Gå til innhold

På ferie til frankrike igjen... oppdragelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men selv de som bor der har da beveget seg utenfor landsbyen? 

vi har vært på mange små steder i Sør Frankrike og det har virkelig aldri vært et problem. 

Anonymkode: d9986...d54

Vel, i vår landsby så er det det. 
Det er ihvertfall endel kommentarer og risting på hodet blandt de eldre. 

Og gud forby om man går forbi dem uten å si PARDOOON 😂

Eller prøver å gjøre noe som helst uten å si Bounjour

men vi elsker å være der altså! Jeg prøver å tilpasse meg kulturen så godt jeg kan og ikke være en "frekk turist" . Selv om franskmenn er sære.  

Anonymkode: 9e5de...a24

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært en god del i Frankrike på ulike steder, og jeg har aldri sett noen slå barnet sitt offentlig. Det jeg har sett er at de har veloppdragne barn. Det er mulig uten å slå. Virker ansvarsfraskrivende å sidestille de to, og fremstille sine egne uoppdragne som 'de er uoppdragne fordi jeg ikke slår dem'.

Ta barna ut av situasjonen, gi konsekvenser om de ikke oppfører seg (selvfølgelig ikke fysiske). Sett grenser, gi barna trygghet. Å oppdra handler også om å gjøre dem i stand til å takle et voksenliv hvor man må tilpasse seg andre, være i stand til å ta hensyn og vite at det er ulike normer ulike steder.

Anonymkode: c91c0...2b9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi har 2 barn under 5 år og tilbringer som regel 2 uker i sør frankrike hver sommer.

Franske barn er ekstremt veloppdragne, jeg har aldri sett et franskt barn hyle og skrike i det offentlige rom. Derimot har jeg vært vitne til barn som får seg en real omgang med håndflaten. Så det er vel e  grunn til at barna er så veloppdragne. 

Problemet er min toåring er skikkelig i trassalderen nå, han kan bli rasende for småting og vræle og skrike. Det tar seg ikke bra ut der nede. 

I fjor slo 3 åringen seg litt vrang inne på en matbutikk og de lokale så på oss med total vanntro! Så kom det en gammel dame og tok mitt barn hardt i armen og kjeftet henne huden full (på fransk, så barnet forstod ikke) 

Hvordan forbrede oss på kulturforskjellene i år? 

Det er jo umulig å forutsi humøret til entoåring. 
Han er en veldig blid og snill gutt, og trasser ikke mer enn det som er normalt ved den alderen. Ingen diagnoser osv, Men han har dårlig språk og kan bli frustrert og sint.

Halve sørfrankrike står i brann på grunn av menneskeskapte klimaendringer..og det eneste du tenker på er om det blir flaut om toåringen bråker på butikken?..Ikke rart verden går til helvette!

Anonymkode: ff1f4...1ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Halve sørfrankrike står i brann på grunn av menneskeskapte klimaendringer..og det eneste du tenker på er om det blir flaut om toåringen bråker på butikken?..Ikke rart verden går til helvette!

Anonymkode: ff1f4...1ec

Ja det er det ENESTE jeg tenker på... 

Burde jeg kanskje listet opp en liste her med resten av mine bekymringer i livet? Blir litt uoversiktelig tråd det kanskje? 

idiot 😂

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere som protesterer på problemstillingen vil jeg henge meg på ts at jeg har observert det samme. Var i Frankrike før jeg fikk barn på et sted som hadde mest franske turister. Ved to anledninger så jeg foreldre fike til ungene sine. Helt åpenlyst ved bassengområdet. Jeg ble sjokkert, men så ikke ut som franskmennene rundt reagerte i det hele tatt. Så tviler ikke på at dette er relativt vanlig når folk faktisk gjør det på «åpen gate».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har også vært en god del i Frankrike på ulike steder, og jeg har aldri sett noen slå barnet sitt offentlig. Det jeg har sett er at de har veloppdragne barn. Det er mulig uten å slå. Virker ansvarsfraskrivende å sidestille de to, og fremstille sine egne uoppdragne som 'de er uoppdragne fordi jeg ikke slår dem'.

