AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Del Skrevet 19. juli 2022 Jeg er en enslig person uten barn og dyr, jeg er rolig og har sjeldent besøk, jeg er mye hjemmeværende grunnet sykdom og Jeg har leid samme leilighet i 7 år nå, men huseier skal selge nå. Det betyr at jeg må flytte. Jeg ble uføretrygdet for 2 år siden og jeg føler at det er et helvette å være uføretrygdet når det kommer til å leie leilighet. Jeg har vært på 19 visninger på 2 måneder nå og jeg har fått avslag på alle. Alt går fint til å begynne med på visningen, men når de spør hva jeg jobber med og jeg sier at jeg er uføretrygdet så blir tonen en helt annen og de sier at de må tenke på det eller at de kontakter meg om noen dager. Jeg har fått nei på alle. Er det noe slags hat mot å leie ut til uføretrygdede? Jeg kommer jo aldri til å finne meg en ny plass å bo som uføretrygdet. Anonymkode: 1dcb0...896 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Del Skrevet 19. juli 2022 Er nok fordi de anser deg som en økonomisk risiko, og fordi du er hjemme 24/7. Søker du hos seriøse firma så får du bolig. Det er litt dyrere, men mer forutsigbart og du kan bo der så lenge du vil. De jeg har sjekket ut og bodd hos, hadde åpen kontrakt. Min erfaring er at de er litt dyrere, høyere standard, mindre eget ansvar (gode vaktmesterordninger) og høyt depositum. Så lenge du er i stand til å betale for deg, så får du bolig. Privatmarkedet holdt jeg meg langt unna. Men forsøkt referanse for å bevise at du er en god leieboer? I din økonomiske situasjon så ville jeg aldri ha gått på privatmarkedet, for uføretrygd er jo langvarig situasjon. Anonymkode: 5ebbc...c6d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Del Skrevet 19. juli 2022 Det er rart, skruer kan du finne blant alle folk, men uføretrygd er jo faktisk en sikker inntekt, sikrere enn noe annet egentlig. Fordommer sikkert.. Anonymkode: 3d2b9...32f 27 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Del Skrevet 19. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er nok fordi de anser deg som en økonomisk risiko, og fordi du er hjemme 24/7. Søker du hos seriøse firma så får du bolig. Det er litt dyrere, men mer forutsigbart og du kan bo der så lenge du vil. De jeg har sjekket ut og bodd hos, hadde åpen kontrakt. Min erfaring er at de er litt dyrere, høyere standard, mindre eget ansvar (gode vaktmesterordninger) og høyt depositum. Så lenge du er i stand til å betale for deg, så får du bolig. Privatmarkedet holdt jeg meg langt unna. Men forsøkt referanse for å bevise at du er en god leieboer? I din økonomiske situasjon så ville jeg aldri ha gått på privatmarkedet, for uføretrygd er jo langvarig situasjon. Anonymkode: 5ebbc...c6d Ja jeg har vist til den ene referansen jeg har, men det virker ikke godt nok dessverre. Lurer på om det er lettere å få startlån i husbanken som uføretrygdet enn det er å finne seg leilighet på privatmarkedet. Blir deprimert av alle fordommene mot uføretrygdede. Vi er mennesker vi å. Vi skal da ha en trygg bopel vi også eller? Anonymkode: 1dcb0...896 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 19. juli 2022 #5 Del Skrevet 19. juli 2022 Skjønner det ikke selv. Så lenge du ikke brenner ned leiligheten, røyker ikke, og betaler så har de egentlig ikke noe med at du er ufør. Synes det er leit at folk er så dømmende.. Om du så sitter hjemme 24/7? Hvordan kan det plage dem? Jeg er på aap og fikk leie leiligheten jeg enda bor i, som jeg flytta i for 3 år siden. Fikk til og med lov og få kattunge som er min bestevenn ☺️🥰 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Del Skrevet 19. juli 2022 Hvorfor er det et problem at du er hjemme 24/7? Jeg pleier nesten aldri å gå ut, men har ikke hørt at det skal være et problem Anonymkode: 7ea11...bd8 