AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg bor i 2.etasje i ett borettslag. Av ulike grunner har jeg lyst å bo i 1.etasje. Er det noen som har hørt om noen som har flyttet innenfor borettslag, altså til en annen leilighet i borettslaget etter noen år? Det er kanskje ikke så økonomisk? Anonymkode: b41af...4c4
tangent Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Ja, vet om flere. De fleste har oppgradert til større leilighet pga barn. Om du taper penger kommer jo an på hva du kjøper og selger for. En leilighet i første kan jo være mindre populært enn en i andre etasje i noen tilfeller. Men det koster jo penger å flytte. Men hvis du har tenkt til å bo lenge og virkelig trenger leilighet i første etasje kan det jo være verdt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Mener du å kjøpe ny leilighet i samme borettslag og selge den gamle? Ikke så uvanlig det. Anonymkode: 0910b...788 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Skjer stadig vekk om folk trives i borettslaget, men ønsker bedre intern beliggenhet eller større leilighet. Er det intern forkjøpsrett i borettslaget har du jo meget gode muligheter neste gang noe blir lagt ut for salg. Kjøp og salg koster det det koster, uansett om du kjøper i samme borettslag eller et annet. Flyttekostnadene blir gjerne lavere Anonymkode: 542a8...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bor i 2.etasje i ett borettslag. Av ulike grunner har jeg lyst å bo i 1.etasje. Er det noen som har hørt om noen som har flyttet innenfor borettslag, altså til en annen leilighet i borettslaget etter noen år? Det er kanskje ikke så økonomisk? Anonymkode: b41af...4c4 Ja vet om flere Anonymkode: 6492d...72f 1
Svisle Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 Jeg har gjort det! Kjøpte først en liten leilighet med kun ett soverom for å komme meg inn i markedet som alenemor med to små barn. Pusset den litt opp og laget ett ekstra soverom. Etter noen år solgte jeg den med god fortjeneste og kjøpte en større leilighet med tre soverom i samme borettslaget. Var bare å bære møbler og inventar over gjerdet!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Hva har det med økonomi å gjøre? Og hvorfor skulle det være dårlig økonomi? Vi si at det for så vidt er god økonomi, all den tid du selger og kjøper innenfor samme område. Og det vil koste deg langt mindre i flytting, siden det er i nærheten. Anonymkode: ddaa1...751 1
GammelKaktus Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg bor i 2.etasje i ett borettslag. Av ulike grunner har jeg lyst å bo i 1.etasje. Er det noen som har hørt om noen som har flyttet innenfor borettslag, altså til en annen leilighet i borettslaget etter noen år? Det er kanskje ikke så økonomisk? Anonymkode: b41af...4c4 Ser ikke helt problemet her jeg, det du prater om er jo ikke uvanlig, trives man så trives man. En venninne av meg har flyttet oppover nå i 20 år. 😄 Og en annen har flyttet ned for hun ville ha katt som kunne komme og gå. Økonomisk blir det vel ikke annerledes enn om du hadde kjøpt et annet sted, billigere siden det er i samme bygg eller nabolag tenker jeg.
enkefru Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 Det virker egentlig å være ganske vanlig å flytte internt i borettslaget, i det minste ikke uvanlig
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden): Ser ikke helt problemet her jeg, det du prater om er jo ikke uvanlig, trives man så trives man. En venninne av meg har flyttet oppover nå i 20 år. 😄 Og en annen har flyttet ned for hun ville ha katt som kunne komme og gå. Økonomisk blir det vel ikke annerledes enn om du hadde kjøpt et annet sted, billigere siden det er i samme bygg eller nabolag tenker jeg. En av grunnene er faktisk at jeg har lyst på katt. Tenkte økonomisk pga omkostninger, at det er dyrere enn å ikke flytte. Jeg fikk hjelp da jeg kjøpte leiligheten, jeg kan lite om dette.. Men hvis det hadde blitt en ledig leilighet om 1 år f.eks; kan jeg da ta kontakt med bank i forhold til lån, eller bør slike ting være klart? Og i forhold til salg av egen leilighet, når ordner man det? Etter man har kjøpt? Anonymkode: b41af...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #12 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En av grunnene er faktisk at jeg har lyst på katt. Tenkte økonomisk pga omkostninger, at det er dyrere enn å ikke flytte. Jeg fikk hjelp da jeg kjøpte leiligheten, jeg kan lite om dette.. Men hvis det hadde blitt en ledig leilighet om 1 år f.eks; kan jeg da ta kontakt med bank i forhold til lån, eller bør slike ting være klart? Og i forhold til salg av egen leilighet, når ordner man det? Etter man har kjøpt? Anonymkode: b41af...4c4 Finansieringsbevis fikser bankene ganske kjapt hvis du har økonomien i orden. Hvorvidt du vil selge før du vil kjøpe er litt opp til deg. Fordelen med å selge først er at da vet du konkret hva du har i finansieringsmuligheter. Kjøper du først slår bankene ofte av ca 10 % av takst for å ha en sikkerhetsmargin. Jeg valgte å kjøpe først fordi jeg ikke ville risikere å bli stående uten bolig etter salg (var kresen, så tok meg lang tid før jeg fant noe jeg ville ha). Anonymkode: 542a8...d5c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En av grunnene er faktisk at jeg har lyst på katt. Tenkte økonomisk pga omkostninger, at det er dyrere enn å ikke flytte. Jeg fikk hjelp da jeg kjøpte leiligheten, jeg kan lite om dette.. Men hvis det hadde blitt en ledig leilighet om 1 år f.eks; kan jeg da ta kontakt med bank i forhold til lån, eller bør slike ting være klart? Og i forhold til salg av egen leilighet, når ordner man det? Etter man har kjøpt? Anonymkode: b41af...4c4 Akkurat dette skjedde meg, jeg har katt og fant en leilighet med perfekt beliggenhet, markterrasse bak mot skogen og balkong foran. Dsv gikk den på forkjøp til noen i samme blokk, som bodde i 3.etasje men begynte å bli dårlige til beins så de ville flytte ned. Du må bare følge med om det dukker opp noe ledig der du vil bo. Evt kan du kontakte en eiendomsmegler som er kjent i området og melde din interesse, så kan de si fra om de vet om noe skal selges framover. Meglere vet jo en god stund i forveien om en bolig skal selges, lenge før annonsen legges ut på finn. Var sånn jeg fikk leiligheten jeg endte opp med til slutt, og jeg er veldig fornøyd selv om det ble en annen enn den jeg først ville ha Hvis du bor i et borettslag som f.eks Obos så er det en del av de som har intern forkjøpsrett, da vil du bli prioritert ved et evt salg. Dette kan du sjekke med borettslaget hva som gjelder. Anbefaler å ordne finansieringsbevis først, og ikke selge før du har funnet noe. Men det avhenger av hvor i landet du bor, så klart og om det er lett å selge. Lykke til! Anonymkode: 52fda...254
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå