AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har schizofreni, i en mildere grad. Har oppfølging. Men har veldig lyst på eget barn ved hjelp av donor senere. Tror ikke jeg kommer til å finne meg noe mann å få barn med, da jeg har letet i lang tid og jeg finner ingen rette. Har veldig lyst på et ønskebarn, men usikker om hva andre tenker grunnet helsen. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 216e1...f1d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Jeg hadde nok ikke tatt sjansen på det, og ihvertfal ikke alene. Et svangerskap/barn kan sette i gang mange psykiske reaksjoner på godt og vondt. Anonymkode: d230e...358 8 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Som barn av forelder med schizofreni: NEI, NEI og NEI! Håper barnet blir fratatt deg på flekken om du mot all formodning er egoistisk nok til å få barn. Anonymkode: 63953...ab5 8 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som barn av forelder med schizofreni: NEI, NEI og NEI! Håper barnet blir fratatt deg på flekken om du mot all formodning er egoistisk nok til å få barn. Anonymkode: 63953...ab5 Bare fordi du hadde en negativ erfaring med din forelder, så betyr ikke det at alle med schizofreni er dårlige foreldre. Anonymkode: 216e1...f1d 3 1 5
Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Går du i noe form for behandling? Hva sier behandleren til denne tanken? Personlig synes jeg det høres ut som en dårlig idé å få barn alene med en så alvorlig diagnose. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 Min tanke er at det overhodet ikke er lurt. Ikke sikkert at medisinene dine er forenlige med graviditet. Barnet vil kun ha deg og ikke en far som kan «overta» barnet når du har dårlige perioder. Du kan lett få depresjoner både under svangerskapet og etterpå og tilstanden din kan forverre seg betraktelig med alle hormonene og/eller mangelfull medisinering. Med diagnosen din, selv behandlet, vil du være en ustabil faktor så svaret mitt ville vært nei. Vær så snill og ikke gjør det. Hilsen ei som fikk uplanlagt barn med en mann med psykisk lidelse og barnet lider fortsatt 16 år etterpå… Anonymkode: 1bbf6...fc5 7 2 3
Majer Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Tenker du bør snakke med behandler og høre hva vedkommende tenker. Noen med schizofreni blir utmerkede foreldre og andre ikke. Hjelper om du har egne foreldre som kan hjelpe til ved behov.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Nei det burde du absolutt ikke. Om du er så syk at du ikke klarer deg i uten å gå i helsevesener så bør man ikke få barn. En må kunne ta hånd om en selv før en kan ta hånd om andre. Og ja det er egoistisk av deg. Men mulig du har feil diagnose dersom du fungerer så bra? Anonymkode: 64db2...8b7 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei det burde du absolutt ikke. Om du er så syk at du ikke klarer deg i uten å gå i helsevesener så bør man ikke få barn. En må kunne ta hånd om en selv før en kan ta hånd om andre. Og ja det er egoistisk av deg. Men mulig du har feil diagnose dersom du fungerer så bra? Anonymkode: 64db2...8b7 Jeg har som sagt en veldig mild grad. Anonymkode: 216e1...f1d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 Hvordan er nettverket ditt? Har du familie eller venner som er villig til å ha barnet ditt i tilfelle du blir dårlig igjen? Hva sier behandleren din til planene dine? Anonymkode: e2d5a...a80
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #11 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har schizofreni, i en mildere grad. Har oppfølging. Men har veldig lyst på eget barn ved hjelp av donor senere. Tror ikke jeg kommer til å finne meg noe mann å få barn med, da jeg har letet i lang tid og jeg finner ingen rette. Har veldig lyst på et ønskebarn, men usikker om hva andre tenker grunnet helsen. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 216e1...f1d Ønskebarn? Hva i alle dager er det? Nei, jeg mener du skal lytte til helsepersonell, og de kommer nok til å anbefale deg å ikke få barn. Og du kommer ikke til å kunne få barn gjennom donor, men den diagnosen der. Så det er bare å legge fra seg. Beklager, men jeg vil ikke anbefale noen med en så alvorlig diagnose å få barn. For det første så er dette en arvelig diagnose, så barnet kommer sannsynligvis til å få diagnosen selv. For det andre så skal man ikke bare "få" seg et barn, barn er ikke forbruksvare - barn er et stort ansvar, og det tar hele livet ditt, mye energi, tid, penger og ikke minst helse. Syntes faktisk det er ganske egoistisk og korttenkt å få seg barn, når man ikke klarer å ta vare på seg selv engang. Anonymkode: a418a...83f 1 1 4
Haapefull Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 Hei! Tenker dette er noe du bør diskutere med de du får oppfølging av. De kjenner deg og hvordan sykdommen påvirker deg. Selv om du har en psykisk diagnose, betyr det ikke at du blir en dårlig forelder. Lykke til ❤️ 2
Silva Pluvialis Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har som sagt en veldig mild grad. Anonymkode: 216e1...f1d En schizofrenidiagnose fordrer at man har hatt psykose. Hvis man allerede har hatt psykose før, er graviditet, fødsel og spedbarnstiden en trigger for psykose. Hvordan skal du ta vare på et spedbarn hvis du blir psykotisk, og barnet ikke har en fungerende far? 6 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #14 Skrevet 20. juli 2022 Dette bør du snakke med spesialisthelsetjenesten om. Har du et godt nettverk rundt deg? Anonymkode: caa9c...f29
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #15 Skrevet 20. juli 2022 Jeg ville ikke anbefalt noen med psykiske utfordringer å få barn alene. Jeg sliter selv psykisk, og er sjeleglad jeg har partneren min å støtte meg på når det er tøft. Selvfølgelig har du mye familie rundt som du vet er gode støttespillere, og kan være der som barnevakt akkurat når du har behov for det så kan det gå veldig greit. Anonymkode: 0ebbd...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #16 Skrevet 20. juli 2022 Hmm.. har du tenkt på hvorfor du ikke finner noen å få barn med? Kan det samme være årsaken til at du ikke burde få barn i utgangspunktet? Anonymkode: 08c35...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 Når man har en så alvorlig diagnose så tenker jeg at barn er utelukket, iallfall om du ikke har en stødig og stabil partner. Har en bekjent som fikk barn og det har ikke fungert i det hele tatt. Til slutt måtte mannen gå for at barnet skulle får en trygg og stabil oppvekst og nå treffes de bare med tilsyn for det fungerer ikke, hun ble mye verre etter svangerskapet og ble aldri helt slik som hun var før. Utrolig trist for de alle sammen. Så har jeg en venn som er et av tre barn som har en forelder med schizofreni og de har hatt det helt jævlig i oppveksten. Til tross for at mor har hatt stabile perioder så har det vært mye tull. Der har foreldrene holdt sammen på bekostning av barndommen til barna. Utenpå så har det sett flott ut med stor familie og et godt nettverk og samarbeid med helsevesenet men ungene har hatt det jævlig. Så å gå inn for å få barn når man har så alvorlige lidelser synes jeg er helt horribelt. Anonymkode: 2c62e...7ea 3 1
NiceOrNothing Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har som sagt en veldig mild grad. Anonymkode: 216e1...f1d Kjenner en med mild grad som fikk. Ikke med donor , men på normalt vis. Det går bra , men hun er HELT avhengig av et godt nettverk . Søsken , foreldre og nå eks -samboer / pappa tar mesteparten av ansvaret . Hun har et velfungerende støtteteam, derfor går det bra .
nordnorsk Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 Jeg ville først og fremst ha fokusert på egen helse. Noen har schizofreni livet ut mens andre kan bli tilnærmet frisk. Det kan godt hende at du er en av dem som vil klare seg godt i livet, selv med en slik diagnose. Alle trenger meningsfylte mål for å klare og jobbe med helsa og kanskje bli «frisk». Noen er så syk at små mål, som å kunne dra på butikken alene eller å kunne opprette en meningsfull relasjon er mer enn nok. Andre kan ha større mål, gjerne da litt langsiktige. Det kan være å kjøre bil, å få en karriere, å kjøpe bolig, finne partner eller stifte familie. Hvis det å stifte familie er et stort ønske hos deg, så har du en god motivasjon for å jobbe videre med helsa di! Kanskje kommer du dit en dag, kanskje ikke, men jo mer du klarer å holde fast ved din personlighet og dine personlige verdier, jo bedre. Mange med schizofreni er ikke motiverte for noe som helst eller har ikke lyst til noe (såkalte negative symptomer). Derfor mener jeg at du har et godt utgangspunkt. Jeg heier på deg!
Christina82 Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 Ryddet for nedsettende innlegg og brukerdebatt. Christina82, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå