Gå til innhold

Utvekst som i verste fall kan være kreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt den i lang tid og burde nok sjekket den for lenge siden. Stabil størrelse over lengre tid, men synes at den har blitt litt større i det siste. I kveld begynte den å blø litt, det er første gang. Snakket med en sykepleier i forrige uke, som var ivrig på at jeg skulle bestille legetime på Volvat etter å ha sett på den. Hvis jeg hadde gått for det, er det først en konsultasjonstime og deretter en ny time for å se mer på den, kanskje fjerne den osv? Volvat koster jo litt.

Har fått time hos fastlegen 29.7. 10 dager til spiller kanskje ingen rolle? En dame i skranken sa at den ser ut som en kvise, noe som virker tvilsomt. Litt urovekkende at en skrankedame bagatelliserer, "diagnostiserer" osv, særlig når det i verste fall kan være så alvorlig som kreft.

Hvor farlig er egentlig hudkreft? Faren min har hudkreft, men den får være i fred til august eller noe. Virker ikke som at det er så kritisk, men kan kanskje være det i noen tilfeller.

Tenker at det uansett er greit å få fjernet den av kosmetiske årsaker. Er det noe man får gjort via fastlegen, henvisning til hudlege...? Hvis det ikke er kreft, men noe man uansett vil fjerne.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pust med magen. Ofte så er det noe ufarlig. Hvis fastlegen mistenker hudkreft så skjærer han bort føflekken og sender til biopsi. Er det celleendringer så sendes det henvisning til hudlege for videre utredning. Fastlege fjerner også uten mistanke om hudkreft og sender inn, fordi det ikke er nødvendig å ha en sjenerede føflekk, og fordi det er en mulighet den kan utvikle seg senere. Du må rett og slett bare vente å se, og 10 dager er helt innafor.

Anonymkode: a7542...284

• Hjerte 1
Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Hatt den i lang tid og burde nok sjekket den for lenge siden. Stabil størrelse over lengre tid, men synes at den har blitt litt større i det siste. I kveld begynte den å blø litt, det er første gang. Snakket med en sykepleier i forrige uke, som var ivrig på at jeg skulle bestille legetime på Volvat etter å ha sett på den. Hvis jeg hadde gått for det, er det først en konsultasjonstime og deretter en ny time for å se mer på den, kanskje fjerne den osv? Volvat koster jo litt.

Har fått time hos fastlegen 29.7. 10 dager til spiller kanskje ingen rolle? En dame i skranken sa at den ser ut som en kvise, noe som virker tvilsomt. Litt urovekkende at en skrankedame bagatelliserer, "diagnostiserer" osv, særlig når det i verste fall kan være så alvorlig som kreft.

Hvor farlig er egentlig hudkreft? Faren min har hudkreft, men den får være i fred til august eller noe. Virker ikke som at det er så kritisk, men kan kanskje være det i noen tilfeller.

Tenker at det uansett er greit å få fjernet den av kosmetiske årsaker. Er det noe man får gjort via fastlegen, henvisning til hudlege...? Hvis det ikke er kreft, men noe man uansett vil fjerne.

Ønsker deg lykke til. Hvis det ikke er kreft og du vil fjerne det så får du henvisning til hudlege. De har ofte lang ventetid, men de vil fjerne det som plager deg. Kanskje du burde ha med deg noen når du drar til legen. Det kan være viktig informasjon som du glemmer hvis du er redd. Håper alt går bra ♥️

• Hjerte 1
Skrevet
norw skrev (1 minutt siden):

Vet at fastlegene her tilbyr videokonsultasjon, kanskje det kan gi deg en raskere time? 

Skjønner at du har mange spørsmål i hodet, og det er nok ingen som kan gi gode svar her på et forum. 

La være å google også 🌷

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pust med magen. Ofte så er det noe ufarlig. Hvis fastlegen mistenker hudkreft så skjærer han bort føflekken og sender til biopsi. Er det celleendringer så sendes det henvisning til hudlege for videre utredning. Fastlege fjerner også uten mistanke om hudkreft og sender inn, fordi det ikke er nødvendig å ha en sjenerede føflekk, og fordi det er en mulighet den kan utvikle seg senere. Du må rett og slett bare vente å se, og 10 dager er helt innafor.

Det er ikke en føflekk, men en litt større utvekst med litt snodig utseende. Vet ikke om den er mer komplisert å fjerne enn en føflekk. Fastleger er dyktige på å fjerne utvekster? Nesten så jeg håpet på henvisning til hudlege og at den fjernes der.

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (3 minutter siden):

Det er ikke en føflekk, men en litt større utvekst med litt snodig utseende. Vet ikke om den er mer komplisert å fjerne enn en føflekk. Fastleger er dyktige på å fjerne utvekster? Nesten så jeg håpet på henvisning til hudlege og at den fjernes der.

Fastlegen vurderer både føflekker og utvekster, så det går fint. Hvis du ønsker at hudlege fjerner så kan du be fastlegen om det. Utvekst er ikke mer komplisert enn en føflekk. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei «skrankedame» er ofte helsefaglig utdannet, men hun skal selvsagt være forsiktig med å vær skråsikker. 

Du har ikke skrevet noe om hvor utveksten er. Er den sentral plassert i ansiktet er det oftere at en blir henvist til hudlege for fjerning. Andre steder på kroppen tar gjerne fastlege biopsi, eller fjerner den og sender til patolog for diagnostisering.

Du bør uansett til lege, men du kunne jo lagt ut er bilde om du vil her? 

Anonymkode: c8522...976

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ei «skrankedame» er ofte helsefaglig utdannet, men hun skal selvsagt være forsiktig med å vær skråsikker. 

Du har ikke skrevet noe om hvor utveksten er. Er den sentral plassert i ansiktet er det oftere at en blir henvist til hudlege for fjerning. Andre steder på kroppen tar gjerne fastlege biopsi, eller fjerner den og sender til patolog for diagnostisering.

Du bør uansett til lege, men du kunne jo lagt ut er bilde om du vil her

Er uenig med deg, av den grunn at folk har så lett for å kaste seg på "kreft-toget" for hver minste ting. Det er ikke mer beroligende for TS. TS har legetime om 10 dager, og det er kun legen som kan gi et ordentlig svar.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du bør uansett til lege, men du kunne jo lagt ut er bilde om du vil her? 

Jeg har prøvd å ta bilder, men ingen blir særlig bra. Den er på siden av hodet, omtrent midt mellom øyet og øret. 

Endret av norw
AnonymBruker
Skrevet

Utvekst i ansiktet er det ofte hudlege enner plastisk kirurg som tar seg av for å forminske arrdannelse 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...