Gå til innhold

Vil ikke leie ut bolig til uføretrygdede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drar ikke alle psykisk syke uføre over en kam, men det er ganske naturlig at uføre fungerer dårligere pga sykdom enn de i arbeid.

Som du sier så er det mange forskjellige psykiske lidelser og det er mange pliktoppfyllende psykisk syke, men det er også dessverre mange med store problemer som går utover hverdagen. Og en utleier som ikke kjenner vedkommende kan ikke vite hvordan denne personen er, de har kun bare opplysninger om at vedkommende er psykisk syk å gå ut i fra.

Anonymkode: 19de0...887

"Pliktoppfyllende psykisk syke uføre", skulle det stå.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange som ser på folk som er på trygd som dårlige med penger, ikke nødvendigvis at de ikke har en sikker inntekt.

Anonymkode: a82e8...407

Ja, dessverre tror jeg dette er faktor nummer to som taler mot uføre som leietakere. Trygg inntekt betyr ikke nødvendigvis at husleia prioriteres, og mange må vel prioritere hardt for å få trygda til å dekke husleie, strøm, mat, medisiner, etc etc (forstår jeg av trådene på kg om størrelsen på satsene). Videre det poenget med at huseier i mange tilfeller å leie til pendlere/studenter som helst ikke er der så mye.

TS: jeg tror løgn, både hvite og de gråere, er en uheldig vei å gå, selv om jeg skjønner at situasjonen er frustrerende. Har du et godt forhold til nåværende huseier? Kunne han/hun skrevet en grundig attest på dine vegne? Så ville jeg laget en "mappe" og levert i etterkant av visning og bedt pent om at de tok seg tid til å lese den. I mappa beskrive om deg som person,  hvor lenge du har vært stabil og betalende leietaker, at det er vanskelig å ikke få sjansen slik du har opplevd nå hos mange. 

Anonymkode: d5c7f...967

Skrevet

Når man som utleier kan velge mellom masse potensielle leietakere så er det jo selvfølgelig naturlig at man ønsker å redusere risiko!! 

Man driver ikke med veldedighet

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke leie ut til aleneforeldre??

Anonymkode: 8f6e7...7b4

Det er en helt annen diskusjon, men for å svare kort på spørsmålet ditt. Slutter foreldre med små barn å betale husleien er det mye vanskeligere å kaste dem ut, rett og slett fordi man har et prinsipp i Norge om at små barn ikke skal bo på gaten, og ikke på hospits. Nav skal altså klare å komme med en bolig som er i f.eks samme skolekrets eller noenlunde nærhet til bhg for å sikre barnet, og i mellomtiden kan man bli pålagt å ha den ikke-betalende familien boende, hvilket selvfølgelig er et stort økonomisk tap for utleier, som hverken dekkes inn av depositum, leietaker eller nav. Man kan altså ødelegge egen økonomi på ubrukelige leietakere man ikke bli kvitt. Risikoen for at dette skjer når det bare er en voksen i husholdet er selvfølgelig større enn når det er to, men generelt er utleie til småbarnsfamilier risikofylt. I tillegg medfører barn større slitasje på boligen og mer støy enn voksne. Aleneforeldre som leier har også generelt laber økonomi, og det er ikke gitt at husleien prioriteres når økonomien er knapp, noe de med trygghet kan droppe når de uansett ikke blir satt på gaten (dette er også beskrevet som taktikk i flere KG tråder). Har man grei økonomi får man seg et skikkelig sted å bo FØR man får barn, og passer på å sitte igjen med nok etter et evt brudd til å kjøpe seg et nytt sted å bo. Å ikke gjør det handler om dårlige valg og dårlig prioriteringsevne. Økonomisk slubberter er ikke ønskelig som leietakere, så konsekvensen er at de sliter med å få leie. Så er det nok også sånn her at noen er offer for de som ikke kan oppføre seg, men har du god økonomi som aleneforelder trenger du heller ikke leie bolig i årevis. 

