Gå til innhold

Legge ut bilder av barna sine på sosiale medier

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne
Skrevet

Jeg regner med at de fleste legger ut bilder av barna sine på sosiale medier. På strandferie nå på sommeren eller i Syden. Da er barna gjerne "lettkledde", kanskje nakne i  vannkanten. Er det vanlig å legge ut bilder av barna på f.eks FB, Instagram, Snap? Er det noen uskrevne regler på hva som er greit? Jeg spør av nysgjerrighet.

Har voksent barn selv, så jeg spør alltid om det er greit (spør selvsagt voksne om tillatelse til publisering også).

Hva er vanlig å dele på sosiale medier i din "verden"? 

AnonymBruker
Skrevet

Legger ut barnebilder med klær. Og har kun mine venner på SoMe. 

Anonymkode: 53843...c1b

• Liker 2
Skrevet

Barnebilder med klær som ikke er flaue for barna legger jeg ut. Altså ingenting der de har mat i hele fjeset eller gråter. 

På snap kan jeg gjerne sende noen bilder fra stranda med badetøy på, men der har jeg ingen fremmede. Disse bildene kommer ikke ut på instagram. 

• Liker 3
Skrevet

Mine regler er at barna skal være påkledd og se ordentlig ut. Ikke full av matrester, Snørr som renner, gråt, nyvåknet etc. Og at det ikke skal ligge tusenvis av bilder på nettet.

AnonymBruker
Skrevet

"De fleste" legger ikke ut bilder av barn i SoMe nei, faktisk er det de færreste i min venne/bekjentskapskrets som gjør det. Noen i familien deler i helt private grupper med maks 8-10 medlemmer, og da er det bilder som uten vansker kan komme på forsiden av VG som vedkommende blir kongelig eller statsminister i fremtiden. Et par kolleger har lagt ut et familiebilde, av typen der alle er påkledd, oppstilt foran en kirke/museum/hage ect og smiler i kamera. Den eneste som helt ukritisk deler på mine sosiale kanaler er en som er aktiv i Løvemammaene, og de har jo som kjent ingen grenser for eksponering av barn. Vi andre verner om barnas rett til privatliv. 

Anonymkode: 7db0e...33e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (3 timer siden):

Jeg regner med at de fleste legger ut bilder av barna sine på sosiale medier. På strandferie nå på sommeren eller i Syden. Da er barna gjerne "lettkledde", kanskje nakne i  vannkanten. Er det vanlig å legge ut bilder av barna på f.eks FB, Instagram, Snap? Er det noen uskrevne regler på hva som er greit? Jeg spør av nysgjerrighet.

Har voksent barn selv, så jeg spør alltid om det er greit (spør selvsagt voksne om tillatelse til publisering også).

Jeg legger ikke ut noe. Jeg sender snap til nærmeste familie noen ganger. Men de har alltid klær på.

Anonymkode: e650d...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (3 timer siden):

vi legger aldri ut på noen sosiale medier. Da en venninne oppdaget at mannen til en venninne var dømt for overgrep mot barn sluttet hun helt å dele. Det ble en oppvekker for henne. Men bildene forsvinner aldri uansett. Om du har lest facebook sine regler har de bildene dine i systemet i mange år. 

Vi sender bilder til besteforeldre og tanter/onkler på mms. Mine kontoer på sosiale medier er lukket men er ukomfortabel med å dele da jeg har hundrevis av venner på f.eks FB. Gamle skolevenninner, folk jeg møtte på fest. 

Det har vært snakk om dette på jobb og der ser de ned på foreldre som deler fordi det vitner om kunnskapsløshet og lav utdanning. Jeg har aldri tenkt på det men det stemmer med de få jeg kjenner som deler barna på sosiale medier. 

Anonymkode: d690a...4b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger ut en gang i året når de har bursdag istedet for å sende inn bilde til avisen. Har mange av den eldre garde på Facebook som syns det er greit å følge med, spesielt de siste årene når det har vært pandemi og vi ikke har vært på besøk. Ellers ser jeg ikke behovet for å melde fra om hva vi gjør på Snap eller Instagram. Syns hele "dele-opplegget" er slitsomt

Anonymkode: 3f460...423

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legger aldri ut bilder. Selv hvor fristende det er noen ganger!

