Gå til innhold

Vil ikke leie ut bolig til uføretrygdede

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maestro skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at så lenge ikke de brenner ned noe, ruser seg, har masse fester, og leverer Leilighet tilbake slik den var når vedkommende flytta inn, ser jeg ikke problemet. 

Huseier har ikke noe med om en potensiell leier jobber, er sykemeldt, aap, uføretrygda, pensjonist, dagpenger, sosialstønad. Så lenge de får leia si når de skal, så burde det holde. Alt folk skal snuse seg opp i, når de faktisk ikke har noe med det og gjøre. 

Men det er jo nettopp det utleier ikke kan vite, og ser vel da på en person man ikke kjenner som er ufør pga psykiske lidelser som en større risiko.

Anonymkode: 19de0...887

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo nettopp det utleier ikke kan vite, og ser vel da på en person man ikke kjenner som er ufør pga psykiske lidelser som en større risiko.

Da stigmatiserer man. Samme som mange tror at schizofrene er farlige. Jeg og ei venninne som jeg gikk tur med idag, er schizofren. Men har aldri gjort noe galt. Alt som egentlig er galt rundt denne diagnosen, slår ut på henne. Og de med schizofreni, er høyt på lista over de som tar selvmord. Da det er en utrolig slitsom og stressende lidelse og leve med.😥 Så man er i grunn, mer fare for seg selv, enn andre. 

En mann kan virke som den beste mannen i verden, alle liker han. Men han er pedofil. Eller drapsmann. Ingen tenker over det. 🙄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen jeg kjenner som er uføre er slik, å det er krise mange. Er flere som ikke drikker, mens andre drikker svært lite. Kansje et glass vin eller cider i sosial sammenkomst. 

Jeg drakk mer da jeg var frisk, enn nå og jeg har søkt uføretrygd. Har hatt 2 fester her på de 3 årene jeg har bodd her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten er det fordi folk ikke ønsker å ha noen boende 24/7 som mange uføretrygdede ender opp med å gjøre på grunn av ulike sykdommer, eller så gjør du rett og slett et generelt dårlig inntrykk på visning. Har vært på AAP de siste 12 årene og det er alt annet enn en sikker inntekt, men har aldri dratt på mer enn to visninger før jeg har fått bolig. Og da har jeg vært helt åpen om at jeg går på AAP også. 

Anonymkode: 2034b...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maestro skrev (3 minutter siden):

Da stigmatiserer man. Samme som mange tror at schizofrene er farlige. Jeg og ei venninne som jeg gikk tur med idag, er schizofren. Men har aldri gjort noe galt. Alt som egentlig er galt rundt denne diagnosen, slår ut på henne. Og de med schizofreni, er høyt på lista over de som tar selvmord. Da det er en utrolig slitsom og stressende lidelse og leve med.😥 Så man er i grunn, mer fare for seg selv, enn andre. 

En mann kan virke som den beste mannen i verden, alle liker han. Men han er pedofil. Eller drapsmann. Ingen tenker over det. 🙄 

Nei det er ingen garantier for noe uansett hvem det gjelder, og som utleier så står man ovenfor en stor risiko ved å leie ut, og må velge det som virker minst risikofylt der og da.

Hva mener du en utleier bør gjøre når de kun har noen få opplysninger å gå ut i fra? Ikke har man mulighet til å bli kjent med vedkommende på en visning.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Enten er det fordi folk ikke ønsker å ha noen boende 24/7 som mange uføretrygdede ender opp med å gjøre på grunn av ulike sykdommer, eller så gjør du rett og slett et generelt dårlig inntrykk på visning. Har vært på AAP de siste 12 årene og det er alt annet enn en sikker inntekt, men har aldri dratt på mer enn to visninger før jeg har fått bolig. Og da har jeg vært helt åpen om at jeg går på AAP også. 

AAP i 12 år, hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ingen garantier for noe uansett hvem det gjelder, og som utleier så står man ovenfor en stor risiko ved å leie ut, og må velge det som virker minst risikofylt der og da.

Hva mener du en utleier bør gjøre når de kun har noen få opplysninger å gå ut i fra? Ikke har man mulighet til å bli kjent med vedkommende på en visning.

Ikke grave og spør hvorfor vedkommende ikke er i arbeid ihvertfall. Jeg synes det er frekt. 