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Del Skrevet 19. juli 2022 Tenk å ikke få lov til å bo i et hus fordi man skal være der 24/7. Hva skjer med verden.. Anonymkode: 9b7f8...9e4 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Del Skrevet 19. juli 2022 Kan det være at de er redd for at du er ufør pga psykisk sykdom? Jeg ville nok lagt til hva som feiler deg (om det ikke er psykisk). Jeg er utleier selv og hadde hatt null problem med å leie ut til en uføretrygdet, så lenge det ikke var psykisk. Leide ut til en på aap med psykisk sykdom, og det gikk ikke bra dessverre, så gir ikke det en sjanse til. Anonymkode: 41b83...5e6 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Del Skrevet 19. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Kan det være at de er redd for at du er ufør pga psykisk sykdom? Jeg ville nok lagt til hva som feiler deg (om det ikke er psykisk). Jeg er utleier selv og hadde hatt null problem med å leie ut til en uføretrygdet, så lenge det ikke var psykisk. Leide ut til en på aap med psykisk sykdom, og det gikk ikke bra dessverre, så gir ikke det en sjanse til. Anonymkode: 41b83...5e6 Er det ikke ganske privat for hvorfor folk er uføretrygdet? Jeg føler personlig at dette er en privatsak som jeg ikke er komfortabel med å dele. Anonymkode: 1dcb0...896 11 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 19. juli 2022 #10 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan det være at de er redd for at du er ufør pga psykisk sykdom? Jeg ville nok lagt til hva som feiler deg (om det ikke er psykisk). Jeg er utleier selv og hadde hatt null problem med å leie ut til en uføretrygdet, så lenge det ikke var psykisk. Leide ut til en på aap med psykisk sykdom, og det gikk ikke bra dessverre, så gir ikke det en sjanse til. Anonymkode: 41b83...5e6 Nå er jo ikke alle like! Alle vennene mine leier og er psykisk syke. Det går helt fint. Jeg er psykisk syke og leier og er på aap. Aldri glemt eller ikke betalt leie når jeg skal. Folk altså 🙄 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Del Skrevet 19. juli 2022 Utrolig rart! Da ville jeg enten tatt med en referanse fra forrige huseier om at du var en eksemplarisk leietaker, eller så ville jeg rett og slett bare løyet. Sagt at jeg har hjemmekontor innen IT. Er Grafisk Designer. Er hva som helst. Det burde ikke være deres business uansett. Du skal jo bare leie, ikke være deres bestevenn. Anonymkode: d867c...807 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan det være at de er redd for at du er ufør pga psykisk sykdom? Jeg ville nok lagt til hva som feiler deg (om det ikke er psykisk). Jeg er utleier selv og hadde hatt null problem med å leie ut til en uføretrygdet, så lenge det ikke var psykisk. Leide ut til en på aap med psykisk sykdom, og det gikk ikke bra dessverre, så gir ikke det en sjanse til. Anonymkode: 41b83...5e6 Hvordan tror du at uføretrygdede som sliter psykisk er? Er dem forskjellig fra folk med faste jobber som sliter psykisk? Anonymkode: 8189a...2d2 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Del Skrevet 19. juli 2022 Jeg kjenner en del som utelukkende bare leier ut til studenter som de vet reiser mye hjem, rett og slett fordi de ikke vil han noen i hus, sånn egentlig, men de leier ut fordi de må. Anonymkode: 58d4e...e2c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan tror du at uføretrygdede som sliter psykisk er? Er dem forskjellig fra folk med faste jobber som sliter psykisk? Anonymkode: 8189a...2d2 Ja, det vil jeg absolutt si at de er. Er de uføretrygdet pga psykisk sykdom, så er det alvorlig. Jobber de og har psykisk sykdom, så viser det at de fortsatt er oppegående og fungerer. Personen som leide hos oss viste seg å ha null boevne (kastet aldri søppel, vasket aldri, det ble luktproblemer, oppe hele nettene og banket i veggene, ropte, var manisk+++). Beklager om noen psykisk syke her blir tråkket på tærne, men etter den erfaringen så gjør vi det aldri igjen☺️ Anonymkode: 41b83...5e6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Del Skrevet 19. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det vil jeg absolutt si at de er. Er de uføretrygdet pga psykisk sykdom, så er det alvorlig. Jobber de og har psykisk sykdom, så viser det at de fortsatt er oppegående og fungerer. Personen som leide hos oss viste seg å ha null boevne (kastet aldri søppel, vasket aldri, det ble luktproblemer, oppe hele nettene og banket i veggene, ropte, var manisk+++). Beklager om noen psykisk syke her blir tråkket på tærne, men etter den erfaringen så gjør vi det aldri igjen☺️ Anonymkode: 41b83...5e6 Så hvordan går dere fram nå da? Full bakgrunnsjekk av personer, der du må se diagnose fra psykolog og full pakke? Anonymkode: 1dcb0...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det vil jeg absolutt si at de er. Er de uføretrygdet pga psykisk sykdom, så er det alvorlig. Jobber de og har psykisk sykdom, så viser det at de fortsatt er oppegående og fungerer. Personen som leide hos oss viste seg å ha null boevne (kastet aldri søppel, vasket aldri, det ble luktproblemer, oppe hele nettene og banket i veggene, ropte, var manisk+++). Beklager om noen psykisk syke her blir tråkket på tærne, men etter den erfaringen så gjør vi det aldri igjen☺️ Anonymkode: 41b83...5e6 Diskriminering, nice. Sånne som deg som ødelegger ryktet for privat utleie. Anonymkode: 5ebbc...c6d 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Del Skrevet 19. juli 2022 Jeg har aldri hatt problemer å jeg er både trygda å har hund og katt å røyker. Røyker ute selvfølgelig. Men ligger kanskje i det at jeg ikke drikker så mye heller å tror folk har en tedens til å tenke at jenter alltid har orden😅 alltid betalt leia på tiden , somregel før da huseieren har sagt det er greit at jeg betaler før😊 men tror mye handler om hva de finner om deg på sosiale medier å om du er ett festemenneske . Anonymkode: 6e968...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hvordan går dere fram nå da? Full bakgrunnsjekk av personer, der du må se diagnose fra psykolog og full pakke? Anonymkode: 1dcb0...896 Det er ikke så vanskelig akkurat. De som er aktuelle jobber eller er ufør pga fysisk sykdom (og skriver hvorfor). Leide ut til ei med ME i 6 år, hun var en super leietaker. Anonymkode: 41b83...5e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Del Skrevet 19. juli 2022 Jeg tror jeg ville tatt en hvit løgn og sagt jeg var ufør grunnet ryggen eller en fot eller noe. Eventuelt hjemmekontor som noen foreslo. Man kan si hva man vil om diskriminering, men for de av oss som leier ut del av egen bolig så skal man jo faktisk dele bolig. Barna mine skal se leieboeren, og må nødvendigvis høre vedkommende litt nå og da. Det må være et normalt fungerende menneske. Selvmotsigende innlegg? Tja 😛 Anonymkode: 9ce78...4a0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Diskriminering, nice. Sånne som deg som ødelegger ryktet for privat utleie. Anonymkode: 5ebbc...c6d Hadde du gjort det annerledes? Selv om det er trist å lese, så har jeg NULL problem med å forstå hvorfor han/hun ikke vil leie ut til psykisk syke mennesker igjen. Spesielt om det er egen bolig. Det handler om trygghet. Brent barn skyr ilden. Min stefar, som er verdens hyggeligste og rauseste mann, sier selv at han er 100% ferdig med å leie til utlendinger. Etter å ha fått leiligheta ødelagt for hundretusenvis av kroner, så tørr han ikke ta sjangsen igjen. Synd, men sånn er det bare. Anonymkode: d867c...807 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå