Gå til innhold

Agva Kraft endrer strømavtaler fra etterskuddsbetaling til forskuddsbetaling

Drizzt

Anbefalte innlegg

Obs! Her kom det noe jeg ikke hadde fått med meg. At strømkundene ses på som kredittorer til strømleverandører. Følg med deres egne avtaler. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9KPaKW/raser-mot-endret-stroemavtale-ble-plutselig-fakturert-over-13000-kroner

Helt utrolig. Så hvis jeg er en advokat som har en kunde som henvender seg til meg kan jeg på forhånd fakturere en million og så betale tilbake det som er til overs neste måned? Slikt burde forbys. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (12 minutter siden):

Obs! Her kom det noe jeg ikke hadde fått med meg. At strømkundene ses på som kredittorer til strømleverandører. Følg med deres egne avtaler. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9KPaKW/raser-mot-endret-stroemavtale-ble-plutselig-fakturert-over-13000-kroner

Helt utrolig. Så hvis jeg er en advokat som har en kunde som henvender seg til meg kan jeg på forhånd fakturere en million og så betale tilbake det som er til overs neste måned? Slikt burde forbys. 

Dette var sånn alle strøm avtaler var før i tiden. Det er en helt ny ting at du kan etterskuddsbetale strøm.

Og dette grepet fra Agva er typisk for alle de strømleverandørene som har tilbudt å betale for å levere strøm. Når bindingstiden går ut, blir du flyttet til en ordinær a-konto avtale.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (56 minutter siden):

Dette var sånn alle strøm avtaler var før i tiden. Det er en helt ny ting at du kan etterskuddsbetale strøm.

Og dette grepet fra Agva er typisk for alle de strømleverandørene som har tilbudt å betale for å levere strøm. Når bindingstiden går ut, blir du flyttet til en ordinær a-konto avtale.

Seriøst? 

Jeg har betalt strømregninger i 2 andre land i tillegg til Norge og det var aldri forskuddsbetalt. Man får faktura for forbruket og man betaler den. Det virker svært urimelig å være bank for en strømleverandør slik at de har pengene mine i en måned og tjener renter på det? Strøm må alltid betales på etterskudd når man vet akkurat hvor mye strøm som er forbrukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (44 minutter siden):

Seriøst? 

Jeg har betalt strømregninger i 2 andre land i tillegg til Norge og det var aldri forskuddsbetalt. Man får faktura for forbruket og man betaler den. Det virker svært urimelig å være bank for en strømleverandør slik at de har pengene mine i en måned og tjener renter på det? Strøm må alltid betales på etterskudd når man vet akkurat hvor mye strøm som er forbrukt. 

Jeg vet ikke hvor lenge du har bodd i Norge, men muligheten til etterskuddsbetaling kom med splittelsen mellom strømleverandør, netteier og strømprodusent. Før det var a-konto fakturering normalen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke hvor lenge du har bodd i Norge, men muligheten til etterskuddsbetaling kom med splittelsen mellom strømleverandør, netteier og strømprodusent. Før det var a-konto fakturering normalen.

Når skjedde denne splittelsen? 1990-1991 da den nye energiloven kom eller senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (12 minutter siden):

Når skjedde denne splittelsen? 1990-1991 da den nye energiloven kom eller senere? 

Det skjedde da den nye energiloven kom ja, det stemmer.

Før det betalte vi forskuddsvis ut i fra forventet forbruk, og så fikk vi tilbakebetalt, eller ble etterfakturert, når strømmen ble avlest.

Det er likevel en stor forskjell på forskuddsbetaling nå og da.
Da var staten garantist for forskuddsbetalingen, og du var sikret å få tilbake det du hadde betalt for mye i og med at staten ikke gikk konkurs slik et privat strømselskap kan gjøre.

Jeg må legge til at jeg husker ikke helt om det var på samme tid at vi sluttet med toprissystemet - der vi hadde en sats for forventet forbruk, og en annen dyrere sats for overforbruk (forbruk ut over hva som var stipulert)

Endret av Lillemor_Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemor_Meg skrev (2 minutter siden):

Ja, men inntil da var tross alt strømselgeren også strømprodusenten og den var eid av kommunen eller fylkeskommunen. Dvs at økonomien foran kreditten var 100% trygg.

Agva Kraft lager ikke en eneste kWh strøm, de bare kjøper den på strømbørsen Nordpool og selger den videre med litt fortjeneste (eller med litt tap for nye kunder). Går Agva Kraft konkurs i morgen er det ingen verdier i selskapet som gjør at man kan forvente noe annet enn at forskuddspengene er tapt.

Så at noe har skjedd før - under trygge rammebetingelser - gjør ikke advarselen i trådstarten mindre verdt. Det gjør faktisk advarselen mye mer verdt fordi det nå er opp til den enkelte å vurdere risikoen ved forskuddsbetaling.

Opp gjennom har det samme frislippet skjedd med mobiltelefoni. Det mangler ikke på konkurser i selskaper som tok forskuddsbetalt, mens hele driften deres bare var å leie plass i andre sine mobilnett. Kundene tapte store summer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (Akkurat nå):

Ja, men inntil da var tross alt strømselgeren også strømprodusenten og den var eid av kommunen eller fylkeskommunen. Dvs at økonomien foran kreditten var 100% trygg.

Som det står i innlegget mitt er jeg fullstendig enig med deg.
Det er stor forskjell på å betale forskudd til det offentlige, og å gjøre det samme til det private næringslivet, og advarselen er helt på sin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (1 time siden):

Før det betalte vi forskuddsvis ut i fra forventet forbruk, og så fikk vi tilbakebetalt, eller ble etterfakturert, når strømmen ble avlest.

Det er likevel en stor forskjell på forskuddsbetaling nå og da.
Da var staten garantist for forskuddsbetalingen, og du var sikret å få tilbake det du hadde betalt for mye i og med at staten ikke gikk konkurs slik et privat strømselskap kan gjøre.

Jeg må legge til at jeg husker ikke helt om det var på samme tid at vi sluttet med toprissystemet - der vi hadde en sats for forventet forbruk, og en annen dyrere sats for overforbruk (forbruk ut over hva som var stipulert)

OK, takk for svar. I 1991 bodde jeg ikke i Norge, så jeg har ikke opplevd det gamle systemet her. Det høres like galt ut å forskuddsbetale også når staten er garantist. Forbrukeren taper rentene denne måneden pengene er et annet sted. Enda verre at det er et privat firma som tar pengene ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (1 time siden):

Jeg mener to pris systemet forsvant tidligere.  eller så ble basis forbruket skrudd opp til det ikke var et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært gøy hvis også andre bransjer opererte slik.

Renoveringsfirma skal pusse opp i huset - ja, takk, betal 1 mil på forskudd, så ser vi hvor stor regningen blir når ferdig og du får resten av pengene dine tilbake. Å, ja, vi gjorde jobb verdt bare 30.000. Vær så god dine 1.970.000 tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av denne typen jobb, krever forhåndsbetaling på deler av beløpet. Så det er ikke uvanlig.

i begge tilfeller handler det om rimelige kalkulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (38 minutter siden):

Veldig mange av denne typen jobb, krever forhåndsbetaling på deler av beløpet. Så det er ikke uvanlig.

i begge tilfeller handler det om rimelige kalkulasjoner.

Synes du ikke det er noe forskjell mellom å betale deler av et beløp på forhånd og å betale mer enn hele beløpet på forhånd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (12 timer siden):

Helt ny ting er vel litt overdrevent. Jeg har jobba med strøm i 7 år og forskuddsfakturering tilhører sjeldenhetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...