Anonymkode: acc23...81e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er en helt annen diskusjon, men for å svare kort på spørsmålet ditt. Slutter foreldre med små barn å betale husleien er det mye vanskeligere å kaste dem ut, rett og slett fordi man har et prinsipp i Norge om at små barn ikke skal bo på gaten, og ikke på hospits. Nav skal altså klare å komme med en bolig som er i f.eks samme skolekrets eller noenlunde nærhet til bhg for å sikre barnet, og i mellomtiden kan man bli pålagt å ha den ikke-betalende familien boende, hvilket selvfølgelig er et stort økonomisk tap for utleier, som hverken dekkes inn av depositum, leietaker eller nav. Man kan altså ødelegge egen økonomi på ubrukelige leietakere man ikke bli kvitt. Risikoen for at dette skjer når det bare er en voksen i husholdet er selvfølgelig større enn når det er to, men generelt er utleie til småbarnsfamilier risikofylt. I tillegg medfører barn større slitasje på boligen og mer støy enn voksne. Aleneforeldre som leier har også generelt laber økonomi, og det er ikke gitt at husleien prioriteres når økonomien er knapp, noe de med trygghet kan droppe når de uansett ikke blir satt på gaten (dette er også beskrevet som taktikk i flere KG tråder). Har man grei økonomi får man seg et skikkelig sted å bo FØR man får barn, og passer på å sitte igjen med nok etter et evt brudd til å kjøpe seg et nytt sted å bo. Å ikke gjør det handler om dårlige valg og dårlig prioriteringsevne. Økonomisk slubberter er ikke ønskelig som leietakere, så konsekvensen er at de sliter med å få leie. Så er det nok også sånn her at noen er offer for de som ikke kan oppføre seg, men har du god økonomi som aleneforelder trenger du heller ikke leie bolig i årevis. 

Dette var proppet med fordommer og forenklinger, men jeg forstår at du ikke vil ta sjanser med utleieobjektet ditt.

Som aleneforelder føler jeg meg truffet av 0% av innvendingene her, så det er godt at vi ikke kommer til å møtes på leiemarkedet. 

Anonymkode: 8f6e7...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det handler ikke om fordommer, det handler om erfaringer man har fått og tar med seg videre

Dette er jo DEFINISJONEN på fordommer/rasisme

Jeg møtte 3 svarte menn, de var en dårlige personer, neste svarte person jeg møter antar jeg er en dårlig person, svarte folk er dårlige personer!

Greit nok, det gir logisk mening fra et statistisk perspektiv, og er profitabelt, men fint om du bare sier det rett ut. Jeg er rasist! Isteden for å late som at det ikke handler om fordommer når det er definisjonen på fordom.

Jeg tror du er en dårlig person fordi du er svart. = Definisjonen på rasisme.

Jeg skjønner deg, og om samfunnet skal være sånn må vi øke skatten din og bruke den økte skatten på å gi flere boliger til disse folkene fra staten.

I fremtiden håper jeg folk slutter å late som de ikke har fordommer og er rasister og heller går for jeg er individuelt rasist men samfunnsmessig imot rasisme, å la staten gi boliger og jobber til de folkene jeg ikke vil leie ut til eller ansette, og trekk det fra økt skatt på min inntekt. Det er mer fair for alle involverte. Dagens fasade greie og å ta kne på fotballbanen mens vi nekter folk jobb og leiebolig blir for dumt altså

Anonymkode: 52acf...439

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er jo DEFINISJONEN på fordommer/rasisme

Jeg møtte 3 svarte menn, de var en dårlige personer, neste svarte person jeg møter antar jeg er en dårlig person, svarte folk er dårlige personer!

Greit nok, det gir logisk mening fra et statistisk perspektiv, og er profitabelt, men fint om du bare sier det rett ut. Jeg er rasist! Isteden for å late som at det ikke handler om fordommer når det er definisjonen på fordom.