Jeg ble spurt om hva jeg gjør, sa ærlig at jeg er på aap. Ikke noe mer spørsmål rundt det. Spurte om jeg røyka, så sa jeg nei men jeg snuser. Og generell prat om hva jeg liker og bruke tiden min på. At de ble kjent med meg som person, ikke hvorfor jeg ikke bidrar til samfunnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Aap er jo ikke sikker inntekt. Uføretrygd er jo det. Går man på aap og søkt uføretrygd og får avslag så står man der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maestro skrev (3 minutter siden):

Ikke grave og spør hvorfor vedkommende ikke er i arbeid ihvertfall. Jeg synes det er frekt. 

Jeg ble spurt om hva jeg gjør, sa ærlig at jeg er på aap. Ikke noe mer spørsmål rundt det. Spurte om jeg røyka, så sa jeg nei men jeg snuser. Og generell prat om hva jeg liker og bruke tiden min på. At de ble kjent med meg som person, ikke hvorfor jeg ikke bidrar til samfunnet. 

Ja det kan nok kanskje virke frekt. Men kan på mange måter forstå hvorfor utleier ønsker å vite det også. Forstår dilemmaet til begge parter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja det kan nok kanskje virke frekt. Men kan på mange måter forstå hvorfor utleier ønsker å vite det også. Forstår dilemmaet til begge parter.

Jeg skjønner det jo, men samtidig ikke. Men er nok fordi jeg er leieboer selv. Flytter ikke her fra med mindre jeg må, da dette og finne leilighet som trygda, og har katt i tillegg som elsker og være ute. Ooog jeg bor sykt Billig 🤭 Kunne ikke funnet bedre plass. Leiligheten er og ikke kjellerleilighet, men på bakkeplan med uteplass, bed, og masse vinduer slik at jeg får dagslys inn. Jaja, nå skravler jeg bare 😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan tror du at uføretrygdede som sliter psykisk er? Er dem forskjellig fra folk med faste jobber som sliter psykisk?

Anonymkode: 8189a...2d2

Hvis uføretrygdede ikke er forskjellige fra de som er i jobb, hvorfor er de uføretrygdede da?

Anonymkode: 24c87...f06

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det sier seg selv. Men det vil jo igjen si at en med dårligere funksjonsnivå og arbeidsevne med samme diagnose er sykere.

Funksjonsnivå og arbeidsevne på jobb i alle fall. Husk at mange er uføre pga inntektsevne og ustabil arbeidsevne. Ved å sette opp sin egen hverdag kan man lage seg rutine og dempe symptomene på sykdom betraktelig. Men, det er mange forskjellige psykiske diagnoser også. Ikke alle får psykose f.eks. som er det en utleier over her skisserer fra sin tidligere leietaker. 

Det er kjipt at noen drar alle psykisk syke uføre over en kam, de er ganske så forskjellige. Bare innenfor samme diagnose er det stor forskjell, men ser man på angst vs ocd vs bipolar vs engstelig unnvikende pf så sier det seg selv at symptomtrykkene er forskjellige. Boevne vil selvfølgelig være ulik basert på diagnosen og individet. 

Anonymkode: 6917c...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi leide ut i mange år så leide vi kun ut til studenter. Fordi de viste man at man ville bli kvitt igjen. Dessuten var de lite hjemme

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forstår det godt, synd for dem som har boevne, men er jo lett å tenke at en som ikke klarer jobb heller ikke klarer å ta vare på hus og hage og forefallende vedlikehold og annet som man gjerne vil at skal sørges for når man leier ut noe som er så dyrt som bolig....

Anonymkode: 20739...b42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan tror du at uføretrygdede som sliter psykisk er? Er dem forskjellig fra folk med faste jobber som sliter psykisk?

Anonymkode: 8189a...2d2

Ikke meg du svarer, men det er flere uføretrygdede som sliter psykisk, og sliter mer psykisk, enn folk som er i arbeid. Jeg er ikke ute etter å ta verken uføretrygdede eller folk som med psykiske problemer, men jeg har bodd i samme hus som en uføretrygdet med psykiske problemer, det var ikke så gøy. Måtte ringe ambulanse flere ganger, personen ringte meg og banket på flere ganger om natten, hylte og hadde diverse anfall, ambulansen kom (uten at jeg hadde ringt) og måtte inn til personen gjennom min leilighet osv. 

Og dette var altså en person som jeg ikke hadde noe personlig forhold til, men jeg fikk plutselig bare det ansvaret fordi jeg registrerte at det var noe som ikke var ok, og personen hadde støtt sine nære fra seg (ikke at jeg hadde kontaktdetaljer uansett).

Så jeg forstår at folk kan være skeptiske til å leie ut til uføretrygdede med psykiske problemer.

Anonymkode: 15209...3ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men jeg maser litt nå, er det faktisk en ok idè å lyve på seg en jobb? Hvor lett finner man ut av om det er tull? Jeg er litt desperat 😄 Om man er ufør på grunn av fysisk sykdom, er det egentlig bedre? Kan det tenkes at utleier tenker at man ikke er i stand til å ta vare på boligen/leiligheten? 

Anonymkode: 1c2ba...aa8

Ikke lurt å lyve om dette. Og ja det er bedre om det er snakk om fysisk sykdom. Fysiske sykdommer kan være så mye forskjellig, men de fleste med fysiske sykdommer greier å holde i stand en leilighet. Utleiere blir mye mer skeptiske hvis det handler om psyke. Men kanskje du er heldig og treffer på en utleier som ikke spør om jobb, eller som ikke bryr seg.

Har du mulighet for å bo et sted som er litt på landet, hvor det kanskje ikke er like mange leietakere for utleier å velge mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har leid ut, har venner og familie som har leid ut/leier ut, og konklusjonen er at skal jeg leie ut igjen blir det ikke leid ut til småbarnsforeldre, aleneforeldre, utlendinger som ikke snakker norsk eller er fra en kultur svært ulik den norske, folk med nav-garanti og uføre/folk på aap. 

Det handler ikke om fordommer, det handler om erfaringer man har fått og tar med seg videre, og dermed gjør det man kan for å minimere risikoen for skader på utleieobjektet og å måtte ut med enorme summer for å fikse ting leieboere har ødelagt, eller dekke opp manglende leie. Så er det sånn at noen oppegående mennesker sikkert vil rammes av at flere tenker slik, men det er ikke private utleieres ansvar å skaffe bolig til grupper med redusert boevne. Det er en grunn til at mange ønsker å unngå disse gruppene. 

Grunner til å unngå uføre leietakere; ja de har sikker inntekt, men inntekt er ikke alt, boevne betyr også en hel del. Majoriteten av uføre er uføre pga psykiske lidelser, og er da så preget av dette at de ikke klarer å opprettholde et normalt liv med alt det medfører. Erfaringer; ikke tørre å lufte så leiligheten fikk mugg pga tørk av klesvask innendørs, ikke tørre å gå ut med søppel så det hopet seg opp og samlet dyr inne, utagering for hallusinasjoner som medførte skader på inventar og mye høylydt skriking til alle døgnets tider, beskyldninger om forfølgelse og overvåkning med dertil ubehagelige opplevelser for huseierene, "orker ikke" bedrive renhold så leiligheten måtte totalrenoveres ved utflytting ect. Dessuten er mange leietakere hjemme hele tiden, noe som fører til mer slitasje på leiligheten generelt.

Dersom man leier ut til noen som etterhvert har behov for hjelpemidler, kan man plutselig bli påtvunget at det installeres håndtak i dusjen, toalettstøtter i vegg på badet ect som ødelegger verdier på leiligheten, men som man ikke har mulighet til å si nei til som utleier uten å bli beskyldt for å være diskriminerende. Må leietakere ha hjelp av hjemmetjenester blir nøkkelen til leiligheten plutselig tilgjengelig for et ukjent antall mennesker, og man må bytte lås (for egen regning) når leieforholdet opphører for å være sikker på hvem som har nøkler til boligen. Ikke kjekt når man f.eks deler oppgang og gjerne vil vite hvem som plutselig står i inngangsdøren. 

Og dette kan man enkelt redusere risikoen for med å leie ut til studenter eller folk i jobb som fungerer i vanlig dagligliv, med gode refereanser fra tidligere leieforhold, og såklart et klekkelig depositum som dekker skader. 

Anonymkode: acc23...81e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har leid ut, har venner og familie som har leid ut/leier ut, og konklusjonen er at skal jeg leie ut igjen blir det ikke leid ut til småbarnsforeldre, aleneforeldre, utlendinger som ikke snakker norsk eller er fra en kultur svært ulik den norske, folk med nav-garanti og uføre/folk på aap. 

