Gå til innhold

Vil ikke leie ut bolig til uføretrygdede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skada deg i ulykke får du si, bare å juge når du ikke får noe.

Anonymkode: 89c60...535

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (14 minutter siden):

Hvorfor tenker du at dette gjelder alle psykisk syke, såpass at du ekskluderer alle med psykiske lidelser fra å leie ut? 

Ekskluderer ikke alle, kun de som er uføre på grunn av det. Altså alvorlig psykisk sykdom.

Personen vi leide ut til sa grunnen til at han hadde aap, men virket normal, hyggelig og oppegående på visning. Pene klær, velstelt. Hadde tidligere hatt en god jobb. Hadde eid leilighet. Ingen varsellamper lyste… Derfor tok vi sjansen og trodde virkelig at det skulle gå bra. Når jeg ble så «lurt» en gang, så prøver jeg ikke igjen. 

Anonymkode: 41b83...5e6

• Liker 6
Gjest Adobyen
Skrevet
Maestro skrev (Akkurat nå):

Søskenbarnet mitt er narkoman og jobber i olja 👌🏻 Mange kirurger og leger er alkoholikere. Psykologer som går selv til psykolog.

Sånn kan man ikke tenke. 

Nei da. Jeg vet det, og at det ikke bare er uføre, men det er så trist når det skjer. Jeg har selv et familiemedlem med rusproblemer, og han er dessverre ufør pga Asperger og ADHD, så jeg vet hvor vanskelig det kan være.  Folk dømmer oss uføre på en helt annen måte enn andre. jeg mener ikke noe dømmende med det.

Skrevet

Har du prøvd å legge ut annonse selv? Jeg prøver å få en god sammensetning på de jeg leier ut til, og har derfor nesten utelukkende leid ut til studenter. Hadde vært litt redd for at barna mine var til bryderi for en voksen som bodde alene, mens studentene knapt har lagt merke til at det er litt liv i hagen bak huset. Har vel også tilrettelagt alt i leiligheten mot studenter.

For mange må du jo være den perfekte leieboer. Ser for meg at jeg ville valgt deg om jeg fremdeles leier ut etter at barna har flyttet ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg har vist til den ene referansen jeg har, men det virker ikke godt nok dessverre. Lurer på om det er lettere å få startlån i husbanken som uføretrygdet enn det er å finne seg leilighet på privatmarkedet.

Blir deprimert av alle fordommene mot uføretrygdede. Vi er mennesker vi å. Vi skal da ha en trygg bopel vi også eller?

Anonymkode: 1dcb0...896

Men har du prøvd å få leie fra seriøse firma? Slik den du siterte foreslo.

Anonymkode: 8f6e7...7b4

Skrevet
Adobyen skrev (Akkurat nå):

Nei da. Jeg vet det, og at det ikke bare er uføre, men det er så trist når det skjer. Jeg har selv et familiemedlem med rusproblemer, og han er dessverre ufør pga Asperger og ADHD, så jeg vet hvor vanskelig det kan være.  Folk dømmer oss uføre på en helt annen måte enn andre. jeg mener ikke noe dømmende med det.

Jeg bare konstanterer ☺️ Vet at uføre blir dømt opp og ned av alle. Samme med vekt. Er du ufør OG stor, da sitter man hjemme og drikker pepsi max og spiser pizza hver dag. 🙄 Ingen tenker at det kan være hormoner, medisiner, redusert evne til og være aktiv, fysisk sykdom etc. 

Håpløst. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en enslig person uten barn og dyr, jeg er rolig og har sjeldent besøk, jeg er mye hjemmeværende grunnet sykdom og Jeg har leid samme leilighet i 7 år nå, men huseier skal selge nå. Det betyr at jeg må flytte.

Jeg ble uføretrygdet for 2 år siden og jeg føler at det er et helvette å være uføretrygdet når det kommer til å leie leilighet. Jeg har vært på 19 visninger på 2 måneder nå og jeg har fått avslag på alle.

Alt går fint til å begynne med på visningen, men når de spør hva jeg jobber med og jeg sier at jeg er uføretrygdet så blir tonen en helt annen og de sier at de må tenke på det eller at de kontakter meg om noen dager. Jeg har fått nei på alle.

Er det noe slags hat mot å leie ut til uføretrygdede? Jeg kommer jo aldri til å finne meg en ny plass å bo som uføretrygdet.

Anonymkode: 1dcb0...896

Vær kreativ. Si at du er forfatter og trenger en skrivestue. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Jeg bare konstanterer ☺️ Vet at uføre blir dømt opp og ned av alle. Samme med vekt. Er du ufør OG stor, da sitter man hjemme og drikker pepsi max og spiser pizza hver dag. 🙄 Ingen tenker at det kan være hormoner, medisiner, redusert evne til og være aktiv, fysisk sykdom etc. 

Håpløst. 

Og!

Er man ufør og trener og går tur. Nei, da er man ikke syk nok og burde pelt seg på jobb helst i forrige uke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det være at de er redd for at du er ufør pga psykisk sykdom? Jeg ville nok lagt til hva som feiler deg (om det ikke er psykisk).

Jeg er utleier selv og hadde hatt null problem med å leie ut til en uføretrygdet, så lenge det ikke var psykisk. Leide ut til en på aap med psykisk sykdom, og det gikk ikke bra dessverre, så gir ikke det en sjanse til. 

