AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre! Vår 5 åring er helt umulig å legge om dagene. Hun hører ikke på beskjeder som blir gitt, tuller med alt mulig. Går ut og inn av sengen og sutrer for alt mulig. Nekter å legge seg rett og slett. Og blir vi strenge så kommer det fra henne: «det var det jeg visste, nå har jeg ikke vært flink, nå er det igjen sure miner». Hun VET at det blir sure miner hver gang hun oppfører seg slik, men likevel så gjør hun det! Hvorfor vet ingen. Har prøvd å prate med henne. Men det er ingenting som kommer ut av henne. På spørsmål om hvorfor hun ikke hører på oss voksne og er flink å legge seg når vi sier det, så svarer hun «vet ikke». Da vet vi rett og slett ikke hva mer vi kan gjøre for henne. Det er gråting og kjefting som varer i flere timer, hver eneste dag! I snart 2 ukers tid. Det ser ikke ut til å ta slutt. Hun svarer frekt, sier vi bestemmer ikke over henne osv. Hvordan skal vi løse dette? Virker som hun angrer hver gang det blir en «krangling», men virker nesten som hun gjør det med vilje. Selv om jeg vet at det er ikke tilfelle. Noe må det være, men vi forstår ikke hva. Anonymkode: 11f3d...0b8 1
MildeMarie Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Hjernen vokser mye i perioder. De utvikler seg sosialt og skjønner plutselig mer av input de får, men er fortsatt nybegynnere på følelsesregulering. Behovet for autonomi blir ekstra stort i perioder. Ikke bli dratt med i kaoset. (Det blir lettere med øvelse.) Hun har det forvirrende og urolig. Vær kjærlige, rolige og bestemte. Å være litt kjedelig med noen (få) setninger på repeat, er et undervurdert element i legging. Vær en kjedelig far / mor som ikke lar seg trigge av kaoset. Si feks «nå er det kvelden, opp i senga igjen. Ja jeg hører det. Det kan vi snakke om i morgen. Slukker du lyset eller skal jeg gjøre det?» Lykke til, det høres veldig tøft ut for alle parter🥰 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Stakkars jente.. ro deg ned. finn en bok å les for henne, skap en god leggerutine. Anonymkode: aee7c...c74
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Ro deg ned og vis kjærlighet. Du høres forferdelig sint og streng ut. Og de hintene hun kommer med er et rop om noe. Tenk deg litt om. Anonymkode: 73346...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Kjære ts. De som svarer ‘ro deg ned’ o.l har ikke opplevd like stor utfordringer med leggingen som vi har. Jeg har også en 5-åring i hus og opplever mye av det samme som deg. Hun har mye uro i seg ved kveldstid og har utviklet god gammeldags ‘lakenskrekk. Hver kveld blir en kamp. Sjeldent hun sovner før kl 22-2230. Da har vi hatt faste stellerutiner, lest 3 bøker, sunget sang(er) og sittet med henne i rommet eller utenfor. Soste uken har set stort sett alltid endt med at hun har måttet sove i senga hos oss. Vi fikk tips om- og begynte med belønnings- stjerne system. En stjerne for hver kveld hun klarte å legge seg uten noe tull og uten at vi trengte å være i rommet til hun sovnet. Det funket godt ei uke. Og vi som trodde vi hadde løst koden.. Nå har vi kontaktet helsesykepleier for rådgiving. Hun sa bare at det mest sannsynlig ville gå seg til, men at vi skulle ta kontakt igjen om det fortsatt til høsten..Har en sterk magefølelse på at vi blir nødt til det.. Håper du får flere gode råd her❤️ Anonymkode: 92d45...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 Når man er mellom 5 og 6 så skjer det veldig mye. Kroppen har en vekstspurt, og derfor kan mange i denne alderen bli litt vimsete, ufokuserte, og presse litt på grenser. Det handler mest om å finne seg. Og det er jo egentlig da var foreldre oppgave er mest utfordrende. Mitt råd er klare rammer, og klare grenser. Ala, du skal legge deg kl 19, jeg sier ifra 15 minutter før, og da vet du at nå er det nok. du trenger ikke sove, men du skal ligge i sengen. hvis du legger deg fint, kan vi lese en bok. ( Eller gjøre noe hun liker ). Hvis du ikke legger deg fint, så blir det ikke sånt. Her ville jeg brukt noe du vet du kan presse med. Mine har jeg brukt iPad med. De var fått 2 timer ettermiddag/ kveld, legger de seg ikke fint. Får de ikke iPaden.. Du vet jo best hva som funker. Også er dette slitsomt, men husk at alt kan endres om man bare er bestemt, tilstede og følger opp. lykke til Anonymkode: 33e66...ea2 1
Litterly Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjære ts. De som svarer ‘ro deg ned’ o.l har ikke opplevd like stor utfordringer med leggingen som vi har. Jeg har også en 5-åring i hus og opplever mye av det samme som deg. Hun har mye uro i seg ved kveldstid og har utviklet god gammeldags ‘lakenskrekk. Hver kveld blir en kamp. Sjeldent hun sovner før kl 22-2230. Da har vi hatt faste stellerutiner, lest 3 bøker, sunget sang(er) og sittet med henne i rommet eller utenfor. Soste uken har set stort sett alltid endt med at hun har måttet sove i senga hos oss. Vi fikk tips om- og begynte med belønnings- stjerne system. En stjerne for hver kveld hun klarte å legge seg uten noe tull og uten at vi trengte å være i rommet til hun sovnet. Det funket godt ei uke. Og vi som trodde vi hadde løst koden.. Nå har vi kontaktet helsesykepleier for rådgiving. Hun sa bare at det mest sannsynlig ville gå seg til, men at vi skulle ta kontakt igjen om det fortsatt til høsten..Har en sterk magefølelse på at vi blir nødt til det.. Håper du får flere gode råd her❤️ Anonymkode: 92d45...eeb Send meg en pm hvis du ønsker ❤️ Har samme problem her.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 23.43): Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre! Vår 5 åring er helt umulig å legge om dagene. Hun hører ikke på beskjeder som blir gitt, tuller med alt mulig. Går ut og inn av sengen og sutrer for alt mulig. Nekter å legge seg rett og slett. Og blir vi strenge så kommer det fra henne: «det var det jeg visste, nå har jeg ikke vært flink, nå er det igjen sure miner». Hun VET at det blir sure miner hver gang hun oppfører seg slik, men likevel så gjør hun det! Hvorfor vet ingen. Har prøvd å prate med henne. Men det er ingenting som kommer ut av henne. På spørsmål om hvorfor hun ikke hører på oss voksne og er flink å legge seg når vi sier det, så svarer hun «vet ikke». Da vet vi rett og slett ikke hva mer vi kan gjøre for henne. Det er gråting og kjefting som varer i flere timer, hver eneste dag! I snart 2 ukers tid. Det ser ikke ut til å ta slutt. Hun svarer frekt, sier vi bestemmer ikke over henne osv. Hvordan skal vi løse dette? Virker som hun angrer hver gang det blir en «krangling», men virker nesten som hun gjør det med vilje. Selv om jeg vet at det er ikke tilfelle. Noe må det være, men vi forstår ikke hva. Anonymkode: 11f3d...0b8 Det er viktig å huske at dere voksne er hennes trygge havn. Ja, det at dere ikke får sove er en belastning. Men det at dere voksne velger å være sure mot et barn på 5 som ikke mestrer legging? Det er et valg dere tar. Og viktigere - det er et valg dere ikke burde la dere selv ta. Klarer dere ikke øve på å ta bedre valg på egenhånd? Be om proff hjelp. For dere må velge å være bedre, tryggere voksne. Det fortjener da barnet? Det går ikke an å «krangle» med et barn - barnet kan fint ha lyst til å krangle. Men for at en krangel skal oppstå må den voksne velge å delta. Og det valget er voksne for gode til (eller bør holde seg for gode til). Husk at det er dere voksne som har ansvaret for å lære barnet å mestre søvn. Mestrer ikke barnet? Da er det deres voksnes ansvar å gi en bedre ramme og en bedre opplæring. Det er ikke barnets ansvar å «ta seg sammen» og lære bedre. Barnet har intet ansvar for kvaliteten på den opplæringen dere voksne gir det. Først ville jeg øvd på legging. Lek med dukker eller bamser eller lego og lek «leggetid». Lek at figuren ikke vil legge seg. Vær nysgjerrig spørrende på hvorfor og nøytralt åpen når det kommer en «fiktiv» grunn fra barnet (som selvsgat av og til er oppfunnet, men som ofte trolig er barnets grunn). La barnet være ufin eller politisk ukorrekt eller direkte creepy i leken uten å reagere negativt. Bare la barnet leke og lek med. Barn kan her finne på å si «dukken dør når den sover». La barnet si det, uten å avsløre at du synes dette er creepy. Avslører du negative reaksjoner vil barnet lære å skjule slike fantasier eller tanker, og det er ikke ønskelig. Innled gjennom lek en dialog og samtale der barnet fører ordet og du bare oppmuntrer til videre prat. Anonymkode: 6c6f9...1f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå