Sunshine Skrevet 4. januar 2010 #41 Skrevet 4. januar 2010 (endret) Vi skal ha grillbuffet fordi vi ønsker en lett og ledig stemning. Vi har vært i mange brylluper og hovedandelen har den vanlige 3-rettersmiddagen som smaker helt greit og stort sett serveres det en eller annen form for steik. Et av bryllupene hadde koldtbord laget av brudgommen og det er faktisk det bryllupet der maten var best. Det var jo noe for alle! Ikke var det noen problemer med talene heller. Toastmasteren timet det til da de fleste satt på plass, og ellers kjappet gjestene seg stille tilbake om de var og forsynte seg. Jeg synes det er hyggelig med 3-retters i bryllup men gud bedre så kjedelig det er å sitte på et bord i 3-6(!) timer og snakke med de samme menneskene som man kanskje ikke kjenner fra før av. Har man buffet/koldtbord får man litt avveksling i samtalepartnere, flere grunner til å strekke på beina, og en mye løsere stemning blant gjestene. Hadde vi ønsket et superfint prinsessebryllup hadde vi nok gått for 3 eller 4-retters middag. Endret 4. januar 2010 av Sunshine
Fluffe Skrevet 5. januar 2010 #42 Skrevet 5. januar 2010 vi skal ha koltbor. noen av grunnene er - jeg har en del liksom søsken som er allergiske og en del barn i bryllupet som er kresene - jeg vil heller servere mat folk kan velge enn å sitte igjen med en masse mat forde folk ikke liker det de har blitt servert -jeg elsker slik mat og det gjør min kjære også -bedre at folk får velge mengden selv og sitte igjen med følelsen at de er mette enn å risikere at noen enda er sulten(har noen stor spisere i fam) de fleste bryllup jeg har vært i har servert slik mat
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #43 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har vært i seks bryllup, og to av disse hadde koldtbord (i ett av dem var jeg bare invitert på kaffe, men vet de hadde treretters - festen var forøvrig i et kombinert grendehus/gymsal, så det var ikke spesielt formelt...). Synes egentlig ikke det blir så mye mer uformelt av koldtbord, selv om det selvsagt blir litt mer bevegelse og taler og når en kan forsyne seg må styres på en annen måte av toastmaster. For meg er det helheten som gir meg noe inntrykk av om det er formelt eller ei, f eks synes jeg ikke treretters med svinestek med brun saus og kokte frossengrønnsaker er spesielt formelt heller. Og det er vel ikke nødvendigvis noe mål at det skal være så formelt, det viktigste er at en finner en form som passer en selv og gjestene.
Tabris Skrevet 5. januar 2010 #44 Skrevet 5. januar 2010 (endret) Vi vurderer sterkt buffet den dagen samboer og jeg skal gifte oss. Rett og slett fordi vi vet at blant gjestene (og brudeparet selv) har vi vegetarianere, veganere, allergikere, diabetikere, kresne folk osv. Så for å gjøre det hyggelig og enkelt for alle under middagen så fant vi ut det ville bli best med buffet. Endret 5. januar 2010 av Tabris
siljeda Skrevet 6. januar 2010 #45 Skrevet 6. januar 2010 jeg var i ett bryllup i sommer som d ble servert tre retters.Og mange likte ikke maten... Vat i ett annet med koldtbord med stor suksess. Vi selv skal ha spekemat buffet. blir litt sånn midt i mellom tre retters og koldtbord syns jeg :D og jeg elsker spekemat.....
Kirby Skrevet 6. januar 2010 #46 Skrevet 6. januar 2010 Vi skal ha grillbuffet, er i gang med å bestille maten i disse dager. Gleder meg allerede til det, det blir mye snadder!
Gjest Gjest_Peachen_* Skrevet 7. januar 2010 #47 Skrevet 7. januar 2010 Dersom du velger en treretters skal du være ganske sikker på at alle LIKER maten, og alle TÅLER maten. Det er ofte ganske dyrt og mange "kutter" andre plasser for og få råd til den tre rettersen. Dersom du har koldtbor så kan du lage/bestille dia mat, gluten fritt, vegetar mat osv, alt ettersom om dert er noen med spesielle behov blandt gjestene, samtidig så er du omtrent GARANTERT at alle finner noe de liker, og at det dermed blir en større sukse. Jeg har planlagt mange koldtbord, og ikke noen har vært missfornøyde! Derimot har jeg vært i flere tilstellninger der det har blitt servert treretters, og der har flere (fra 10 til 30) av gjesten endt opp med og kjøpe seg annen mat, ikke spise rett og slett fordi de ikke likte, spesielt barna er ikke overbegeistret for dette. Dersom du har koldtbord er det: -lett og tilfredstille alle gjestene -En får beveget seg litt under maten, noe som gir en avslappet atmosfere, lettere kontakt utveksling blandt gjestene, samt at maten får "syke" og en kan kose seg mer med maten -Variasjon, tilpasset evt dietter som trenger tilpassing ( dia, cøliaki) osv Og at det ikke kan gjørest stilfullt med koldtbord er tull! Jeg har flere maler på mye flottere koldtbord enn en treretters, og de er godt gjennomprøvde og med KUN positive tilbakemeldinger. Og har du koldtbord sparer du mye penger og kan enten spare de og få et rimeliger og stilfult brullup, bruke det på brullupsreise, bruke det på fri bar, eller hva DERE måtte ønske:) Og jeg kommer selv til og ha koldtbord.
Kråka Skrevet 13. januar 2010 #49 Skrevet 13. januar 2010 Vi skal ha helgrillet gris, i tillegg til koldtbord. Er det noen som har innspill/ideer til hva som kunne passe å ha til koldtbordet når man har helgrillet gris?
LimaLama Skrevet 13. januar 2010 #50 Skrevet 13. januar 2010 Vi skal også ha koldtbord i bryllupet. Og grunnene er mange: - brudeparet klarte ikke å enes om hovedrett (hehe) - vi har allergikere i slekten - har vegetarianere blandt venner Koldtbord er jo genial! Alle finner noe de liker!
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #51 Skrevet 13. januar 2010 Nå har jeg verken giftet meg eller har planer om det, men har selv vært i to bryllup med kort mellomrom. Det første var veldig formelt, kirkebryllup, tre retters middag, o.s.v. og et som hadde humanetisk vielse på stedet og koldtbord. Og jeg stortrivdes i det med koldtbord, det var mye mer personlig til tross for at det var uformelt og kunne jeg velge en gang til ville jeg uten tvil valgt det uformelle. Selv vil jeg gifte meg humanetisk, og føler selv at det da passer best med koldtbord..
Christal Skrevet 13. januar 2010 #52 Skrevet 13. januar 2010 Vi skal ha koldtbort i vårt bryllup fordi det er enkelt, alle finner noe de liker, slipper veldig mange servitører og det blir mindre uformeldt og mer personlig. Vi har også tenkt å lage ekstra selv til koldtbordet slik at det ikke er standard koldtbort med eggerøre og laks, roastbeef etc.. Til dere som skal ha koldtbord, skal dere ha noen desserter til eller skal dere kun ha det vanlige kakebordet også?
Møffi Skrevet 13. januar 2010 #53 Skrevet 13. januar 2010 Til dere som skal ha koldtbord, skal dere ha noen desserter til eller skal dere kun ha det vanlige kakebordet også? Vi skal ha tapas da, men serverer vanlig dessert i porsjonsstørrelser
Plym Skrevet 13. januar 2010 #54 Skrevet 13. januar 2010 For meg er det en helt fremmed tanke at det ikke skal passe seg med koldtbord eller en annen type buffet i bryllup. Er ikke bryllup bare en fest på den måten som brudeparet ønsker seg? Jeg har vært i mange forskjellige brylluper; fra vanlige formelle med treretters, til vill fest i nedlagt fabrikklokale med indisk take out. Er ikke i tvil om hva som var morsomst. Problemet med den vanlige middagen, er at du skal ha et romslig budsjett, og en veldig god kokk, for at det skal bli noe særlig mer enn standard søndagsmiddag hos en grandtante. Jeg synes ihverfall ikke man skal la seg styre av konvensjoner om hva som passer seg i et bryllup. Det er bare en fest.
