AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #41 Skrevet 20. juli 2022 Jeg synes på en måte det er litt befriende jeg, måten franske barn blir oppdratt på. Høytlytt kjefting og vold støtter jeg selvsagt ikke, men jeg har sett lite av dette selv. Vi kom akkurat hjem fra ferie med venner og familie, jeg blir helt matt av noens slappe (og norske) oppdragelse. Alt skal diskuteres med barna og bordskikk legges ikke vekt på i det hele tatt. Bestikk er ikke nødvendig, barna kan gå til og fra bordet som de vil, gå rundt og spise, tørke hendene på klærne osv. Og ingen kan snakke til barna, da blir foreldrene veldig fornærmet og mener ingen skal fortelle dem at deres oppdragelse er feil. De vil nemlig ikke hindre barna, men ha frie barn. Det er så mange av dem også. Regner med de fleste her på kg sier at de ikke tillater barna å holde på slik, likevel kryr det av norske barn som får diktere hele familien og hvor alt skal tilrettelegges dem hele tiden. Når det er sagt ts, snakk med ungene før avreise slik at de er litt forberedt på hva som forventes av andre der nede. Og skjerm ungene, ikke ta dem med i butikken o.l om dere merker at et kommende meltdown er på vei. Lykke til og god ferie! Anonymkode: d75ba...b81 6
Lønnesirup01 Skrevet 20. juli 2022 #42 Skrevet 20. juli 2022 Se an eksklusivitetsgraden på steder dere besøker, enten det er hotell eller restaurant. I syd-Frankrike har du mange ekslusive alternativer. Franskmenn er opptatt av det gode liv, og voksentid der voksne kan nyte god mat og vin i fred er ganske hellig. Franske barn er oppdratt til å ta hensyn til dette, i såpass grad at franskmenn kan ha middagsselskaper eller gå ut og spise med barn til stede, uten at de forstyrrer. Nordmenn kan ikke dette. Det er ikke en kritikk av deg personlig, det gjelder de fleste. Skal jeg i middag hos venner med barn, antar jeg på forhånd at de kommer til å dominere hele selskapet. Avbryte de voksne når de snakker, mase om å gå fra bordet, bråke fra rommet ved siden av. Ikke minst skal de ha foreldrenes oppmerksomhet hele tiden, til det ene eller det andre. Jeg har vært på en del ulike steder i Frankrike (og bodd der), og har absolutt opplevd resorter som er helt barnevennlige. Der har du basseng og grøntområder, og barnefamilier fra alle deler av verden, der de slipper barna ut og lar dem "rase fra seg", uten at noen løfter et øyenbryn. De gangene jeg har opplevd at franskmenn reagerer, har vært steder av ganske høy standard, der folk har betalt mye for å bo. Jeg var på et fem stjerners hotell med kjæresten en gang, der en familie hadde sluppet barna ut i bassenget, der de plasket, skrek, hoppet 'bombe' i bassenget. En ansatt kom bort og kjeftet på fransk, noe av typen "dette er ikke charter". Husk at de fleste andre land har høyere aksept for at andre irettesetter deres barn, så det er ikke noe å ta veldig personlig. På verdensbasis er det jo vanlig å tenke "it takes a village to raise å child". Norge er heller unntaket der folk ikke tolererer dette, antakeligvis fordi de innerst inne blir veldig flaue. 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #43 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg blir helt matt av noens slappe (og norske) oppdragelse. i ditt nærmiljø Anonymkode: 68a6c...58b 1
Gjest Albbas Skrevet 20. juli 2022 #44 Skrevet 20. juli 2022 Gjør det så mye om disse lokale blir utsatt for litt kulturforskjeller da? Så lenge dere forsøker å ta hensyn og viser respekt er det ingen krise om de må heve på et øyenbryn over ting dere gjør annerledes. Vi møter da på kulturforskjeller innad i Norge hele tiden også, det er ikke farlig. 🙂
