nøler ikke med å anbefale den til andre. Jeg jobber fast på 12"-skjermen uten ekstern skjerm, og siden jeg skriver inn endel koder siden jeg for det meste jobber i LaTeX, det går helt greit til tross for liten skjerm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå