Gå til innhold

koldtbord i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde koldtbord fordi jeg ikke ønsket å ha det overformelt - med et koldtbord får du mange fordeler.

- "alle" finner noe de liker

- de løser opp stemningen litt med at folk snakker sammen mens de henter mat, på den måten får en sett flere gjester enn kun de en sitter på bord med.

- minimerer problemer med at maten kan bli kald.

- slipper så mange personer til å servere.

- lager litt liv i lokalet så ikke det blir så veldig stille og høytidelig.

Du trenger ikke å ha "kjedelig" mat på et koldtbord og kan også legge til noen varme retter. Vi hadde for eksempel noe vanlig koldtbord mat som karbonader og roastbeef, og la til varm fiskesuppe og litt tapasretter. Noe for enhver smak.

og lettere dersom det er noen med matallergier til stedet.

Det går selvfølgelig an å gjøre det formelt og "pent" med koldtbord også - det er vel mer stemningen i selskapet som setter an tonen uansett. Bordet kan pyntes og gjøres kjempeflott!

Skrevet
Vi skal ha koldtbord til kaffen i stedet for de "vanlige" snittene.

Ser det er lenge siden dette er skrevet...

Snitter?! Er det vanlig? Jeg har aldri vært borti at noen har severt snitter i bryllup. Brødmat etter bryllupsmiddag er vel litt i overkant mye mat. Jeg trodde det var kaker man spiste sammen med kaffe.

Skrevet
Ser det er lenge siden dette er skrevet...

Snitter?! Er det vanlig? Jeg har aldri vært borti at noen har severt snitter i bryllup. Brødmat etter bryllupsmiddag er vel litt i overkant mye mat. Jeg trodde det var kaker man spiste sammen med kaffe.

Trur og det er mest vanlig.

Er ikke det snitter de "fine" spiser?

Skrevet

Koldtbord eller ikke er vell opp til hver enkelt brudepar :)

Vi har vært borti begge deler og bestemte oss for buffet/koldtbord til vårt bryllup. Jeg er selv halvt asiatisk og min forlovede er norsk så vi tenkte at det kunne være en fin ting å dra inn litt av begge kulturene og servere med asiatisk buffet og koldtbord, så får folk smake på litt forskjellig hvis de ønsker.

Også er det jo en litt sosial greie når de får rørt litt på beina og snakket med andre foruten om de som de sitter sammen med :)

I tillegg var dette en kjempebra løsning økonomisk da mamma skal lage den asiatiske maten og vi bestiller catering på koldtbordet. Prisforskjellen ble så stor ifh til 3-retters at vi bestemte oss for å IKKE skille på kaffe og middags-gjester og heller bare invitere alle sammen :) Så vi venter/inviterer ca 120 gjester til middag og fest, og vi gleder oss!

Skrevet
Har så mye kresne folk i min familie,hos oss blir det koldtbord :)

Vet at der er det bestandig noe som alle liker.

Slenger på noen enkle varmretter og......

Er ikke så bevandret i denne kulinariske verden,men hva er tapas?

Mange kresne i min familie også :ler:

Tapas er mange ulike småretter :) Det kan f.eks. være scampiretter, marinerte ribbebiter, spareribs, salater, brød, oliven, oster osv. :)

Skrevet
Mange kresne i min familie også :ler:

Tapas er mange ulike småretter :) Det kan f.eks. være scampiretter, marinerte ribbebiter, spareribs, salater, brød, oliven, oster osv. :)

Som ett "hotbord" da :fnise:

Eller skal det serveres av servitører?

Skrevet
Som ett "hotbord" da :fnise:

Eller skal det serveres av servitører?

Nettopp :ler:

Tror det skal stå på eget bord, så gjestene kan forsyne seg selv :) Ulempen er jo at det blir mye frem og tilbake da når alle skal forsyne seg...

Skrevet
Nettopp :ler:

Tror det skal stå på eget bord, så gjestene kan forsyne seg selv :) Ulempen er jo at det blir mye frem og tilbake da når alle skal forsyne seg...

Ser nu bare fordeler med det,sjans for folk til og mingle og prate.

Blir fort litt stivt om man skal serveres både i hue og ræva :fnise:

Jeg for min del føler meg litt beklemt når jeg er på resturant og blir servert,sikkert bare jeg som er rar.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vi kommer til å ha koldtbord med varme retter i tillegg. Jeg har vært i flere bryllup som har hatt koldtbord, og det har vært veldig vellykket. Man får anledning til å småprate med andre gjester mens man forsyner seg. Dessuten finner man alltid noe man liker. Vi kommer til å ha endel gjester som ikke tåler ditten og datten, så da er koldtbord en ypperlig løsning.

Skrevet

Vi hadde tapas og gryte, det gikk veldig fint og vi fikk mye skryt for maten, alle fikk noe de likte, det ble like avslappet rundt bordet som vi hadde håpet på og toastmaster løste det veldig greit med å si fra at "nå er det snart tid for taler så de som forsyner seg nå de må gjøre seg ferdig og sette seg" før hver tale. Vi hadde vel 3 "sett" med taler, og det fungerte veldig bra (beste av alt - vi satt bare til bords i drøye 2 timer! Det holdt i massevis!)

Vi hadde:

Lefserull med kremost og røkt ørret

Teriyakiørret på spyd

Sataymarinerte kyllingspyd

Marinert scampi

Speket chorizo og italiensk salami

Albondigas, spanske kjøttboller

Grillet sterk pølse

Soppterter

Manchego-ost

Marinert oliven

Råstekte poteter

Marinerte tomater

Aioli

Pesto

Hjemmebakt foccacia

Gyrosgryte av svin m/gresk salat, ris og tzatziki

Skrevet

Vi hadde koldtbord i bryllupet, og alle var strålende fornøyde med det, for alle fant noe de likte. Nå skal det sies at det er tradisjon i våre familier med koldtbord til enhver høytidelig anledning, så det var liksom aldri snakk om noen treretters.

Skrevet

Har vært i mange brylluper, både med koldtbord, varm mat og tallerkenservering, og alt kan fungere bra. Personlig synes jeg at koldtbordene har vært litt fantasiløse - det blir liksom roastbeef og potetsalat, røyket laks og eggerøre, skinke og asparges etc., altså mye av det samme som går igjen. I mitt eget bryllup skal vi ha grillbuffèt med ulike typer kjøtt, fisk og grønnsaker, samt tilbehør, og det tror jeg kommer til å fungere bra:)

Skrevet
etter å lest inne på denne siden virker det som om mange har koldtbord i bryllup. Er det vanlig????

jeg har alrdi hørt om det før, men har heller aldri vært i noe bryllup.

koldtbord er jo veldig lettvint da, og alle finner noe de liker. Så kunne godt tenkt meg det selv.

Min soester gifte seg ifjor og de hadde kaldbord som bestaar av noe norsk catering og innslag av thailandske-catering mat. Velkomst mat var vin og snazk og frukt. Nattmat hadde de betasuppe og broed. ALt var kjempe flott

Var kjempe flott og billig oxo. Saa slik skal eg har i mitt bryllup ogsa neste aar. Saa eg har tru paa kaldbord

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllup med koldtbord, men synes det høres litt kaotisk ut.

Det må da være roligere og hyggeligere å bli servert av servitører, så man slipper alle disse oppbruddene når folk skal forsyne seg.

Mingling blir det nok av tid til etter middagen.

Skrevet
Vi hadde tapas og gryte, det gikk veldig fint og vi fikk mye skryt for maten, alle fikk noe de likte, det ble like avslappet rundt bordet som vi hadde håpet på og toastmaster løste det veldig greit med å si fra at "nå er det snart tid for taler så de som forsyner seg nå de må gjøre seg ferdig og sette seg" før hver tale. Vi hadde vel 3 "sett" med taler, og det fungerte veldig bra (beste av alt - vi satt bare til bords i drøye 2 timer! Det holdt i massevis!)

