Gå til innhold

Er det mulig å forebygge mot alkoholisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er antakelig arvelig disponert for alkoholisme, og har også noen faretegn (blitt for full noen ganger pga ikke stoppet å drikke, hang til et glass vin på kvelden selv om jeg har bestemt meg for hvit uke, osv).

Samtidig har jeg mye livsglede og sosialt liv sentrert rundt spennende vin og mat, så vil jo gjerne beholde dette. 

Vil det være forebyggende om jeg tar en hvit måned når jeg ser det blir litt mye, eller er jeg like nært å «bikke over» neste gang jeg blir med på vinsmaking eller deler en flaske med samboer? 

Vet mange bare vil svare «slutt å drikke», og kanskje det er rett. Men det er også noe som er en stor del av det sosiale livet mitt, så skulle gjerne beholdt et moderat, kontrollert forbruk 😔

Anonymkode: 5e921...68a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det beste tipset er å ha god helse, både fysisk og psykisk. At det ikke er noen triggere som gjør at du begynner å drikke. Så tipset vil være å ta tak i problemer, også små hvis det er noe som ulmer.

Anonymkode: 854a6...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Alkoholisme går gjerne i arv, så har du det i familien ville jeg personlig oppriktig sluttet å drikke. Jeg jobber med mennesker, blant annet med alkoholikere. Det er ikke et liv du vil ha, tro meg.

Hvor mye drikker du i snitt i løpet av en uke? Før en dagbok, det er vel en anbefaling på hvor mange enheter man ikke bør overskride.

Men drikker du pga. ting som plager deg, vonde tanker, følelser osv? For guds skyld bli avholds! Man må ikke drikke for å ha det gøy sosialt:) Kunne du tatt med kontanter kun til middag og 1-2 glass vin og latt visakortet ligge hjemme? Allier deg med venner om å ikke legge ut osv. Bruk støtteapparatet ditt:)

Anonymkode: 69bc1...91b

AnonymBruker
Skrevet

Det må du nok inn med selvkontroll og gjennomføre de tiltak du bestemmer deg for. Ikke enkelt, men eneste som fungerer 

Anonymkode: d44ea...56a

AnonymBruker
Skrevet

Hm…

Jeg er også nokså sikkert genetisk disponert for avhengighet - men alkohol har jeg ikke drukket siden jeg var 25 og det var null problem for meg. Jeg fikk heller aldri disse utfordringene du snakker om (så det dog hos noen andre). 

Jeg ville tenkt du må være veldig restriktiv, og ha fullt avhold i perioder hvor du har det dårlig.

En måte å gjøre dette på kan jo være en regel om å drikke maks 1 gang i uka og maks 2 enheter - til mat i sosiale lag? 
Og aldri drikke alene. 

Da blir du ikke for full, du må velge å avstå noen ganger - og du kan beholde kosen.

Anonymkode: d053f...c5d

Skrevet

Vær veldig forsiktig når livet butter imot ❤

AnonymBruker
Skrevet

Vin er ikke spennende. 

Det er alkohol med variasjon i smak, opprinnelse, pris, navn og etikett. 

Ta deg en runde på polet og se hvordan hodet ditt blir føkka med. 

Snirkleskrift, dyre, slott og fancy spanke, franske navn. Disse er for de snobbete. 

Ta deg en tur til jentehylla. Her er flaskene rosa, har glitter på seg og har kullsyre. 

Så videre til boks. Her handler folket. 

Så til blanke flasker. Her er drikkevarene til alkoholikerne. Alkohol er ikke spennende lengere, det er medisin, så ingen vits i å jåle ut flaska. 

Du heller gift i magen, utsetter deg for kreft og du driter deg ut når du ikke klarer å stoppe. 

Om du tenker alkihol er spennende og du må ha det for å være sosial, er du allerede ute å kjøre. 

Anonymkode: e5bcf...fa4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For den fysiske og psykiske helsen din vil det være positivt med en hvit måned, men i forhold til avhengighet har det ikke så mye å si. En alkoholiker kan fint holde seg rusfri i 1 mnd om hun vet at hun får det når den måneden er over.

Restrektiv er nok stikkorder her som andre også nevner og valget er i grunn ditt. Om det er sånn at du ofte har hang til alkohol og du gir etter selv om du hadde tenkt noe annet eller ikke klarer å stoppe når du har tatt en glass så bør alarmklokkene dine gå. Alkoholavhengighet er en svært snikende sykdom og innebærer ofte mye benektelse. Typ "Jeg har drukket 4 ganger denne uken, men har ikke et problem."

Anonymkode: 9f9c6...f51

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo svaret selv = du må slutte å drikke. Er i samme situasjon selv og drikker et glass vin til middag, men drikker ikke mer. Jeg kan være utørstlig på fest, og drikker mye fordi det ofte smaker godt og fordi det blir en uvane at man sipper ekstra når man har et glass i hånden.

Hvis man er arvelig disponibel for hjertesykdom så unngår man overvekt. Å ikke drikke alkohol er et billigere tiltak. 

Anonymkode: cd468...f98

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du er alkoholiker allerede. For en ikke-alkoholiker ville svaret vært enkelt: Slutt å drikke. Det eneste man går glipp av er rusfølelsen. Kosen og det sosiale er jo ikke knyttet til alkoholen! Dere drikker vel ikke hver gang dere treffes?? (I så fall er dere vel alkoholikere hele gjengen, for slikt er verken sunt eller normalt).