Det handler ikke om fordommer, det handler om erfaringer man har fått og tar med seg videre, og dermed gjør det man kan for å minimere risikoen for skader på utleieobjektet og å måtte ut med enorme summer for å fikse ting leieboere har ødelagt, eller dekke opp manglende leie. Så er det sånn at noen oppegående mennesker sikkert vil rammes av at flere tenker slik, men det er ikke private utleieres ansvar å skaffe bolig til grupper med redusert boevne. Det er en grunn til at mange ønsker å unngå disse gruppene. 

Grunner til å unngå uføre leietakere; ja de har sikker inntekt, men inntekt er ikke alt, boevne betyr også en hel del. Majoriteten av uføre er uføre pga psykiske lidelser, og er da så preget av dette at de ikke klarer å opprettholde et normalt liv med alt det medfører. Erfaringer; ikke tørre å lufte så leiligheten fikk mugg pga tørk av klesvask innendørs, ikke tørre å gå ut med søppel så det hopet seg opp og samlet dyr inne, utagering for hallusinasjoner som medførte skader på inventar og mye høylydt skriking til alle døgnets tider, beskyldninger om forfølgelse og overvåkning med dertil ubehagelige opplevelser for huseierene, "orker ikke" bedrive renhold så leiligheten måtte totalrenoveres ved utflytting ect. Dessuten er mange leietakere hjemme hele tiden, noe som fører til mer slitasje på leiligheten generelt.

Dersom man leier ut til noen som etterhvert har behov for hjelpemidler, kan man plutselig bli påtvunget at det installeres håndtak i dusjen, toalettstøtter i vegg på badet ect som ødelegger verdier på leiligheten, men som man ikke har mulighet til å si nei til som utleier uten å bli beskyldt for å være diskriminerende. Må leietakere ha hjelp av hjemmetjenester blir nøkkelen til leiligheten plutselig tilgjengelig for et ukjent antall mennesker, og man må bytte lås (for egen regning) når leieforholdet opphører for å være sikker på hvem som har nøkler til boligen. Ikke kjekt når man f.eks deler oppgang og gjerne vil vite hvem som plutselig står i inngangsdøren. 

Og dette kan man enkelt redusere risikoen for med å leie ut til studenter eller folk i jobb som fungerer i vanlig dagligliv, med gode refereanser fra tidligere leieforhold, og såklart et klekkelig depositum som dekker skader. 

Hvorfor vil du ikke leie ut til aleneforeldre??

Anonymkode: 8f6e7...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Funksjonsnivå og arbeidsevne på jobb i alle fall. Husk at mange er uføre pga inntektsevne og ustabil arbeidsevne. Ved å sette opp sin egen hverdag kan man lage seg rutine og dempe symptomene på sykdom betraktelig. Men, det er mange forskjellige psykiske diagnoser også. Ikke alle får psykose f.eks. som er det en utleier over her skisserer fra sin tidligere leietaker. 

Det er kjipt at noen drar alle psykisk syke uføre over en kam, de er ganske så forskjellige. Bare innenfor samme diagnose er det stor forskjell, men ser man på angst vs ocd vs bipolar vs engstelig unnvikende pf så sier det seg selv at symptomtrykkene er forskjellige. Boevne vil selvfølgelig være ulik basert på diagnosen og individet. 

Anonymkode: 6917c...376

Drar ikke alle psykisk syke uføre over en kam, men det er ganske naturlig at uføre fungerer dårligere pga sykdom enn de i arbeid.

Som du sier så er det mange forskjellige psykiske lidelser og det er mange pliktoppfyllende psykisk syke, men det er også dessverre mange med store problemer som går utover hverdagen. Og en utleier som ikke kjenner vedkommende kan ikke vite hvordan denne personen er, de har kun bare opplysninger om at vedkommende er psykisk syk å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men jeg maser litt nå, er det faktisk en ok idè å lyve på seg en jobb? Hvor lett finner man ut av om det er tull? Jeg er litt desperat 😄 Om man er ufør på grunn av fysisk sykdom, er det egentlig bedre? Kan det tenkes at utleier tenker at man ikke er i stand til å ta vare på boligen/leiligheten? 

Anonymkode: 1c2ba...aa8

Nei, det er en dårlig ide. Og det er mye lettere enn du tror å finne ut av at du lyger. Hva med heller å legge ut annonse selv? Eller søke startlån?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...