Draum Skrevet 13. januar 2010 #55 Skrevet 13. januar 2010 Vi skal ha koldtbort i vårt bryllup fordi det er enkelt, alle finner noe de liker, slipper veldig mange servitører og det blir mindre uformeldt og mer personlig. Vi har også tenkt å lage ekstra selv til koldtbordet slik at det ikke er standard koldtbort med eggerøre og laks, roastbeef etc.. Til dere som skal ha koldtbord, skal dere ha noen desserter til eller skal dere kun ha det vanlige kakebordet også? Vi hadde dessertbuffe med ymse snadder, toastmaster ga folk beskjed om at folk ikke skulle forsyne seg av desserten før de fikk lov av henne, slik at vi holdt måltidet mest mulig samlet.
Frøken Helene Skrevet 13. januar 2010 #56 Skrevet 13. januar 2010 For meg er det en helt fremmed tanke at det ikke skal passe seg med koldtbord eller en annen type buffet i bryllup. Er ikke bryllup bare en fest på den måten som brudeparet ønsker seg? Jeg har vært i mange forskjellige brylluper; fra vanlige formelle med treretters, til vill fest i nedlagt fabrikklokale med indisk take out. Er ikke i tvil om hva som var morsomst. Problemet med den vanlige middagen, er at du skal ha et romslig budsjett, og en veldig god kokk, for at det skal bli noe særlig mer enn standard søndagsmiddag hos en grandtante. Jeg synes ihverfall ikke man skal la seg styre av konvensjoner om hva som passer seg i et bryllup. Det er bare en fest. Amen!
LimaLama Skrevet 14. januar 2010 #57 Skrevet 14. januar 2010 Til dere som skal ha koldtbord, skal dere ha noen desserter til eller skal dere kun ha det vanlige kakebordet også? Vi skal kun ha koldtbord, nå ja,, blir jo litt frukt og sånn på koldtbordet. Men desserten kommer sammen med kaker og kaffe. Tror jeg da....med mindre det dukker opp noen gode ideer her da... (Følger med, etter gode tips... )
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #58 Skrevet 15. januar 2010 Synes det passer bra med ulike typer buffeter i bryllup, har vært borti både koldtbord, tapas og grillbuffeter, som alle har vært veldig bra. Det jeg imidlertid ikke helt ser som argument for å droppe 3-retters er allergikere/vegetarianere, det kan vel enkelt løses ved å be gjestene oppgi eventuelle allergier og om det er noe de ikke kan spise når de svarer på invitasjonen? Dersom det er invitert barn, kan jo foreldrene spørres til råds, alternativt kan en pølsegryte eller lignende holdes i reserve.
Fluffe Skrevet 15. januar 2010 #59 Skrevet 15. januar 2010 Synes det passer bra med ulike typer buffeter i bryllup, har vært borti både koldtbord, tapas og grillbuffeter, som alle har vært veldig bra. Det jeg imidlertid ikke helt ser som argument for å droppe 3-retters er allergikere/vegetarianere, det kan vel enkelt løses ved å be gjestene oppgi eventuelle allergier og om det er noe de ikke kan spise når de svarer på invitasjonen? Dersom det er invitert barn, kan jo foreldrene spørres til råds, alternativt kan en pølsegryte eller lignende holdes i reserve. en god grunn til å droppe tre retters er at alle er forskjellige og det er ikke så koselig å ha ett bryllup der kanskje 30% ikke liker maten de blir servert....penger i dass
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #60 Skrevet 16. januar 2010 en god grunn til å droppe tre retters er at alle er forskjellige og det er ikke så koselig å ha ett bryllup der kanskje 30% ikke liker maten de blir servert....penger i dass (jeg er gjest over) Men er det ikke ganske normalt å spise "det meste" når en er voksen, i hvert fall om en får en bra tilberedt 3-retters? Med unntak av allergier osv, så opplever jeg svært sjeldent at det er noen som ikke kan spise maten for eksempel på restaurant eller i middager jobbsammenheng? Dersom man ikke liker agurk eller er så glad i løk, så er det mulig å bare la vær å spise akkurat de ingrediensene. Om man er av dem som skikkelig kresen, så kan det jo like godt være at man ikke er så glad i kald mat, MÅ ha saus, ikke spiser salat osv, og da er vel ikke koldtbord så mye bedre? Nå kom jeg på at fetteren min bare spiste pommes frites i sin egen konfirmasjon, der det ble servert koldtbord nettopp fordi da var det noe han likte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå