Gå til innhold

Lav vitamin D på tross av tilskudd

Anbefalte innlegg

Gjest Isachsen
Skrevet

Skal selvsagt også til legen med dette men ønsker å høre litt erfaringer om noen har..

Jeg tar vitamin d + omega 3 tilskudd daglig, men på tross av dette går ikke vitamin d nivået mine opp (målt med regelmessige blodprøver). Nivået ligger godt under normalt referansenivå. 

Noen som har opplevd det samme? Fastlegen bare høyner styrken og sier at mangel har man som oftest uansett. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo helt vesentlig å nevne hvor stor dose av vitamin D du tar.

Anonymkode: dbb03...842

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Isachsen skrev (4 minutter siden):

Skal selvsagt også til legen med dette men ønsker å høre litt erfaringer om noen har..

Jeg tar vitamin d + omega 3 tilskudd daglig, men på tross av dette går ikke vitamin d nivået mine opp (målt med regelmessige blodprøver). Nivået ligger godt under normalt referansenivå. 

Noen som har opplevd det samme? Fastlegen bare høyner styrken og sier at mangel har man som oftest uansett. 

Hvilken styrke tar du på vitamin D? Ved mangel bør man ta den høyeste dosen uten resept (80 mg ) eller få en resept fra legen på enda høyere styrke

Anonymkode: 2c69e...d0c

AnonymBruker
Skrevet

Det er også viktig å ikke kun ta tilskudd, men få i seg kalsium og få sol på kroppen k tillegg.

Anonymkode: e7781...4ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvilken styrke tar du på vitamin D? Ved mangel bør man ta den høyeste dosen uten resept (80 mg ) eller få en resept fra legen på enda høyere styrke

Anonymkode: 2c69e...d0c

Du trenger ikke resept for å ta høyere doser enn 80 mikrogram D-vitamin. Vil du ta 160 mikrogram, spiser du 2x80 mikrogram.

Anonymkode: 9fb2c...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke resept for å ta høyere doser enn 80 mikrogram D-vitamin. Vil du ta 160 mikrogram, spiser du 2x80 mikrogram.

160 mg (milligram) er ikke det samme som 160 mcg/μg (mikrogram).

Anonymkode: 4ae05...07e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

160 mg (milligram) er ikke det samme som 160 mcg/μg (mikrogram).

Anonymkode: 4ae05...07e

For å gjenta det jeg skrev:

Sitat

Du trenger ikke resept for å ta høyere doser enn 80 mikrogram D-vitamin. Vil du ta 160 mikrogram, spiser du 2x80 mikrogram.

Hvis du leser nøye, ser du at jeg angir mengden mikrogram. Hvor kom milligram inn i bildet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Isachsen skrev (1 time siden):

Hvor mye veier du?

BMI har mye å si for doseresponsen på D-vitamin. En med høy BMI må ha større tilskudd enn en med lav BMI for å oppnå samme nivå i blodet.

Årsaken er at D-vitamin er fettløselig. Opptil 80% av tilskuddet du spiser kan forsvinne inn i fettvevet før det når fram til levra, der det er ment å havne.

Det meste av D-vitaminet som suges opp i fettvevet blir ødelagt. Halveringstiden for D-vitamin er to måneder. Det betyr at etter to måneder er halve lageret i fettvevet ødelagt. 

Det blir hevdet at D-vitamin er farlig fordi det hoper seg opp i kroppen. Det gjør altså ikke det. Hvis kroppen ikke får tilført D-vitamin, vil hele lageret være oppbrukt/ødelagt i løpet av seks måneder. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...