Ta barna ut av situasjonen, gi konsekvenser om de ikke oppfører seg (selvfølgelig ikke fysiske). Sett grenser, gi barna trygghet. Å oppdra handler også om å gjøre dem i stand til å takle et voksenliv hvor man må tilpasse seg andre, være i stand til å ta hensyn og vite at det er ulike normer ulike steder.

Mine barn er overhode ikke uoppdragne etter Norsk standard. De er faktisk ganske greie og snille. Det er ihvertfall tilbakemeldingene jeg får fra andre. De er helt normale glade, trygge barn. 

Men i tradisjonell KG stil måtte du omtolke mitt innlegg til at mine barn ikke får oppdragelse. 

Men i fransk standard så er de uoppdragne ja. Fordi det er store kulturforskjeller!
Hvis du har vært mye i Frankrike så bør du ha oppdaget flere av disse kulturforskjellene? 
Det er ganske mye franskmenn gjør som jeg opplever som jævelig frekt i min kultur. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har 2 barn under 5 år og tilbringer som regel 2 uker i sør frankrike hver sommer.

Franske barn er ekstremt veloppdragne, jeg har aldri sett et franskt barn hyle og skrike i det offentlige rom. Derimot har jeg vært vitne til barn som får seg en real omgang med håndflaten. Så det er vel e  grunn til at barna er så veloppdragne. 

Problemet er min toåring er skikkelig i trassalderen nå, han kan bli rasende for småting og vræle og skrike. Det tar seg ikke bra ut der nede. 

I fjor slo 3 åringen seg litt vrang inne på en matbutikk og de lokale så på oss med total vanntro! Så kom det en gammel dame og tok mitt barn hardt i armen og kjeftet henne huden full (på fransk, så barnet forstod ikke) 

Han er en veldig blid og snill gutt, og trasser ikke mer enn det som er normalt ved den alderen. Ingen diagnoser osv, Men han har dårlig språk og kan bli frustrert og sint.

Hadde slått ned damen som tok fatt i mitt barn på den måten! 

Anonymkode: 9baeb...97c

Skrevet

Jeg har vært på flere små steder i Frankrike. Første gang med 3 unger mellom 3 -8 år. Kun positive opplevelser, med helt normalt aktivitetsnivå på barna. 

Tror ikke det er akseptert noen steder å ikke ta barnet ut av situasjonen. Jeg hater å få besøk av folk som ikke følger opp barna sine. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Helt enig i dette. Jeg har vært mye i Frankrike både som barn og voksen. Jeg har aldri opplevd barn bli slått eller håndtert hardt offentlig (ikke privat heller for den saks skyld, og jeg har sannsynligvis sett mer av fransk familieliv fra innsiden enn TS har som turist), ikke i turistbyer og ikke i bittesmå ukjente landsbyer i sør-Frankrike heller. Jeg synes i likhet med AB jeg siterer at det er veldig rart å anta at franske barn oppfører seg pent fordi de blir slått og at du tydeligvis ikke en gang har tenkt tanken om at de rett og slett bare er oppdratt på en annen måte enn de fleste norske barn og med litt mer fokus enn vi har på oppførsel, bordskikk og lignende.

At barn slår seg vrang i butikker er ikke unormalt, men man lar ikke barnet stå der og vræle uhemmet uten å gjøre noe. En forelder/voksen tar da barnet ut av butikken til det har roet seg ned. Det er rart at du er overrasket over at andre kunder reagerte på at dere ikke tok tak i situasjonen, jeg tviler sterkt på at å la barnet holde på slik hadde gått ubemerket hen selv i en norsk butikk. 

Endret av Arkana
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (1 minutt siden):

Helt enig i dette. Jeg har vært mye i Frankrike både som barn og voksen. Jeg har aldri opplevd barn bli slått eller håndtert hardt offentlig (ikke privat heller for den saks skyld, og jeg har sannsynligvis sett mer av fransk familieliv fra innsiden enn TS har som turist), ikke i turistbyer og ikke i bittesmå ukjente landsbyer i sør-Frankrike heller. Jeg synes i likhet med AB jeg siterer at det er veldig rart å anta at franske barn oppfører seg pent fordi de blir slått og at du tydeligvis ikke en gang har tenkt tanken om at de rett og slett bare er oppdratt på en annen måte enn de fleste norske barn og med litt mer fokus enn vi har på oppførsel, bordskikk og lignende.

At barn slår seg vrang i butikker er ikke unormalt, men man lar ikke barnet stå der og vræle uhemmet uten å gjøre noe. En forelder/voksen tar da barnet ut av butikken til det har roet seg ned. Det er rart at du er overrasket over at andre kunder reagerte på at dere ikke tok tak i situasjonen, jeg tviler sterkt på at å la barnet holde på slik hadde gått ubemerket hen selv i en norsk butikk. 

Jeg må bare spørre jeg Arkana, hvor står det at jeg lot barnet stå å skrike i en matbutikk?

Jeg skjønner at dette er KG og at det er tradisjon for å lese folks innlegg med skeptisk blikk der man leter etter ting å ta en trådstarter for. Alt enhver tekst kan bli vridd til det ugjenkjennelige her inne. 

jeg observerer også at du har oversett delen der jeg skriver at barna er helt vanlige norske barn som er temmelig godt oppdratt. Men ting som ansees som normalt i Norge, er ikke Normalt der. 

Hun slo seg vrang og hevet stemmen for et eller annet. Det var en en protest, noe man ikke ville reagert på i Norge. Hun lå ikke på bakken og skrek nei! Det hele varte i 5 sekunder kanskje. Noe jeg ser barn gjøre i barnehagen hver eneste dag. 

Men blant disse franskmennene så var ikke det normalt av barnet protesterte. Derfor så de på hverandre og ristet på hodet osv... og bestemte seg for å kjefte på barnet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at det bare varte 5 sekunder hvis du både rakk å observere at flere andre så på dere og ristet på hodet til hverandre og at en kunde rakk å få med seg det som skjedde og bestemme seg for å gå bort og ta tak i barnet. Hvis det var tid til dette var det også tid til at dere løftet opp barnet og gikk ut av butikken før andre tok affære. Som sagt, det hadde ikke vært akseptert at et barn fikk skrikeanfall i en norsk butikk heller. Jeg forstår selvfølgelig at du reagerer på at en fremmed håndterte barnet ditt på den måten, men du framstiller det som at dette er vanlig i Frankrike (og i tillegg som at det er grunnen til at barna oppfører seg pent) og det er det ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (Akkurat nå):

Jeg har vanskelig for å tro at det bare varte 5 sekunder hvis du både rakk å observere at flere andre så på dere og ristet på hodet til hverandre og at en kunde rakk å få med seg det som skjedde og bestemme seg for å gå bort og ta tak i barnet. Hvis det var tid til dette var det også tid til at dere løftet opp barnet og gikk ut av butikken før andre tok affære. Som sagt, det hadde ikke vært akseptert at et barn fikk skrikeanfall i en norsk butikk heller. Jeg forstår selvfølgelig at du reagerer på at en fremmed håndterte barnet ditt på den måten, men du framstiller det som at dette er vanlig i Frankrike (og i tillegg som at det er grunnen til at barna oppfører seg pent) og det er det ikke.

Jeg har observert innleggene dine over tid Arkana. Jeg har kranglet med deg på dette forumet i mange år. Og jeg har mange ganger observert din fantastiske evne til å lese det du vil lese :)  Og tolke ting i verste mening. 

Du var ikke tilstede i situasjonen, du ser hva jeg skriver, men velger å ignorere det. Fordi du vet best. 

Uansett hva jeg skriver fremmover så spiller ikke det noen rolle. For du vil vri det over til å bli feil.  

Jeg skriver 5 sekunder, du velger å tro ungen lå og skrek i 20 minutter og kastet vilt rundt seg. Du må bare tro hva du vil tro :). Det var jeg som var der. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine barn er overhode ikke uoppdragne etter Norsk standard. De er faktisk ganske greie og snille. Det er ihvertfall tilbakemeldingene jeg får fra andre. De er helt normale glade, trygge barn. 