Jeg tror du er en dårlig person fordi du er svart. = Definisjonen på rasisme.

Jeg skjønner deg, og om samfunnet skal være sånn må vi øke skatten din og bruke den økte skatten på å gi flere boliger til disse folkene fra staten.

I fremtiden håper jeg folk slutter å late som de ikke har fordommer og er rasister og heller går for jeg er individuelt rasist men samfunnsmessig imot rasisme, å la staten gi boliger og jobber til de folkene jeg ikke vil leie ut til eller ansette, og trekk det fra økt skatt på min inntekt. Det er mer fair for alle involverte. Dagens fasade greie og å ta kne på fotballbanen mens vi nekter folk jobb og leiebolig blir for dumt altså

Anonymkode: 52acf...439

Nei, mine kriterier bygger på erfaring fra egen og nære krets utleieopplevelser. Fordom er noe man baserer seg på kun på oppfatninger uten opplevelse. F.eks har det vært en debatt i media de siste dagene der enkelte utleiere kun vil leie ut til kvinnelige studenter, ikke mannlige. For de som har opplevelsen med at menn = trøbbel så er det helt greit og basert på erfaring, de som kun gjør dette fordi de tror menn er mer trøblete baserer seg på en fordom. Elsker at du drar rasismekortet i en fordomsdebatt,  rasisme kan være en fordom, men reserverthet mot andre kan like godt være basert på erfaring. Og merkelig nok er det ikke akseptert å snakke om rasisme mot hvite, som i høyeste grad er gjeldenede.

Jeg er ikke rasistisk, jeg driter i om du er svart, brun, hvit eller lilla i ansiktet, jeg driter i kjønn og religion. Men snakker du ikke norsk så vil jeg ikke leie ut til deg fordi erfaring tilsier at det er vanskeligere å kommunisere rundt kontrakt og ting som må ordnes i leieforholdet, og at det er alt for lett å si "i don't understand" hver gang leietaker ikke vil forstå. Hva er rasistisk med det? Hvordan er kultur fjerne fra den norske rasistisk? Andre kulturer har andre standarder for f.eks støy, for ivaretakelse av leilighet, for hvordan de vil ha det innendørs (som de som rev av kjøkkendørene og brukte dem som ved fordi de ikke så vitsen med kjøkkendører) og andre ting som kan skape konflikter. Og man kan ikke si fra, nettopp fordi man da blir beskyldt for rasisme. Det handler ikke om rasisme, men om forskjellen man faktisk må takle å få påpekt at finnes. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er en enslig person uten barn og dyr, jeg er rolig og har sjeldent besøk, jeg er mye hjemmeværende grunnet sykdom og Jeg har leid samme leilighet i 7 år nå, men huseier skal selge nå. Det betyr at jeg må flytte.

Jeg ble uføretrygdet for 2 år siden og jeg føler at det er et helvette å være uføretrygdet når det kommer til å leie leilighet. Jeg har vært på 19 visninger på 2 måneder nå og jeg har fått avslag på alle.

Alt går fint til å begynne med på visningen, men når de spør hva jeg jobber med og jeg sier at jeg er uføretrygdet så blir tonen en helt annen og de sier at de må tenke på det eller at de kontakter meg om noen dager. Jeg har fått nei på alle.

Er det noe slags hat mot å leie ut til uføretrygdede? Jeg kommer jo aldri til å finne meg en ny plass å bo som uføretrygdet.

Anonymkode: 1dcb0...896

Jeg har leid ut til ufør og det er stor forskjell. Ene var helt forferdelig og mye tull med. Og andre var helt fantastisk som leier enda etter mange år. En del som leier ut og bor i samme huset vil ikke ha noen som er hjemme hele tiden eller mye drikking og nattevåk. 

Har du gode referanser så går det nok fint!