Anonymkode: 5e3e1...fa7

• Liker 3
Skrevet

Aldri, kun på snapchat til nær familie og venner. Kommer ikke til å legge ut bilder av mitt eller andres barn på some før de er gammel nok til å gi samtykke til det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjuler konsekvent bilder av barn, om det er bursdag, første skoledag eller konfirmasjon. 

Så om foreldra ikke forstår at de driter seg ut med bildedelinga, så tar jeg et aktivt valg. 

Stakkars unger. 

Anonymkode: b55e4...98a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge ut om de godkjenner, noe de skjeldent gjør. Venner legger også sjeldent ut, men snap blir oftere brukt. 

Jeg har heller ikke behov for å se andres barn på sosialemedier. 

Anonymkode: f821f...90d

• Liker 1
Skrevet

Legger aldri ut bilder av mitt barn eller andre sine barn, det får de gjøre selv om de ønsker når de er gamle nok. Har ikke bilde av meg selv en gang heller... 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (5 timer siden):

«Alle» legger jo ut bilder av barna sine på Facebook, IG og Snap i dag. Skjønner ikke helt hva som skulle være problemet med det.

Anonymkode: ac573...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri lagt ut noe som helst av mine barn på sosiale medier noensinne, de er tenåringer nå. Kjenner få som deler mer enn max et bakfra-bilde hvert 3.år eller noe...

Anonymkode: 844e0...881

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

«Alle» legger jo ut bilder av barna sine på Facebook, IG og Snap i dag. Skjønner ikke helt hva som skulle være problemet med det.

For det første vil jeg bli kjent med barnet, uten å måtte forholde meg til 15 år med digital ballast. 

Jeg driter så voldsomt i fremmede unger. Det er sykt kjedelig. 

Det er kleint. Damer på min alder er opptatt av to ting: legge ut bilder av barna sine, og å selge dasspapir for barna sine. 

FB har blitt et familiealbum med masse fremmede unger. 

Anonymkode: b55e4...98a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legger ut en gang i året når de har bursdag istedet for å sende inn bilde til avisen. Har mange av den eldre garde på Facebook som syns det er greit å følge med, spesielt de siste årene når det har vært pandemi og vi ikke har vært på besøk. Ellers ser jeg ikke behovet for å melde fra om hva vi gjør på Snap eller Instagram. Syns hele "dele-opplegget" er slitsomt

Anonymkode: 3f460...423

Samme her. Legger ut bursdagsbilder. 

Anonymkode: 936a1...055

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det forstår jeg heller ikke problemet med…. Synes folk er litt hysteriske, og har ville fantasier for hva som kan skje. Nå legger jeg kun ut bursdagsbilder, da barna er i tenårene og ikke ønsker andre bilder. Bursdagsbilder synes de er ok. Og det respekterer jeg.

Ellers synes jeg det er koselig å se bilder av barna til vennene mine av og til, og reagerer ikke på de som deler «litt». 

Anonymkode: 936a1...055

• Nyttig 1
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke noe problem. Jeg bare lurte på hvordan foreldre med små barn praktiserer bildedeling på SoMe.

Jeg husker da FB ble tatt i bruk i mediebedriften jeg jobbet i. Vi hadde strenge regler for publisering av alt mulig, men sånt endrer seg jo hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge ut et pent og påkledd bilde en sjelden gang på Facebook, typisk sammen med meg på profilbilde f.eks. Mer ukritisk på snapchat, det er mer hverdagsbilder og kan godt være "lettkledd" eller naken i bassenget for den saks skyld - men det sendes da til barnefar, farmor, mine søstre og min bestevenninne (maks). Snakk om fireåring, så sistnevnte vil nok naturlig fases mer ut når hun får et mer privat forhold til kropp.

Anonymkode: 69477...acd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...