Men i tradisjonell KG stil måtte du omtolke mitt innlegg til at mine barn ikke får oppdragelse. 

Men i fransk standard så er de uoppdragne ja. Fordi det er store kulturforskjeller!
Hvis du har vært mye i Frankrike så bør du ha oppdaget flere av disse kulturforskjellene? 
Det er ganske mye franskmenn gjør som jeg opplever som jævelig frekt i min kultur. 

Og i tradisjonell KG stil så enten fortelles ikke alt eller man endrer på ting underveis.

Det er ikke noe unormalt i at en to/treåring i trassalder kan ha humørsvingninger. Men det er et stykke fra dette hvor dere da åpenbart tar barnet ut av situasjonen til barnet har roet seg ned, til situasjonene du beskriver hvor det åpenbart har gått så langt at dere både ser hva andre får med seg, andre får med seg oppførselen og klarer til og med å gripe inn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 9.13):

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke forberede deg på kulturforskjellene? Slutt og gru deg, ta det som det kommer, håp at det går bra og blir noen sure på butikken er jo ikke det verdens undergang, dere er jo utlendinger og er pr definisjon litt annerledes. Det er vel greit?

At fremmede kjefter på barna må dere jo forsøke unngå, men de skjønner jo ikke språket (eller settingen), så det er bare å trøste og forklare hvis det skulle skje igjen. 
Barna kan forberedes (i hvertfall eldste) ved å snakke om at her må de være litt stillere, oppføre seg penere osv, for det er man vandt til her. Ingen roping på butikken! Toåringen får tas ut av situasjoner. Det er da ikke så annerledes enn hjemme? 

Anonymkode: 61c59...570

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Og i tradisjonell KG stil så enten fortelles ikke alt eller man endrer på ting underveis.

Det er ikke noe unormalt i at en to/treåring i trassalder kan ha humørsvingninger. Men det er et stykke fra dette hvor dere da åpenbart tar barnet ut av situasjonen til barnet har roet seg ned, til situasjonene du beskriver hvor det åpenbart har gått så langt at dere både ser hva andre får med seg, andre får med seg oppførselen og klarer til og med å gripe inn.

Man endrer ikke ting etter hvert,  man legger til informasjon fordi informasjonen man har gitt blir feil oppfattet... 

Se for deg situasjonen.... Nå tar jeg det fra begynnelsen:

vi går og handler i den lokale matbutikken, et barn sitter i vogna, et barn går ved siden av. Det eldste barnet er 3.5 år.

Vi foreldre diskuterer hva vi skal ha til middag og at vi må huske myggmiddel... 

Så er det ett eller annet 3 åringen vil, vi sier nei. Og hun protester da høylytt med å ha sånn sutrestemme og henge litt i armen min. Jeg snakker til henne og alt er i orden. 

Men i bakgrunnen hører jeg at to franske damer kommenterer, jeg ser opp og legger merke til at de er sjokkerte over situasjonen. Selv tenkte jeg ikke engang over situasjonen da dette er helt normal oppførsel av en 3 åring..

Vi går videre, så snurer jeg meg og ser at den gamle damen har tatt tak i armen tim mitt barn og kjefter.  
Barnet blir stille og litt lei seg. 

Jeg forklarer til barnet hva som skjedde. Vi handler ferdig og går ut av butikken. 

Det var hele situasjonen. 

Og som du ser var ikke dette snakk om en 20 min lang hyleseanse. Det var ikke snakk om unormal oppførsel fra et lite barn heller. 

Men disse damene reagerte altså. Det var det, var ikke mer dramatisk enn som så. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan jo ikke forberede deg på kulturforskjellene? Slutt og gru deg, ta det som det kommer, håp at det går bra og blir noen sure på butikken er jo ikke det verdens undergang, dere er jo utlendinger og er pr definisjon litt annerledes. Det er vel greit?