Anonymkode: 37f9f...7ba

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det vil jeg absolutt si at de er. Er de uføretrygdet pga psykisk sykdom, så er det alvorlig. Jobber de og har psykisk sykdom, så viser det at de fortsatt er oppegående og fungerer.
Personen som leide hos oss viste seg å ha null boevne (kastet aldri søppel, vasket aldri, det ble luktproblemer, oppe hele nettene og banket i veggene, ropte, var manisk+++). Beklager om noen psykisk syke her blir tråkket på tærne, men etter den erfaringen så gjør vi det aldri igjen☺️

Anonymkode: 41b83...5e6

Jeg har hatt flere naboer som var det man kan kalle "ikke bodyktig", så jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å oppleve mer av sånt. Men den siste setningen din her kunne du spart deg, for det du sier er egentlig bare: "Unnskyld at dere blir så sure."

Ts: håper du finner en god plass å bo!

Anonymkode: acc51...78f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ren diskriminering, absolutt ikke greit. Og du skal ikke behøve å si hvorfor heller, det er helt privat helseinformasjon.

Anonymkode: 5e3b4...392

AnonymBruker
Skrevet

Forstår de godt! Hjemme 24/7 = større slitasje og umulig å bli kvitt. Og etter en tid, har jeg opplevd at den uføre krever 50% redukjon i leia pga uføretrygd. 

Anonymkode: 5965f...dfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke diskriminering å ikke leie ut til syke folk som ikke klarer å vaske, og arabere som ikke kan ett eneste ord på norsk

Anonymkode: 7ea11...bd8

Skrevet

Det finnes vel knapt noe mer diskriminerende enn det private leiemarkedet i Norge. Her får fordommer flyte fritt, og floskelen "man ikke driver med veldedighet" brukes som rettferdiggjøring. Det siste er forresten et tulleargument uten like. Ingen driver med veldedighet, bortsett fra de som faktisk driver med veldedighet.

Ikke uføre, ikke innvandrere, ikke lgbtq+, ikke aleneforsørgere (og ihvertfall ikke alenemødre), ikke folk over førti, ikke funksjonshemmede (selv om det er fullt mulig), ikke gutter/menn, ikke jenter/kvinner og så videre.

I andre "bransjer" kunne man anmeldt mye av dette. Mens her er alt greit. Vel. 

Nå profesjonaliseres leiemarkedet i stor fart, spesielt i byene. Hva diskriminering angår er det kanskje en liten fordel. Men vi kan fort havne i andre feller her. 

Jeg vet sannelig ikke. Uansett hvordan det utvikler seg nå, så kommer noe til å gå i feil retning. Vi er på vei mot et utleiers marked som vi knapt har sett maken til før. Jeg synes synd på de som må ut på leiemarkedet fremover.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
every woman skrev (2 minutter siden):

Det finnes vel knapt noe mer diskriminerende enn det private leiemarkedet i Norge. Her får fordommer flyte fritt, og floskelen "man ikke driver med veldedighet" brukes som rettferdiggjøring. Det siste er forresten et tulleargument uten like. Ingen driver med veldedighet, bortsett fra de som faktisk driver med veldedighet.

Ikke uføre, ikke innvandrere, ikke lgbtq+, ikke aleneforsørgere (og ihvertfall ikke alenemødre), ikke folk over førti, ikke funksjonshemmede (selv om det er fullt mulig), ikke gutter/menn, ikke jenter/kvinner og så videre.

Nå profesjonaliseres leiemarkedet i stor fart, spesielt i byene. Hva diskriminering angår er det kanskje en liten fordel. Men vi kan fort havne i andre feller her. 

Jeg vet sannelig ikke. Uansett hvordan det utvikler seg nå, så kommer noe til å gå i feil retning. Vi er på vei mot et utleiers marked som vi knapt har sett maken til før. Jeg synes synd på de som må ut på leiemarkedet fremover.