Jeg måtte google hva "hvit uke" betyr. Det betyr visst en uke hvor man ikke drikker. Betyr dette da at ukene uten alkohol er i mindretall, og at man vanligvis drikker hver uke? Siden man må ha et spesielt navn på det liksom? :klo:  

Anonymkode: decc2...bf7

Skrevet (endret)

Ta et valg, og ikke drikk. Klarer du ikke det så har du et alkoholproblem, og da ville jeg søkt hjelp. 

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Havspeil skrev (2 timer siden):

Vær veldig forsiktig når livet butter imot ❤

Og ikke drikk alene! Jeg drikker bare i godt selskap, og aldri for å takle følelser. Har ikke alkohol hjemme. 

Anonymkode: c2817...7d0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ER arvelig belastet. Aldri hatt et stort problem, men ble alltid fullest de få gangene jeg var ute eller på fest. Etter en traumatisk opplevelse begynte jeg å drikke alene på kveldene 1-3 ganger i uken. For å slappe av og ikke tenke på alt det vonde. Kunne raskt utviklet seg. Jeg måtte ta grep og har aldri alkohol hjemme selvom jeg fikk tatt tak i det selv før det ble verre. Og jeg drikker ikke ute heller, ikke rørt alkohol på 1,5 år. 

Anonymkode: c8672...25f

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og ikke drikk alene! Jeg drikker bare i godt selskap, og aldri for å takle følelser. Har ikke alkohol hjemme. 

Anonymkode: c2817...7d0

Det er et godt råd. Til slutt er det mange som velger isolasjon for å drikke i fred. Etterhvert er psyken og kroppen så sliten at det å fungere blir vanskeligere og vanskeligere.  Søvnen ødelegges også av angst og fysiske utslag som nattesvette og irritabel tarm. Å be om hjelp er for mange et uoverkommelig hinder pga skam og redsel for konsekvenser ifht familie,jobb og nettverk. 

Det triste er at mange genuint tror alt slikt aldri kan skje seg selv eller sine  nærmeste.  Dersom man har alkoholikere i familien, så må man passe seg ekstra. Har sett nok  av det I min egen familie. Som var de fineste for meg.  Min far og 2 søsken som døde tidlig grunnet alkohol og rus. 

Så jeg vet jeg er arvelig belastet.  Er forsiktig med alkohol selv og tåler absolutt ikke sprit...da blir jeg en helt annen , så det ligger jeg unna. Men tror veien er kort, dersom livet skulle falle helt i grus. 

Endret av Havspeil
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og gode råd alle sammen. Ser flere sier det jeg egentlig er klar over selv - jeg har nok allerede et problem. Det er kanskje særlig det med å drikke alene som bekymrer meg, og som jeg må slutte med. Og poenget med tunge perioder som ble nevnt over. Livet mitt er ikke særlig bra for tiden, og slappe av glasset handler kanskje mer om å døyve følelser.

Jeg kommer til å prøve å ha en periode uten å drikke i det hele tatt nå, men håper fortsatt å kunne få det til å fungere uten å kutte helt for alltid. Da blir det restriktive regler (ikke drikk alene, og maks antall enheter i selskap). Så er utfordringen å holde det når jeg blir den eneste som ikke drikker. Kommer nok til å bøtte nedpå vann og annen alkoholfri drikke, da jeg er litt en «nervøs sipper» i sosiale lag som drikker når jeg ikke har noe å si. 

Savner forøvrig app-bestillingen ute fra korona - da var det så lett å finne frem til og bestille alkoholfri eller lettøl uten å spørre eller få oppmerksomhet rundt det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar og gode råd alle sammen. Ser flere sier det jeg egentlig er klar over selv - jeg har nok allerede et problem. Det er kanskje særlig det med å drikke alene som bekymrer meg, og som jeg må slutte med. Og poenget med tunge perioder som ble nevnt over. Livet mitt er ikke særlig bra for tiden, og slappe av glasset handler kanskje mer om å døyve følelser.

Jeg kommer til å prøve å ha en periode uten å drikke i det hele tatt nå, men håper fortsatt å kunne få det til å fungere uten å kutte helt for alltid. Da blir det restriktive regler (ikke drikk alene, og maks antall enheter i selskap). Så er utfordringen å holde det når jeg blir den eneste som ikke drikker. Kommer nok til å bøtte nedpå vann og annen alkoholfri drikke, da jeg er litt en «nervøs sipper» i sosiale lag som drikker når jeg ikke har noe å si. 

Savner forøvrig app-bestillingen ute fra korona - da var det så lett å finne frem til og bestille alkoholfri eller lettøl uten å spørre eller få oppmerksomhet rundt det. 

TS, du er allerede alkoholiker.

Spar deg selv mye frustrasjon og smerte. Kutt ut nå.

Alle alkoholikere har gått gjennom disse stadiene: "Skal ikke drikke sprit, bare øl og vin." "Skal ikke drikke alene." "Skal holde meg til så og så mange enheter."

Anonymkode: 76701...70b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også arvelig belastet, på begge foreldrene mine sin side. Jeg drikker sjeldent, tar godt et glass vin men da kanskje ett per mnd, eller hver andre mnd. dersom vi skal noe spesielt der det føles naturlig. Samler på vin og har værtfall 100+ flasker i hus, men nettopp fordi jeg samler så drikker jeg de ikke.

Jeg har hatt et par episoder på fest der jeg har blitt veldig full, men hvem har ikke det i 20 årene? fellesnevneren er at det har vært noe som har plaget meg de periodene, så jeg går ikke ut hvis jeg ikke har det bra

Anonymkode: 86441...ef2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...