At fremmede kjefter på barna må dere jo forsøke unngå, men de skjønner jo ikke språket (eller settingen), så det er bare å trøste og forklare hvis det skulle skje igjen. 
Barna kan forberedes (i hvertfall eldste) ved å snakke om at her må de være litt stillere, oppføre seg penere osv, for det er man vandt til her. Ingen roping på butikken! Toåringen får tas ut av situasjoner. Det er da ikke så annerledes enn hjemme? 

Anonymkode: 61c59...570

Jada! Enig i det du skriver. Det er ikke verdens undergang. 

Jeg skal definitivt snakk med eldstemann om dette før vi drar. Det går sikkert helt fint. 

Takk for konstruktivt svar. Hilsen TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man endrer ikke ting etter hvert,  man legger til informasjon fordi informasjonen man har gitt blir feil oppfattet... 

Se for deg situasjonen.... Nå tar jeg det fra begynnelsen:

vi går og handler i den lokale matbutikken, et barn sitter i vogna, et barn går ved siden av. Det eldste barnet er 3.5 år.

Vi foreldre diskuterer hva vi skal ha til middag og at vi må huske myggmiddel... 

Så er det ett eller annet 3 åringen vil, vi sier nei. Og hun protester da høylytt med å ha sånn sutrestemme og henge litt i armen min. Jeg snakker til henne og alt er i orden. 

Men i bakgrunnen hører jeg at to franske damer kommenterer, jeg ser opp og legger merke til at de er sjokkerte over situasjonen. Selv tenkte jeg ikke engang over situasjonen da dette er helt normal oppførsel av en 3 åring..

Vi går videre, så snurer jeg meg og ser at den gamle damen har tatt tak i armen tim mitt barn og kjefter.  
Barnet blir stille og litt lei seg. 

Jeg forklarer til barnet hva som skjedde. Vi handler ferdig og går ut av butikken. 

Det var hele situasjonen. 

Og som du ser var ikke dette snakk om en 20 min lang hyleseanse. Det var ikke snakk om unormal oppførsel fra et lite barn heller. 

Men disse damene reagerte altså. Det var det, var ikke mer dramatisk enn som så. 

Vel. Og da kommer det flere opplysninger som jeg mener godt kunne vært tatt med i åpningsinnlegget.

Og dersom dette er eneste referansepunktet dere har for en ubehagelig hendelse der nede så hadde jeg ristet på hodet og gått videre. Det finnes idioter i hele verden. Man kan ikke tilrettelegge alt for de.

Så får dere heller jobbe mer med at det ikke er nødvendig med høylytt protestering eller sutrestemme. Heller ikke i Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare velg steder i syd-Frankrike der det er mange turister, og mange barnefamilier. Gjør research.

Det synes jeg egentlig gjelder enten man reiser til Frankrike, Tyskland, USA eller England. Noen restauranter har et voksent klientell, og barna vil heller ikke trives der. Noen steder er fullt av barnefamilier fra mange ulike land. 

At andre voksne irettesetter barna synes jeg er en god ting. Jeg har også opplevd dette i Frankrike, heldigvis syntes min svoger bare det var positivt. Han sliter mye med sønnen sin (som er ekstremt bortskjemt og ikke evner å ta en beskjed). Da han fortsatte å løpe rundt i restauranten  til tross for utallige beskjeder (han er ni år), kom kokken ut, tok ham i skulderen og snakket til ham. Barn som ikke har respekt for egne foreldre, trenger andre voksenpersoner som stepper inn utenfra.

En toåring er for liten til å forstå noe særlig. Men blir det utagering i matbutikken, bør du eller far ta med barnet ut.

Forøvrig har jeg bodd mange år i Frankrike, og det er ikke slik at franske barn jevnlig blir fiket til. Jeg tror dette er noe mange nordmenn henger seg opp i, fordi de da kan "avskrive" fransk oppdragelse som feil. Franskmenn har rett og slett en annen holdning til familiedynamikk. Det er ikke barna som regjerer i huset, og beskjeder fra voksne er ikke en åpning til en forhandling, men en beskjed. 

Jeg har flere venner som har gått på fransk skole i Oslo, og jeg merker forskjell på deres selvdisiplin og manerer, selv om de ellers har vokst opp i Norge. 

Anonymkode: 549ff...930

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...