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #45 Skrevet 20. juli 2022 Jeg har vært mye i Frankrike med barn, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd noe slikt. Tvert i mot virker de fleste positive til barn, både egne og andres. Eldre kvinner (og noen menn) smiler og sier co-co til småbarn de ikke kjenner. I England har jeg sett oppkjefting av barn (eget barn, ikke mitt), men aldri i Frankrike. Anonymkode: ad519...2d1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #46 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): i ditt nærmiljø Anonymkode: 68a6c...58b Dette var ikke i mitt nærmiljø nei, men det skjer her og. Hva var poenget ditt med dette? Anonymkode: d75ba...b81 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #47 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette var ikke i mitt nærmiljø nei, men det skjer her og. Hva var poenget ditt med dette? Anonymkode: d75ba...b81 du sier norske, det er da ikke sånt overalt i Norge. Anonymkode: 68a6c...58b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #48 Skrevet 20. juli 2022 Frankrike er kjent for å ha en strengere barneoppdragelse. Ungene er mye mer veloppdragne og lærer tidlig høflighet og respekt. Vi har endel å lære av franskmenn. Det er noen som lener mot fysisk avstraffelse. Det er jeg totalt imot. Jeg har en venninne som bor der. Ble overrasket første gang vi var der. Om et barn slår seg vrang på restaurant, tar de ungen med ut fremfor å dille eller la ungen ødelegge for folk rundt. Det er noe jeg praktiserer selv. Og slår ungen min seg vrang i butkken drar vi. Da setter jeg fra meg handlevognen og vi går ut. Jeg vil at ungen min skal lære å oppføre seg. Barn trasser ja, men de forstår mye. Vanskelig å se egen kultur utenifra. Men etter x antall turer med ungene til Frankrike ser jeg hvor slappe mange norske foreldre er. Jeg så det ikke selv før. Trenger du å forberede noe særlig? Du tar bare sønnen din ut og verre er det vel ikke? Anonymkode: 73a34...fc5 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #49 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men vi snakker litt om det på forhånd før vi går inn i en butikk feks, at her er de ikke vant til at barn skriker. Anonymkode: 9e5de...a24 Det er ikke vanlig at barn skriker i butikker altså. Trass er en ting, men mye trass er også bortskjemthet. Det har skjedd at våre har skreket i trass men da har vi som sagt tatt de rett ut av butikken. Anonymkode: 73a34...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #50 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): men vi elsker å være der altså! Jeg prøver å tilpasse meg kulturen så godt jeg kan og ikke være en "frekk turist" . Selv om franskmenn er sære. Vi har reist mye, hatt mye besøk fra utlandet og har mange utenlandske venner som bor i Norge. Ikke nødvendigvis franskmenn som er sære.. For mange utlendinger virker nordmenn sære fordi vi blir sett på som uhøflige. Skumper du borti en i butikken i utlandet, være seg usa eller Frankrike, er det helt vanlig å si "excuse me" eller unnskylde seg.. Nordmenn gidder sjelden si noe. Eller det å takke. Eller si hei til naboen.. Eksemplene her er ikke noe jeg tenkte over selv fordi jeg er norsk. Men jeg ser det jo nå, at nordmenn er sære og uhøflige og det er faktisk mye vi kan lære av andre kulturer. Anonymkode: 73a34...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #51 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har observert innleggene dine over tid Arkana. Jeg har kranglet med deg på dette forumet i mange år. Og jeg har mange ganger observert din fantastiske evne til å lese det du vil lese Og tolke ting i verste mening. Du var ikke tilstede i situasjonen, du ser hva jeg skriver, men velger å ignorere det. Fordi du vet best. Uansett hva jeg skriver fremmover så spiller ikke det noen rolle. For du vil vri det over til å bli feil. Jeg skriver 5 sekunder, du velger å tro ungen lå og skrek i 20 minutter og kastet vilt rundt seg. Du må bare tro hva du vil tro . Det var jeg som var der. Anonymkode: 9e5de...a24 Vi er jo flere her som leser det på samme måte. Når voksne går så langt som å ta tak i armen til barnet da har barnet ditt antagelig stått litt for lenge og vrælt (bruker dine ord). Det er heller ikke rart folk kommenterer barneoppdragelsen din når du ymter at grunnen til at franskmenn har veloppdragne barn er pga fysisk avstraffelse. Barna til min franske venninne har aldri fått et klaps og de er superveloppdragne. Anonymkode: 73a34...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #52 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har reist mye, hatt mye besøk fra utlandet og har mange utenlandske venner som bor i Norge. Ikke nødvendigvis franskmenn som er sære.. For mange utlendinger virker nordmenn sære fordi vi blir sett på som uhøflige. Skumper du borti en i butikken i utlandet, være seg usa eller Frankrike, er det helt vanlig å si "excuse me" eller unnskylde seg.. Nordmenn gidder sjelden si noe. Eller det å takke. Eller si hei til naboen.. Eksemplene her er ikke noe jeg tenkte over selv fordi jeg er norsk. Men jeg ser det jo nå, at nordmenn er sære og uhøflige og det er faktisk mye vi kan lære av andre kulturer. Anonymkode: 73a34...fc5 Og på den annen side kan de lære litt fra oss også tror jeg. Norge har en lang tradisjon for å drive bistand og hjelpe andre og vi har langt mindre klasseforskjeller her enn det man ser i USA, UK, Frankrike og andre land vi ellers kan sammenligne oss med. Det med slike høflighetsfraser som «Excuse me» og «How are you» oppfatter jeg mest som overfladisk. Og det er ikke bare nordmenn som ikke hilser på naboen. Jeg har forsøkt å si hei til mine øst-europeiske naboer i 2 år. Får null respons. Det er selvsagt ikke ensbetydende med at alle fra øst-Europa er like. Anonymkode: 38c07...f2d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #53 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og på den annen side kan de lære litt fra oss også tror jeg. Norge har en lang tradisjon for å drive bistand og hjelpe andre og vi har langt mindre klasseforskjeller her enn det man ser i USA, UK, Frankrike og andre land vi ellers kan sammenligne oss med. Det med slike høflighetsfraser som «Excuse me» og «How are you» oppfatter jeg mest som overfladisk. Og det er ikke bare nordmenn som ikke hilser på naboen. Jeg har forsøkt å si hei til mine øst-europeiske naboer i 2 år. Får null respons. Det er selvsagt ikke ensbetydende med at alle fra øst-Europa er like. Anonymkode: 38c07...f2d Nå var det høflighet jeg var inne på da. Ifh barn og voksne i Frankrike og mange andre land. At vi driver bistand og har mindre klasseforskjeller har ingenting med barneoppdragelse eller høflighet å gjøre. Kan dra inn masse jeg elsker ved vår kultur jeg også, men nå var tema barneoppdragelse. Og i min barneoppdragelse er høflighet viktig. Dessverre opplever jeg at mange norske foreldre driter i å lære ungene sine noe så enkelt som å si takk. Litt overfladisk er jeg enig i, spesielt i usa. Men setter pris på at voksne folk kan være høflige. Det sprer seg nemlig. Om 90% av de du møter ila en dag er høflige begynner du ofte å adoptere dette selv. Og at nordmenn er kjent for å ikke hilse er kjent. Bortsett fra i skogen av en eller annen grunn. Der sier de fleste hei 😄 Anonymkode: 73a34...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #54 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): du sier norske, det er da ikke sånt overalt i Norge. Anonymkode: 68a6c...58b Min erfaring er det motsatte. Vi var på ferie i en helt annen landsdel enn der vi bor, med venner bosatt der, og med familie bosatt et helt annet sted igjen. Når det er sagt, håper du kan lese. Jeg skrev ikke at alle var sånn. Mange er sånn. Anonymkode: d75ba...b81
Gjest Albbas Skrevet 20. juli 2022 #55 Skrevet 20. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå var det høflighet jeg var inne på da. Ifh barn og voksne i Frankrike og mange andre land. At vi driver bistand og har mindre klasseforskjeller har ingenting med barneoppdragelse eller høflighet å gjøre. Kan dra inn masse jeg elsker ved vår kultur jeg også, men nå var tema barneoppdragelse. Og i min barneoppdragelse er høflighet viktig. Dessverre opplever jeg at mange norske foreldre driter i å lære ungene sine noe så enkelt som å si takk. Litt overfladisk er jeg enig i, spesielt i usa. Men setter pris på at voksne folk kan være høflige. Det sprer seg nemlig. Om 90% av de du møter ila en dag er høflige begynner du ofte å adoptere dette selv. Og at nordmenn er kjent for å ikke hilse er kjent. Bortsett fra i skogen av en eller annen grunn. Der sier de fleste hei 😄 Anonymkode: 73a34...fc5 Jeg syns ikke nordmenn er så dårlige til å si takk jeg da? Vi dropper den overfladiske, falske "takken" i enhver sammenheng som for eksempel briter gjør ("kan jeg få en bærepose, vær så snill?", "en cola takk?" osv) men nordmenn flest takker jo når ved slutten av en slik handel. At man ikke har like vaner er jo ikke ensbetydende med at vi er uhøflige. Høflighet har mange former, og noen opplever jo andre kulturer med mange høflighetsfraser som overfladiske, ikke genuin høflige. Jeg syns barn og voksne takker mye jeg, og opplever som regel at folk sier unnskyld også hvis de skumper borti. Hva som er veloppdratt kommer jo helt an på hvilken kontekst man ser samfunnet i. I en kultur hvor det er uhøflig å smatte er det veloppdratt med barn som spiser pent og ikke raper ved bordet, men i andre kulturer virker man bare utrolig klønete og hjelpesløs om man strever med kniv og gaffel for enhver pris i stedetfor å bare ta kjøttstykket i hånda og spise. Den ene kulturen er jo ikke nødvendigvis bedre enn den andre, eller mer veloppdratt. Norsk kultur er absolutt ikke perfekt, men jeg syns det er rart at man er så kjapp med å rakke ned på norsk kultur. Den norske likhetskulturen spiller selvfølgelig også inn på hvorfor ting er som de er i Norge, også innen oppdragelse.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #56 Skrevet 20. juli 2022 Generelt er det større avstand mellom barn og voksne i de fleste andre land. I den forstand at voksne tiluleres med "De" og "Dem" og at barn har større respekt for voksne. De er nok strengere oppdratt, og det er lovlig med fysisk straff (i mildere former), men generelt er det også strengere i alle arenaene barna møter (skolen, hjem, fritidsaktiviteter osv). Ikke rart at barna etterlever det når alle de voksne de møter innplementerer dette synet. Kjenner ei som jobber i fransk skole, hun får beskjed fra foreldre om at "hun ikke er streng nok" dersom deres barn er ulydig. I motsetning til nordmenn som forsvarer eget barn og bedyrer at det aldri gjør noe galt. Synet er nok at "landsbyen" er med på å oppdra Anonymkode: 72982...e2d 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #57 Skrevet 20. juli 2022 Til TS Bordmanerer er viktig, ville øvd på disse før dere drar. Typ sitte ved bordet under måltidet, spise pent osv. Og verten er den som skal servere, ikke forsyn dere med mat selv. Og det å hilse ordentlig på folk, gjerne med french kiss. Innestemme, ikke løpe inne. Øv og forbered barna. Oppstår det en scene ute, ta barnet vekk fra situasjonen med en gang. Anonymkode: 72982...e2d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #58 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 8.49): Det er helt greit at barn får litt tilsnakk fra fremmede. Det kan føles rart og annerledes men som regel funker slike ting bedre når andre sier det enn foreldrene. Om franske barn er veloppdragne da er det sikkert noe de har gjort riktig. Jeg er ikke enig i å slå. Jeg er også veloppdragen og ingen slo meg noen gang. Om hun bare tok tak i barnet og kjeftet, er det helt greit. Prøv å avlede, slappe av, ta barnet ut av situasjon osv. Det er helt at barn opplever andre kulturer og måter å reagere på. Anonymkode: dfa75...f0d Du synes det er greit at fremmede tar tak i armen til barnet ditt og skremmer det med kjefting på et språk barnet ikke forstår. Javel. Anonymkode: 5c936...131
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #59 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er ikke vanlig at barn skriker i butikker altså. Trass er en ting, men mye trass er også bortskjemthet. Det har skjedd at våre har skreket i trass men da har vi som sagt tatt de rett ut av butikken. Anonymkode: 73a34...fc5 Det kommer jo litt an på barnet da. For noen vil det funke fint som konsekvens å ikke få være med å handle lenger, mens for andre vil barnet lære at når hun er drittlei butikken, så er det bare å hyle så slipper hun unna. Anonymkode: 5c936...131
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #60 Skrevet 21. juli 2022 Oppdra ungene dine slik at de ikke oppfører seg som ville dyr da vel. Anonymkode: 75aed...330
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå