Gå til innhold

koldtbord i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter å lest inne på denne siden virker det som om mange har koldtbord i bryllup. Er det vanlig????

jeg har alrdi hørt om det før, men har heller aldri vært i noe bryllup.

koldtbord er jo veldig lettvint da, og alle finner noe de liker. Så kunne godt tenkt meg det selv.

Skrevet

Det virker som om en del har hatt det her, ja. Med stor suksess også. Selv kunne jeg også tenkt meg koldtbord. Alle kan finne noe de liker, og så blir det en litt mer uformell og løsere snipp atmosfære av det. (Tror jeg) ;)

Skrevet

Vi skal ha koldtbord til kaffen i stedet for de "vanlige" snittene. Siden jeg lager det selv blir det kjempebillig, og jeg trenger bare noen som setter ut maten. Så og si alt kan gjøres dagen før. Og d som må gjøres samme dag skal en vennine av meg ordne på formiddagen før vielsen.

Vi skal i tillegg ha en enkel lett middag for de nærmeste rett etter vielsen.

Jeg har ikke vært i bryllup der d har vært koldtbord, men jeg bestemte meg for at dette ble d beste og enkleste. Også er jeg ikke noe glad i snitter!!

Skrevet
Vi skal ha koldtbord til kaffen i stedet for de "vanlige" snittene. Siden jeg lager det selv blir det kjempebillig, og jeg trenger bare noen som setter ut maten. Så og si alt kan gjøres dagen før. Og d som må gjøres samme dag skal en vennine av meg ordne på formiddagen før vielsen.

Vi skal i tillegg ha en enkel lett middag for de nærmeste rett etter vielsen.

Jeg har ikke vært i bryllup der d har vært koldtbord, men jeg bestemte meg for at dette ble d beste og enkleste. Også er jeg ikke noe glad i snitter!!

Snitter i bryllup?! Det har jeg aldri hørt om!

Kunne heller aldri tenkt meg å ha koldtbord på bryllup! Det er en høytidelig dag, tross alt. For meg blir det litt som å spise Grandiosa på julaften.

Skrevet

Vi hadde koldtbord, med stoooor suksess:) Koldtbord til 100 stk kostet det samme som 3 retters til 30 stk ;) Bryllup = kirke og middag og taler - derfor ville vi invitere hele gjengen til middag - og for å få råd til dette ble det koldtbord - alle var knallfornøyde :) Maten ble tilberedt og dandert av byens beste resturantkokk, i tillegg laget noen familiemedlemmer noen av sine spesialretter - heeellt unikt :)

Kjære Bree, du er virkelig lik Bree i frustrerte fruer ;)

Skrevet (endret)
Kjære Bree, du er virkelig lik Bree i frustrerte fruer ;)

Ja, det finnes nok en viss likhet.

Nå er det jo mulig å kose seg og ha det hyggelig med en Grandiosa på juleften, det er ikke det. Men for meg blir det for lettvint og simpelt for et bryllup.

Endret av Bree
Skrevet

Koldtbord i bryllup blir mer og mer vanlig, og det er kjempegodt og gjestene (i de bryllupene jeg har vært i) er kjempefornøyde. I noen av bryllupene jeg har vært i har det også vært endel varmretter man kan velge. Jeg skal ha koldtbord i bryllupet, og skal kjøpe meg den boka om koldtbord (der finner du forskjellige koldtbord til alle anledninger, blant annet til bryllup).

Jeg synes det er bra at man kan velga bort den litt for "stive" tre-retters middagen. På denne måten får alle komme til mat, ikke bare noen få utvalgte til middag (for oss som ikke har råd til å invitere 90 stykker på 3-retters).

Skrevet

Vi ønsker faktisk en uformell feiring av vår høytidelige dag - en fest som gjenspeiler vår personlighet og våre ønsker - og da ble det tapas. Synes buffet er en flott løsning som skaper en fin og ikke så stiv ramme rundt middagen. Ellers er koldtbord et godt alternativ :Nikke: - men vi er mer glade i tapas så da ble det det!

Skrevet

Vi hadde koldtbord i vårt bryllup. Kjempenam og vellykka. Det som er viktig hvis det er mange gjester er å ha flere fat med samme mat på og flere skjeer i hver serveringsbolle slik at det ikke blir så mye kø ved maten. Også bør gjestene få beskjed om hvem som skal ta mat først osv. Hos oss sa toastmasteren litt om dette da han ønsket velkommen til bords.

Skrevet

Vi hadde koldtbord i bryllupet vårt. Det gjorde middagen og festen akkurat så uhøytidelig som vi ville ha det og alle fikk mat de likte. Har vært i flere brylluper med koldtbord og jeg foretrekker faktisk det...

Men selvfølgelig, hver sin smak ;-)

Skrevet

Jeg har vært i bryllup med koldtbord. Hyggelig, men ikke så høytidlig som med middag.

Skrevet

Hei!

Helt topp med koldtbord. Tror mange ønsker seg bordservering og at ikke gjestene skal fly frem og tilbake for å forsyne seg hele tiden. Dette kanenkelt ordnes ved at man organiserer denne forsyningen litt. Og mellom 'bordsettingene' får jo folk strekke littegranne på seg og snakke med noen andre enne de man har plassert dem ved siden av...