Vi hadde:

Teriyakiørret på spyd

Marinert scampi

Grillet sterk pølse

Soppterter

Manchego-ost

Marinert oliven

Råstekte poteter

Marinerte tomater

Aioli

Pesto

Hjemmebakt foccacia

Skulle gjerne vært i dette bryllupet og spist :jepp:

Skrevet

Personlig har jeg kun vært i brylluper med bordservering. Har selv jobbet som servitør et års tid og ser for meg at koldtbord i bryllup må bli noe kaotisk? Gjestene på hotellet løper hvertfall mann av huse for buffeten og de bryr seg vel egentlig mer om å være førstemann til maten enn noe annet. Selvølgelig en annen atmosfære i et bryllup, men alikevel må det da bli litt kræsj?

Noe jeg derimot kunne tenkt meg i mitt (veldig langt inn i fremtiden) bryllup er muligens fatservering eller hva de kaller det.. altså at forreten står på bordet når gjestene setter seg. Forreten blir ryddet av når alle er ferdig. Så kommer hovedretten servert i form av store fat i passende avstand til hverandre på bordet med forskjellige saker og ting på, så kan folk forsyne seg av disse. Litt knotete forklart, men vi har hatt den typen servering på banketter et par ganger og det har vært suksess hver gang (litt ekstra jobb for servitørene, men veldig fint for gjestene ;) )

Skrevet
Personlig har jeg kun vært i brylluper med bordservering. Har selv jobbet som servitør et års tid og ser for meg at koldtbord i bryllup må bli noe kaotisk? Gjestene på hotellet løper hvertfall mann av huse for buffeten og de bryr seg vel egentlig mer om å være førstemann til maten enn noe annet. Selvølgelig en annen atmosfære i et bryllup, men alikevel må det da bli litt kræsj?

Noe jeg derimot kunne tenkt meg i mitt (veldig langt inn i fremtiden) bryllup er muligens fatservering eller hva de kaller det.. altså at forreten står på bordet når gjestene setter seg. Forreten blir ryddet av når alle er ferdig. Så kommer hovedretten servert i form av store fat i passende avstand til hverandre på bordet med forskjellige saker og ting på, så kan folk forsyne seg av disse. Litt knotete forklart, men vi har hatt den typen servering på banketter et par ganger og det har vært suksess hver gang (litt ekstra jobb for servitørene, men veldig fint for gjestene ;) )

Akkurat slik skal vi gjøre det. Da kan vi for engangs skyld bare sitte å få maten servert :)

Skrevet

Ikke noe problem, jeg har vært i flere bryllup med buffet og har aldri opplevd at noen løper for å få tak i mat ;) Toastmaster må selvsagt styre det litt, men vi gjorde det slik at hovedbordet forsynte seg først, så de som satt på utstikkeren som var lengst til høyre, når de var ferdig så kunne neste bord forsyne seg osv. Det var absolutt ikke noe problem, og etter alle hadde forsynt seg en gang så var det opp til hver og en. Ikke noe kræsj, ikke noe stress, bare en avslappet atmosfære. Buffet velger man ikke om man skal ha et formelt bryllup, men for oss som ikke ville ha det for formelt så var det perfekt! :)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Vi hadde:

Teriyakiørret på spyd

Marinert scampi

Grillet sterk pølse

Soppterter

Manchego-ost

Marinert oliven

Råstekte poteter

Marinerte tomater

Aioli

Pesto

Hjemmebakt foccacia

Kjempebra liste! Vi skal ha koldtbord i vårt bryllup, og jeg hadde satt stor pris dersom andre har lignende innspill. Vi skal ha helgrillet gris i tillegg til koldtbordet.

Skrevet (endret)

Det jeg er mest fornøyd med i vårt bryllup er faktisk at vi valgte buffet. Jeg er ikke så veldig interessert i å betale 500 kr kuverten for at folk skal spise akkurat det som er min favorittmat når de kanskje ikke liker det selv engang.

For meg var det viktigere at alle gjestene fikk spise mat de liker og trives, enn at bryllupet mitt ble formelt og stivt. Buffet sørget for at alle fikk spise noe de likte og den mengden de ville ha. Med servering er det alltid noe som får for lite mat, mens andre får alt for mye og spiser ikke opp. Det er unødvendig synes jeg. Og det ble veldig lite kaotisk, vi hadde en veldig dyktig toastmaster.

Endret av Draum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...