Ja, jeg gruer meg ekstremt til den dagen jeg må selge🥺Strever såpass med økonomien at om et par år blir jeg trolig leietaker igjen😩Skrekk og gru. Jeg er periodevis bundet til hjemmet mitt pga sykdom og smerter. Men jeg steller pent med hjemmet mitt, det er kun ved unntakstilstand at det går over en uke uten at golv blir moppet, og alt anne av husarbeid. Jeg vet selv at jeg er en utmerket leietaker; pålitelig betaler, drar ikke folk i hus, det merkes knapt at jeg er der. Men ja jeg er syk og ufør. Den mindreverdighetsfølelsen jeg har, blir bare større hvis jeg ender opp med å bo i en campingvogn; noe som heller ikke går pga helsen🙈🙂Håper det finnes snille og greie utleiere her når jeg må på markedet igjen🥴

Anonymkode: fd3f8...b3d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
every woman skrev (1 time siden):

Det private leiemarkedet i dag består av mange utleiere som er avhengig av leietakere for å dekke mye av lånet,og får de en leietaker som ikke betaler husleie og/eller ødelegger leiligheten så risikerer de å miste huset og at det taper seg i verdi.

Ingen som diskriminerer bare for å være ufine, men det å leie ut i dag er i mange tilfeller en stor risiko for private utleiere. Og ønsker naturligvis det som virker minst risikofylt der og da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygda blir ofte sett på som sikre betalere, og skjønner ikkje at det skal vera noen grunn. Kan det vere andre grunner som at du røyker, eller har dyr ?

Som uføretrygda kan du kanskje hnv, til NAV og be dem søke om startlån til kjøp av en bolig igjennom husbanken. Bedre å eige frefor å leige. 

Anonymkode: fb595...141

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 23.52):

Hvordan tror du at uføretrygdede som sliter psykisk er? Er dem forskjellig fra folk med faste jobber som sliter psykisk?

Anonymkode: 8189a...2d2

Er du litt menneskekjenner, så merker du det nå du prater med de en stund. Ja, jeg vet unntak finnes.... men som regel.

Anonymkode: f9757...b77

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i svarte mener flere her at det er forståelse for at ingen ville leid ut til noen som sliter psykisk?? Dummeste jeg har lest på lenge! Ordet psykisk er så stigmatisert at det er til å bli kvalm av. 

welcome to 2022 🤌🏼

Anonymkode: 2f5b6...f7e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg gruer meg ekstremt til den dagen jeg må selge🥺Strever såpass med økonomien at om et par år blir jeg trolig leietaker igjen😩Skrekk og gru. Jeg er periodevis bundet til hjemmet mitt pga sykdom og smerter. Men jeg steller pent med hjemmet mitt, det er kun ved unntakstilstand at det går over en uke uten at golv blir moppet, og alt anne av husarbeid. Jeg vet selv at jeg er en utmerket leietaker; pålitelig betaler, drar ikke folk i hus, det merkes knapt at jeg er der. Men ja jeg er syk og ufør. Den mindreverdighetsfølelsen jeg har, blir bare større hvis jeg ender opp med å bo i en campingvogn; noe som heller ikke går pga helsen🙈🙂Håper det finnes snille og greie utleiere her når jeg må på markedet igjen🥴

Anonymkode: fd3f8...b3d

Ja det er det sikkert! Det får vi håpe begge to. :klem:

Anonymkode: 1c2ba...aa8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide ut min leilighet i 2019. Var ei uføretrygdet på visning, og jeg hadde tenkt å leie ut til hun. Så vinglet hun litt  og det kom ei til på visning..hun hadde bikkje og var helt desperat, for hun sa ingen ville leie ut til henne pga hun hadde hund! Det var ingen problem for meg. Ble hun med hunden som ble valgt, da hun andre ikke fikk bestemt seg tidsnok. Men jeg leier altså ut både til uføretrygdede og folk med hund.  Synes det er merkelig at folk er så rigide på sånne småting som det der. Har aldri tenkt at det er problematisk. 

Anonymkode: f4cfb...c6a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...