Skrevet

Vi hadde buffet til vårt bryllup, og jeg vil ikke akkurat sammenligne det med "grandiosa på julaften". Vi hadde mange både varm- og kaldretter, så folk fikk faktisk forsynt seg med det de ønsket å spise - i stedet for å måtte få servert det brudeparet ønsker...

Masse delikate retter, må ikke akkurat ha karbonade og grilla kylling...

Alle var strålende fornøyd. Bryllupet var fortsatt høytidelig, men ikke like stivt og kjedelig som andre bryllup kan bli.

Drikke ble servert av servitører.

Nå er det en venninne av meg som skal gifte seg, og de ønsket selv buffet fordi de synes det var så vellykket i vårt bryllup.

Men, smaken er som baken... :)

• 3 år senere...
Gjest Usikker toastmaster....
Skrevet

Vet ikke hvor levende denne tråden er lenger...men prøver allikevel.

Ser mange har erfaringer med buffet/koldtbord i bryllup, og selv har jeg også stor tro på konseptet - selv i byllup ;-)

Men som toastmaster kan dette gjøre ting noe mer komplisert...

Lurte på om noen hadde noen erfaringer i forhold til gjennomføring/kjøreplan og annen praktisk informasjon når folk skal gå å forsyne seg selv, og ikke bli servert etter et gitt tidsskjema? Alle tips og vink taes imot med takk!

Skrevet

Glimrende tråd! Vi skal også ha tapas, og er interessert i tips til toastmaster!

Skrevet

Vi hadde koldtbord (med et par varmretter, bl.a. bacalao) og det gikk kjempefint. Vi var 100 stk til sammen, og jeg og mannen hadde snakket litt med toastmasteren på forhånd, om mulige løsninger på taler og slikt.

Det vi gjorde, var å først la alle forsyne seg en gang. Da var ennå ikke varmrettene kommet på bordet, bare de kalde. Før folk hadde rukket å spise første runde, ble det tale (det var lov til å spise under talene, altså). Så annonserte toastmasteren at varmmaten kom (bacalaoen i hovedsak), og folk forsynte seg en gang til. Flere taler fulgte. Etter dette gikk folk litt fram og tilbake og forsynte seg i eget tempo, og om det var en eller to personer ved buffetbordet da toastmasteren ringte i bjella, gjorde ikke dette noe. De forsynte seg raskt og satte seg ned uten å bråke :)

Jeg var ikke helt "med" den dagen, i min egen lille boble kanskje, men dette gikk helt knirkefritt, selv om jeg ikke helt kan forklare nøyaktig hvordan...

Skrevet
etter å lest inne på denne siden virker det som om mange har koldtbord i bryllup. Er det vanlig????jeg har alrdi hørt om det før, men har heller aldri vært i noe bryllup.koldtbord er jo veldig lettvint da, og alle finner noe de liker. Så kunne godt tenkt meg det selv.
Jeg har aldri vært borti dette i bryllup, men det kan være en flott løsning om man ønsker det. Vi skal ikke ha koldtbord i vårt bryllup, for på min bryllupsdag vil jeg ha maten servert :)
Skrevet

På enkelte måter er det litt mer styr med koldtbord enn med "sittemiddag", det blir litt vanskeligere for toastmaster å organisere taler og sånt (noen vil alltid bli fanget borte ved koldtbordet under en tale) og noen gjester vil bli sittende veeeeldig lenge mens de venter på at middagen skal avsluttes. Det er også viktig å ha god variasjon i rettene og at det blir servert drikke litt regelmessig evt. står framme på bordene.

Jeg har vært i tre bryllup med koldtbord. Den ene gangen gikk det veldig greit (godt utvalg i mat, få taler, ingen sanger, proff toastmaster). Den andre gangen var det ok, men det tok vel halvannen time fra jeg var ferdig med maten til vi fikk gå fra bordet, her fikk vi også bare fylt på vin i glasset én gang så ble mye vanndrikking. Den siste gangen var det litt katastrofe da jeg på grunn av en kombinasjon av graviditet og allergier kun kunne spise eggerøre og brød. Selv om man har koldtbord må man tenke litt på at noen av gjestene kanskje har dietære hensyn som må tas.

Personlig er jeg ikke så veldig begeistret og vil nok ikke ha koldtbord i vårt bryllup når den tid kommer. Tror nok at jeg som brud ville vært mer avslappet med en "sittemiddag" også.

Skrevet

Vi skal ha tapas i bryllupet vårt :)

Har vært i noen bryllup der de server mat som enkelte av gjestene ikke liker, så da er det greit med mer å velge mellom. Og siden vi skal ha fri bar er det jo greit at vi sparer inn litt med maten i forhold til 3-retters :)

Skrevet
Vi skal ha tapas i bryllupet vårt :)

Har vært i noen bryllup der de server mat som enkelte av gjestene ikke liker, så da er det greit med mer å velge mellom. Og siden vi skal ha fri bar er det jo greit at vi sparer inn litt med maten i forhold til 3-retters :)

Har så mye kresne folk i min familie,hos oss blir det koldtbord :)

Vet at der er det bestandig noe som alle liker.

Slenger på noen enkle varmretter og......

Er ikke så bevandret i denne kulinariske verden,men hva er tapas?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...