Det spørs kanskje på den psykiske sykdommen? Om man har angst eller traumer eller ptsd så trenger man mye ro. Eller om man har alvorlig grad av Adhd eller asperger. 

Jeg har asperger og angst og er verdens snilleste og roligste og er nylig blitt uføretrygded. Har mer enn nok med meg selv og orker ikke bråk. 

Anonymkode: 2ebfd...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Og!

Er man ufør og trener og går tur. Nei, da er man ikke syk nok og burde pelt seg på jobb helst i forrige uke. 

Jeg er født med få neurotransmittere for å frakte serotonin til hjernen og må være litt aktiv hver dag for å holde humøret oppe. Blir jo krise om jeg ikke hadde fått lov til det. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er født med få neurotransmittere for å frakte serotonin til hjernen og må være litt aktiv hver dag for å holde humøret oppe. Blir jo krise om jeg ikke hadde fått lov til det. 

Tenker de som går 6 timers tur i fjellet. At folk tenker at klarer man det, så klarer man og jobbe. Og ferie, orker man og reise på ferie så orker man og jobbe. 

Folk er så trangsynt noen ganger. 

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ekskluderer ikke alle, kun de som er uføre på grunn av det. Altså alvorlig psykisk sykdom.

Personen vi leide ut til sa grunnen til at han hadde aap, men virket normal, hyggelig og oppegående på visning. Pene klær, velstelt. Hadde tidligere hatt en god jobb. Hadde eid leilighet. Ingen varsellamper lyste… Derfor tok vi sjansen og trodde virkelig at det skulle gå bra. Når jeg ble så «lurt» en gang, så prøver jeg ikke igjen. 

Trist å lese at du hadde en så dårlig erfaring med å leie ut.

Men man trenger ikke være alvorlig psykisk syk for å få ufør pga psyke.

Flere psykiske lidelser som kan  gjøre at folk ikke fungerer stabilt i arbeidsmarkedet, man har gjerne også andre diagnoser i tillegg. 

Poenget mitt, har du sett en ufør har du bare sett en. Og du kan være like "uheldig" med en som er i fast arbeid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Diskriminering, nice. Sånne som deg som ødelegger ryktet for privat utleie. 

Anonymkode: 5ebbc...c6d

Ikke meg du siterte. Mener ikke å være diskriminerende nå, men hvis de som er uføre fordi de sliter psykisk ikke sliter psykisk i større grad enn de som er i arbeid, hvorfor er de da uføre?

Anonymkode: 19de0...887

• Liker 4
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterte. Mener ikke å være diskriminerende nå, men hvis de som er uføre fordi de sliter psykisk ikke sliter psykisk i større grad enn de som er i arbeid, hvorfor er de da uføre?

2 personer med samme diagnose kan ha helt forskjellig funksjonsnivå. NAV vurderer en uføresøknad etter hvilken arbeidsevne man har, ikke hvilken diagnose man har.

AnonymBruker
Skrevet
fransine skrev (3 minutter siden):

2 personer med samme diagnose kan ha helt forskjellig funksjonsnivå. NAV vurderer en uføresøknad etter hvilken arbeidsevne man har, ikke hvilken diagnose man har.

Ja det sier seg selv. Men det vil jo igjen si at en med dårligere funksjonsnivå og arbeidsevne med samme diagnose er sykere.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man håndterer og takler ting forskjellig! Og selvom man kanskje ikke har en alvorlig diagnose, men likevel at det hemmer hverdagen. Og ikke alle takler et press og møte opp hver dag, være rundt kolleger, energi og jobbe, mange bruker mye energi bare på og forberede seg til og handle mat. 

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg maser litt nå, er det faktisk en ok idè å lyve på seg en jobb? Hvor lett finner man ut av om det er tull? Jeg er litt desperat 😄 Om man er ufør på grunn av fysisk sykdom, er det egentlig bedre? Kan det tenkes at utleier tenker at man ikke er i stand til å ta vare på boligen/leiligheten? 

Anonymkode: 1c2ba...aa8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man håndterer og takler ting forskjellig! Og selvom man kanskje ikke har en alvorlig diagnose, men likevel at det hemmer hverdagen. Og ikke alle takler et press og møte opp hver dag, være rundt kolleger, energi og jobbe, mange bruker mye energi bare på og forberede seg til og handle mat. 

Med andre ord, man er da sykere ved at man takler hverdagen og plikter dårligere. Og det er vel dette enkelte er skeptiske til når de ikke kjenner vedkommende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er rart, skruer kan du finne blant alle folk, men uføretrygd er jo faktisk en sikker inntekt, sikrere enn noe annet egentlig. Fordommer sikkert.. 

Anonymkode: 3d2b9...32f

Mange som ser på folk som er på trygd som dårlige med penger, ikke nødvendigvis at de ikke har en sikker inntekt.

Anonymkode: a82e8...407

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med andre ord, man er da sykere ved at man takler hverdagen og plikter dårligere. Og det er vel dette enkelte er skeptiske til når de ikke kjenner vedkommende.

Jeg tenker at så lenge ikke de brenner ned noe, ruser seg, har masse fester, og leverer Leilighet tilbake slik den var når vedkommende flytta inn, ser jeg ikke problemet. 

Huseier har ikke noe med om en potensiell leier jobber, er sykemeldt, aap, uføretrygda, pensjonist, dagpenger, sosialstønad. Så lenge de får leia si når de skal, så burde det holde. Alt folk skal snuse seg opp i, når de faktisk ikke har noe med det og gjøre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...